Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mr_m

Förvara inne vs ute?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Baxlaget:

Tror du menar >70%.

Javisst, ville bara kolla den mentala kapaciteten inför valet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte det här uppe nån gång för nåt år sen, och någon lade fram visst stöd för att det var en biprodukt från tillverkningen eller nåt som gjorde att torrbollar kunde ha korrosiv verkan?

 

Sen dammsr ju torrbollar rätt bra vid uppackningen. Man känner ju alltid salt på händerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-29 vid 11:21 skrev Mr_m:

Hej. 

 

Tack för bra tips. Skulle helst vilja hitta varmförvaring. Men det kostar ju samma som att åka till Thailand för en vinter ;)

 

Lutar väl åt att ha den ute. Usch svartmögel låter ju tråkigt. Borde väl gå att undvika genom att låta det vara öppet under pressen samt ha en 4st torrbollar stå i varsin 10L hink.

 

Jag är ju dock mest rädd för att man ska missa någon slang eller dyl på vatten så det fryser sönder. Går och nojjar, motorn kommer jag ju köra runt med glykol, men vattensystemet, brygg duschen, toan, varmvattenberedare osv ska ju ses över. Det oroar mig lite att låta stå ute i en 10 minus som vi ofta har på höglandet.

 

/Micke

Ett tips för att undvika mögel är att ställa några muggar med ättika när våren o värmen kommer avdunstar lagom mycket ättika för att du ska slippa stora mögel angrepp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

"myt" ... ok, prova själv.

Jag har provat.

Har haft torrbollar i båda mina båtar de senaste 20 åren och aldrig sett någon korrosion som skulle kunna kopplas till torrbollarna. Egentligen ingen annan heller, eftersom luften hållits torr.

 

Torrbollen gör man f.ö. lämpligen iordning utanför båten och ställer sedan på plats.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Marrexxx:

Ett tips för att undvika mögel är att ställa några muggar med ättika när våren o värmen kommer avdunstar lagom mycket ättika för att du ska slippa stora mögel angrepp

 

Om det funkade  skulle väl inget mögla?

Håll luftfuktigheten under 70% och/eller under +5°C.

Eller, döda mögelsporerna med ozon.

Möjligen skulle det fungera att spruta hela inredningen och alla utrymmen med ättika.

 

Förutsättningarna för att mögel ska trivas är framförallt mycket goda under november på många ställen i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Baxlaget:

Akta dig för vanliga torrbollar. Saltet gör att metalldelar rostar.
En betydligt bättre lösning är att använda Silica Gel. Det är en engångskostnad. När de är fulla av vatten torkar du enkelt dem i mikron eller ugnen så är de som nya igen. Köp två satser så har du alltid en torr att byta ut den fuktiga i båten med.

Det är en vanligt att man tror att salt som ligger still i en båt får saker att rosta. Varför skulle ett så stabilt ämne som ett salt "hoppa upp" i luften och skapa korrosion?

 

Syror kan dunsta/förångas och skapa korrosion, men inte salter.

 

Silica gel borde ju funka bra och är lätt att få tag på numera när det säljs som kristallkattsand.

 

Det kan ju vara skönt att slippa salthanteringen om det funkar lika bra och bara att torka i ugnen när det blir mättar med vatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Silica gel borde ju funka bra och är lätt att få tag på numera när det säljs som kristallkattsand.

Jag har funderat på hur bra kristall kattsanden fungerar i en torrboll ombord. Någon som provat? Går den att regenerera som vanlig Silica Gel?

 

Man skulle kunna bygga en sorbtionsavfuktare som fungerar som en vanlig avfuktare men som genereras om man kopplar in landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev bhemac:

Går den att regenerera som vanlig Silica Gel?

Kollade en innehållsförteckning och det är silica gel så det är bara att sätta igång med bygget.

 

Jag ska absolut köpa kattsand, verkar finnas för ner mot 10:- kronor kilot.

 

Lätta att få en effektiv och stor absorbtionsyta, bara att strö ut några kilo av "sanden" på en presenning. Silicagelen suger upp fukten så det behövs ingen behållare för fukten att samlas i.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Jag ska absolut köpa kattsand, verkar finnas för ner mot 10:- kronor kilot.

"Vad har du köpt nu?"

"Kattsand till båten!"

;)

Bra om du testar! Antar att man måste regenerera ganska ofta, det brukar ju bli ganska stora mängder vatten, i synnerhet om man inte initialt torkar ut med elektrisk avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Det är en vanligt att man tror att salt som ligger still i en båt får saker att rosta. Varför skulle ett så stabilt ämne som ett salt "hoppa upp" i luften och skapa korrosion?

Mina erfarenheter gäller de påsar man köper till Torrbollen, de skapar korrosion. Hur det är med vanligt vägsalt i hink vet jag inte men jag håller med att vanligt salt ger sig inte iväg på några större äventyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Baxlaget:

Mina erfarenheter gäller de påsar man köper till Torrbollen, de skapar korrosion. Hur det är med vanligt vägsalt i hink vet jag inte men jag håller med att vanligt salt ger sig inte iväg på några större äventyr.

Det där får du nog förklara lite närmare eftersom du tydligen VET att de skapar korrosion. Hur går det till, förutsatt att du inte stoppar påsarna eller spiller dess innehåll på andra ställen än där det skall vara ? Och hur VET du att det just är Torrbollspåsarnas innehåll som "ger sig iväg på äventyr" (hur då ?) och är det som orsakar korrisionen du tydligen råkat ut för ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde en torrboll under hamnkapellet. Inte inne i ruffen utan ute. Båda gasfjädrarna till kapellbågen blev angripna av rost. Och ja, skulle inte ställt någon Torrboll där. Mitt misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

"Vad har du köpt nu?"

"Kattsand till båten!"

"Är du inte klok!"

"Jo då, det är ju en kattamaran."

 

Du har ju inspirerat mig att använda elektrisk avfuktare och det är jag tacksam för. Underbart att slippa transportera hem kubikmeter med dynor och en massa annat som inte gillar fukt.

 

Silikagel - har jag lärt mig att det stavas - verkar kunna ta upp cirka 25 % vatten räknat i vikt. Uppgifterna är knapphändiga så detta är min bedömning.

 

En lämplig laddning i en ursprungligen elektriskt avfuktad båt kan väl vara 10 kg vilket nog blir 15 liter. Pris cirka 150:- kronor.

Då kan ytterligare 2-3 liter vatten sugas ur båten och behöver man regenerera så får man väl offra 150:- kronor till för en extra laddning kattamaransand.

 

Vad har du köpt nu då?

Kattsand till båten!

Är du inte klok, det är ju inte en kattamaran!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Ställde en torrboll under hamnkapellet. Inte inne i ruffen utan ute. Båda gasfjädrarna till kapellbågen blev angripna av rost. Och ja, skulle inte ställt någon Torrboll där. Mitt misstag.

De hade säkerligen rostat alldeles oavsett torrbollarna.

För dels gissar jag att det luftar igenom en hel del under hamnkapellet och fuktigheten förblir ju då "rostvänlig", dels ger ju inte innehållet i påsarna sig av och ut i luften av sig självt - som många redan påpekat. Om det inte blåste alldeles väldigt mycket så saltdamm flög iväg på gasfjädrarna, förstås.

 

Myten känns vara som de säger på TV-programmet - "busted" 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 i tråden nedan diskuterades detta förra året. Där finns en länk till SXK där det förs fram en teori om hur saltet tillverkas och att saltsyra kan bli kvar som rest. Och den kan avdunsta.

 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Från https://www.maringuiden.se/forum/topic/84297-torrbollar-skapar-dom-rost/?page=2

 

Leif Ågren:

Jag har följande hypotes till att det rostar mer när man använder vägsalt (kalciumklorid)eller torrbollar.
Det är ju riktigt som tidigare påpekats att salt inte avger någon form av ämnen som kan orsaka rost men det gäller bara om saltet är rent. Vägsalt som ju är kalciumklorid har förmodligen tillverkats av att man har låtit kalksten (=kalciumkarbonat) reagera med just saltsyra. Antagligen har man överskott av saltsyra som kommer att ligga kvar i saltet.
Således kommer gasen väteklorid eller klorvätesyra som Curth skrev att, visserligen i små mängder men ändå tillräckligt ,kunna reagera med olika ämnen i båten.[...] vätekloriden som direkt ger upphov till angrepp på även ädla metaller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men det förutsätter en massa saker. T ex att saltet inte är rent utan har kvar saltsyrarester.

 

Sedan är jag inte lika övertygad om att man i större skala ens tillverkar kalciumklorid på det sättet. Om man skall tro Wikipedia är det inte så, https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumklorid

 

Leif Ågren påstår ju inte det heller, han bara antar att det går till på samma sätt som man kunde göra på kemilaborationerna. Vilket man ju kan.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du har bevisat din tes. Mina gasfjädrar rostade av egen fri vilja.
Fortsätt gärna använda Torrbollen. You have been warned!

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Baxlaget:

...vätekloriden som direkt ger upphov till angrepp på även ädla metaller

Nu har vi inte så mycket ädla metaller ombord, men borde inte även andra metaller ombord påverkas av vätekloriden. Varför just bara motorn?

 

31 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vägsalt som ju är kalciumklorid har förmodligen tillverkats av att man har låtit kalksten (=kalciumkarbonat) reagera med just saltsyra. Antagligen har man överskott av saltsyra som kommer att ligga kvar i saltet.

Nej så tillverkar man inte kalciumklorid kommersiellt. Saltet är en biprodukt vid framställning av natriumkarbonat. Ingen saltsyra finns med i processen.

 

Jag tror mest på teorin att man hanterar saltet ombord på båten och att saltdamm yr runt.

Tillägg: Det är väl tex. inte omöjligt att salt blåser ur en torrboll som står på däck.

 

Alternativt är det bara tro beroende på hörsägen och/eller otur med att rost uppstått när torrbollar använts. Sedan har man slutat med torrbollar och valt en annan metod som funkat bättre.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och funderar på om det skulle funka att köpa ett paket barnblöjor och sprida ut i båten över vintern? De suger ju fukt något så grymt. Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tar åt sig vätska i omedelbar närhet. Luften struntar de flesta blöjor i.
Silica Gel är svaret. Googla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Du har ju inspirerat mig att använda elektrisk avfuktare och det är jag tacksam för.

Han som gav mig tipset är ventilationsexpert, vet inget om båtar. Han tyckte det var synnerligen märkligt att inte folk förstod hur viktigt det är att få ner fukthalten.

Något som man vetat inom tex industrin i hundratals år.

Ingen fukt = ingen rost (och inget mögel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Baxlaget:

De tar åt sig vätska i omedelbar närhet. Luften struntar de flesta blöjor i.
Silica Gel är svaret. Googla!

 

Ok, men bara så jag har klart för mig nu här: Jag kan alltså köpa en femliters påse med "kristallkattsand" och placera i båten och så efter vintern kan jag bara värma upp den till minst 120 grader så går den att använda år efter år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte. Jag använder Silica Gel. Vad "kattsand" är vet jag inte.
Silica Gel drar åt sig vatten i fuktig luft. Från början har den en given färg. Mina är orangefärgade. När de har dragit åt sig vatten till sin fulla kapacitet är de nästan svarta.
Då ställer man plastburken med dem i mikron eller ugnen. De torkar ut och sen kan man köra ett varv till.
Det är ingen vits att ha en djup behållare med Silica Gel eftersom ytskiktet tar åt sig fukten och sedan verkar skydda underliggande kulor av Sillica Gel. En stor yta är bättre. Prova själv och bli expert!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

 

Ok, men bara så jag har klart för mig nu här: Jag kan alltså köpa en femliters påse med "kristallkattsand" och placera i båten och så efter vintern kan jag bara värma upp den till minst 120 grader så går den att använda år efter år?

Du behöver nog minst fem liter silikagel för att det ska vara någon märkbar torkeffekt.

Kristallkattsand är silikagel så det är nog enklast och kanske även billigast att använda det om ingen vet var man köper "vanlig" silikagel billigt.

 

Precis som Baxlaget beskriver är det bra att ha en stor yta och inga tjocka lager. Det bör funka att hälla ut silikagelen på en presenning eller på byggplas. Silikagelen binder vattnet inuti sig själv, så det blir inte vått där det ligger. En eller flera stoa lådor med låg kant är också bra.

 

Silikagel regenereras genom att man driver ut vattnet med värme, tex. i mikron eller i en vanlig ugn. Sedan kan materialet användas igen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Baxlaget:

Absolut inte.

 

Vet inte exakt vad du menar med "Absolut inte" eftersom både du och @mackey bekräftar att jag har uppfattat helt korrekt. Får väl testa över vintern och se om jag har mindre svartmögel i vår än jag brukar 😎

 

Har läst på lite mer och om jag förstår det rätt så ÄR ju kristallkatsand bara ren Silica gel (eller Kiselsyragel på svenska) så det borde ju som andra skrivit ovan vara helt perfekt till detta. Hittade någon variant här med extra stora korn för typ 11 spänn litern. I jämförelse med annat man lägger ut på sin båt (köpte precis en liten plastnippel för 350 pix för att ansluta en bränsleslang) så känns det ju överkomligt att lägga ut en 15 liter kattströ i båten 😉

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle räcka med att i samband med upptagningen på hösten köra en luftavfuktare när lufttemperaturen är över +5C så kanske denna fungerar. Men den avfuktar med Peltier-teknik (termoelektrisk avfuktare) vilken är långsam och för små utrymmen.
Enligt info på Teknikhamstern så är MAESO DD8L Junior en bra sorptionsavfuktare som har 2L behållare och möjlighet att även ansluta en dräneringsslang. Läs även ett norskt test
Kan det tänkas vara stor praktisk skillnad mellan Renkforce HD-68W och MAESO DD8L Junior?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...