Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
bgaa

Service/garanti ny Yamaha 70

Rekommendera Poster

Har i sommar köpt en ny Yama 70 hk. Säljare är en känd båtfirma på västkusten. Säljaren säger att för att min garanti skall gälla måste jag lämna in den till en Yamaha verkstad för service. Någon annan firma eller jag själv skulle inte kunna göra den - då gäller inte garantin. Stämmer detta? Min granne som köpt en ny Honda 60 hp i sommar har inte några sådana villkor säger han.

Om jag gör servicen själv är det något särskilt jag skall tänka på förutom oljebyte motor och växelhus? Säljaren menade att bränslesystemet var viktigast och skulle prepareras på ett speciellt sätt.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står så här;

 

Vi hoppas att din Yamaha Marin-produkt ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rekomenderat sätt av Yamaha auktoriserad verkstad.

 

https://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/garanti/utombordare-garanti.aspx

 

Det är ju inte alls entydigt att detta är ett krav för att garantin ska gälla.

Ring generalagenten och fråga vad som gäller.

 

Problemet om man sköter underhållet själv är oftast att kunna visa att man gjort det som ska göras på rätt  vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den texten säger att du är tvungen att serva på en märkesverkstad. 

Att ringa generalagenten tror jag bara kommer resultera i att de säger att märkesverkstad är tvingande. Men prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med en ny bil? Servar själv och hoppas att garantin ska gälla? Varför tror ni att det skulle vara på något annat sätt för en ny båtmotor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...