Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
frewi9

Aq145 inombordare på vintern?

Rekommendera Poster

Hej! 

Denna vinter är första vintern som jag har en inombordsmotor i båten. Då jag egentligen fiskar åtet om och har låtit mina andra båtar (utombordare) legat i över vintern så undrar jag nu om det är möjligt att även låta denna motor ligga i under vinter? Vad är viktigt att tänka på för att förhindra sönderfrysning? 

Har sett att det finns avtappningskranar (3st?) på sjövattensidan. Räcker det med att öppna dessa efter varje gång? Sötvattensidan är ju givetvis glukol, så den är ju inte lika känslig. 

Tack på förhand/ Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte att rekommendera, framförallt om du ska använda båten under vintern för fiske.

Konservera sjövattensidan med glykol är möjligt när båten är i sjön, man får lossa sugslangen på insidan ( svanhalsen) av skölden och låta motorn suga glykolblandning den vägen.

Dock att bara tappa ur sjövattnet via avtappningskranar skulle nog jag säga inte fungerar. Tror inte du får med impellerpumpen då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Humm ursäkta min dumhet, men vad är inte att rekommendera? Att låta båten ligga i eller att bara öppna avrappningskranarna? 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till el så kan du sätta en frostvakt i motorrummet men se till att den är gnistskyddad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev frewi9:

Humm ursäkta min dumhet, men vad är inte att rekommendera? Att låta båten ligga i eller att bara öppna avrappningskranarna? 

Mvh

 

Lite otydlighet från min sida, inte att rekommendera att låta motorn vara okonserverad vintertid och att det inte räcker med att öppna avtappningskranarna.

 

Värme kan man ha som Eld skriver men då vill det till att värmekällan klarar av att hålla motorrummet över 0° även vid köldknäppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger på den här tråden då jag är sugen på att ha båten i längre tid på säsongen och tänkte tanken på att byta till alu hyttbåt med inombordare för att slippa stöldrisken som en utombordare har. Men det låter ju mer eller mindre omöjligt då att ha en inombordarbåt i sjön om man inte har tillgång till el vid bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart går det bra att ha en båt med inombordare i sjön året runt. 

En bra källa till information är ofta motorns instruktionsbok. Finns att ladda ner gratis på volvopenta.com. Bifogar länk till AQ145A som exempel.

https://pubs.volvopenta.com/publications/7735610  

Penta verkar inte ha några problem med frost bara man tappar ur kylvattnet enligt manualen. Brasklappen är att motorn bör varmköras minst var 14:e dag. Vid längre uppehåll bör den konserveras. 

Ett vanligt missförstånd på MG är skillnaden på frostskydd och konservering. 

 

Skulle ju inte finnas en bofast mäniska i skärgården om det bara gick att åka båt på sommaren. För att inte tala om alla arbetsbåtar. Mycket få av dessa har ständig tillgång till landström.  

Det är vanligtvis inte heller något problem att låta drevbåtar frysa fast. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förrförra båt satt det en AQ 130, den hade en motorvärmare, en Calix om jag nu inte minns fel, likadan typ som de man då hade till personbilar, ja det var två "elektriska grejer" en värmde motoroljan den andra kylvattnet, minns nu inte hur det såg ut i detalj, inte heller hur dåtidens extra norrlandsutrustade Volvo 140 var. Förre ägaren en gurkodlare från norra Halland, hade för avsikt att använda den båten året runt, men det blev aldrig så.

Så det kanske kan vara något, en motorvärmare, samt värmeslingor runt alla bordsgenomföringarna, kupévärmare, samt så en bra avsäkrad landströmsstolpe på hemmabryggan... En och annan KWh lär ju gå åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholmstrakten (och säkert på andra ställen i vårt land) har man cirkulationspumpar under båtar som ligger i vintertid. De pumpar vatten runt båten för att den inte ska frysa fast.
 

Beträffande kylsystemet för en vinterliggare skulle man kunna ha en cirkulationspump som tar vatten från botten (+4 grader minimum) och pumpar det vattnet genom kylsystemet när båten ligger vid bryggan. Självklart blir det en extra anslutning till kylsystemet, lämpligen med en Y-kran eller motsvarande.
Drar inte mycket ström heller.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

I min förrförra båt satt det en AQ 130, den hade en motorvärmare, en Calix om jag nu inte minns fel, likadan typ som de man då hade till personbilar, ja det var två "elektriska grejer" en värmde motoroljan den andra kylvattnet, minns nu inte hur det såg ut i detalj, inte heller hur dåtidens extra norrlandsutrustade Volvo 140 var. Förre ägaren en gurkodlare från norra Halland, hade för avsikt att använda den båten året runt, men det blev aldrig så.

Så det kanske kan vara något, en motorvärmare, samt värmeslingor runt alla bordsgenomföringarna, kupévärmare, samt så en bra avsäkrad landströmsstolpe på hemmabryggan... En och annan KWh lär ju gå åt.

 

Motorvärmare är ju jättebekvämt och trevligt men har ingenting med tråden att göra. 

RTFM! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Beträffande kylsystemet för en vinterliggare skulle man kunna ha en cirkulationspump som tar vatten från botten (+4 grader minimum) och pumpar det vattnet genom kylsystemet när båten ligger vid bryggan. Självklart blir det en extra anslutning till kylsystemet, lämpligen med en Y-kran eller motsvarande.
Drar inte mycket ström heller.

 

Varför det? 

Vad händer då när pumpen stannar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminiumbåtar brukar klara sig oavsett hur kallt det är så länge som vattnet är öppet och motorlådan isolerad då sjövattnet värmer underifrån. Plastbåtar är det värre med. 

 

Själv ligger jag med 220 och små värmefläktar i maskin (man ska passa sig för doppvärmare då glykol leder ström). De flesta (i mina trakter) som inte har tillgång till landström använder dieselkaminer typ Refleks. Antingen bara luftburen värme vilket ger en helt strömlös uppvärmning eller en vattenburen variant där en pyttig cirkulationspump matar radiatorer (vissa har en radiator under motorn, smart). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska ha motorvärmare så kolla på DESSA

Jag har en pga trögstartad Volvo. En fiskande bekant satte in en + en radiator i hytten. en extern termostat ser till att det alltid är +5°C.

Har man värme som är beroende av 230V så bör man även ha ett larm för bortfall av 230V, brukar vara ett försäkringskrav.

Glykolvatten leder inte ström speciellt bra däremot vanliga motorvärmarslangar med grafit. Ligger man i saltvatten så är nog en isolationstrafo önskvärt, i synnerhet i en aluminiumbåt.

Men de flesta fiskare jag pratat med har ingen värme alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev coppertail:

Varför det? 

Vad händer då när pumpen stannar? 

Om pumpen stannar eller värmen från frostvakten upphör (om man väljer en sådan lösning) så beror det följande händelseförloppet på

  • Omgivande temperatur
  • Ev. larm
  • Vänliga båtgrannar
  • Sin egen närvaro
  • När strömmen återkommer
  • mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev coppertail:

 

Motorvärmare är ju jättebekvämt och trevligt men har ingenting med tråden att göra. 

RTFM! 

 

 

Ok, ursäkta då mig som i denna okunnighet försökt att dela med mig till trådskaparen av mina upplevelser... 😈

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Om pumpen stannar eller värmen från frostvakten upphör (om man väljer en sådan lösning) så beror det följande händelseförloppet på

  • Omgivande temperatur
  • Ev. larm
  • Vänliga båtgrannar
  • Sin egen närvaro
  • När strömmen återkommer
  • mm.

 

Jo men är det inte enklare att följa tillverkarens anvisningar och bara tappa av sjövattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, ursäkta då mig som i denna okunnighet försökt att dela med mig till trådskaparen av mina upplevelser... 😈

 

Ursäkta om jag lät grinig. 

Ville bara poängtera att motorvärmare inte är ett måste.  

De flesta med ”åretruntsäsong” som jag känner till har inte tillgång till landström. 

Men å andra sidan har man ju inte heller en massa ”fritidsutrustning” med tillhörande bottengenomföringar osv. 

Gissar att även genomföringar klarar sig om de är glykolfyllda. Åtminstone sålänge de är under isen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...