Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flaggstyrman

Abonnemang till GPS-tracker?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev jdahlgren:

Vill man bara ha sms så har telenor telematikort. Räcker med att ladda efter 24 månader. Kör sånt i larmet hemma.

https://www.telenor.se/kundservice/mobiltelefoni/kontantkort/skaffa-nytt-kontantkort/kontantkort-till-larm/

 

Men vilket kontantkort är det du har? På din länk så länkar Telenor vidare till sina vanliga under ”Skaffa kontantkort till larm” och påpekar att de ”även” funkar till larm. Under Telematik-rubriken får vi veta att endast företag kan teckna telematik/M2M-abonnemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vanligt Telenor kontantkort till min Geosafe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid denna djungel när det gäller abonnemang, ibland måste man kolla och byta.

I dagsläget har jag ett abonnemang hos Telenor för 219kr/månad (3 GB).

Samt ett extra datakort a 69kr/mån för enbart data till en router.

Summa 288kr/mån.

Ett extra kort till larm kostar inget men varje SMS kostar

Ett kontantkort "Rörligt" laddas med 100 eller 300kr, gäller ett år. Varje SMS kostar 0,69kr.

Kontantkort till larm kostar inget men varje SMS kostar 1,99kr.

Mitt larm sänder dagligen ett SMS med status dvs ca 800 kr/år jämfört med ca 300kr/år för ett vanligt kontantkort (laddar man med 300kr så har man 400kr att använda)

 

Tar jag istället ett företagsabonnemang så kostar det 329kr/månad (2GB) men då ingår ett extra datakortet. Alltså 492kr mer per år.

Telematik kostar inget extra?

 

Slutsats: Jag behåller det som jag har det, behöver jag flera kort för larm mm så köper jag "Rörligt". Troligen enklast att ha samma leverantör så man får varningar innan kortet går ut. Under åren har jag förlorat flera kort pga uteblivna varningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

 

Men vilket kontantkort är det du har? På din länk så länkar Telenor vidare till sina vanliga under ”Skaffa kontantkort till larm” och påpekar att de ”även” funkar till larm. Under Telematik-rubriken får vi veta att endast företag kan teckna telematik/M2M-abonnemang.

 

De har stuvat om på sin sida så nu hittar jag det inte. Här är en annan återförsäljare av samma kort. http://www.m2mbutiken.se/kontantkort-1/telenor-m2m-kontantkort.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

På din länk så länkar Telenor vidare till sina vanliga under ”Skaffa kontantkort till larm” och påpekar att de ”även” funkar till larm. Under Telematik-rubriken får vi veta att endast företag kan teckna telematik/M2M-abonnemang.

Ja på den sidan står det ju klart? Telematik får man bara om man har företagskonto och för att få reda på priser på  tex vad varje SMS kostar så får man ringa.

Men tydligen har man återinfört kontantkort som passar till larm och det blir klart billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ja på den sidan står det ju klart? Telematik får man bara om man har företagskonto och för att få reda på priser på  tex vad varje SMS kostar så får man ringa.

Men tydligen har man återinfört kontantkort som passar till larm och det blir klart billigast.

 

Jag tycker inte det är solklart, men det får stå för mig. Det enda jag förstår av sidan är att alla vanliga kontantkort funkar för larm också och men det finns inget specifikt anpassat för det ändamålet (för konsumenter). Dvs man måste räkna ut vad som blir billigast själv baserat på skickade sms, giltighetstid för laddning etc.

 

Vilket kontantkort som passar till larm menar du att de återinfört? Det som @jdahlgren länkar till ovan på m2mbutiken tror jag är ett sorts testkort som Telenor "egentligen" inte säljer, men som kanske är tillgängligt via vissa återförsäljare. Å andra sidan har jag inte ringt och pratat med Telenor.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Vilket kontantkort som passar till larm menar du att de återinfört

--

Å andra sidan har jag inte ringt och pratat med Telenor.

 

"Rörligt". När jag skulle ha ett kort i somras så hittade jag bara kort hos Halebop som var vettiga. Alla andra hade mycket kort giltighetstid. Men det verkar som Telenor återinför en lång giltighetstid, ett år.

--

Ska man ha ett nytt kort så kan det vara värt att kolla med dem. Kundtjänsten är väldigt bra tycker jag. Tog lite tid men ett komplett, uttömmande svar på den frågan jag hade. Jag mailade, gillar att få det svart på vitt.

--

Jag har kört Telia under många år men bytte till Tele2 för att jag helt enkelt fick mer för pengarna. Fungerade jättebra men med två olyckliga undantag: Jag kunde inte surfa på min favo-lunchrestaurang  och, ännu värre, jag kunde inte läsa mina inköpslistor på Biltema så efter några månader bytte jag till Telenor och nu fungerar allt perfekt. Kostar mig några tior mer men det är det värt.

Dessutom har jag fått en fungerande, telefon i klockan även om jag inte har Telefonen med mig. Till sommaren ska jag kunna simma och prata i telefon ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kar en unbranded tracker med Telia kontantkort i. Allt funkar fint och jag får position via sms. Sms är gratis. Men trackern kopplar tydligen upp sig på 3G nätet några gånger om dagen och det kostar pengar.

Alltså försvinner potten även om jag inte söker efter position. 🙃 .

Har någon annan stött på det problemet och hur kan man lösa det?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev larban:

Jag kar en unbranded tracker med Telia kontantkort i. Allt funkar fint och jag får position via sms. Sms är gratis. Men trackern kopplar tydligen upp sig på 3G nätet några gånger om dagen och det kostar pengar.

Alltså försvinner potten även om jag inte söker efter position. 🙃 .

Har någon annan stött på det problemet och hur kan man lösa det?

 

/L

Om du kan ansluta till din GPS från en dator så ska du se om du hittar något som heter A-GPS, se till att det är avslaget så borde den inte ha en anledning att koppla upp sig, om den inte helt enkelt rapporterar till någon server någonstans utöver dina SMS.

Svårt att veta om det är något omärkt kinaproducerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Telenor abonnemanget verkar ju vara bättre, hoppas uppkopplingen på bryggan är stark bara. Ska kolla täckningskartor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...