Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jacjoa

Ny motor på Uttern 520HT - vikt/effekt?

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern 520 HT som jag tänkt byta motor på. Sitter 50hk på nu och det är för lite. Den är typad för max 70hk (på den tiden det var tvåtakt som gällde). Funderar på hur mycket vikt man kan hänga på akterspegeln. T.ex. en 80hk Yamaha fyrtakt väger närmare 170 kg. Har tänkt hitta en bättre begagnad motor av ekonomiska skäl, annars hade valet nog varit en ny 75hk Evinrude e-tec.

Är det någon som har erfarenhet av denna båt och vad den klarar att bära på akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen erfarenhet av båten, däremot av båda motorerna du nämner. Provkörde samma båt med både Yamaha 70 och 80, samt Honda 60 och 80. Alla nya och fyrtakt. Men alla ovan kändes rejält trötta och sega jämfört med E-Tec 75, som jag till slut valde.

 

Så om prestanda och acceleration står högst på listan så är valet enkelt: E-Tec. Är det ljudnivå på låga varv och trolling etc så hade jag gått på Yamaha 70, som väger 50 kg mindre än Yamaha 80.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du inte har sökt på forumet, iom att det är ordentligt utrett redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 535GT!

Jag har sökt efter bästa förmåga här på forumet men inte hittat det jag sökte. Du får gärna länka till det som redan finns skrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Google är bekant för mig med. Det jag funderar på har jag dock inte lyckats söka fram. Det kanske inte heller framgick tillräckligt tydligt i mitt första inlägg.

Det jag främst funderar på är hur båten balanseras med en nyare fyrtaktare på 70-80 hk som ju är tyngre än en 70 hk tvåtakt som den ursprungligen såldes med. Har den t.ex. tillräckligt med bärighet i aktern för att klara 50 kg extra motorvikt? Det har jag inte hittat vare sig här på forumet eller någon annan stans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på att det inte är särskilt många, som ens tänkt tanken på att montera en så pass stor och tung motor, på en sådan liten och tungdriven båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det inte några upplyftande svar... 

 

Det ligger en ute på Blocket med en Optimax 75hk, den motorn väger 163kg. Det ligger också en ute med Suzuki V4 100hk och den väger ca145kg om jag minns rätt.

 

Jag har också för mig att en brygggranne på landet har en med en Mercury F80. Kan dock inte svära på att det är en 520ht.

 

Med andra ord är det inte ovanligt att dessa har större motorer med högre vikt. Jag har däremot ingen djupare insyn i hur dessa beter sig på sjön eller hur akterspegeln mår...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...