Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Robinjaha

Yamaha 50 service manual

Rekommendera Poster

Hej,

 

är på jakt efter en service manual för mätvärden av tändsystemet till en Yamaha 50 hk 2-takt från 1991.

Den har lång rigg , trim och tilt, maskinen är ej i min ägo än men blir det strax.

 

Problemet är att den äter stift.

Jag har funderat på om det har att göra med oljeblandningen till motorn eller tändsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon vad den där sidan med en massa manualer heter som finns på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara ett problem .Även tändningen kan ge för dålig spänning så att motorn käkar stift.men börja att byta till stift utan R sedan kan du gå vidare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistorn begränsar inte spänningen utan strömmen. Resistorstift rekommenderas för att minska radiostörningarna.  Om motorn har insprutning skall istället induktansstift (Z) användas, för att inte stiften skall störa insprutningen. 

Det känns långsökt att resistorerna skulle vara problemet, jag tror mer på för  varma stift eller överhettning. Det kan vara t.ex. genom felaktig tändtpunkt, fel på kylningen eller för stor propeller så att motorn inte varvar ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska titta närmare på detta. Har en extra tändbox till 60hk om det är samma. Men man kan ju börja med stiften och kontrollera motortemperaturen samt varvtal. Är det inom 5000-5500 max varvtal på Yamaha 2-takt om jag har hört rätt eller är jag ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev sigge_1:

Manual finns på ex. Tradera. 

Vill du vänligen länka eller berätta vad du sökte på? 

Jag hittade två manualer till yamaha 1982 utombordare. Fanns det flera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem att mina motorer käkade tändstift och letade info om det på nätet och fick svaret byt stift Köpte utan R och se på fan problemen försvann.

Fortsatte läsa och fördjupa mig i ämnet och för er som vill läsa är det bara att söka på nätet finns hur mycket sidor som helst att läsa om ämnet ja hela artiklar som många duktiga pålästa motorgurur skriver om ingen skit som journalister herrar bakom skrivbord som inte provat något .

Som sagt bara att söka kan ni inte söka utan hela tiden skall ha uppgifter om vart länkarna är så gå då en kurs hur man får fram uppgifter på nätet ,visst för vissa krångligt men med tiden lär man sig.Kan sitta i timmar på kvällarna och hitta den ena sidan efter den andra om teknik ingen vet om ex att en uppfinnare hittat på en batteriladdning där man tankar typ 100 kw på i minut och varför jo för att batteritekniken intresserar mig men skulle föredra en uranbit i en kapsel så jag kunde köra mina båtar i 30 år utan bekymmer och den tekniken att utvinna stavar finns i Norge men staten stoppar användandet mm mm

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kajja:

Hade samma problem att mina motorer käkade tändstift och letade info om det på nätet och fick svaret byt stift Köpte utan R och se på fan problemen försvann.

Fortsatte läsa och fördjupa mig i ämnet och för er som vill läsa är det bara att söka på nätet finns hur mycket sidor som helst att läsa om ämnet ja hela artiklar som många duktiga pålästa motorgurur skriver om ingen skit som journalister herrar bakom skrivbord som inte provat något .

Som sagt bara att söka kan ni inte söka utan hela tiden skall ha uppgifter om vart länkarna är så gå då en kurs hur man får fram uppgifter på nätet ,visst för vissa krångligt men med tiden lär man sig.Kan sitta i timmar på kvällarna och hitta den ena sidan efter den andra om teknik ingen vet om ex att en uppfinnare hittat på en batteriladdning där man tankar typ 100 kw på i minut och varför jo för att batteritekniken intresserar mig men skulle föredra en uranbit i en kapsel så jag kunde köra mina båtar i 30 år utan bekymmer och den tekniken att utvinna stavar finns i Norge men staten stoppar användandet mm mm

Jag satt och sökte efter manualer på alla tänkbara ställen igår på nätet, till och med i programmet autodata (fast det inte hör till marint, men kanske).

 

Jag köpte utombordaren igår och har inte hunnit titta på den ännu (har just blivit farsa till en liten grabb så det där med tid har blivit svårt att hitta extra utav.. 🤔)

Tänker börja med att kolla på typen av stift idag och vad som står innanför kåpan att rekommenderas, vilken färg de har om de har gått snålt eller för fett och om alla ser likadana ut.

 

Jag vet bara att den äter stift och har spikat någon gång sen slutade ägaren köra med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-29 vid 18:19 skrev Robinjaha:

Vet någon vad den där sidan med en massa manualer heter som finns på nätet?

Jag tror att det är boatinfo.no du tänker på, med de verkar ha lagt ner den sidan. ☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-29 vid 15:57 skrev Robinjaha:

Hej,

 

är på jakt efter en service manual för mätvärden av tändsystemet till en Yamaha 50 hk 2-takt från 1991.

Den har lång rigg , trim och tilt, maskinen är ej i min ägo än men blir det strax.

 

Problemet är att den äter stift.

Jag har funderat på om det har att göra med oljeblandningen till motorn eller tändsystemet.

 

Kan detta vara något?

https://baatplassen.no/i/topic/108116-yamaha-2-t-50g-60f-70b-75c-90a-service-manual/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa manualer för 50 hk 91:or  finns bl.a. på ebay;

Outboard Owner's Manual LIT-18626-01-31

Outboard Service Manual LIT-18616-00-59

 

Googla på LIT-18616-00-59 eller LIT-18626-01-31 så kanske du kan hitta dem gratis eller i alla fal som pdf och biligare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick för övrigt genom förgasarna idag och 2 förgasare av 3 hade lågfartsmunstycket delvis igensatt.

Bränslepumpen var ok och bränslefiltret var det en hel del smuts i.

 

Föregående ägare hade kopplat ur autoluben och fixat egna kopplingar till oljevarningen, trim och tilten och en brun kabel från huvudkablagestammen.

Även skvallerstrålsröret var tok igensatt. (Detta ska ju ej påverka kylningen).

 

Jag kopplade ihop alla originalkopplingar ikväll och fortsätter med att gå igenom termostaten imorgon samt drevet.

 

Fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara en bov till dålig gång?

Termostaten verkar ej stänga helt och ser åldersstigen ut.

IMG-20180902-WA0005.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-30 vid 13:51 skrev Robinjaha:

Vill du vänligen länka eller berätta vad du sökte på? 

Jag hittade två manualer till yamaha 1982 utombordare. Fanns det flera?

Sök på Yamaha outboards

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...