Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Henrik_M

Utombordare på Maxi Fenix

Rekommendera Poster

Kan man sätta utombordare på Maxi Fenix? Istället för att byta inombordare.

Eller har man passerat anständighetens gräns då?

Nån som vet nån som gjort det på Fenix eller motsvarande båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde gå finfint. Det kan nog bli lite obekväm sittställning för att komma åt motorns styrarm, men det är bara vid finmanövrering som det behövs. När man sträckkör är det ju vanliga rorkulten som används. Som bonus får man en extremt god manöverförmåga när det är trångt!

Du har ju lyxen också att kunna mittmontera en utombordare, så den inte ger vikt åt ena eller andra sidan, och inte heller drar lite snett. Vi har vår ungefär en halvmeter åt babord (roderbladet är bakom akterspegeln), och det märks att det är 35 kg mer på ena sidan.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Fenix brukar det sitta Penta MD5 original. Bra motor - brukar fixa det mesta på den, utom möjligtvis ett sönderfruset motorblock. 

Så... varför skall motorn bytas..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i dagsläget bara en riskanalys. Till slut ger sig MD5:an. Då kostar en ny motor ca 75 000 kr. Lika mycket som hela båten. Utombordare ca 10 000 kr.

Man missar ju laddningen, men ett elverk kostar 5000 kr på Biltema.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att sälja en Fenix med snurra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis håller MD5:an några år till och kan då bytas ut mot en el-motor. Tex GreenStar Marine och Electro Mobile har elmotorer för segelbåtar. Electro Mobile har även en modell som passar till ett S-drev vilket kan underlätta bytet. Priserna borde gå ner på dessa elmotorer så när det blir dax att byta ut MD5:an kan nog en elmotor vara ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev bhemac:

Går det att sälja en Fenix med snurra?


Snurran är väl avtagbar? Det sitter ju redan en badstege där, så hål (efter motorfäste) lär knappast vara ett problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Henrik_M:

 

Man missar ju laddningen, men ett elverk kostar 5000 kr på Biltema.

 


Och 150 W solceller som ger en hel del laddning, plus regulator, får du för hälften av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För samma 10+5 kkr kan du renovera din MD5 om det behövs.

Lägg dessutom till att den lär minska i värde med utombordare (så är det i alla fall med t ex Sunwind 26 som finns med både inom- och utombordare)

 

Så länge den inte fryser sönder fullständigt är det fullt görligt att renovera den själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Så länge den inte fryser sönder fullständigt är det fullt görligt att renovera den själv. 

MD 5 for Dummies av Stefan Fors kan rekommenderas.

 

Motorn är inte så väldigt tung så det går att hantera den med ganska enkla hjälpmedel.

 

6 timmar sedan skrev Henrik_M:

Till slut ger sig MD5:an. Då kostar en ny motor ca 75 000 kr. Lika mycket som hela båten.

Du får nog loss en ny 12 hk Vetus för 40 000 - 45 000:- kronor. Gör du jobbet själv så kostar det 5 000 - 10 000:- kronor till, så för 50 000:- kronor har du en ny motor i båten.

 

Snurran kan ju vara en bra nödlösning den dag järngenuan ger upp.

 

Vi har bytt motor och vi tänkte såhär.

Vi vill ha kvar båten "till vi dör".

Vi orkar segla i 15 år till.

Vi kan renovera vår MD 11, men...

...det kostar ca. 40 000:- kronor i delar och sådant som vi inte kan göra själv och...

...det är dumt att sedan tvingas byta motor om tex. 13 år.

 

Vi är väldigt nöjda med vår Beta på 25 hk som inkl. S-drev kostade ca. 85 000:- att få på plats. Sedan har vi sålt motor och propeller för 8 000:- och hoppas på några tusenlappar till för drev och instrument.

 

Läs om vårt motorbyte här.

Där finns en hel del matnyttigt, tror jag i alla fall.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Jag håller egentligen med alla. MD5 får gå så länge den går att hålla vid liv.

Det jag tänker är att om/när motorn rasar så kan man (relativt) lätt slänga på en utombordare och fortsätta semestern det året. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att en utombordare på 8 eller 10 hk är lagom. Vi har 6 hk på en lite mindre båt (halvmeter kortare, närmare ett ton lättare) och det räcker fint på den. Ca 6.5 knop på platt vatten, närmare 5 knop mot krabb sjö i 10-11 m/s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Henrik_M:

Det jag tänker är att om/när motorn rasar så kan man (relativt) lätt slänga på en utombordare och fortsätta semestern det året.

Det är sant. Träffade en ung kille som köpte en Vega (billigt) just för att om motorn rasade skulle han kunna hänga på en snurra.

Eldrift kommer att bli ett intressant alternativ för många, för dyrt och för många lycksökare idag.

--

Kompisen har en Maxi 77 med en 9,9hkr snurra så en Fenix behöver nog minst en lika stor motor. Bra med lite muskler ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på ett utombordarfäste på snipan, för de gånger man går lite längre hemifrån.

Ett sånt där nerfällbart fäste så att den kan sitta där. 

En 4-5hk med egen tank, borde duga som nödmotor tror jag. En dunk Aspen kan ju få följa med som extra säkerhet.

Det är ju ingen som vet när vår gamla yanmar säger upp sig. Den stannade ju en gång i somras och ställde till det lite, lång felsökning innan en trasig plastbussing i bränslefilterhuset hittades.

Så jag hoppas att nu efter omsorgsfullt luftande ska det vara OK igen i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gundj:

Jag funderar på ett utombordarfäste på snipan

Har du ingen badstege?

Jag hade så och det funkade. Med en 2,5hkr!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En detalj som kanske bör tas i beaktning ur säkerhetsynpunkt är ju den att dieselmotorn är betydligt tryggare än en utombordare (som ju i regel drivs på bensin).

Som bekant, bensin ger ifrån sig ångor som är extremt lättantändliga. Vilket, som bekant, inte diesel gör.

Givetvis finns det många säkra lösningar för att undvika problemet med bensinångor (tanka endast med dunken på land, ventilation, säkerställ att tank och ledningar är täta m.m.), men trots dessa är jag likt förbannat en smula nervös varje gång jag startar motorn eller drar igång gasspisen.

Behåll och renovera MD5an så slipper du ha ångest över risken att omvandla både båt och eventuell besättning till rykande kol!

 

Men det viktigaste argumentet av alla är ju dock att dieseln ger den rätta "båtdoften" när den kommer tuffande i hamn! ;) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev DasElfbow:

dieseln ger den rätta "båtdoften" när den kommer tuffande i hamn!

Nej fy fasen, dieselrök ger mig huvudvärk. Hellre då Alkylat som inte luktar någonting.

Diesel avger också brännbara ångor, det behövs bara lite högre temperatur.

Överdriv inte faran med bensin, det är ju faktiskt så att bensinbåtar brinner oftare än dieselbåtar.

Bara man sköter sina grejer.

Bensin har en fördel, den dunstar snabbt. Diesel som lägger sig på vattenytan brinner länge. På brandövningar har man alltid diesel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som haft utombordare och sedan bytt upp sig till en inombordare är nog svaret givet, aldrig mer utombordare.

I alla fall inte på en båt som från början är konstruerad för en inombordare.

Det är en stor skillnad om man jämförmed  If, express, dominant 78, H-båt med flera där man har låga fribord och lättare når en utombordaren.

Men en Fenix eller liknade som har högre fribord och utrustad närmare sig 3 ton är det inget bra alternativ.

Visst fungerar det när man kör på öppet vatten om det inte är någon högre sjö, men att manövrera  och backa i trånga hamnar är ingen höjdare.

Att höja och sänka ner en utombordare som väger sina modiga kilon (om det är en modern 4-taktare)

och dra i gång med en eller flera ryck är ljusår från att bara vrida på en startnyckel och allt fungerar direkt.

Som någon påpekade, vem köper en Fenix med utombordare. Svaret är nog ingen.

En renoverad MD5 brukar dyka upp då och då på Blocket och kostar kring 15-20 tusen och det gör nog en bra utombordare också.

 

/Göran A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket stor fördel med utombordare är att man aldrig behöver oroa sig över att få linor eller garn i propellern. Eller ja, man kan nog få det när man går för motor, men då är det bara att fälla upp motorn, plocka bort skiten och köra vidare. Med inombordare och propellern långt ner under båten krävs att man är väldigt pigg på att bada, eller så får man ringa efter bogsering och få båten lyft. Jag vet vad jag väljer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

En mycket stor fördel med utombordare är att man aldrig behöver oroa sig över att få linor eller garn i propellern. Eller ja, man kan nog få det när man går för motor, men då är det bara att fälla upp motorn, plocka bort skiten och köra vidare. Med inombordare och propellern långt ner under båten krävs att man är väldigt pigg på att bada, eller så får man ringa efter bogsering och få båten lyft. Jag vet vad jag väljer...

 

 Nu har jag aldrig kört in garn etc i propellern (är det vanligt..?), men gjorde jag det hade jag nog hissat segel om jag av olika anledningar inte kunnat få bort det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

 Nu har jag aldrig kört in garn etc i propellern (är det vanligt..?), men gjorde jag det hade jag nog hissat segel om jag av olika anledningar inte kunnat få bort det. 

Jag har sett folk backa in i ankartampar flera gånger i trånga hamnar, även där är det ju smidigt med utombordaren. Endast en gång har jag sett en stackare dyka gång på gång på gång under sin fina Storebro för att få loss ankartampen som fastnat.

 

Problemet, i vilken grad det nu existerar, med nät och garn och sådant kan ju vara att man fastnar och måste skära sig loss. Då blir det bad.

 

För övrigt är jag också en av dem som ser fördelar med utombordsmotorer, så visst finns vi. Fast jag provat inombordare. Men det beror på båt och syfte med seglingen. När det gäller en Fenix är jag tveksam till utombordare.

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

 Nu har jag aldrig kört in garn etc i propellern (är det vanligt..?), men gjorde jag det hade jag nog hissat segel om jag av olika anledningar inte kunnat få bort det. 

 

Är förstås olika, men jag använder bara motorn när det inte funkar att segla. In i och ut ur hamn, när det blåser för mycket, när det inte blåser alls och i sällsynta fall när farten behöver vara högre än segling kan erbjuda. Dvs, går jag för motor är segling så gott som aldrig ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

 

Är förstås olika, men jag använder bara motorn när det inte funkar att segla. In i och ut ur hamn, när det blåser för mycket, när det inte blåser alls och i sällsynta fall när farten behöver vara högre än segling kan erbjuda. Dvs, går jag för motor är segling så gott som aldrig ett alternativ.

Jag är tveksam till kombon ”Fenix och utombordare” när det blåser mycket. Vid ingen vind är det garanterat inga problem. 

 

Att backa in i ankartamp verkar dumt. Jag brukar dra mig ut med ankartampen med växeln urlagd, då är risken noll att göra det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med utombordare till min segelbåt. Skulle aldrig köpa en fenix med utombordare. Inte för att det vore omöjligt, utan för att det alltid finns andra fenix till salu med fungerande inombordare.

 

På en fenix är ju utombordare skit, negativ akterspegel och jättelångt ner till motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Att backa in i ankartamp verkar dumt. Jag brukar dra mig ut med ankartampen med växeln urlagd, då är risken noll att göra det. 

Även solen har fläckar! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

 

Att backa in i ankartamp verkar dumt. Jag brukar dra mig ut med ankartampen med växeln urlagd, då är risken noll att göra det. 

Självklart - så länge det går som tänkt. Men det kan hända situationer där det inte går som tänkt. En gång på fyrtio år har jag fått dyka för att lossa min egen ankarlina ur propellern. I niogradigt vatten som hjärtkonvalescent. Men Fenix med utombordare, aldrig. Skulle hellre köpa en med kass motor till vrakpris och fixa/byta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med propeller på en pinne under båten kan linor trassla in sig ohjälpligt även om propellern är stilla. Jag har fått en hummertinelina runt kölen en gång. Fick göra en rejäl piruett för att få loss den. Den sortens linor kanske du inte ens ser, så det är inte bara att backa in i ens egen ankarlina som är nåt att oroa sig för.

Men visst, just en Fenix kanske inte funkar med utombordare, i alla fall inte utan fjärreglage med låst styrning. Den är nog precis på gränsen storleksmässigt för vad som funkar med en rimlig utombordare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Med propeller på en pinne under båten kan linor trassla in sig ohjälpligt även om propellern är stilla. Jag har fått en hummertinelina runt kölen en gång. Fick göra en rejäl piruett för att få loss den. Den sortens linor kanske du inte ens ser, så det är inte bara att backa in i ens egen ankarlina som är nåt att oroa sig för.

Men visst, just en Fenix kanske inte funkar med utombordare, i alla fall inte utan fjärreglage med låst styrning. Den är nog precis på gränsen storleksmässigt för vad som funkar med en rimlig utombordare också.

”Pinnen” med propeller sitter mellan köl och roder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och? Det är ingen som helst garanti för att inget ska kunna driva in där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:

Och? Det är ingen som helst garanti för att inget ska kunna driva in där.

 

Tja... jag har i alla fall aldrig lyckats, men det finns folk till allt 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...