Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Hur mycket går egentligen sönder på en båt!?

Rekommendera Poster

Det har varit mycket den här sommaren - och sommaren dessförinnan kan jag väl konstatera. Är detta normalt? Får snart byta Hobby för det kostar med båt...

 

Ägt båten i 2,5 säsonger - detta har hänt:

  • Helrennovering av skölden då det läckte vatten via styrtappen trots att jag lät en mekaniker leta efter tecken på detta när jag köpte båten.
  • Bytt drev som förvisso berodde på transportskada och en klantig traktorförare (inte jag)
  • Bytt medbringare två gånger. Andra gången beroende på att meken inte installerade motorn korrekt första gången. (3 veckor på årets semester försvann)
  • Båda pentrypumparna har fått fler nya tryckvakter än jag kan räkna
  • Motorn hade glappkontakt till bränslepumpen vilket gjorde att den tjuvdog i 2 säsonger innan jag hittade felet
  • Bogpropellern har gått sönder (3 år gammal!)
  • Spisen kaputt pga elektronikenheten dog
  • Bytt hela pumphuset till toaletten då även den gav upp trots servicekit och annat...
  • Det läcker in vatten i båten när det regnar men nu är väl det mesta tätat....(Kapellet nytt 2016)
  • Bytt VVB som i princip rostat sönder och läckte vatten.
  • Bytt nivåvakter på länspumparna som inte fungerade (blev rätt tydligt när styrtappen läckte)

 

Allt är dock inte becksvart - konstaterade nyligen att microvågsugnen alltjämt fungerar och så har gjort hela tiden vi ägt båten!

 

Min fru tyckte att nu kan vi ju "lika gärna behålla båten eftersom snart kan ju inget mer gå sönder" - då gick bogpropellern sönder :)

 

Jag hade förvisso tagit höjd för oväntade utgifter men samtidigt köpte jag ju en båt med "Nytt kapell, ny motor, nytt drev, ny bränsletank, ny bogpropeller 2015...." osv. Lite av bufferten låg ju i att vi betalade extra för en båt med mycket nytt sas.

 

Hade ju en annan tråd om att köpa en diselbåt istället för att få ner förbrukningen men med listan ovan kanske man ska fundera på om jag ska ha båt alls!? Förbrukningen verkar ju vara mitt minsta problem!

 

Jaja, inte årets bästa tråd kanske men det finns väl en terpeutisk komponent här...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag seglare men nog tycker jag motorbåtar, i synnerhet snabba, drabbas hårt av problem.

Man ska vara försiktig men inte drabbas jag av några större problem (kan ju vara att man förträngt också).

Jo toaslangen bekade ihop för två år sedan och solenoiden var dålig på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går sönder på en båt, det är bara frågan om när... 

Sedan kan man ha otur och saker sammanfaller. 

Följdskador från tex vattenintrång är inte ovanligt.. 

Klen tröst, men vi sitter alla i samma båt😁 i denna frågan. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Det har varit mycket den här sommaren - och sommaren dessförinnan kan jag väl konstatera. Är detta normalt? Får snart byta Hobby för det kostar med båt...

 

Ägt båten i 2,5 säsonger - detta har hänt:

  • Helrennovering av skölden då det läckte vatten via styrtappen trots att jag lät en mekaniker leta efter tecken på detta när jag köpte båten.
  • Bytt drev som förvisso berodde på transportskada och en klantig traktorförare (inte jag)
  • Bytt medbringare två gånger. Andra gången beroende på att meken inte installerade motorn korrekt första gången. (3 veckor på årets semester försvann)
  • Båda pentrypumparna har fått fler nya tryckvakter än jag kan räkna
  • Motorn hade glappkontakt till bränslepumpen vilket gjorde att den tjuvdog i 2 säsonger innan jag hittade felet
  • Bogpropellern har gått sönder (3 år gammal!)
  • Spisen kaputt pga elektronikenheten dog
  • Bytt hela pumphuset till toaletten då även den gav upp trots servicekit och annat...
  • Det läcker in vatten i båten när det regnar men nu är väl det mesta tätat....(Kapellet nytt 2016)
  • Bytt VVB som i princip rostat sönder och läckte vatten.
  • Bytt nivåvakter på länspumparna som inte fungerade (blev rätt tydligt när styrtappen läckte)

 

Allt är dock inte becksvart - konstaterade nyligen att microvågsugnen alltjämt fungerar och så har gjort hela tiden vi ägt båten!

 

Min fru tyckte att nu kan vi ju "lika gärna behålla båten eftersom snart kan ju inget mer gå sönder" - då gick bogpropellern sönder :)

 

Jag hade förvisso tagit höjd för oväntade utgifter men samtidigt köpte jag ju en båt med "Nytt kapell, ny motor, nytt drev, ny bränsletank, ny bogpropeller 2015...." osv. Lite av bufferten låg ju i att vi betalade extra för en båt med mycket nytt sas.

 

Hade ju en annan tråd om att köpa en diselbåt istället för att få ner förbrukningen men med listan ovan kanske man ska fundera på om jag ska ha båt alls!? Förbrukningen verkar ju vara mitt minsta problem!

 

Jaja, inte årets bästa tråd kanske men det finns väl en terpeutisk komponent här...

Tycker det låter som du haft en hel del otur utöver det vanliga. Men har tidigare ägare ej uppdaterat och underhållit så brukar det förr eller senare ge upp. Nu är det ju inte båtens fel att meken missat en del av dina problem. Nästa sommar är en ny sommar, och då går det med största sannolikhet som tåget.👍😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst en detalj går sönder på båten varje år. Jag köpte båten 2015 och har bytt vvb; pentrypump; impellerpump; strömbrytare till Elpanelen, krokar för fender,  Nu har även en svetsning släppt till stegen i peken fram.  Så det blir lite av en dyr hobby. Säsongen är inte slut ännu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir gärna mycket. Jag köpte båt på senhösten 2016, och den var enligt mitt sätt att se på saken rätt välutrustad. Efter ett par veckor i havet, var det dags för upptagning. Då jag hade hemma båten skulle jag släppa ut ankarlinan. Då for huvudsäkringen, och satte ankarspelet ur funktion. Backslaget lät om sig litet grann upptäckte vi, och det fördes till en mek för att servas. Splinesen på utgående axeln var förstörda, så ett nytt backslag måste inhandlas. Det var fel utväxling, så ny propeller införskaffades också.

Ena pentrypumpens tryckvakt gick sönder 2017. För att råda bot på diverse vibrationer byttes i år propelleraxel, och tätningen i packboxen, och en flexkoppling installerades. Gummilagret byttes, och efter viss forskning visade sig stävlagret vara grundstött, så ett sånt måste också inskaffas. givetvis gick det nya gummilagret förlorat.

Värmaren drog in avgaser, så vi satte in en ny i våras. Det är bara bogpropellern och motorn som inte är bytta nu, tror jag...

 

Man skall nog utrusta sig med gott humör, och ett stort lass humor, om man skall orka med. Konstigt nog känns det alltid lika bra då ett problem är avklarat, och man får åka ut på en tur igen :)

 

 

Redigerad av Kronvik
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år: Kylvattenpump, pentrykran, membran i länspump. Ja, så här är det. Dock sällan några större grejer. Får ett intryck av att du drabbats värre (vvb, svets). Nyare båt med klenare detaljer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

...kanske man ska fundera på om jag ska ha båt alls!?

Det tror jag nog man skall ha, trots allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Nyare båt med klenare detaljer?

Det kan nog vara en sanning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Alicia1:

Minst en detalj går sönder på båten varje år. Jag köpte båten 2015 och har bytt vvb; pentrypump; impellerpump; strömbrytare till Elpanelen, krokar för fender,  Nu har även en svetsning släppt till stegen i peken fram.  Så det blir lite av en dyr hobby. Säsongen är inte slut ännu

Angående pentrypumpar, ta ur dem på vintern och förvara dem varmt,  de klarar inte frysning och lite vatten finns alltid kvar. Likaså med vv beredare skruva löst blandningsventilen blås med tryckluft då brukar det hålla sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det positiva! Att något går sönder ger ju tillfälle till analys av orsaken och kanske en innovativ lösning som undanröjer risken att det ska hända igen. Klart upplyftande när man löst problemet bättre än original och helst även till minimal kostnad.

Ta vara på minnet, de gånger allt bara flyter på glömmer man fort men när det går åt skogen blir det kanske en rolig historia!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

Angående pentrypumpar, ta ur dem på vintern och förvara dem varmt,  de klarar inte frysning och lite vatten finns alltid kvar. Likaså med vv beredare skruva löst blandningsventilen blås med tryckluft då brukar det hålla sedan.

Håller med, har hört flera vars pumpar gett upp trots att systemet varit dränerat. Gamla membranpumpar brukar klara vintern.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer tekniska prylar man har, destå mer kan gå söder.

Som "svarta fåret" i en släkt där bara bilar och motorer stå i allas huvud - utom mitt - så är mina störst båtbekymmern motorerna. Jag har seglat hem massvis med gånger pga att motorn krånglat. Då talar jag om att ta sig hem nån distansminut tex efter en badutflykt till en av de närmaste holmarna, då avsikten från början var att gå hem med motor.

Seglade till Limfjorden under en månad 2007. Hade minst ett tekniskt problem varje dag. Sista problemet var att motorn skar vid Vinga västra angöring, på vägen hem. Dessutom hade jag ett så besvärligt ryggskott, så jag nästan inte kunde röra mig.

När det gäller länspumpar med lösa nivåvakter, så är det bara skit - inget att ha - de bara krånglar. Nån gång i mitten av 1990-talet var jag hos Hunnebo båtinredning (Sea Sea i Hunnebostrand)  för att köpa en ny länspump.

Han rekomenderade då en sån här pump. 

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk 

Det var då den enda pumpen han aldrig fått nån reklamation på. Jag har haft sådana pumpar i alla mina båtar sen dess och de har fungerat klockrent.

Den enda pumpen som har krånglat var en helt ny till min nuvarande stora båt. Där fungerade inte tidstyrningen från början och jag fick en ny på garrantin.

Sen har jag haft problem vid två tillfälle med länspumparna pga montagefel från min sida,

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Thallatha - många prylar, mycket som kan gå sönder. Inte mycket som kan gå sönder på ett järnspett, liksom. 

Inget tryckvatten, ingen VVB, ingen micro - ja, då kan du inte dessa prylar paja. Men det är ju inte lika bekvämt såklart. 

🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en roddbåt i plast. Inte mycket som kan gå sönder där! ;)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Satsa på en roddbåt i plast. Inte mycket som kan gå sönder där! ;)

 

Eller ännu bättre - ingen båt alls!

Visst ökar problemen ju fler prylar man har men också bekvämligheten.

Grejen, som många glömmer bort, är att allt måste skötas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast är inte all det där eländet som händer detsom man kommer ihåg. 

Min limfjordensseglats kommer jag att komma ihåg väldigt länge.

Å när toan pajade vid hafstensund härom året.

För att inte tala om det toaproblemet jag hade vid Södra Fotstillen en mycket var och fin sommardag nån gång på 1980-talet.

Eller när jag skulle bogsera ett franskt konstnärspar som fått motorstopp, och som visste precis var de skulle hän och sen inte hade en anig. Vilket resulterade i att jag gick på en kullersten i Skälderviken och fick bogserlinan till min dinge i propellern. Linan ryckte  i sin tur hylsan från skrovet, så att båten började läcka och jag fick ösa 4 ggr/dygn för att durkarna inte skulle flyta.

Eller när spinackerbommen, som jag hade ståendes längs SB toppvant, lossade och träffade mig i huvudet. Gick in i Listas hamn och svimmade antagligen på väg in i innerhamnen och hamnade på utsidan den muddrade rännan. Körde på en kullersten, så att båten började läcka i fören. När jag skulle backa träffade propellern en annan kullersten och krökte sig på topparna på propellerbladen.

Eller när fallhornet på Genuan gick av i sjögången på väg ut från Rödkallens fyr och nödreparationen jag gjorde på Pite Rönnskär.

Eller när jag glömde att tömma toatanken en höst och bottenkranen inte gick att öppna. Kom på den smarta ideen att bygga en sugtömmingsanslutning och lyckade att få på slangen, utan att få 50 liter skitvatten i ansiktet.

Eller....... ja det går inte att räkna upp allt elände som hänt under ett seglarliv:

Ett vet jag bestämt.

 

De där fina dagarna som man glidit fram mellan punkt A och punkt B, utan att det inträffat nåt speciellt - det kommer man inte att komma ihåg när man ligger på  långvården. Men mycket av de problematiska seglatserna  - det kommer man att komma ihåg - och troligtvis med glädje.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Satsa på en roddbåt i plast. Inte mycket som kan gå sönder där! ;)

 

Har du aldrig dragit av en åra?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rascal:
7 timmar sedan skrev raol:

Satsa på en roddbåt i plast. Inte mycket som kan gå sönder där! ;)

 

Har du aldrig dragit av en åra?


Man måste ta sjölivet med ro - dessutom bör man kunna vricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går sönder! Ha med så mkt reservdelar som möjligt, så kanske man kan rädda några semesterdagar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev CaptainKongo:

Allt går sönder! Ha med så mkt reservdelar som möjligt, så kanske man kan rädda några semesterdagar :)

En plastdetalj, som inte har någon funktion, på ismaskinen sprack när den gled över durken i vågor på östersjön.

Babystaget höll på att gå av. Fler kardeler stod som ett paraply.. tog ett par timmar att fixa. Som tur var fanns det garage med både gassvets, vinkelslip mm. som jag kunde låna i närheten. Fick kapa 30-40 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en rejäl säkerhet budget kan vara passande inför båtköp för alla oförutsedda saker som kommer att hända,

Vi har klarat oss bra hittills från saker som gått sönder, 

Ett batteri kokade och jag bytte dom tre som satt i serie och har två i reserv nu:P

sen har vi ju öst in pengar på förbättringar som dynor o gardiner men det var inte ett måste, det är ett val man gör,

Har med kommit på att ta det lite lugnt på våren med att byta saker och gräva för mycket, för under sommaren noterar man ner saker allt eftersom man åker,

Dock har vi en kost på ingående nu när båten är hos doktorn:(  (tappar ork mellan kompressor och Turbo) går att följa på min tråd Nimbus 29 uppdateras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år så började spolpumpen till toan läcka, (dometic), plockade isär och bytte packboxar så den blev tät. Monterade tillbaka den på toaskålen, då började det läcka i anslutningen till skålen istället, mycket värre än tidigare läckan som enbart var rent vatten, nu läcker piss och skit ut, helt omöjligt att få tät. Pratade med dometic som kände till problemet med läckande anslutning, sa dom skulle skicka en ny anslutning i metall, visade sig vara slut i Sverige. Kommer väl när det är dags att ta upp båten. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr - "på den gamla goda tiden" 🙄 - fanns det ett uttryck som sa;"En båt, ä ett hål i havet, invändgt fodrat med trä, som man öser ner pengar i"

Trotts att materialet ofta bytts mot plast, har skyffeln att ösa med, nästan blivit större. 😎

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev tompelompe:

I år så började spolpumpen till toan läcka, (dometic), plockade isär och bytte packboxar så den blev tät. Monterade tillbaka den på toaskålen, då började det läcka i anslutningen till skålen istället, mycket värre än tidigare läckan som enbart var rent vatten, nu läcker piss och skit ut, helt omöjligt att få tät. Pratade med dometic som kände till problemet med läckande anslutning, sa dom skulle skicka en ny anslutning i metall, visade sig vara slut i Sverige. Kommer väl när det är dags att ta upp båten. 

Fy ett sånt skitjobb:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, härligt att höra om en del av era incidenter - då är man inte ensam alltså :) Vi har ju bara haft båt i drygt 4 år men jag har verkligen fastnat för det. Vår tidigare Flipper 700 var det en del meck med också men aldrig något som egentligen kostade så mycket. På nuvarande har det däremot börjat grävas i plånboken en del. Känns nog som att jag åkt på lite mer än gemene man. Det verkar i alla fall vara konsensus bland båtgrannarna i hemmahamnen :)

 

Jag kämpar på ett tag till. Någon som vet något om Engbo bogpropellrar? Med lite tur har "bara" en brytpinne gått av på bogen men då återstår ju att få tag på reservdelar och Engbo existerar ju inte längre utan har blivit uppköpta av Sleipner (som jag naturligtvis kontaktat men ännu inte fått något svar ifrån). Om vi nu ändå pratar om bogpropellern. Den är som sagt 3 år gammal och installerad i horisontell position. Alltid funkat fint men också alltid låtit betydligt mer när man vrider åt babord. Nu låter det som att den bara "spinner" fritt och det händer inget i vattnet. Knappast spänningsfall som orsakar detta eller? Inte lyckats mäta när jag kör bogen men spänningen såg fin ut direkt när jag mätte efter att jag kört bogen en kort stund. Spänningen låg tom på 13.3V men det beror på att laddaren var tillkopplad bara minuten innan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olleman82:

hehe, härligt att höra om en del av era incidenter - då är man inte ensam alltså :) Vi har ju bara haft båt i drygt 4 år men jag har verkligen fastnat för det. Vår tidigare Flipper 700 var det en del meck med också men aldrig något som egentligen kostade så mycket. På nuvarande har det däremot börjat grävas i plånboken en del. Känns nog som att jag åkt på lite mer än gemene man. Det verkar i alla fall vara konsensus bland båtgrannarna i hemmahamnen :)

 

Jag kämpar på ett tag till. Någon som vet något om Engbo bogpropellrar? Med lite tur har "bara" en brytpinne gått av på bogen men då återstår ju att få tag på reservdelar och Engbo existerar ju inte längre utan har blivit uppköpta av Sleipner (som jag naturligtvis kontaktat men ännu inte fått något svar ifrån). Om vi nu ändå pratar om bogpropellern. Den är som sagt 3 år gammal och installerad i horisontell position. Alltid funkat fint men också alltid låtit betydligt mer när man vrider åt babord. Nu låter det som att den bara "spinner" fritt och det händer inget i vattnet. Knappast spänningsfall som orsakar detta eller? Inte lyckats mäta när jag kör bogen men spänningen såg fin ut direkt när jag mätte efter att jag kört bogen en kort stund. Spänningen låg tom på 13.3V men det beror på att laddaren var tillkopplad bara minuten innan...

Om du har en Engbo så finns delar, jag köpte reservdelar till mitt 20 år gamla ankarspel i somras. Du kan prata med Linus på Sleipner han är otroligt kunnig. Mina reservdelar låg på hyllan och jag hade dem dagen efter. Mycket bra service på Sleipner, samt tryggt att ha produkter från dem finns delar att tillgå. Så har det varit för mig iaf.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...