Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

6 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har byggt samman en vattentät burk med nedanstående innehåll som skruvats fast på spridaren

Fräck lösning!

Är de synliga antennerna GSM (diversity)?

Tyvärr behöver jag LAN portar så en router nere i båten är bättre för mig. Samt WAN porten för WiFi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

- - -

Är de synliga antennerna GSM (diversity)?

Tyvärr behöver jag LAN portar så en router nere i båten är bättre för mig. Samt WAN porten för WiFi.

De benämns "LTE 4G 3G Antenna GSM/CDMA/WCDMA/TD-SCDMA/ATU Aerial 17cm 9dBi Full-band Antenn", så de verkar täcka de GSM-varianter som USB-modemet klarar.

 

Det var med ett par små antennpinnar till modemet men de ger nog inte samma signalstyrka som de ovanstående.

 

Jag ville åstadkomma en bredbandslösning med korta antennkablar, DC-DC-omvandlare för att inte få problem med spänningsförluster och ett självstartande modem/router som går on/off när strömmen slås på/av. WLAN-et från routern till mobilen/plattan/datorn är ju inte så känsligt för några meters avstånd.

 

Hemma har jag en WLAN-repeater (Netgear) med LAN-port. Det är visserligen en 240V-apparat men det finns säkert liknande för 12V om du inte vill använda invertern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott,

Det låter som en bra lösning att montera fast ett komplett vattentätt kitpå lite höjd. Har du tagit hänsyn till avståndet till masten och annan metall eller är det överkurs.

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-25 vid 17:37 skrev Georg_Ohm:
2018-08-25 vid 17:33 skrev raol:

3G är det ju täckning till ytterskärgården på västkusten. Visst kan det väl bli radioskugga nära bakom nån kulle, men på sjön är det nog nära full täckning.

Menar du att det är bättre täckning med 3G än med 4G?


Evert Taube skalldade i en sång;

"Som blågrå dyning bohusbergen rullar
i ödsligt majestät mot havets rand.
Men mellan dess kala urtidskullar"

Där fungerar inte mobiltelefonerna nåt särskillt på många ställen.

Har haft Net 1 i många år och det har fungerat bättre än mobiltelefonen, men med en del luckor. Utan högt placerad extern antenn är det riktigt dåligt ibland.

 

Nu har jag inte varit ute nåt nämnvärt de senaste två kanske tre åren, så hur dagsläget är vet jag inte.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

...

Ett USB-modem med inbyggd WIFI som är självstartande när jag slår till strömmen.

https://www.ebay.com/itm/Unlocked-Huawei-E8372h-608-HiLink-4G-LTE-FDD-TD-WiFi-Dongle-Modem-Two-4G-Antenna-/282549989766?hash=item41c94ab186

...

Det här låter som en lösning för mig.

Ska komma ihåg denna tråd i vår när köp blir aktuellt.

Jag har ju inte mycket till mast att montera grejer på så det blir nog att montera i utrymmet i framkant på taket till doghouse. Får nog provköra lite först så jag ser att det lirar då det är lite meck att komma åt att montera grejer i det iofs ganska stora utrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jag har ju inte mycket till mas

Höjden gör ju mycket för räckvidden och nu har du ju hela vintern på dig att fundera på någon slagas teleskopisk mast.

Mitt metspö fungerar ju så. Han som har det just nu åker omkring i en campingbuss och säger att på vissa ställen så blir det en enorm skillnad bara att få upp modemet några meter.

Man borde kunna göra något ganska enkelt, det behöver ju inte ens vara elektrisk höjning ;)

Kan ju vara aktuellt för TV-antennen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Höjden gör ju mycket för räckvidden och nu har du ju hela vintern på dig att fundera på någon slagas teleskopisk mast.

Mitt metspö fungerar ju så. Han som har det just nu åker omkring i en campingbuss och säger att på vissa ställen så blir det en enorm skillnad bara att få upp modemet några meter.

Man borde kunna göra något ganska enkelt, det behöver ju inte ens vara elektrisk höjning ;)

Kan ju vara aktuellt för TV-antennen också.

Jo, det är ju sant men jag vill inte ha någon manuell lösning som jag hissar när det behövs. Har redan dragit en massa kablar genom taket och upp i radarbågen - och än så länge har jag inte ens en radar! 😯 När radarn kommer på plats, kommer hända vilket år som helst, är det fullt i radarbågen.

Tror det blir som jag tänkt, det är ju iaf drygt 2 m över vattenytan, och har jag ingen bra mottagning så får jag leva utan internet på den platsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ChristerN:

så får jag leva utan internet på den platsen

Ja det sägs att det finns de som klarat detta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev ChristerN:

så får jag leva utan internet på den platsen

Ja det sägs att det finns de som klarat detta ;)

 

Va -det är väl ändå inte möjligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Thallatha:

 

Va -det är väl ändå inte möjligt

Kan ju vara ett rykte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20180422_091807_resize.jpg.d1217810868630cd6865c4ed1109c475.jpg20180422_091816_resize.jpg.bfbac983e8a2886adb123a82833e3250.jpg

Antennerna sitter på gavlarna till lådan, lådan sitter ovanpå och längs med övre spridaren.

En antenn sitter ca 5-10 cm från masten och den andra ca 20-25 cm ut från maströret.

 

I lådan finns dessutom en schottkydiod för att skydda DC-DC-omvandlaren vid ev felkoppling av elmatning samt en lysdiod som indikerar att det finns spänning upp till lådan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

20180422_091807_resize.jpg.d1217810868630cd6865c4ed1109c475.jpg20180422_091816_resize.jpg.bfbac983e8a2886adb123a82833e3250.jpg

Antennerna sitter på gavlarna till lådan, lådan sitter ovanpå och längs med övre spridaren.

En antenn sitter ca 5-10 cm från masten och den andra ca 20-25 cm ut från maströret.

 

I lådan finns dessutom en schottkydiod för att skydda DC-DC-omvandlaren vid ev felkoppling av elmatning samt en lysdiod som indikerar att det finns spänning upp till lådan.

Snygg lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev oyster:

Kollar också på det här inför nästa säsong. Tycker Glomex lösning verkar mycket bra, med Dual sim och allting inbyggt i en enda enhet. https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/wifi-antenn/glomex-webboat-4g-plus-wifi

Glomex-antennen är ju en snygg lösning men det är ju även en lite annan prislapp....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Glomex-antennen är ju en snygg lösning men det är ju även en lite annan prislapp....

Typisk lösning för de som har mer pengar än förstånd.

Väljer man ett USB-modem och en router + en burk så kostar det typ 600kr. Till routerns WAN port kan man ansluta en Wifi enhet för att komma åt hamnens WiFi, kostar en femhundring max. Vill man maximera räckvidden så köper man en Ubiquiti Bullet.

Vill man komma åt flera nät så sätt routern nere i båten och sen kan man ha flera USB modem.

 

Jag har sett en grej som hade en del som skulle sitta i masten och en nere i båten. Men SIM korten satt där nere, tror det var plats för 2-3. Hittar den tyvärr inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra att det finns olika alternativ. Jag tror att det är samma regel här som alla andra produkter, man får vad man betalar för. Gillar man budget och vill gå på en massa olika enheter inne i båten och sen köra upp ett metspö i masten med en antenn så funkar väl det också 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev oyster:

Jag tror att det är samma regel här som alla andra produkter, man får vad man betalar för.

Så var det oftast förr. Idag paketerar man ihop en massa skit i en snygg burk och säljer dyrt.

Jag kan nästan garantera att Lintotts burk fungerar minst lika bra som Glomexn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-28 vid 14:40 skrev ChristerN:

Det här låter som en lösning för mig.

Ska komma ihåg denna tråd i vår när köp blir aktuellt.

Jag har ju inte mycket till mast att montera grejer på så det blir nog att montera i utrymmet i framkant på taket till doghouse. Får nog provköra lite först så jag ser att det lirar då det är lite meck att komma åt att montera grejer i det iofs ganska stora utrymmet.

Kunde inte vänta utan beställde nu...

Vad tror ni. Funkar en vanlig billaddarplugg eller ska man beställa en dc-dc adapter?

Kan tänka mig att det kan bli glapp i en vanlig 12V-USB-plugg men det kan man väl fixera med eltejp? (Ja, jag vet att det är lite MacGyvar men funkar det så funkar det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag avviker från ämnet, men jag funderade litet på en sådan reapeater som den på bilden.

En "Signal Booster repeater" exempelvis från Aliexpress.....

 

Men då jag är relativt okunnig på detta område kanske det finns andra bättre alternativ.

Denna lär ju i alla fall förstärka all mobiltelefontrafik, fast i 4G.

Drivs på 5 volt.

HTB1QH1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

beställa en dc-dc adapter

Gör det, tsv duger bilpluggen. Jag har en lite större 5V DC/DC omvandlare som jag kör flera grejer på. Tomgångsströmmen är mycket låg.

Finns bra på eBay, ser ut så här

 

dcdc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Denna lär ju i alla fall förstärka all mobiltelefontrafik, fast i 4G.

Finns en massa sådant, egentligen inte tillåtet men funkar mer eller mindre bra. Gäller att välja så att den stödjer rätt band. Känner en som har en i sommarstuga och den funkar.

Köp och testa! Funkar den inte så kan man alltid sälja den på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne även om vi hör till de som helst är offline på båten. Ibland har vi ju gäster som är internetberoende. 

 

Gillar Lintotts lösning för en 500:ing även om den inte ser lika imponerande ut som Glomex för 10 000:- och inte heller imponerar lika mycket på grannbåtarna.

 

Man kan ju alltid köpa en väldigt tjusig låda... Det blir ju ändå många tusenlappar över till något annat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en Signal booster repeater ge bättre mottagning på mobilen till sjöss så är det välkommet ombord. Vilken fungerar bra?

En smidig Lintott burk för surfande ungdomar får det nog bli. Är det viktigt att ha de föreslagna antennerna eller finns det andra alternativ och hur vet man vilken antenn det ska vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som brukar ha mest nytta av en 3/4G repeater är de som tex använder den i en sommarstuga. Förstärka mottagning kan man göra, det ger lite extra men inte så mycket. Förstärka sändningen ger ger mer och det är oftast det som gör skillnaden. Antennen i telefonen är inte så effektiv. Nästan alltid har man även en riktantenn och som placeras högt. Det gör väldigt mycket. 

Kör man alltid på en plats och mot en operatör så fungerar det. Om man nu har repeater som går på rätt band, 2G/3G/4G/LTE eller vad man nu har. Har man en repeater för 4G men bara 3G där man bor så blir det inte stor nytta.

Därför är det ganska tvivelaktigt hur bra det blir i en båt som är på olika ställen.

 

20 minuter sedan skrev per_62:

Är det viktigt att ha de föreslagna antennerna eller finns det andra alternativ

Det beror på men är man i ytterkanten av täckningsområdet så blir antennerna viktiga. Jag körde en flerbandsantenn ca 50cm lång. Det blev stor skillnad mot den inbyggda antennen i mitt USB-modem. Men dämpningen i kablar på dessa frekvenser är hög så mycket korta kablar är att föredra.

Huawei E8372h är en smidig lösning där USB bara används för strömförsörjning.

Jag föredrar att ha en router och ett separat USB-modem.

Det viktiga är att få upp USB-modemet så högt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore smidigt med en repeater eller förstärkning av signalen så att mobilen får bättre täckning och gärna för nedladdning när man surfar på internet. Kanske finns någon rundstrålande lösning annars är det väl bara acceptera att det är som det är med tvivelaktig internet via mobilen i ytterskärgården.

 

Vilken typ av antenn ger då bästa mottagning till en Huawei E8372h, duger det med Lintotts antennförslag? Och att ha den 4m eller 14m ovan vattenytan ger väl lite skillnad i mottagning.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev per_62:

Vilken typ av antenn ger då bästa mottagning till en Huawei E8372h, duger det med Lintotts antennförslag? Och att ha den 4m eller 14m ovan vattenytan ger väl lite skillnad i mottagning.

De antenner Lintott har är nog bara marginellt bättre än de som medföljer. Det är definitivt inga 9dBi, kanske 2? Jag skulle nog först prova med originalantennerna. Antennen på bild är betydligt bättre. Obs att det behövs två, modemet har MIMO, innebär att det kan sända och ta emot på flera kanaler samtidigt vilket då ger bättre hastighet.

Men med flera och större antenner liknar man ju mer och mer en rysk trålare.

--

14m är oftast bättre än 4m antennhöjd eftersom man får färre "skymmande objekt". Teoretiskt tror jag 4G har en räckvidd på 20km. I verkligheten är det längre. 

 

4G LTE antenn.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig en riktantenn på motorstyrt alt-azimut-fäste omsluten av en sfärisk radom, med en datorstyrning som söker av och ställer in antennen i den riktning som ger den bästa signalstyrkan. Kanske inte funkar till havs, men ligger man förtöjd skulle det gå fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Kanske inte funkar till havs

Jodå, kan man ha en satellit-parobol och hålla den riktad hela tiden även när man seglar så kan man nog få detta att fungera.

Känns lite overkill bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev bhemac:

Jodå, kan man ha en satellit-parobol och hålla den riktad hela tiden även när man seglar så kan man nog få detta att fungera.

Känns lite overkill bara.


Mjo, men dels är väl såna system väldigt dyra så de kan ha superprylar i sig medan jag mer tänkte nåt ganska enkelt. Dels är satelliters positioner kända och signalen påverkas inte av omgivande terräng, så det går att beräkna antennriktningen och kompensera i förväg. För markbaserat radionät lär det vara betydligt svårare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Mjo, men dels är väl såna system väldigt dyra

Inte så farligt, TracVision kostar 20-30tkr.

Jag gjorde ett program en gång bör att beräkna bäring och avstånd till tv-masterna.

För mobil är det enklast är väl att bara prova mot närmaste mast och sen mot nästa om det behövs. Terrängkartor finns ju att få tag på om man vill kunna räkna bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...