Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MarkusF

Dra antenn i mast

Rekommendera Poster

Jag tänkte dra en antennkabel i masten för radio/vhf. Jag antar att det är bäst att dra den när masten står upprätt, så att kabeln kommer rätt mellan fallen. Men samtidigt är det krångligare att hänga i mastkranen. Förmodligen gör jag det dessutom ensam. Så jag funderar på att göra det i vinter när jag har lagt masten. ÄR det mycket större risk att den kommer fel kring fallen, eller är det kanske så de flesta gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev MarkusF:

ÄR det mycket större risk att den kommer fel kring fallen

Nej, det funkar bäst så. Tejpa fast ändan på kabeln mot ett fall och dra. Dra lite i kabel/fall när dragit igenom så känner du om kabeln snott sig runt fallet. Men det brukar inte ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av mast? Vissa mastprofiler har speciella kanaler för kablar så att kablarna ligger skyddade från fallen inne i masten. En draglina i kabelkanalen underlättar men det går nog ändå. Ändstycket på masten kanske behöver monteras bort för att komma åt och i så fall när masten är nedtagen.

 

Om masten saknar kabelkanaler så kan kabeln hängas fritt bland fallen. Att montera kablar i masten liggande är ofta inget problem eftersom man ofta kan tejpa kabeln till ett fall. För att skydda kabeln att trassla in sig kan den skyddas med VP-rör.

 

Både en fritt hängande kabel och VP-rör inne masten kan skramla om dessa inte fixeras. Enklast

sätter man buntband runt kabeln eller VP-röret. På varje meter sätts tre buntband i olika riktningar. Dessa håller sedan kabel eller VP-rör bort från mastprofilen. Det är även ganska enkelt att demontera vid behov.

 

VP-röret kan även popnitas fast men alternativet med buntband är enklare.

 

Tänk på att dragavlasta och skydda kabeln ordentligt i masttoppens genomföring. Annars kan kabelns egenvikt leda till skador på kabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att dra kabeln i en slang som spänns upp. Kommer aldrig att skramla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten i höstas och mastade på i våras och tänkte inte på hur masten såg ut inut i. Men jag tror inte det finns särskilda kanaler,  och jag har för mig att den är helt öppen upptill. Det har suttit en kabel och antenn tidigare, som jag tror är stulen. Masten låg tillgängligt på kajen i 1,5 år.

 

Det finns också tunna snören dragna som jag antar är till för att dra nya linor/kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att dra en RG213 (c:a 10-12mm) och inte en RG58 (5-6mm) då så många meter antennkabel av klenare typ kommer dämpa bort majoriteten av effekt till värme (och även minska mottagarkänsligheten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev IngemarE:

Tänk också på att dra en RG213 (c:a 10-12mm) och inte en RG58 (5-6mm) då så många meter antennkabel av klenare typ kommer dämpa bort majoriteten av effekt till värme (och även minska mottagarkänsligheten).

 

Jag undrar om det har nån praktisk betydelse. Jag installerade 20 m RG58 i vår båt och mottagningen är överdrivet bra. Kustradiostationer runt hela Skagerrak går in klart, och sändningar från motorbåtar bortom radiohorisonten, med land mellan, hörs också. Sändning har jag bara testat på kort avstånd, men jag lär ju nå radiohorisonten under alla omständigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

 

Jag undrar om det har nån praktisk betydelse. Jag installerade 20 m RG58 i vår båt och mottagningen är överdrivet bra. Kustradiostationer runt hela Skagerrak går in klart, och sändningar från motorbåtar bortom radiohorisonten, med land mellan, hörs också. Sändning har jag bara testat på kort avstånd, men jag lär ju nå radiohorisonten under alla omständigheter.

 

Visst har det !

Även om mottagning/sändning är tillräcklig så blir den alltid ännu bättre med RG213. Och även om man når radiohorisonten så är den inte riktigt så teoretisk utan man har nytta av förbättringen i alla fall då vågen även böjs av en aning samt inte minst studsar.

 

Liten extrakostnad när man ändå gör det, men det är ju inte som natt och dag. Möjligen som dag och kväll.....;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt ett test med antennkablar (längd 5 m) är skillnaden i dämpning ca 6dB mellan RG213 och RG58 och en 6dB sämre kabel ger ca halverad räckvidd.
Även adapterkontakter kan ha en dämpning på ca 1dB så bättre med få skarvar.
Ett alternativ till RG213 kan vara YE50 med en skillnad på ca 2dB.

 

Med 20 m kabel så borde skillnaden bli ännu större jämfört med detta antenntest.
Hur upplever man då detta i praktiken med 20m kabel RG213 jämfört med RG58?

Samt är RG214 som är dubbelskärmade ett bättre alternativ?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört med RG58 men med bra kontakter och framförallt, kontrollerad SWR. Det brukar vara dålig i många båtar nästan alltid pga dåliga kontakter. RG8 och RG213 är inte helt enkel att få på bra kontakter tycker jag det verkar som. Eller säg så här, fet kabel verkar i praktiken inte ge bättre SWR.

Jag har aldrig upplevt att jag inte fått förbindelse. Apparatens 25W är idag lite överdrivet, det räcker bra även med lite förluster.

Sedan ett antal år har jag flyttat ned antennen till pushpit. Skillnaden i räkvidd är ganska liten men jag slipper en massa tjatig trafik.

I en nödsituation så kommer DSCn se till att jag når tillräckligt många båtar. Tittar man på täckningskartan (som avser 2m antennhöjd) så det ytterst få som ligger utanför täckning. Tänker man sig segla där så ska man kanske satsa på andra grejer tex PLB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag har alltid kört med RG58 men med bra kontakter och framförallt, kontrollerad SWR. Det brukar vara dålig i många båtar nästan alltid pga dåliga kontakter. RG8 och RG213 är inte helt enkel att få på bra kontakter tycker jag det verkar som. Eller säg så här, fet kabel verkar i praktiken inte ge bättre SWR.

Jag har aldrig upplevt att jag inte fått förbindelse. Apparatens 25W är idag lite överdrivet, det räcker bra även med lite förluster.

Sedan ett antal år har jag flyttat ned antennen till pushpit. Skillnaden i räkvidd är ganska liten men jag slipper en massa tjatig trafik.

I en nödsituation så kommer DSCn se till att jag når tillräckligt många båtar. Tittar man på täckningskartan (som avser 2m antennhöjd) så det ytterst få som ligger utanför täckning. Tänker man sig segla där så ska man kanske satsa på andra grejer tex PLB.

 

Pushpit är ju ett alternativ. Hur drar du kabeln då? Inuti puschpiten eller på utsidan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MarkusF:

 

Pushpit är ju ett alternativ. Hur drar du kabeln då? Inuti puschpiten eller på utsidan?

 

 

Tills vidare går den utvändigt. Tror inte jag orkar krångla med att dra den invändigt eftersom man måste lossa pushpit för att kunna borra.

Antennen är en 2,4m Shakespeare Galaxy 5225, en mycket bra och tålig antenn. Satte ett vanligt antennfäste med ett par avgasklämmor, lite provisorisk, men ska svetsa dit en platta. (Fix inte pinnsvetsa den, min båtgranne insisterade på att TIG-svetsa. Nu väntar jag på en kombination av vindstilla/båtgranne).

Antennen är enkel att fälla och hamnar längs med mantåget så att den inte är i vägen på vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Visst har det !

Även om mottagning/sändning är tillräcklig så blir den alltid ännu bättre med RG213. Och även om man når radiohorisonten så är den inte riktigt så teoretisk utan man har nytta av förbättringen i alla fall då vågen även böjs av en aning samt inte minst studsar.


Men hur bra behöver man?

Om jag kan få radioförbindelse med ett flertal kustradiostationer, och med båtar på 10-12 sjömils avstånd, vad mer behöver jag? Jag seglar som mest kanske 3 nm ut från land längs kusten i Bohuslän. Även i 30 knop tar det 20 minuter att nå fram till mig från radiohorisonten. För en segelbåt eller snipa kan det handla om närmare två timmar gångtid. Vad det än är för nödsituation gissar jag att hjälp från längre bort än så inte kommer att nå fram i rimlig tid.

Planerar man att gå över öppet hav, där land ligger långt under horisonten, ja då är det en annan sak, men det kommer jag personligen aldrig att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Planerar man att gå över öppet hav, där land ligger långt under horisonten, ja då är det en annan sak,

Och då ska man ha andra grejer. PLB är inte dyrt och en bra livlina. Fungerar även när man trillat överbord.

--

Säg att kustradiomasterna är 250 m höga.

Med en antenn 2m i båten så är räckvidden ca 38M

Med antennen 13m upp blir det ca 43M

Min antenn kan jag sitter ca 3m upp. En annan båt med en 2m antenn når jag på på 7M.

Teoretiskt. I verkligheten blir det mer, i synnerhet med DSC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev per_62:

Enligt ett test med antennkablar (längd 5 m) är skillnaden i dämpning ca 6dB mellan RG213 och RG58 och en 6dB sämre kabel ger ca halverad räckvidd.
Även adapterkontakter kan ha en dämpning på ca 1dB så bättre med få skarvar.
Ett alternativ till RG213 kan vara YE50 med en skillnad på ca 2dB.

 

Med 20 m kabel så borde skillnaden bli ännu större jämfört med detta antenntest.
Hur upplever man då detta i praktiken med 20m kabel RG213 jämfört med RG58?

Samt är RG214 som är dubbelskärmade ett bättre alternativ?

Skillnaden blir definitivt inte 6dB på 5m på marin VHF frekvenser, testen du länkar till gäller GSM och 3G som ligger betydligt högre i frekvens.

 

Om man vill titta på databladet på vanliga RG kablar gå till Elfas hemsida och ladda ner databladet på RG213 från tillverkaren Bedea, RG58 finns med i samma datablad, detta är helt vanliga standardkablar inte special lågförlust.

 

Vid 200MHz, något högre än marin VHF, ligger dämpningen för 100m kabel på 10,0dB för RG213 och 21,6dB för RG58, vid 20m kabel blir alltså dämpningen 2,0dB respektive 4,32dB, en skillnad på 2,32dB vid 200MHz något mindre vid ca 160MHz där marin VHF ligger.

 

Denna skillnad vid 20m antennkabel kommer inte att märkas i praktiken en massa effekt kommer inte att omvandlas till värme heller, om det finns plats är det en fördel att använda RG213 eftersom den är mekaniskt robustare och det är mer material som måste korrodera bort innan försämringar gör sig märkbara.

 

Man skall också vara uppmärksam på att det på många ställen säljs RG58 av sämsta skitkvalitet, gles skärmstrumpa av aluminium och innerledare av kopparpläterad ståltråd, bland annat Kjell & company samt på Ebay får man se upp, när man ändå krånglar med installationen och lägger en massa tid på den. Köp en kabel  av ett fabrikat du kan ladda ner ett datablad på och kolla noga att den inte är något annat än koppar som grundmaterial i ledarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev MartinX:

Man skall också vara uppmärksam på att det på många ställen säljs RG58 av sämsta skitkvalitet

Ja, köp gärna en kvalitetskabel tex Belden.

Jag kom över en rulle RG8X, kvalitetskabel med låg dämpning mycket billigt. Som tur är finns det passande kontakter på eBay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det som alternativ till metoden med nitar inte gå att limma fast ett VP-rör med Tremco PL-400?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en ny mast skulle det kanske funka. I en 35 år gammal mast finns det ändå en del skit som är omöjlig att tvätta bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit kabel på land genom att först dra en pilotlina med kraftig magnet tejpad i änden och med magnet på utsidan av masten. Då kan du vara säker på att slippa att nåt snärjer sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev segelbagaren:

Skulle det som alternativ till metoden med nitar inte gå att limma fast ett VP-rör med Tremco PL-400?

Det släpper med tiden, värmeutvidgningen är väldigt olika.

En spänd slang eller ihoplimmade VP-rör är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att Seldén rekommenderar PL-400 för att limma fast kabel i masten. I alla fall upp till en motorlanterna eller något annat mitt på. Om man kan limma kabel så borde man kunna limma VP-rör tänkte jag. Därav frågan. Perforera min mast med borrhål skulle jag nog aldrig göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tänka sig att det är lättare att ta upp skillnad i värmeutdvidgning med en kabel än med ett stelt rör. Du riskerar solkurvor på röret :). Personligen skulle jag hellre göra ett litet borrhål varje meter än fylla masten med klegg. Jag körde kabel och buntband-knepet och det funkar väl men det blir en jävla massa skrot i masten. Hade kanske gjort samma sak idag, men om jag hade tid att borra loss ändbeslagen hade jag nog popnitat vp-rör. lätt att dra fler kablar om man vill sätta fler leksaker i masten senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooohhhhh, borra hål låter som ett fall för en hållfasthetsberäkning.

Att införa en potentiell brottanvisning var meter i en mast känns tveksamt.

Men, jag seglar ju inte, så det kanske är något som görs hela tiden utan bekymmer, bara jag som har ett mångårigt förflutet i flygindustrin som blir nervös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev AndW:

Man kan tänka sig att det är lättare att ta upp skillnad i värmeutdvidgning med en kabel än med ett stelt rör.

Exakt och det brukar släppa efter ett par år. På vissa ställen.

Men varför fästa upp kabeln överhuvudtaget? Fäster ni upp fallen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-28 vid 19:02 skrev raol:


Men hur bra behöver man?

Om jag kan få radioförbindelse med ett flertal kustradiostationer, och med båtar på 10-12 sjömils avstånd, vad mer behöver jag? 

 

Du vet Raol

Det måste fungera i teorin när när man resoerar om ett problem.

Om det fungerar i verkligheten, så har det ingen betydelse.

 

Det är ändå fel - teoretiskt sett. 😲

Jag har ingen VHF alls. Men jag monterade en VHF-antenn i masttoppen plus en antenn för bredband, senaste gången jag hade nere masten.

Drog två VP-rör när jag hade nere masten 2010. Stöttade rören med buntband.


924304566_Bkabeldragning.jpg.bba0003529597ce674d06ca80439f779.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Gundj:

Oooohhhhh, borra hål låter som ett fall för en hållfasthetsberäkning.

Att införa en potentiell brottanvisning var meter i en mast känns tveksamt.

Men, jag seglar ju inte, så det kanske är något som görs hela tiden utan bekymmer, bara jag som har ett mångårigt förflutet i flygindustrin som blir nervös.

 

Om masten var så svag att den skulle falla ihop av att en borrade några 3.2mm-hål i den så skulle jag inte vilja segla med den, ens utan hål.

 

Finns t.ex. hur många båtar som hälst som har monterat maststeg längs hela mastens längd. Blir betydligt fler hål än för ett kabelrör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Exakt och det brukar släppa efter ett par år. På vissa ställen.

Men varför fästa upp kabeln överhuvudtaget? Fäster ni upp fallen också?

Nej men fallen sträcker man ju upp medans kabeln bankar och slår. Dvs om man inte kör med buntband eller så, men då faller (förlåt...) väl jämförelsen med fallen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev sajjen:

 

Om masten var så svag att den skulle falla ihop av att en borrade några 3.2mm-hål i den så skulle jag inte vilja segla med den, ens utan hål.

 

Finns t.ex. hur många båtar som hälst som har monterat maststeg längs hela mastens längd. Blir betydligt fler hål än för ett kabelrör.

Jo, men utan att ha på fötterna egentligen så tror jag att det rör sig om mastheadriggar med ganska kraftiga master. En partialrigg med ett sugrör till mast som man böjer friskt i med häckstaget skulle med borrhål längs masten inte kännas så tryggt när det tar i.

Edit: blev konstig svenska men ni förstår ändå tror jag.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev segelbagaren:

Jo, men utan att ha på fötterna egentligen så tror jag att det rör sig om mastheadriggar med ganska kraftiga master. En partialrigg med ett sugrör till mast som man böjer friskt i med häckstaget skulle med borrhål längs masten inte kännas så tryggt när det tar i.

 

Vist är det säkert mestadels långfärdsbåtar som har monterat maststeg, och de tenderar väl att vara byggda med lite mer marginal än båtar i snitt. Det sagt så tror jag att noll och inga master är hållfasthetsberäknade för den specifika båten de sitter på. Kanske med undantag för typ VOR, Americas Cup och liknande. En "vanlig" båt har fått en mast efter tumregler och har enorma marginaler i hållfastheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att långfärdsbåtar använder samma master från ex Seldén som alla andra. Jag har inte hört att man kan, eller vill, dimensionera upp masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...