Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mr_m

Förvara inne vs ute?

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Nu lider sommarn emot sitt slut (iofs september kvar) och man hoppas man kan få någon tur till på sjön.

 

Iallafall, Den 22:a sept kommer ag lyfta upp skutan från havet och frakta hem för lite vinter pyssel.

 

Har kollat runt och hittat lite ställen i närheten där jag skulle kunna förvara skutan inne. Men det är en bit hemifrån så att pyssla blir det lite mer bök med. Därför funderar jag att ställa upp henne på tomten på sin trailer. Beställa en jätte press för att svepa om samt bygga en ställning som skydd.

 

Frågan är hur gör ni andra, förvarar ni ute? Funkar det bra? Nackdelar? saker man bör tänka på (förutom konservering, tömning av alla vatten slangar/delar osv)

 

Förvarar du inne? bra saker? nackdelar? (där jag kollat har dem fasta dagar för inlämning och uttagning samt eatt ena stället ej godkänner att man får greja där under förvaringen= går bort.)

 

Skulle någon här läsa detta och ha plats för en båt med trailer på ca 10m lång och 2,6m bred i närheten av JKPG Inboxa mig isåfall.

 

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite varianter genom åren, både att täcka in båten med presenning och ha "torrbollar" i den och att ha presenning över A-ställning och låta det blåsa rätt igenom. Har alltid slutat med att jag får ägna ett antal timmar varje vår åt att skrubba bort svartmögel för att det varit fuktigt under vintern... Planen i år är att prata med traktens bönder och försöka hitta någon som har utrymme över i en lada eller maskinhall så båten åtminstone får stå under tak...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart enklare att stå inne om det bara är frostfritt. Ute, så måste man plocka ur mera ur båten, man måste ha fuktslukare/avfuktare. Förr kunde man ha båten öppen över vintern men moderna vintrar är fuktiga och man får mögel. Har du båten hemma så kan du i alla fall se till presseningarna. Något som många verkar glömma.

Ska man greja så är det praktiskt med båten hemma men fan vet om det blir så mycket mer gjort. Har man båten en bit bort så får man planera och när man väl kommit till båten så stannar man längre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Ska man greja så är det praktiskt med båten hemma men fan vet om det blir så mycket mer gjort. Har man båten en bit bort så får man planera och när man väl kommit till båten så stannar man längre.

Så sant, så sant!

Fördelen med att ha den hemma är att man kollar den varje dag, dvs att presenningen sitter fast och stöttorna är ok mm. Om något börjar lossna ser man det snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

 

Tack för bra tips. Skulle helst vilja hitta varmförvaring. Men det kostar ju samma som att åka till Thailand för en vinter ;)

 

Lutar väl åt att ha den ute. Usch svartmögel låter ju tråkigt. Borde väl gå att undvika genom att låta det vara öppet under pressen samt ha en 4st torrbollar stå i varsin 10L hink.

 

Jag är ju dock mest rädd för att man ska missa någon slang eller dyl på vatten så det fryser sönder. Går och nojjar, motorn kommer jag ju köra runt med glykol, men vattensystemet, brygg duschen, toan, varmvattenberedare osv ska ju ses över. Det oroar mig lite att låta stå ute i en 10 minus som vi ofta har på höglandet.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mr_m:

Jag är ju dock mest rädd för att man ska missa någon slang eller dyl på vatten så det fryser sönder. Går och nojjar, motorn kommer jag ju köra runt med glykol, men vattensystemet, brygg duschen, toan, varmvattenberedare osv ska ju ses över. Det oroar mig lite att låta stå ute i en 10 minus som vi ofta har på höglandet.

 

Min bodde ute i Jkpgtrakten under ställning och press under sina första 7-8 år. Jag byggde den även under denna ställning (-22°C vid ett tillfälle, fast kunde ha värme på inne i båten).

 

Ljus presenning = möjlighet att solpanel underhållsladdar batterierna under vintern. Numera med inomhusförvaring måste jag underhållsladda mer "manuellt". Jag räknar med att spara fem kvällar om året för jobbet att bygga täckställning m.m. Men framförallt är man väldigt väderoberoende i ett vindskyddat inneutrymme. Mitt är kallt, men det gör inte så mycket eftersom det lokalt går att sätta på värme då det är just inne (och vindstilla).

 

VVB tömmer du med övertrycksventilen samt öppnar luftskruven. Vattentank tömmer du också samt helst koppla isär vid pumpen. I övrigt lossar jag ingenting i vattensystemet, men lämnar blandarna till vaskarna öppna. Då de är högsta punkten går luft in här och hjälper till att få ur vattnet ur VVB som sitter långt ner. Motorn bör ändå glykolkonserveras, till toan kopplar jag en slang till en hink med mild glykolblandning ansluten till skrovgenomföringen och spolar sedan en massa gånger. Kör tömningspumpen lite så jag ser att glykolvatten kommer ut o.s.v.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mr_m:

Borde väl gå att undvika genom att låta det vara öppet

Nej, nej nej, det ska vara nästan hermetiskt tillslutet, det får absolut inte komma in någon fuktig höstluft. En vinterbåtgranne sa att han hade haft det öppet i 30 år och aldrig haft några problem. Vi försökte förklara för honom att klimatet har ändrat sig, tror man inte på det kan ma ju kolla med SMHI.

På våren kom han mycket bedrövad och berättade att hela båten var möglig inuti. Och har möglet kommit in så är det mycket svårt att bli av med det.

Det enda som verkligen kan döda mögel är ozon. Jag har en lite ozongenerator som går en kvart om dagen och mördar ev mögel.

 

Ska man förvara båten ute tycker jag det är tre saker man ska ha. Det ena är en våtdammsugare för att suga ut vatten ur ledningar mm.

Det andra är en elektrisk avfuktare. Kör man den en vecka så får man ute en massa vatten och framförallt får man ner luftfuktigheten ombord. Sen kan man underhålla med fuktslukare men ska man greja så är avfuktaren bra att torka ut när man varit ombord.

Den tredje saken är en hygrometer/termometer som sitter inne i båten men kan läsas av utifrån. Finns tex trådlösa. Sen ska man hålla koll, är luftfuktigheten under 75% och temperaturen över +5°C så finns stor risk för mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 75%, över 5 C, men det menade du tror jag.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne i varmhall får det bli, slipper ev. mögel och framförallt slipper man tömma hela båten på inredning...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mr_m:

Beställa en jätte press för att svepa om samt bygga en ställning som skydd.

 

Press och Son, https://www.press-son.se/ , har bra täckningsgrejer, även modellanpassade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Nej, nej nej, det ska vara nästan hermetiskt tillslutet, det får absolut inte komma in någon fuktig höstluft. En vinterbåtgranne sa att han hade haft det öppet i 30 år och aldrig haft några problem. Vi försökte förklara för honom att klimatet har ändrat sig, tror man inte på det kan ma ju kolla med SMHI.

På våren kom han mycket bedrövad och berättade att hela båten var möglig inuti. Och har möglet kommit in så är det mycket svårt att bli av med det.

Det enda som verkligen kan döda mögel är ozon. Jag har en lite ozongenerator som går en kvart om dagen och mördar ev mögel.

 

Ska man förvara båten ute tycker jag det är tre saker man ska ha. Det ena är en våtdammsugare för att suga ut vatten ur ledningar mm.

Det andra är en elektrisk avfuktare. Kör man den en vecka så får man ute en massa vatten och framförallt får man ner luftfuktigheten ombord. Sen kan man underhålla med fuktslukare men ska man greja så är avfuktaren bra att torka ut när man varit ombord.

Den tredje saken är en hygrometer/termometer som sitter inne i båten men kan läsas av utifrån. Finns tex trådlösa. Sen ska man hålla koll, är luftfuktigheten under 75% och temperaturen över +5°C så finns stor risk för mögel.

Aha bra tips, då ska jag alltså inte öppna fönster osv under pressen och vädra. Utan istället stänga så mycket som möjligt. Ifall jag inte hittar plats inne så får man åka på en shoppingtur då.

Jag tänkte man kunde slängt in en kupe fläkt med timer som går ca 2X 4h per dygn under vintern i båten så borde den hålla sig över 0:an iallafall. Köper en trådlös väderstation och placerar i också så kan man sitta inne och kontrollera henne.

 

Inredningen hade jag tänkt riva ut ändå, den ska kläs om av en tapetserare under vintern, och få bort den fula USA 00-tals känslan haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Press och Son, https://www.press-son.se/ , har bra täckningsgrejer, även modellanpassade.

 

Tack för tipset. Har kollat på deras sida innan, men ca 5k för en ställning. Nja jag klarar bygga en själv för en 10/del av det priset.

 

Dock skulle jag ev behöva köpa en gigantisk båt pressening. som är skuren för smidigt omvik. Tips på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte en gigantisk press. Köp två som går omlott. En halvmeter extra/press så det blir ca en meter omlott funkar bra. Finns flera bra siter i Sverige att köpa press från. 

Köp också rejäla, tunga pressar. Det lönar sig i längden. (Har några gånger kommit ut till båten och funnit den nyköpta pressen med en stor reva och då varit tvungen att akut skaffa en ny - inte kul!)

 

Många rekommenderar att man har en lättviktspress under den tunga så slipper man dels skav från ställning på den tunga pressen, dels blir det mindre kondens under. Jag har ingen möjlighet till detta då min båt är ganska hög från däcket och upp (går inte in på detaljer här) så jag har inte provat men tanken låter rätt.

 

Noa mfl har bra ställningar som det går ganska fort att sätta upp. Jag täcker stora båten (9,5 x 3,5) med en av mina grabbar på 3-4 timmar och den mesta tiden går åt till att få upp pressen på den höga båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Över 75%, över 5 C, men det menade du tror jag.

Naturligtvis, bra att du är vaken!

45 minuter sedan skrev Mr_m:

Jag tänkte man kunde slängt in en kupe fläkt med timer som går ca

Bättre med en luftavfuktare. Fjärrstyrd strömbrytare funkar också. Kör avfuktaren några timmar per dag.

33 minuter sedan skrev ChristerN:

Köp inte en gigantisk press. Köp två som går omlott.

Så har jag kört, flera billiga presseningar. Kålhuvudmetoden. Någon press a 49 kr brukar gå åt per vinter. Största fördelen är att man kan täcka själv.

Jag har NOA som fästs i mantågsfötterna. Djäkla terapi så jag lägger små presseningar över däcksluckorna.

Förr kunde ja ha båten i morsans trädgård då hade jag ett riktigt tält med en ordentlig träställning, mycket jobb men det funkade. Även om det kostar en del så slipper man många problem med att stå inne.

Eller ligga kvar i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av mina stora nöjen är ju att greja i båten på vintern.

Jag är ju i  seglare och har även båten i sjön över vintern.

Mina gamla båtar är ju i plast (glasfiberlaminat) och har få eller inga trädetaljer för om masten. Därför brukar jag bara täcka aktrahalvan av båten.

Även om du täcker hela båten, är det ju inte nödvändigt att ha en bautapressäning som täcker det hela. Stora presänningar är fruktansvärt tunga. Bättre med två som går om lutt. Jag har ju i regel mina egna ideer beträffande täckning och kan lägga ner en hel del jobb för att få det bra. Har heller aldrig haft något problem med täckningen. 

Eftresom jag från och till är och jobbar ibåten och har relativt varmt - ibland 18 -20 grader när jag skall limma plasta, brukar jag arrangera en lätt öppnngsbar ingång i pressäningen.

På den tiden jag hadestora och tunga pressänningar, brukade jag lägga den på rufftaket - innan jag tog upp. (Man skall va lat när man jobbar)

 

1784737003_vrutrustning02.thumb.JPG.71a608a23592e93ff318db14bb34c3fa.JPG

 

Skulle isolera skrovsidorna i förpiken. Den dan jag skulle börja slog det till och blev 15 minusgraderut, som beräknades stå sig ett tag. Täckte över däck och skrovsidor med betongtäckningsmatta. Dan efter höll skrovsidan skaplig temperatur för att limmas på.

Inte vacker - men det är inte han som la dit mattan heller.

Ståhöjd i sittbrunnen. Jag har dubbla presänningar över sittbrunnen och inte allt för lätta.
 

12512135_IsoleratBB.jpg.6abc0cc9395cff8f4fe274b5fefb12e4.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Thallatha:

Ett av mina stora nöjen är ju att greja i båten på vintern.

Jag är ju i  seglare och har även båten i sjön över vintern.

Mina gamla båtar är ju i plast (glasfiberlaminat) och har få eller inga trädetaljer för om masten. Därför brukar jag bara täcka aktrahalvan av båten.

Även om du täcker hela båten, är det ju inte nödvändigt att ha en bautapressäning som täcker det hela. Stora presänningar är fruktansvärt tunga. Bättre med två som går om lutt. Jag har ju i regel mina egna ideer beträffande täckning och kan lägga ner en hel del jobb för att få det bra. Har heller aldrig haft något problem med täckningen. 

Eftresom jag från och till är och jobbar ibåten och har relativt varmt - ibland 18 -20 grader när jag skall limma plasta, brukar jag arrangera en lätt öppnngsbar ingång i pressäningen.

På den tiden jag hadestora och tunga pressänningar, brukade jag lägga den på rufftaket - innan jag tog upp. (Man skall va lat när man jobbar)

 

1784737003_vrutrustning02.thumb.JPG.71a608a23592e93ff318db14bb34c3fa.JPG

 

Skulle isolera skrovsidorna i förpiken. Den dan jag skulle börja slog det till och blev 15 minusgraderut, som beräknades stå sig ett tag. Täckte över däck och skrovsidor med betongtäckningsmatta. Dan efter höll skrovsidan skaplig temperatur för att limmas på.

Inte vacker - men det är inte han som la dit mattan heller.

Ståhöjd i sittbrunnen. Jag har dubbla presänningar över sittbrunnen och inte allt för lätta.
 

12512135_IsoleratBB.jpg.6abc0cc9395cff8f4fe274b5fefb12e4.jpg

Tack för tipsen. Och riktigt kul idé med isoleringen. Men jag är inte så "hardcore" så jag vågar mig på förvaring i sjön. Eller det går väl knappt med en inombordare utan slutet vattensystem. 

 

Har sett någon/några segelbåtar nere i hamnen som ligger infrusna. Svider i hjärtat men det funkar säkert kanon. 

 

Har kollat på Lättvikt pressar 240mg/m2 som är formskurna 10X6m till båten på 24 fot. Vart shoppar ni dessa stora tunga pressar? Dem röda/gula/ blåa som man ser ofta på uppställningsplatserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag köpte mina pressar på TLS. Formsydda har de här.

Finns ju fler. Kolla/fråga runt på priserna. Det är bra om öljetterna sitter med 50 cm mellanrum. Blir mindre påfrestning på varje öljett då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mr_m:

Tack för tipsen. Och riktigt kul idé med isoleringen. Men jag är inte så "hardcore" så jag vågar mig på förvaring i sjön. Eller det går väl knappt med en inombordare utan slutet vattensystem. 

 

Har sett någon/några segelbåtar nere i hamnen som ligger infrusna. Svider i hjärtat men det funkar säkert kanon. 

 

 


Isolering är bra. Inte så vackert, met minskar värmeförlusterna. Värmeförluster blir ju snabbt många sköna kronor, å då behöver man höre effekt å då håller inte säkringarna. Nu är min båt välisolerad.
I stort sett 27 mm liggunderlag runt hela förpiken.

Din kommentar  att du inte skulle våga vinterförvara i sjön, får mig att tänka på alla de som aldrig skulle våga segla - det lutar ju. Brukar fråga dem om de vågar åka bil - jo bil åker de ju varje dag.

Just det med segling kontra bilåkandet säger ju en hel del om förmågan till riskannalys, som ju dessutom beror på okunskap. Det dör och lemlästas folk i bilolycker var ochvar annan dag - när omkom det nån pga olycka i samband med segling sist.

En inombordsmotor kan ha både ett slutet kylsystem sk. sötvattenskylning och som i sin tur kyls av sjövattnet. Att vinterförvara i sjön pga detta är inga problem. Däremot kan det va lite problem om man går långa sträckor i is och kylsystemet täpps igen av is.

Har nog haft båten i sjön året om under ungefär halva mitt båtliv - dvs ca 25 år. Dessutom har jag landförvarat på land med masten på under ett antal år.

Nu bor jag längst ut i väster i mellersta Bohuslän. Det är inte varje vinter det blir is i nån större omfattning på min ordinarie båtplats. Använder båten i lite ideella arbetsuppdrag tidiga vårar och sena höstar. Eftersom jag är en hel del och grejar i båten på vintrarna, är det en stor fördel att slippa klättra på stegar.

För de allra flesta är det nog en fördel att ta upp på vintern. I min hamn är det dock många båtar som ligger i sjön hela året. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Thallatha:


Isolering är bra. Inte så vackert, met minskar värmeförlusterna. Värmeförluster blir ju snabbt många sköna kronor, å då behöver man höre effekt å då håller inte säkringarna. Nu är min båt välisolerad.
I stort sett 27 mm liggunderlag runt hela förpiken.

Din kommentar  att du inte skulle våga vinterförvara i sjön, får mig att tänka på alla de som aldrig skulle våga segla - det lutar ju. Brukar fråga dem om de vågar åka bil - jo bil åker de ju varje dag.

Just det med segling kontra bilåkandet säger ju en hel del om förmågan till riskannalys, som ju dessutom beror på okunskap. Det dör och lemlästas folk i bilolycker var ochvar annan dag - när omkom det nån pga olycka i samband med segling sist.

En inombordsmotor kan ha både ett slutet kylsystem sk. sötvattenskylning och som i sin tur kyls av sjövattnet. Att vinterförvara i sjön pga detta är inga problem. Däremot kan det va lite problem om man går långa sträckor i is och kylsystemet täpps igen av is.

Har nog haft båten i sjön året om under ungefär halva mitt båtliv - dvs ca 25 år. Dessutom har jag landförvarat på land med masten på under ett antal år.

Nu bor jag längst ut i väster i mellersta Bohuslän. Det är inte varje vinter det blir is i nån större omfattning på min ordinarie båtplats. Använder båten i lite ideella arbetsuppdrag tidiga vårar och sena höstar. Eftersom jag är en hel del och grejar i båten på vintrarna, är det en stor fördel att slippa klättra på stegar.

För de allra flesta är det nog en fördel att ta upp på vintern. I min hamn är det dock många båtar som ligger i sjön hela året. 

Äsch vem bryr sig, det ska funka juh :)

 

Haha nu är jag uppvuxen på en maxi 77:a men fastnade aldrig för seglandet, eller rättare sagt jag besitter inte dem kunskaperna. Annars verkar det vara riktigt kul. Man kanske skulle ta en kurs framöver en sommar.

 

Det kanske funkar, tänker mest på om det blir minus grader i luften och i motor rummet då borde väl limpor, knän och block frysa sönder när man inte kört glykol i motorn?

 

Men visst det verkar ju vara ett smidigt sätt och slippa lyfta, frakta, bygga, osv osv.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag tror att jag köpte mina pressar på TLS. Formsydda har de här.

Finns ju fler. Kolla/fråga runt på priserna. Det är bra om öljetterna sitter med 50 cm mellanrum. Blir mindre påfrestning på varje öljett då.

 

 

Tack för tipset, skickat offert förfrågan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mr_m:

 

 

Det kanske funkar, tänker mest på om det blir minus grader i luften och i motor rummet då borde väl limpor, knän och block frysa sönder när man inte kört glykol i motorn?

 

 

När det gäller motorn, så har jag sötvattenskylning, och då är i stort sett motorns kylsystem fyllt med glycolblandat vatten ca 50/50, som ger den bästa frysskyddseffekten.

För egen del konserverar jag inte resten. Jag varmkör motorn ungefrär var 14 dag - ibland i form av en tur i vår närliggande skärgård. Vill "jag lyxa till det" tar jag en sväng till Smögen. :ph34r:

Nu ligger min motor under vattenlinjen och där är i regel sällan frost. Sen har jag ofta mer eller mindre värme i båten.

Har man en motor med eller utan sötvattenskylning, antingen den är på land eller ligger i sjön och man inte har för avsikt att använda den på länge, bör man ju konservera den. Förutom frysskyddet skyddar ju även glykolen mot rost.

Jag brukar varmköra motorn medans jag har båten i sjön. Byra smörjolja. Köra igenom en dunk, 25 liter, sötvatten. kopplar en slang på motorns kylvattenintag. Glöm inte att stänga bottenkranen.

Sen brukar jag koppla en slang på motorn där kylvattet går ut i avgasröret och sen köra motorn en liten stund. Det sista skulle man med fördel kunna göra när båten står på land. Hänga upp en spann under avgasröret, så att man samlar upp det glykolblandade vattnet, när det kommer ur avgasröret. 

Sen tappa av det vatten som finns kvar  i de delar som inte ingår i färskvattenkylningen.

På den tiden jag konserverade motorn varje vinter, sparade jag det glykolblandade vattnet och återanvände det kanske i tre år.

Det hela kan ju höras lite komplicerat, men är egentligen ganska enkelt - när man får in rutinen. Slangar som passar hänger fortfarande nere i mitt garage.

Jag hade en kompis som blev allvarligt sjuk. En av hans söner såg till att båten togs upp. Sen blev frun orolig att motorn skulle frysa sönder och frågade mig. Så fruktansvärt mycket jobb det blev eftersom allt liksom måste göras i "fel ordning".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket fördomar om vinterliggande. De som en gång börjat ligga kvar i sjön verkar i alla fall gilla det eftersom de fortsätter år efter år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en plats i en Lada till en billig peng.

 

Antar att det kan bli en hel del fukt därinne, men känns bättre än att den ska stå ute iallafall.

 

Sitter och kollar på att beställa en rulle krympplast, ser ju rätt smutt ut, någon som pillar med detta själv?

 

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mr_m:

Sitter och kollar på att beställa en rulle krympplast, ser ju rätt smutt ut

Frågan är om det behövs?

Stäng båten så att den är hermetiskt tillsluten, tejpa igen all ventilation.

Se sen till att ha avfuktning inne i båten, hemagjorda torrbollar eller elektrisk avfuktning.

Ev kan man lägga en enkel presenning luftigt över båten för att slippa damm mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎29 vid 11:21 skrev Mr_m:

4st torrbollar stå i varsin 10L hink.

Akta dig för vanliga torrbollar. Saltet gör att metalldelar rostar.
En betydligt bättre lösning är att använda Silica Gel. Det är en engångskostnad. När de är fulla av vatten torkar du enkelt dem i mikron eller ugnen så är de som nya igen. Köp två satser så har du alltid en torr att byta ut den fuktiga i båten med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Akta dig för vanliga torrbollar. Saltet gör att metalldelar rostar.
En betydligt bättre lösning är att använda Silica Gel. Det är en engångskostnad. När de är fulla av vatten torkar du enkelt dem i mikron eller ugnen så är de som nya igen. Köp två satser så har du alltid en torr att byta ut den fuktiga i båten med.

 

En vanlig myt, men mest just en myt.

Det blir inte mer salt i luften i båten, och luften blir ju dessutom rätt torr. Och vattnet i hinken skall ju inte rinna ut någonstans och komma i kontakt med metall utan bara vara kvar i hinken,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft torrbollar i mina båtar i många år och den enda gången jag fått rost är när jag ställde en torrboll i diskhon. Hade slarvat när jag fyllde saltet så det var lite på sidan om pytsen och där blev det en rostfläck i den "rostfria" hon. 

Jag tror det är viktigt att man, om man som jag köper på säck hos Granngården, fyller torrbollarna (durkslagen i mitt fall) utanför båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Saltet gör att metalldelar rostar.

Ja, om man heller det på saker av järn och det finns tillräckligt med fukt.

För att järn ska rosta behövs en luftfuktighet på <70%. Vilket man uppnår med torrbollar.

Fukt krävs alltid för att rost ska bildas, ingen fukt = ingen rost.

Prova att hälla salt på en järnbit i torr miljö!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...