Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Flaggstyrman

Abonnemang till GPS-tracker?

Rekommendera Poster

Har funderat på att installera en tracker på min båt men hänger inte riktigt med när det gäller det här med abonnemang till trackern. De flesta trakters verkar ha särskilda medföljande abonnemang som kostar mellan 70-100 kr i månaden. För vissa trackers  nämns också möjligheten eget SIM-kort. Betyder det att jag till mitt vanliga mobilabonnemang kan plocka ut ett tvillingkort och installera och att det enda som då skulle tillkomma är trafikavgifter via mitt ordinarie abonnemang? Eller betyder "eget SIM-kort" att jag måste öppna ett nytt abonnemang eller köpa ett kontantkort till trackern? Oavsett vilket låter ju eget SIM-kort som en billigare lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det beror lite på hur trackern ifråga använder abonnemanget. Själv har jag bara använt geosafe och vad den gör är att skicka och ta emot SMS. Lite osäker på hur det funkar med SMS och tvillingkort? Hur eller hur så skaffade jag ett Telia Refill och satte i. Kortet måste ju laddas minst en gång om året för att inte inaktiveras, men det blir en årskostnad på 50 pix vilket jag ser som överkomligt 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma lösning som Daniel, fast tyvärr Telenor då Telia inte hade den tjänsten när jag behövde den.

OBS att Tre och kanske någon mer inte har kontantkort som går på GSM och då fungerar det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett tvillingkort på Tele2. Endast data, går ej att använda till larmet.

Tvillingkort för GSM vet jag inte om någon har.

Jag behövde ett nytt kontantkort/GSM. Endast Hallon hade det.

Telia tror jag har något halvårskort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Halebop kontantkort till min. Tror det heter "Hallo". Kolla på deras sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bara hur länge de räcker, för många är det bara 30 dagar. För en femhndring räcker de kanske 6 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Telia kontant kort i mitt larm. Det gäller tre månader (eller 6?) från senaste användning. 

Eftersom jag brukar kolla till båten via larmet minst en gång i veckan så tar sms-potten slut innan giltighetstiden går ut. 

Brukar ladda på ett par hundra kronor ett par gånger om året. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jag har ett Telia kontant kort i mitt larm. Det gäller tre månader (eller 6?) från senaste användning.

Håll i korten, de gamla funkar men det är svårt att hitta nya med lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har ett Telia kontant kort i mitt larm. Det gäller tre månader (eller 6?) från senaste användning. 

 

Korrigerar mig själv.

Abonnemanget (kontant) är giltigt 12 månader efter senaste användning.

Det betyder att om jag tex skickar ett status-sms idag är det giltigt ett år framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Abonnemanget (kontant) är giltigt 12 månader efter senaste användning.

 

Hmmm... Jag har fått för mig att det är 12 månader efter senaste laddning som gäller, så man måste ladda det minst en gång om året. Saknar dock källa på det just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ChristerN:

Korrigerar mig själv.

Abonnemanget (kontant) är giltigt 12 månader efter senaste användning.

Det betyder att om jag tex skickar ett status-sms idag är det giltigt ett år framåt.

men går det att nyteckna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Hmmm... Jag har fått för mig att det är 12 månader efter senaste laddning som gäller, så man måste ladda det minst en gång om året. Saknar dock källa på det just nu...

Jag måste ladda mitt minst var 12:e månad annars slutar det fungera, säger Telenor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

41 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Hmmm... Jag har fått för mig att det är 12 månader efter senaste laddning som gäller, så man måste ladda det minst en gång om året. Saknar dock källa på det just nu...

 

40 minuter sedan skrev bhemac:

men går det att nyteckna?

Enligt Telias hemsida inloggad på Mina sidor står det alltid att giltighetsdatum är ett år från det jag senast använde larmet. 

Jag skaffade förra året ett annat kontantkort till en reservtelefon och det visar samma med giltigheten. Så åtminstone då gick det att nyteckna såna abonnemang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade och detta hittade jag:

"Har du prislista Telia Kontantkort får du dessa priser i 30 dagar - 69 öre/sms/mms, 69 öre/min + 99 öre i öppningsavgift, 10kr/MB max 19kr/dygn. Efter 30 dagar hamnar du på vår Basprislista med 1,99 kr/sms/mms och 1,99 kr/min+99 öre i start."

 

Man kan köpa årskort SMS för 499kr

"60 000 sms i ett år! 5000 sms/mån och giltigt i 365 dagar från laddningstillfället. "

 

500kr/år verkar vara min kostnad numera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Comviq kontantkort till mitt Geosafe larm. Har själv ett Tele2-abonnemang. Enligt Comviq kostar det inget att ringa upp eller sms:a Tele2-nummer, så jag köpte det minsta kontantkortet på 75:-. Måste väl laddas efter 1 år igen, men en årsavgift på 75 kr tycker jag är ok :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är det jag har, tror jag, jag har en app som jag använder för att fylla på.

Jag kollar ju status lite då och då men har alltid ett överskott på kortet, men jag ser det som kostnaden för att ha ett bra larm.

 Telenor Rörligt

Samtal 0,69 kr/min 0,99 kr i öppningsavgift (per samtal)

Sms/mms 0,69 kr/st

Laddningsbelopp 100 kr 300 kr (få 400 kr)

Giltigt 365 dagar

Mobilsurf 19 kr/100 MB giltigt i 1 dygn

Samtal till röstbrevlådan 0,69 kr/min

Utomlands

Inom EU/EES kan du ringa, surfa och sms:a/mms:a precis som hemma.
För alla priser och villkor, se respektive land.

Surfhastighet Max 150 Mbit/s
Normalhastighet 10-40 Mbit/s

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt larm skickar statusuppdatering en gång per dygn. Då vet jag att det lever, hur spänningen i batteriet är samt temperaturen i kylen eller i båten om värmaren går.

Sen blir det ett antal extra SMS för att starta värmare mm.

En femhundring per år, numera men betydligt billigare tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växker den här tråden.

 

nu verkar det som att alla operatörer slopat de billiga tvilling/data-korten. Verkar kosta 80-100 kr/mån att ha ett abbonemang till båten? 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev AndW:

Växker den här tråden.

 

nu verkar det som att alla operatörer sloppat de billiga tvilling/data-korten. Verkar kosta 80-100 kr/mån att ha ett abbonemang till båten? 

 

Prislistor och villkor ändras hela tiden, men om det gäller Geosafe och andra saker som bara kommunicerar med sms så tror jag Telenor Rörligt kontantkort eller Halebop Go funkar. Telenor behöver bara en påfyllning per 365 dagar ser det ut som, Halebop kan ha ändrat till 6 månader sedan jag kollade sist. Beroende på hur mycket man kommunicerar kan man då klara sig ned minsta påfyllningen 100 kr per år.

 

Behöver du data snarare än sms vet jag inte vad som är bästa lösningen just nu. Mitt Tele2 företagsabonnemang tillåter tvillingkort där man delar data med huvudabonnemanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontantkort som gäller obegränsat - utan surf - finns fortfarande hos Halebop och Telia.

Har man "bara" SMS-kommunikation med båten så räcker ju det.

 

Kanske finns det lämpliga kontantkort för surf att skaffa i något annat EU-land.

 

Tillägg: Sedan är det väl inte så att kontantkortet upphör att fungera efter en månad utan det är den prisplan man fyllt på med som upphör. Kortet funkar, men blir dyrt att använda. Lite osäker, men så tror jag...

 

Tillägg 2:

  • Telenor verkar ha en prisplan med både samtal, SMS och surf som gäller i ett år, Telenor Rörligt. Verkar kosta 100:- kr/år.
  • Comviq verkar ha samma sak till samma pris. Comviq Standard.
  • Telia Enkel samma sak som de två ovan.

 

De som använder kontantkort kan nog sluta oroa sig. Det verkar mest som att det är svårt att hitta och förstå villkoren, för det är ju inga pedagoger direkt som håller på med telefonbolagens webbsidor. 

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Telias regelverk för kontantkort verkar - f.n. - vara 12 mån efter senaste användning. Det är det mest generösa vad jag hittat. Och det verkar också stämma, har alla upplagda på "Mina sidor" så jag lätt kan se om något till larmsändare eller annat som jag har för SMS är på väg att gå ut.

 

Comviq/Tele2 påstår 12 mån efter senaste laddning, men efter att ha fått korten ogiltigförklarade flera ggr långt tidigare så har jag lämnat dem. Senast i höstas stängdes ett kort till ett larm av p.g.a. "utebliven laddning", trots att jag kunde bevisa med kvitto att det laddats i juni (3 mån tidigare). Men eftersom numret stängs och kortet verkade strykas ur systemet i princip omedelbums var det inget Tele2 kunde bekräfta då alla sådana data var raderade. De sade bara att jag "säkert laddat ett annat kort och blandat ihop dem"....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle ha ett nytt kort för ett halvår sedan så var det bara Halebop som hade ett billigt. Alla andra billiga gällde bara en månad. Detta gäller vid nytecknande, de gamla behåller sina villkor så håll i dem!

Tele2 hade gratis tvillingkort, först kunde man få 9st. En kompis tog ut några, bil, stugan mm. Bara data, inga SMS. Sen drog de in det, ett kort gratis, resten kostar 60-70kr/månad. En tvilling var gratis men bara data.

Mitt billiga Telia försvann, eftersom jag hade det i larmet så fick jag ingen varning. Trots att jag hade det reggat på Mina Sidor. Troligen vill alla operatörerna bli av med de billiga kontantkorten.

 

Nu har jag Telenor och ett extra data kort som kostar 69kr/mån (enbart data). Till min 3/4G router.

Ska även prova eSim i klockan....

Troligen kommer ny larm mm utrustas med eSim, då slipper operatörerna skicka ut brev, billigare och enklare för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tracker som använder data för att man ska kunna följa båten live om man tappar bort den. man kan naturligvis även få sms med en kartlänk om den blir stulen.

 

När jag letade efter billigaste lösningen fastnade jag för Halebops kontantkort. Det kostade inget att beställa kortet och när jag fått hem det fyllde jag på med 100 kr för samtal och sms samt köpte 0,5 GB data/surf för 39 kronor. Surfen gäller i 6 månader, så den totala kostnaden om inga larm sker blir mindre än 200:-/år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Halebob till en 4G-router och Telenor till trackern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

Jag kör Halebob till en 4G-router och Telenor till trackern. 

 

Ledsen, men ingen info om abbonemangets utformning eller om det går att nyteckna, eller ens om det är kontantkort...inte så mycket att gå på.

 

Upprepar för nytillkomna tittare att de flesta operatörer har kraftigt försämrat villkoren ganska nyligen.

 

halebop kontant som har ett halvårs giltighet på surfen verkar nog bäst hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

 

Ledsen, men ingen info om abbonemangets utformning eller om det går att nyteckna, eller ens om det är kontantkort...inte så mycket att gå på.

Upprepar för nytillkomna tittare att de flesta operatörer har kraftigt försämrat villkoren ganska nyligen.

halebop kontant som har ett halvårs giltighet på surfen verkar nog bäst hittills.

Halebop GO fixat i november 2018 och vanligt Telenor Kontantkort sedan augusti 2017.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

halebop kontant som har ett halvårs giltighet på surfen verkar nog bäst hittills.

Det senaste jag köpte kort var 2018-06-04 och då fanns bara Halebop. Övriga låg på runt 100kr/månad.

Datakorten är billigare men då kan man inte skicka SMS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...