Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Det brukar ta en vecka -tio dagar från det att man betalat PostNord tills dess man kan hämta paketet på Coop eller Ica, lika illa om m man beställt från Mr Wangs butik i Kinna, i Marks kommun:ph34r::ph34r:, vilket du troligen gjort egentligen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det brukar ta en vecka -tio dagar från det att man betalat PostNord tills dess man kan hämta paketet på Coop eller Ica, lika illa om m man beställt från Mr Wangs butik i Kinna, i Marks kommun:ph34r::ph34r:, vilket du troligen gjort egentligen....

Javisst ja, det var ju därifrån jag beställde 😉...

Men nu är det 11 dagar sen jag betalade PN så då kanske jag kan hoppas på en leverans snart då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Javisst ja, det var ju därifrån jag beställde 😉...

Men nu är det 11 dagar sen jag betalade PN så då kanske jag kan hoppas på en leverans snart då?

Här i Blöteborg har dom aldrig utdelning av postorderpaket på måndagar, oavsett om de kommer från Borås, Insjön eller Kinna då.... Vet inte om det är någon allmänt vedertaget fenomen eller högst lokalt i detta postnummerområdet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här i Blöteborg har dom aldrig utdelning av postorderpaket på måndagar,

Vi får aldrig något på fredagar, i synnerhet inte inte små paket. Måndagar är det lite tunt också. Men vi får i alla posten före kl 16 numera.

Routern kom i alla fall 3 dagar efter SMS från PN. Trots pappersavi.

 

Installationen gick enkelt på min Macbook, programvaran fanns i routern. Kör man routern i datorn så kopplar den via USB och man behöver inte byta WiFi nät.

Smidig att bara sätta routern i en USB adapter och få upp ettWiFi nät. Mitt SIM kort har jag flyttat från paddan till routern, väldigt praktiskt. SIM-kortet är ett extra kort jag fick utan kostnad från Tele2. Nu byter jag till Telenor pga bättre täckning där jag brukar vara.

Idag har jag kört routern med en PowerBank, verkar fungera ganska länge. Vid tillfälle ska jag kolla bättre.

WiFi täckningen är riktigt bra, jag är lite imponerad.

Nästa steg är att sätta den i båten och mäta strömförbrukningen ihop med min NETATMO.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-10-08 vid 16:50 skrev ChristerN:

Lite uppföljning i väntan på Postnord. 

Kan ju vara en indikering av hur lång tid det tar för ett paket till Sverige från Kina/Hongkong/Taiwan. 

 

Beställning och betalning 1/9 (301:53)

Skeppad 3/9

Brev i lådan från PN med belopp att betala (86:49 = 75:00 + 11:49 i moms) 27/9, betalt samma dag.  

Noterbart är att brevet från PN var daterat 20/9 och alltså tog en vecka att få ut till mottagaren!

Gillar egentligen inte att vara sarkastisk men va f_n gör de om det tar dem en vecka att få ut ett brev som skrivs ut av dem själva, förmodligen på samma ställe som brebäraren utgår från?

Jaja, det är långt till nästa säsong för mig. 

Återkommer med leveransdag när så sker. 

Paketet låg i lådan igår den 9/10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja PostNord låter sig ju inte störas under sin arbetstid av brev och paket, det får vänta till "en annan dag" oavsett om avsändaren finns i Kinna eller utomlands.

Jag fick också paket i går, under måndagen kom bara reklam och kravbrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja PostNord låter sig ju inte störas under sin arbetstid av brev och paket, det får vänta till "en annan dag" oavsett om avsändaren finns i Kinna eller utomlands.

Jag fick också paket i går, under måndagen kom bara reklam och kravbrev.

 

Kravbrev skickar jag tillbaka med texten ”adressaten okänd” och reklamen tänder jag med i spisen, eller om det var tvärtom??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Kravbrev skickar jag tillbaka med texten ”adressaten okänd” och reklamen tänder jag med i spisen, eller om det var tvärtom??

Nu när miljö- och samvetsdebatten gör sig påmind, kanske man försiktigt bör påpeka olämpligheten med att elda med vissa sorters glaserade reklamutskick i flera färger. Sedan är ju klistret, addisivet i myndigheternas kuvert ett aber, säkerligen miljövidrigt att elda, och dessutom olämpligt i pappersåtervinningen då det där klibbar ihop med en massa andra papper.

Själv eldar jag med gamla järnvägslipers från en uppriven smalspårsbana här i närheten, slänger in en och annan bit tryckimpregnerad spillbit från ett staketbygge också. Ja det finns en massa äkta hondurasmahogny och thailändsk teak att ta till med när björkveden tar slut fram i januari, men det skulle jag aldrig ens drömma om att berätta för någon...   🌦️🔥

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎10‎-‎08 vid 22:44 skrev bhemac:

Vi får aldrig något på fredagar, i synnerhet inte inte små paket. Måndagar är det lite tunt också. Men vi får i alla posten före kl 16 numera.

Routern kom i alla fall 3 dagar efter SMS från PN. Trots pappersavi.

 

Installationen gick enkelt på min Macbook, programvaran fanns i routern. Kör man routern i datorn så kopplar den via USB och man behöver inte byta WiFi nät.

Smidig att bara sätta routern i en USB adapter och få upp ettWiFi nät. Mitt SIM kort har jag flyttat från paddan till routern, väldigt praktiskt. SIM-kortet är ett extra kort jag fick utan kostnad från Tele2. Nu byter jag till Telenor pga bättre täckning där jag brukar vara.

Idag har jag kört routern med en PowerBank, verkar fungera ganska länge. Vid tillfälle ska jag kolla bättre.

WiFi täckningen är riktigt bra, jag är lite imponerad.

Nästa steg är att sätta den i båten och mäta strömförbrukningen ihop med min NETATMO.

 

Så du testar om Telenor kan ersätta Net1? Är mycket intresserad av hur det går för dig.

 

Har själv Telenor idag som jag tänkte sätta i båten, men funderat på om andra som tex. Net1 är värt extra pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev martinot:

Så du testar om Telenor kan ersätta Net1?

Ja det kan bli slutsatsen.Jag hade ett extra kort i paddan och tyckte det var smartare att flytta det till Huawien. Samtigt kan jag jämföra Telenor och Net1.

Net1 vill jag helst ha kvar, jaghar en antenn som ska monteras i masttoppen och routern har ingångar för vanlig ethernet.

Priserna är ganska lika så det ska bli intressant att jämföra

Återkommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer i denna tråd eftersom den bla handlar om det modem (Huawei E3872) jag köpt.

Har nämligen problem.

Vet inte vilken storlek på kort jag ska använda och hur det ska vändas.

 

När jag sätter in modemet i datorn (PC) eller i ett strömförsätt USB-uttag så går det igång och jag kan ansluta mig till dess nätverk - men den har inget internet! Internet-lampan blinkar två blink varannan sekund ("powered on").

SIM-kortsplatsen har ingen markering för var den lilla avfasningen ska vara och hur jag än vänder kortet (alltid kontakterna neråt dock) och viken storlek på kort jag än använder så blir det samma resultat: Inget internet. Har testat både Micro-SIM och Nano-SIM men inget verkar passa perfekt och, som sagt, inget ger internet.

Använder ett Micro-SIM från Telia (kontantkort med pengar på, på bilden) som jag tagit från min iPad och ett Nano-SIM från min iPhone med abonnemang.

Hjälp!

IMG_2109.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du inte på symbolen hur avfasningen skall vara? Om den inte hittar internet kan APN-inställningen vara fel, typ  online.telia.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope. Ingen symbol.

Inte vid datorn nu men ska kolla APN senare, om jag hittar den. 

Fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev olag:

Ser du inte på symbolen hur avfasningen skall vara? Om den inte hittar internet kan APN-inställningen vara fel, typ  online.telia.se

Nu ändrat APN (egentligen lagt till en ny profil med nya APN-inställningar) men det funkar fortfarande inte.

Tack för förslaget iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symbolen syns på din uppladdade bild, längst ner.
Kolla här också:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Återkommer i denna tråd eftersom den bla handlar om det modem (Huawei E3872) jag köpt.

Har nämligen problem.

Vet inte vilken storlek på kort jag ska använda och hur det ska vändas.

 

När jag sätter in modemet i datorn (PC) eller i ett strömförsätt USB-uttag så går det igång och jag kan ansluta mig till dess nätverk - men den har inget internet! Internet-lampan blinkar två blink varannan sekund ("powered on").

SIM-kortsplatsen har ingen markering för var den lilla avfasningen ska vara och hur jag än vänder kortet (alltid kontakterna neråt dock) och viken storlek på kort jag än använder så blir det samma resultat: Inget internet. Har testat både Micro-SIM och Nano-SIM men inget verkar passa perfekt och, som sagt, inget ger internet.

Använder ett Micro-SIM från Telia (kontantkort med pengar på, på bilden) som jag tagit från min iPad och ett Nano-SIM från min iPhone med abonnemang.

Hjälp!

IMG_2109.jpg

Du har stoppat in SIM-kortet i fel fack! Det facket är till för ett minneskort där du kan lagra bilder/filer/"or what you want".

 

SIM-kortsfacket är "det vita hålet" längst ner på din bild. Om du tittar noga så ser du SIM-kortssymbolen inpräglad i plasten. Du ska använda ett fullstort SIM-kort med kontakterna nedåt.

 

Skrivet av Lintott som var den som hittade detta eminenta USB-modem på Ebay förra vintern och som var väldigt nöjd med det under båtsommaren.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Lintott:

Du har stoppat in SIM-kortet i fel fack! Det facket är till för ett minneskort där du kan lagra bilder/filer/"or what you want".

 

SIM-kortsfacket är "det vita hålet" längst ner på din bild. Om du tittar noga så ser du SIM-kortssymbolen inpräglad i plasten. Du ska använda ett fullstort SIM-kort med kontakterna nedåt.

 

Skrivet av Lintott som var den som hittade detta eminenta USB-modem på Ebay förra vintern och som var väldigt nöjd med det under båtsommaren.

Jamen...

Där ser man hur klantig man kan vara. Testar det ikväll. 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten svag aning om att jag vet fler som gjort samma misstag..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Du har stoppat in SIM-kortet i fel fack! Det facket är till för ett minneskort där du kan lagra bilder/filer/"or what you want".

 

SIM-kortsfacket är "det vita hålet" längst ner på din bild. Om du tittar noga så ser du SIM-kortssymbolen inpräglad i plasten. Du ska använda ett fullstort SIM-kort med kontakterna nedåt.

 

Skrivet av Lintott som var den som hittade detta eminenta USB-modem på Ebay förra vintern och som var väldigt nöjd med det under båtsommaren.

Tack för förslag men.... Det hjälpte inte.

1) Det står fortfarande och "tuggar", dvs Internet-symbolen blinkar två gånger varannan sekund. Har just nu ett Telia-kort instoppat (laddat med surf och från min padda) med en profil som har APN = online.telia.se (enligt Telias hemsida)

2) Det är inte ett fullstort SIM-kort. Ett sådant är lika stort som ett kreditkort :)

Fler förslag innan det åker i papperskorgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Tack för förslag men.... Det hjälpte inte.

1) Det står fortfarande och "tuggar", dvs Internet-symbolen blinkar två gånger varannan sekund. Har just nu ett Telia-kort instoppat (laddat med surf och från min padda) med en profil som har APN = online.telia.se (enligt Telias hemsida)

2) Det är inte ett fullstort SIM-kort. Ett sådant är lika stort som ett kreditkort :)

Fler förslag innan det åker i papperskorgen?

Ta bort pinkod från kortet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Tack för förslag men.... Det hjälpte inte.

1) Det står fortfarande och "tuggar", dvs Internet-symbolen blinkar två gånger varannan sekund. Har just nu ett Telia-kort instoppat (laddat med surf och från min padda) med en profil som har APN = online.telia.se (enligt Telias hemsida)

2) Det är inte ett fullstort SIM-kort. Ett sådant är lika stort som ett kreditkort :)

Fler förslag innan det åker i papperskorgen?

Jag ska förtydliga mig. ("Stenålderskorten" hette visst standard-SIM men ett sådant lär inte få plats.)

Det ska vara ett mini-SIM (25 mm * 15 mm)). (De mindre modellerna som benämnes micro-SIM (15 mm * 12 mm), respektive nano-SIM (12,3 mm * 8,8 mm) kan hamna snett o ge funktionsstörningar.)

 

Prova att ladda ner Huaweiappen till mobilen så kan du titta på kommunikationen i dongeln.

Det går även att  komma åt administrationen via http://192.168.8.1/html/home.html

 

What are the user name and password for logging in to the Web UI?

The initial user name and password are both admin.

 

 

userguide3967.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Lintott:

Jag ska förtydliga mig. ("Stenålderskorten" hette visst standard-SIM men ett sådant lär inte få plats.)

Det ska vara ett mini-SIM (25 mm * 15 mm)). (De mindre modellerna som benämnes micro-SIM (15 mm * 12 mm), respektive nano-SIM (12,3 mm * 8,8 mm) kan hamna snett o ge funktionsstörningar.)

 

Prova att ladda ner Huaweiappen till mobilen så kan du titta på kommunikationen i dongeln.

Det går även att  komma åt administrationen via http://192.168.8.1/html/home.html

 

What are the user name and password for logging in to the Web UI?

The initial user name and password are both admin.

 

 

userguide3967.pdf

Alltså... Stort tack för all hjälp så här långt! Men det skiter sig ändå.

SIM-kortet jag nu sätter i (på rätt plats äntligen :( ) passar fint (Micro-SIM), har ingen PIN-kod och jag har tidigare ställt in vad nätverket ska heta och användarnamn, admin och pw ska vara. Allt via PCn. Har också appen men den hjälper mig inte ett dugg. 

Imorgon ska jag ta mig an detta igen. Jag som jobbat som PC-support en gång i världen trodde jag skulle fixa detta lätt som en plätt. 

Kanske är kortet för litet ändå (fast det ser ut att passa som en smäck när jag nu använder rätt fack) och då har jag inget att annat att testa med just nu. Får kanske ta mig en tur till en operatörs butik och ordna ett nytt kort ändå. Suck!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag kommer ihåg det så satte jag modemet i en USB-laddare och kopplade upp mig med appen. Ja, efter att tagit bort PIN-koden, det hade jag glömt första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Alltså... Stort tack för all hjälp så här långt! Men det skiter sig ändå.

SIM-kortet jag nu sätter i (på rätt plats äntligen :( ) passar fint (Micro-SIM), har ingen PIN-kod och jag har tidigare ställt in vad nätverket ska heta och användarnamn, admin och pw ska vara. Allt via PCn. Har också appen men den hjälper mig inte ett dugg. 

Imorgon ska jag ta mig an detta igen. Jag som jobbat som PC-support en gång i världen trodde jag skulle fixa detta lätt som en plätt. 

Kanske är kortet för litet ändå (fast det ser ut att passa som en smäck när jag nu använder rätt fack) och då har jag inget att annat att testa med just nu. Får kanske ta mig en tur till en operatörs butik och ordna ett nytt kort ändå. Suck!!!

När jag stoppade in min dongel i datorUSBn nu så kom adminsidan upp av sig själv. Efter en kort stund tändes blå o grön signal på modemet (mobilnät o WLAN) o signalstyrkan visades på adminsidan.

 

Du har väl hittat resetknappen enligt sid 21 om det råkat hänga sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

 Får kanske ta mig en tur till en operatörs butik och ordna ett nytt kort ändå. Suck!!!

Har bestämt mig för att pausa detta projekt ca en månad av olika skäl. Hoppas jag då med all er hjälp fixar det. 

Tack så här långt. 

PS. Resetknappen har jag koll på, tack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Har bestämt mig för att pausa detta projekt

Och ibland fungerar det bara så där efter att ha legat på is ett tag. Lycka till!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi experimenterat lite igen. Köpte en TP -Link  TL-MR3420 rotuter som ska användas med ett USB-modem.

Routern är utmärkt men håller på att utgå och kostar därför ca 300kr. Den har fyra ethernetportar + ingång för WAN. Innehåller även allt vanligt lullull som portforwarding, DMZ mm mm.

Fungerar fö även som en vanlig hemmarouter.

Men något USB-modem hade jag inte. Eller?

Jag har ju en Huawei E3872 men den har inbyggd router fungerar den som ett vanligt USB-modem?

Visst gör den det! Satte den i TP-linken och vips hade jag en uppkoppling!

Så nu är tanken följande:

Montera Huaweien i en vattentät låda, antingen på ena spridaren eller på "piskställningen" akter. Sen koppla den till routern som jag behöver för att kunna koppla ihop de burkar jag har med ethernetportar - plotter, ShipModul, solregulator. Troligen få jag tillgång till ett Wifi-näverk i hamnen som kopplas in via WAN-porten och en extra burk. Huawein fungerar då som "fail-over", tappar jag WAN förbindelsen så tar Huawei över.

Vill jag spara ström så kan jag stänga av routern och köra enbart på Huaweien.

Nu ska vi se om jag kan komma åt nätet utifrån. Frågan är ställd till Net1 som jag använder just nu men de är sega att få svar från. I sommar ska jag testa båda systemen, fungerar det här så åker Net1 ut.

 

TP-Link  TL-MR3420.jpg

TP-Link TL-MR3420 .jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering:

Inte fasen fungerade det som jag hade hoppats. Huawei E3872 är en router och då blir TP-linken bara en en router kopplad till Huawei. Dvs jag kommer inte åt TP-linken utifrån. 

Men Huawien ska klara DMZ sägs det, något som ska undersökas framöver.

Huaweien fungerar ju utmärkt för mina Sonoff brytare och Netatmo och kan försätta sitt jobb.

TP-Linken kan koppla ihop plotter, solreg mm, saker som jag framförallt vill ha i mitt privata nät ombord. Men jag kan inte komma åt det utifrån.

Men en Arduino skulle kunna skicka upp data till en webbsida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då tråden ursprungligen handlar om 4G-router, så ställer jag en fråga här.

 

Jag har köpt en Teltonika RUT 850 router som är avsedd för fordonsmontage. Tänkte komplettera med en antenn i masten så småningom, men inte i år eftersom masten redan står på plats.

 

Med routern följer två lösa MIMO-antenner, och nu funderar jag på hur man bäst monterar dem. Kabeln är ca 2,5m, så jag tänkte sätta dem en bit upp på masten. IMG_6134.JPG.1488dbdd128998b5ca93a06ebc8842c6.JPG

 

Frågan är var på masten och i vilken vinkel de ska sitta? Läste någonstans att om man är nära basstation ska de vara i 45 grader, med 90 graders skillnad mellan antennerna, men om man är en bit ifrån så är 0 eller 90 grader bättre.

 

Några idéer? Det går att se signalstyrkan på routern, men man skulle ju vilja ha bästa "universal-placeringen". Spontant tänkte jag en antenn vardera på babord resp. styrbords sida av masten, men vet inte bästa vinkel.

 

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-01 vid 18:11 skrev ChristerN:

Har bestämt mig för att pausa detta projekt ca en månad av olika skäl. Hoppas jag då med all er hjälp fixar det. 

Tack så här långt. 

PS. Resetknappen har jag koll på, tack. 

Nu har jag varit igång med Huaweien i ca tre månader. 

Skickade efter ett nytt kort från Tele2 där jag har telefonen och det funkar helt ok. 

Dock så är jag lite besviken. 

1. Internetdelning från fånen ger oftast bättre hastighet, även om fånen ligger på exakt samma ställe som routern (ska man kalla det en router eller ett modem eller något annat?).

2. Den hänger sig lite då och då och då får jag starta om den innan den börjar lira igen. 

 

En fråga. De där antennerna som kom med. Är de för att få bättre 3/4G eller för wifi-räckvidden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...