Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moltas

Sensor till power trim /sköld Volvo penta.

Rekommendera Poster

Upptäckte för ett tag sen att siffrorna på instrumentet till power trimmen börjar fladdra, allt inom -4 till +9. Detta börjar då båten kommit upp i plan och jag ska ligga ca +1. Det gör det enbart vid detta trimområde. Då båten ligger still och jag hissar upp drevet, visar det som det ska, dock inte inom det cruisingområdet  enl. ovan under drift. Trimmar jag in drevet till -1 och neråt under drift så är siffrorna stabila. Kan det vara så att sensorn i skölden börjar ge upp? Vill ju vara rätt säker på att det är så, den kostar nästan 3 000 kr. Går det att mäta upp den här sensorn om det nu är den? Förslag på nåt annat som kan krångla?

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska byta sensorn kan du köpa den från drevdelar.se. Där kostar den 1795:-. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå! Den prisskillnaden går inte att bortse ifrån! Tackar för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de fungera som den ska när du ligger stilla, dvs. från ca -6 till + "mycket", men visar fel när du kör, låter det inte som givaren. På mitt drev, DP-G, så sitter givaren klämd med en skruv, kanske den är lös och vibrerar när du kör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte krypit ner och kollat den biten. Men visst, vore bra om det vore så enkelt. Problemet uppstod bara för ett litet tag sen. Din teori låter inte otänkbar. 👍Ska kolla så fort som möjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...