Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Rolle85

Webshop bottenfärg Norge?

Rekommendera Poster

Någon som känner till en sida där man kan köpa bottenfärg från Norge? SKa köra båten I norge senare..

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det går lika bra att köra med den färgen som är tillåten i Sverige, även i de norska farvattnen - Jag har provat. 😉

 

Om utifall inte.................

Men vad säger forumreglerna!?

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Thallatha:

Men vad säger forumreglerna!?

 

Om att köra båten till Norge? 😊

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rolle85:

Någon som känner till en sida där man kan köpa bottenfärg från Norge? SKa köra båten I norge senare..

Var ska du förvara båten med den förbjudna färgen innan du kör till Norge?

Ska du skrapa bort färgen när du kommer hem?

 

Mackey

  • Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Var ska du förvara båten med den förbjudna färgen innan du kör till Norge?

Ska du skrapa bort färgen när du kommer hem?

 

Mackey

 

Tänker Du åka och kontrollera hans båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Tänker Du åka och kontrollera hans båt?

Varför frågar du det?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Varför frågar du det?

Mackey

 

Läs Ditt inlägg en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

behövs inte förbjudna färger,här i marstrand funkar hempels mille extra perfekt,inte ett skal på båten,kört med den sedan 2013,äger ingen båt nu orkar inte med allt jobb längre, möjligtvis kan jag tänka mig en sådan här båt.

1484238_726765887368802_4349537535827281728_n.jpg

Redigerad av karluno
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Läs Ditt inlägg en gång till.

Okej, nu har jag läst mitt inlägg  för första gången!

Nu har jag läst det en gång till!

 

Frågan kvarstår.

Varför frågar du om jag tänker åka och kontrollera Rolle85:s båt?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev karluno:

behövs inte förbjudna färger,här i marstrand funkar hempels mille extra perfekt,inte ett skal på båten,kört med den sedan 2013,äger ingen båt nu orkar inte med allt jobb längre, möjligtvis kan jag tänka mig en sådan här båt.

1484238_726765887368802_4349537535827281728_n.jpg


Samma erfarenhet med den färgen i Hunnebostrand. Nu är det 14 månader sen båten målades och sjösattes, och jag är rätt säker på att det inte är några havstulpaner på den än. Roderbladet är fritt från dem i alla fall. Inget när båten var uppe senast, efter ett år i vattnet med samma färg.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:
13 timmar sedan skrev Thallatha:

Men vad säger forumreglerna!?

 

Om att köra båten till Norge? 😊

Om att uppmana till brott. 😣

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad känsligt det här var för somliga.

 

TS frågade bara om någon visste var han/hon kan skicka efter färg från Norge och talade om att han/hon ska köra båt i Norge.

 

Ni har ingen aning om att färgen ska användas på just TS båt eller till något annat, och att skriva "uppmaning till brott" är väl att gå ett steg för långt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gelis:

Oj vad känsligt det här var för somliga.

 

TS frågade bara om någon visste var han/hon kan skicka efter färg från Norge och talade om att han/hon ska köra båt i Norge.

 

Ni har ingen aning om att färgen ska användas på just TS båt eller till något annat, och att skriva "uppmaning till brott" är väl att gå ett steg för långt. 

Norsk färg innehåller ämnen som är förbjudna att måla på båtar i Sverige. Den får inte skickas till Sverige, eller målas på en svensk båt. 

 

Om båten ligger i Norge och är norsk - ja då behöver ju inte trådskaparen få färgen skickad; det finns då ingen fråga. 

 

Skall man besöka Norge med svensk båt räcker den svenska färgen. Försök att hitta en färg som säljs både i Sverige och Norge. Varför inte t ex den norske testvinnaren Jotun VK..?

https://www.watski.se/world/Nyheter/Jotun-Testvinnare-igen-i-Norge-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Oj vad känsligt det här var för somliga.

 

TS frågade bara om någon visste var han/hon kan skicka efter färg från Norge och talade om att han/hon ska köra båt i Norge.

 

Ni har ingen aning om att färgen ska användas på just TS båt eller till något annat, och att skriva "uppmaning till brott" är väl att gå ett steg för långt. 


Nej det är inte alls känsligt - för mig. 

Vi lever i ett fritt land och får ha vilka åsikter vi vill.

Vi har också lagstiftning innom vilken vi skall hålla oss.

Dessutom finns det forumregler på MarinGuiden.

I övrigt se Peter_K´s svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Norsk färg innehåller ämnen som är förbjudna att måla på båtar i Sverige. Den får inte skickas till Sverige, eller målas på en svensk båt. 

 

Om båten ligger i Norge och är norsk - ja då behöver ju inte trådskaparen få färgen skickad; det finns då ingen fråga. 

 

Skall man besöka Norge med svensk båt räcker den svenska färgen. Försök att hitta en färg som säljs både i Sverige och Norge. Varför inte t ex den norske testvinnaren Jotun VK..?

https://www.watski.se/world/Nyheter/Jotun-Testvinnare-igen-i-Norge-

Betyder detta att om en svensk båtägare har en båt på trailer i Sverige vintertid men har för avsikt att använda den i Norge varje år så får hen inte måla med färg som är förbjuden i Sverige? Jag frågar bara för att jag hade en bekant som var Norman men trailade hem båten till Sverige varje vinter och sedan tillbaks till Norge när våren kom. Begick han ett brott?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Botved:

Betyder detta att om en svensk båtägare har en båt på trailer i Sverige vintertid men har för avsikt att använda den i Norge varje år så får hen inte måla med färg som är förbjuden i Sverige? Jag frågar bara för att jag hade en bekant som var Norman men trailade hem båten till Sverige varje vinter och sedan tillbaks till Norge när våren kom. Begick han ett brott?


Nej. Så är naturligtvis tillåtet att göra. Det är ju den plats där båten primärt används som styr vilken färg som är tillåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lagen i detalj, men är ganska säker på att raol har rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga men...

Är det tuffare eller annan havsmiljö efter Norska kusten eller varför vill man måla med annan färg än den man (lagligt) använder på Svenska västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att floran och faunan ser annorlunda ut. Även där det är som saltast i Bohuslän är det ändå några promille lägre än vid större delen av Norges kust. Temperaturer och annat skiljer sig också.

 

Undantaget Oslofjorden är det dessutom ohyggligt djupt även nära land i norska vatten. Kartnörd som jag är har jag tillbringat alldeles för många timmar med att kolla på Eniros sjökort, och då även de norska. Det kan handla om hundratals meter djupa fjordar bara en kort bit ut från land. Förutsättningar för organismer påverkas av det, men också möjligheten för bottenfärgernas gift att påverka lokalt.

 

Hur stor skillnaden är mellan norska och svenska färger vet jag inte. Förmodligen mindre än svenskar tror... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Slowrider:

Kanske en dum fråga men...

Är det tuffare eller annan havsmiljö efter Norska kusten eller varför vill man måla med annan färg än den man (lagligt) använder på Svenska västkusten?

Vet inte om det behövs giftigare färg, men...

 

Jag gick bryggvakt med en marinbiolog en natt och hans uppfattning om koppar i bottenfärg var att det gör stor skada i insjöar och i Östersjön,  ganska stor skada på västkusten, men i stort sett ingen skada längs större delen av den norska kusten.

 

Det finns alltså  ingen större anledning att begränsa mängden koppar i norsk bottenfärg annat än för att spara pengar vid tillverkningen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

 

Hur stor skillnaden är mellan norska och svenska färger vet jag inte. Förmodligen mindre än svenskar tror... :)

 

Har inte den norska färgen varit giftigare än den svenska alltid.

Har för mig att vissa köpte bottenfärg i Norge även innan det blev förbjudet att använda våra tidigare giftigare färger.

Copercoat är ju tillåten i Norge.

Funderade ett tag på sån, men föll till föga.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Har inte den norska färgen varit giftigare än den svenska alltid.

Har för mig att vissa köpte bottenfärg i Norge även innan det blev förbjudet att använda våra tidigare giftigare färger.

Copercoat är ju tillåten i Norge.

Funderade ett tag på sån, men föll till föga.

 

Lite intressant att jämföra giftighet mellan olika områden.

Om man lyssnar på "min" marinbiolog så är ju inte färgen giftig/skadlig i Norge, men samma färg är giftig/skadlig i Sverige.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag gick bryggvakt med en marinbiolog en natt och hans uppfattning om koppar i bottenfärg var att det gör stor skada i insjöar och i Östersjön,  ganska stor skada på västkusten, men i stort sett ingen skada längs större delen av den norska kusten.

 

17 minuter sedan skrev Mackey:

 

Lite intressant att jämföra giftighet mellan olika områden.

Om man lyssnar på "min" marinbiolog så är ju inte färgen giftig/skadlig i Norge, men samma färg är giftig/skadlig i Sverige.

 

Mackey

 

Om det finns en "större del" I Norge, så måste det ju finnas en mindre del också.

Den mindre delen bör då rimligtvis va Idefjorden, Oslofjorden, Vestfold och Sörlandet. Det som ligger närmast den Svenska Västkusten. Innom det området kan det ju i så fall va lika känsligt som på Svenska västkusten.

Passerar man Lindesnäs är man ju ute i Nordsjön, ett randav till Atlanten. Kan skilladen ligga i detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om jag inte minns fel så hade det just att göra med att kopparen späds ut så mycket i de stora haven att den inte påverkar negativt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela faller ändå på att det omåttligt populära postföretaget "Postnord" inte vill befatta sig med färger, eller vätskor över huvud taget, och sådant som är giftigt får man inte skicka med post.

 

När jag ibland är i Norge brukar jag besöka färg- och tapet forrettningar för att köpa färg, ja husfärg naturligtvis... Demidekk om nu någon tvivlar....

 

 

Jag hängde ut en himla massa koppar runt båten, men det växer i alla fall, kanske är det bättre med temuggar?   :lol:

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man inte handla från Norge specifikt, men köpa Coppercoat så är det enklast att göra det från England, direkt från Coppercoat.

De skickar så gärna till oss i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

 

Lite intressant att jämföra giftighet mellan olika områden.

Om man lyssnar på "min" marinbiolog så är ju inte färgen giftig/skadlig i Norge, men samma färg är giftig/skadlig i Sverige.

 

Mackey

Jag vet att man tidigare tillät irgarol i färgen långt efter den förbjudits i Sverige pga de hormonstörande egenskaperna, vilket gjorde färgen både effektiv och otrevlig på samma gång. Hur det är idag vet jag inte, men jag tror inte bara det är kopparmängd som skiljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tror nog inte att kopparn har särskilt stor betydelse alls. Det går sannolikt utmärkt att göra en bottenfärg helt utan koppar, så länge de andra biociderna är kvar i samma mängd. Kopparhalt är förmodligen mest ett säljargument i dag. Om koppar hade varit allena saliggörande hade coppercoat-varianter funkat mycket bättre än de gör (dvs, inte alls särskilt bra).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nä, jag tror nog inte att kopparn har särskilt stor betydelse alls. Det går sannolikt utmärkt att göra en bottenfärg helt utan koppar, så länge de andra biociderna är kvar i samma mängd. Kopparhalt är förmodligen mest ett säljargument i dag. Om koppar hade varit allena saliggörande hade coppercoat-varianter funkat mycket bättre än de gör (dvs, inte alls särskilt bra).

Koppar är det ämne av de tillåtna ämnena som är effektivast mot snäckor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra ett test nästa år. Hänga en kopparplåt i vattnet och sen en bit plast med bottenfärg på intill. Ska bli intressant att se vad som händer.

Coppercoat ser inte ut att funka så värst bra. Massa påväxt på ganska kort tid i de tester jag sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...