Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mr_m

Förvara inne vs ute?

Rekommendera Poster

42 minuter sedan skrev Baxlaget:

bhemac: Vad anser du om denna? Duger den att ha i ruffen?

https://www.conrad.se/p/renkforce-hd-68w-luftavfuktare-20-m-1377991

 

Någon expert på avfuktare är jag inte men kapaciteten verkar väldigt låg, 0,25lit/dygn. Min kommer från Biltema och kan dra ut 10lit/dygn.

Men till frimärkssamlingen är den säkert ok ;)

Den "vanliga" typen som Biltema, Jula mm säljer fungerar utmärkt. Helst ska det finnas en funktion som stänger av när temp understiger 5°C. Till min som är några år har jag en lös termostat. De flesta har nog funktionen att de stänger av sig när luften blir tillräckligt torr. Att spara ström är inte fel och att erbjuda sig att betala för strömmen brukar uppskatas.

 

Det bästa skulle vara om man kunde bygga fast avfuktaren i båten. Förra året fick min stå kvar och jag körde den ett par gånger under sommaren. Det blir en väldig skillnad ombord när sängklder mm får torka ut.

 

Med tanke på hur årets sommar varit så kan man fundera på att dubbla pengen och köpa en portabel luftkonditionering. Den kan effektivt avfukta men även kyla när man ska ligga i en gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Någon expert på avfuktare är jag inte men kapaciteten verkar väldigt låg, 0,25lit/dygn.

Inte jag heller men hur mycket fukt kan det finnas i en liten ruff. Det är ingen Ålandsfärja vi talar om här :)

Din drar ut 10 liter per dygn. Det är väldigt mycket. Blir vattenbehållaren full? Hur stor ruff har du?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog bli några liter/vecka (kanske vid gynnsamma förhållanden) enligt tidigare inlägg, se nedan. Så man kanske ska omvärdera effektiviteten med kalciumklorid i durkslag.

 

2009-09-25 vid 10:27 skrev Terrafobica:
När det gäller att hålla fuktfritt inne i båten vintertid så har jag alltid kört den stängda metoden med absolut noll ventilation. Två stora hinkar och rejäla durkslag fyllda med kalciumklorid. Under vinterns gång fyller jag vid åtminståne på med salt en gång. Den sammanlagda vätskemängden som saltet har dragit åt sig under 6 månader brukar vara ungefär 6-7 liter per hink. Men efter att ha skaffat en elektrisk avfuktare börjar jag fundera. Den avfuktar nämligen på en vecka vad hinkarna gör på ett halvår, så jag undrar om inte torrbollar, köpta eller hemmagjorda, egentligen är en fjärt i universum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Baxlaget:

Din drar ut 10 liter per dygn. Det är väldigt mycket. Blir vattenbehållaren full? Hur stor ruff har du?

Avfuktaren påstås kunna dra ut 10liter per dygn. Praktiskt, kanske 3-4 liter men det minskar hela tiden. Detta i en 32 fot segelbåt.

 

20 minuter sedan skrev per_62:

Den sammanlagda vätskemängden som saltet har dragit åt sig under 6 månader brukar vara ungefär 6-7 liter per hink. Men efter att ha skaffat en elektrisk avfuktare börjar jag fundera. Den avfuktar nämligen på en vecka vad hinkarna gör på ett halvår, så jag undrar om inte torrbollar, köpta eller hemmagjorda, egentligen är en fjärt i universum.

Det låter rimligt. Torrbollar funkar men är långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar på att svara här, även fast tråden verkar behandla salt och torrbollar.

 

I höstas köpte jag en Bella 620, har aldrig ägt båt tidigare. I samband med det så sågade jag ned häcken och satte ditt ett löstagbart staket så jag kunde förvara den utomhus på tomten. Nu är det ingen jättebåt men för mig skulle det vara otänkbart att äga en båt överhuvudtaget om jag måste åka iväg för att kunna fixa med den. Det har varit helt överlägset att ha några meter till båten för att tvätta,polera, montera etc. Så jag förvarar den hellre ute och har närhet och enkelhet än inomhus och måste åka iväg. Hade jag haft möjlighet att på tomten förvara den varmt inomhus hade jag givetvis gjort det. Till råga på allt så har jag en kommunalbåtplats, vilket gör att jag slipper gå båtvakt, så jag är välsignad på alla möjliga sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev per_62:

och möjlighet att även ansluta en dräneringsslang.

 

Fundering här... Jag antar att det behöver vara fall i dräneringsslangen hela vägen, hur får man till detta? Jag tänker mig att man lämpligtvis har avfuktaren typ i sittbrunnen eller ruffen, svårt att dra en slang i nerförsbacke därifrån och ut. Annars känns ju tanken väldigt vettig om man nu ska ha en tillsluten täckning av båten att slippa springa och tömma behållare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte självläns i sittbrunnen eller någon skrovgenomföring i ruffen att ansluta den till ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev DanielMalmgren:

Jag antar att det behöver vara fall i dräneringsslangen hela vägen, hur får man till detta?

Avfuktaren nere i båten och slangen ut genom dyvikan. Då är det också lätt att hålla koll på hur mycket vatten som kommer ur avfuktaren.

 

En båt som står på land ska absolut ha dyvika. Skulle det på något sätt rinna in regnvatten under vintern så blir konsekvenserna förödande om vattnet blir stående.

Om någon nu tycker att man inte ska ha dyvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Du har inte självläns i sittbrunnen eller någon skrovgenomföring i ruffen att ansluta den till ?

 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Avfuktaren nere i båten och slangen ut genom dyvikan. Då är det också lätt att hålla koll på hur mycket vatten som kommer ur avfuktaren.

 

En båt som står på land ska absolut ha dyvika. Skulle det på något sätt rinna in regnvatten under vintern så blir konsekvenserna förödande om vattnet blir stående.

Om någon nu tycker att man inte ska ha dyvika.

 

Njae, min båt (Flipper 575) har dessvärre ingen självläns eller dyvika. Har klarat sig ett 30-tal vintrar ändå 🙂 Får väl testa kattsand i vinter istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar utan dyvika bör förvaras upp-och-ned. Då blir det enkelt med avfuktaren också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Båtar utan dyvika bör förvaras upp-och-ned.

 

Nja, att lägga ett halvt ton HT-båt upp och ned känns ju inte riktigt rimligt tycker jag, kan inte tänka mig att den någonsin har vinterförvarats så 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Nja, att lägga ett halvt ton HT-båt upp och ned känns ju inte riktigt rimlig

Precis. Men en båt på land utan dyvika känns ännu mer orimligt.

--

Har sett en motorbåt på 7-8 som vinterförvarades upp-och-ned. Lyckades aldrig se hur de lyfte den. Men ganska smart. Effektiv dränering, städning på köpet, inget behov av att täcka. Framförallt, enklare att bottenmåla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul att se en Flipper eller Yamarin liggande upp-och-ner med propellern som en vindsnurra ...

 

Men visst, bottenmålning enkelt!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Flipper förvarade jag alltid med botten uppåt.

 

En större Flipper än den jag hade blir nog svårare att lägga upp och ner för att inte tala om hur svårt det blir att fixa och dona i båten under vintern och våren. Om det är en inombordare blir det ju stökigt med olja och kylvätska och det gäller att ha batterier anpassade för att användas i alla lägen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog förefaller en dyvika som ett enkelt alternativ till att förvara båten upp-och-ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Nog förefaller en dyvika som ett enkelt alternativ till att förvara båten upp-och-ner?

Ok, jag lyssnar. Vad är alternativet när du inte har en dyvika och det sitter en 200-drygt kilo utombordare i aktern plus batterier mm som inte är ämnade att vara upp och ner?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Vad är alternativet när du inte har en dyvika

Alternativet är att montera en dyvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Alternativet är att montera en dyvika.

Jaha. Ja det är ju klart att man gör så. Bra tips! Tack!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Alternativet är att montera en dyvika.

 

Nja, jag väger för och emot. Antingen fortsätta förvara båten likadant som den har förvarats utan problem de senaste 30 åren eller också ge sig på skrovet med en hålsåg under vattenlinjen. För mig är det uppenbart vilket som är mest riskabelt 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

För mig är det uppenbart vilket som är mest riskabelt

Fråga ditt försäkringsbolag! Vi pratad med ett bolag för ett antal år sedan. De hade inte haft någon skada pga trasig dyvika men ett antal skador där regn läckt in under vintern och blivit stående i båten. Ytterst få kollar ju inne i båten under vintern. 

En dyvika är kanske den säkraste bordgenomföringen. En iskruvad plugg på utsidan och en "huv" på insidan. Inga slangar eller slangklämmor. I min båt sitter ventil på insidan istället för huv.

Glömmer man att sätta i dyvikan när man sjösätter så ska man nog inte ha båt. Kranförarens medhjälpare brukar kolla och när båten väl är i vattnet tvingar de oss att kliva i och lyfta på durkarna.

--

En bryggranne upptäckte en regnig sommar att durkarna flöt omkring. Det ihållande regnet hade letat sig ned genom en stuvlucka och eftersom det regnade så mycket så hade han inte varit nere i båten. Den enkla länspumpen hade klappat ihop. Vatten som kommer ovanifrån är nog farligare än man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så få genomföringar som möjligt under vattenlinjen så har man mindre att oroa sig för. Så det blir ingen dyvika för mig. Samt vatten från ovan får man se till att inte komma in i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev per_62:

Så få genomföringar som möjligt under vattenlinjen så har man mindre att oroa sig för.

Absolut. Men dyvikan är ingen genomföring, det är en nippel som är igenskruvad i båda ändar. Kan aldrig gå läck. Kölbultar, loggivare är  mm är betydligt farligare. För att inte tala om propelleraxeln.

--

Mitt mål är att komma ner till en bordgenomföring. Sittbrunnsdräneringarna ska flyttas så de är enkelt åtkomliga och normalt hållas stängda. Avlopp från handfat och diskbänk får gå till en tank som pumpas ut ovan vattenlinjen. Kvar är vattenintag till motor och sjövattenpump.

Men dyvikan blir kvar. Då kan man spola ur kölskrapen med högtryckstvätten när man är på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Absolut. Men dyvikan är ingen genomföring, det är en nippel som är igenskruvad i båda ändar. Kan aldrig gå läck. ...

Fattar inte vad du skriver. 

Igenskruvad i båda ändar???

De dyvikor jag har sett, inte så många kanske bara uppåt 50 st, är en plugg som skruvas in i en gängad del FRÅN ENA SIDAN. På andra sidan, inuti skrovet, finns det ingenting efter den gängade delen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

De dyvikor jag har sett, inte så många kanske bara uppåt 50 st, är en plugg som skruvas in i en gängad del FRÅN ENA SIDAN. På andra sidan, inuti skrovet, finns det ingenting efter den gängade delen. 

Då köper du fel typ.

Den på bilden har en utvändig 1/2" gänga. På den passar en "huv". 

Finns hos de flesta tillbehörshandlarna.

På vissa kan skruven ersättas med en 1/4" propp, enklare att lossa.

 

Alternativet är en vanlig bordgenomföring med en ventil + propp på insidan.

dyvika.jpg

Huv.jpg

propp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Då köper du fel typ.

Den på bilden har en utvändig 1/2" gänga. På den passar en "huv". 

Intressant att försöka skruva av/på "huven" under tanken på 240 liter i aktern på båten. Jo, om man lyfter ur tanken går det naturligtvis ... :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-08 vid 16:08 skrev Baxlaget:

Akta dig för vanliga torrbollar. Saltet gör att metalldelar rostar.
En betydligt bättre lösning är att använda Silica Gel. Det är en engångskostnad. När de är fulla av vatten torkar du enkelt dem i mikron eller ugnen så är de som nya igen. Köp två satser så har du alltid en torr att byta ut den fuktiga i båten med.

 

Var köper man Silica Gel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Var köper man Silica Gel

Prova den typen av kattsand som är gjord av Silica Gel. Skulle vara väldigt intressant se hur väl den fungerar. Helst innan vintersäsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kattsand? Verkligen? För kattens toalett? Ska man torka den i ugnen sedan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...