Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bellona23

Ebespräscher 3DL C startar inte, säkringen går

Rekommendera Poster

Har en Ebespräscher 3DL C compact där 25A säkringen till värmaren går när jag slår på den. Värmaren är stendöd och bara den röda dioden på panelen lyser.

 

Provade att koppla bort glödstiftet och då går inte säkringen men värmaren är fortfarande lika död. Glödstiftet verkar helt. Mäter 0,6 ohm vilket stämmer med reparationshandboken. Kan det vara motorn som är bränd eller något annat i värmaren som går på samma säkring, men som inte startar förrän efter självtest av glödstift?

 

Tänkte att glödstiftet kanske blir kortslutet av metallnätet som den har runt sig i värmaren men jag lyckas inte dra ut den delen ur hålet. Ska man inte bara dra det rakt ut?

 

Tittar man ner i hålet så ser nätet inte särskilt rent ut iallafall.

termostat.jpg

glodstifthal.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att starta med glödstiftet urskruvat och anslutet till elen.

Om säkringen går även då så är det nog glödstiftet (lägg stiftet på något icke brännbart för det kan ju bli varmt...).

Du lär ju se om det börjar glöda i stiftet, då kan man misstänka gallret i värmaren som du själv tror kan ge kortisen.

Eller så går säkringen när fläkten försöker starta o då är det bara att söka vidare inne i värmaren....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Prova att starta med glödstiftet urskruvat och anslutet till elen.

Om säkringen går även då så är det nog glödstiftet (lägg stiftet på något icke brännbart för det kan ju bli varmt...).

Du lär ju se om det börjar glöda i stiftet, då kan man misstänka gallret i värmaren som du själv tror kan ge kortisen.

Eller så går säkringen när fläkten försöker starta o då är det bara att söka vidare inne i värmaren....

 

Bra förslag. Ska testa det nästa gång jag kommer ut till båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Har inte varit ut till båten så jag har kunnat testa med glödstiftet urdraget. Däremot har jag skruvat isär helar värmaren och lyckats få ur nätet. Men nu har det helt trasigt eftersom det krävdes lite våld, så det blir ett nytt oavsett.

 

Har kollat fläkten, och den fungerar fin fint. Den snurrar fint redan vid 4,5V så den tror jag inte att det är.

 

Det som är kvar som skulle kunna dra säkringen är elektronikenheten eller dieselpumpen. Ska prova att dra ur dieselpumpen nästa gång. Ser inget som är bränt på kretskortet (av det man ser)

 

Hade inte gjort något om man visste i vilken ordning värmaren diagnostiserar och startar för att få en hum om vad det kan vara. När börjar den pumpa diesel tex?

 

Någon bra återförsäljare i Sverige med reservdelar till en 20 år gammal värmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...