Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johan_77

Volvo penta 7.5 fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har varit i fjällen och fiskat och då märkte jag att det blev en oljedimma efter båten. Kollade oljestickan och såg att oljan var vattenblandad. Bytte till elmotor och fortsatte rödingjakten.

När jag kom hem tömmde jag ur oljan. Motorn rymmer 0.8 liter men tömde ut 1.2 liter.

Kan det vara så att motorn kan suga in vatten genom vevhusventilationen när jag backat med båten i vågor vid bottennapp ?

Vevhusventilationen går ut där motorns kylvatten kommer ut.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man bort aluminiumskyddet ?

muttrarna är lätt ta bort. sen är det stopp !

provat slå med en träbräda och hammare. slutade med att en sida gick sönder.

på sprängskissen är det en lös del. bultskallen är fastsvetsad för att inte snurra när man drar åt muttern.

för att kunna lyfta ur motorn måste mellandelen tas bort då det sitter 3 skruvar man inte kommer åt från utsidan. 

 

motorn tar in vatten i oljan. kan vara topplockspackningen med....

 

 

 

 

 

 

2exqbtc.jpg

2ng4w0j.jpg

25tjhpe.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som skruvat i denna motor ?

Jag tror man måste ta bort mellandelen för att lyfta ur motorn. Sitter skruvar man inte kommer åt.

Jag försökte ta bort aluminiumdelen, nummer 12 på bilden för att komma åt en av bultarna till mellandelen. Tog en träbit och en hammare men gick inte. Måste ha ärjat fast. Några tips?

 

 

Screenshot_20181010-193004.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har inte skruvat med den motorn. Visste inte ens att Volvo Penta fyrtakts 7,5-hästare existerade innan jag läst ditt inlägg.
Men jag har mina små googlings-knep, därför skriver jag detta inlägg för att delge forumet dessa. Men bara du är "expert på utförandet hos din egen motor", därför är det just du som har bäst föresättningar att googla.


Din bild ovan av reservdelsskissen har jag spårat till äldre Honda..
Exempelvis denna boats.net-länk visar ju en likadan skiss.


Mina googlingsknep:
1. Just boats.net har till skillnad mot de flesta säljinriktade reservdelssajter faktiskt en "cross reference list" när man klickar på enskilda reservdelsnummer, vanligtvis hamnar man annars vid kassadisken för inköp.
("Cross reference list" för en visst reservdelsnummer innebär här att en klickbar lista på andra motormodeller där just den komponenten använts presenteras. Mycket praktiskt i jakt reservdelar eller bara foton. Scrolla du ner i din dator så syns listan, för du använder väl för tusan inte padda/mobila vid seriöst svåra sökningar?)

2. Reservdelsskisser är av naturen otydliga, deras uppgift är endast identifikation för reservdelsförsäljning. Men med vidhängande reservdelsnummer kan man googla djupare, brukar bildgoogla och skriver då exempelvis "honda part 50152-935-000". (Man behöver inte ens stirra på siffrorna, går att markera numret och bara kopiera för att sen klistra in i nytt googlefönster efter ett inledande "honda part".)

3. Bildgoogling av resevdelsnummer ger ofta många sökresultat, de översta är i allmänhet intressantast för sedan kommer ofta  tramsbilder. Klicka på bilder du tycker verkar intressanta, går du in på viss sajt finns dessutom som fördjupning alternativet "relaterade foton" enligt min skärmdump nedan.

4. Bra att klicka på relaterade bilder, då öppnas ett nytt bildgoogle-fönster. Där är "träffbilden" ofta mycket bättre har jag märkt. Och FOTON ÄR OFTAST BÄTTRE ÄN STRECKSKISSER. (Men scrolla för all del ner och titta på fler bilder i ursprungliga bildsökningen, varje sådan har nämligen sin egen "relaterade foton" att klicka på.)


Tja, behöver jag poängtera ytterligare hur mycket bättre "riktig dator" är jämfört med padd/mobil vid reservdels/bildsökning? Hoppas att nån blev nåt klokare av detta mitt inlägg??

Bildkälla: "klickad sökträff", dess riktiga fönster öppnades först vid klick på själva bilden.
 

googlingstips.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta köpte Hondas motorer och sålde under eget namn som utombordare.

Samma motor såldes även med segelbåts drev som Penta MB2-50S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...