Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Haha, jag menar att det jag föreslår skulle kosta kanske en tiondel av det. Så 20-30k är extremt dyrt!


I praktiken räcker det nog med rotation i horisontalplanet. Är man så nära en mast att vinkeln blir mer än nån grad är förmodligen signalen bra nog ändå. I stället kan hela antennen vara upphängd på en dämpad pendel, så den håller sig mer eller mindre horisontell oavsett hur båten kränger.

Ja, kopplar man till båtens position och kombinerar med en databas med alla masters positioner, då blir det riktigt enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olagligt tyvärr. Du får inte stråla mer än en mobiltelefon redan gör i någon riktning. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Så 20-30k är extremt dyrt!

Inte då.

Många betalar mer för service av sina motorer!

 

1 timme sedan skrev AndW:

Olagligt tyvärr. Du får inte stråla mer än en mobiltelefon redan gör i någon riktning. 

Ja det man ska sända med ska vara godkänt. Extra antenn behöver inget nytt godkännande. En repeater är olaglig men det finns godkända också. Dessutom ska den vara godkänd av operatören.

En "riktig" repeater kostar ett antal tusen kronor och fungerar oftast bara för ett band tex 4G. Fungerar alltså inte om man bara har 3G täckning.

 

PTS skriver så här:

"Den som vill använda en repeater inom en mobiloperatörs frekvensband måste alltid först kontakta den berörda mobiloperatören för att få den önskade installationen godkänd och ingå ett skriftligt avtal. 

...

En repeater förstärker och återsänder radiosignaler. Användning av en repeater kan emellertid orsaka stor skada och störningsproblem i ett mobilnät. Detta är mycket allvarligt då det kan resultera i att funktionen i ett mobilnät helt slås ut vilket riskerar att drabba samtliga mobilanvändare i stora områden. Att använda repeater utan skriftligt avtal med berörd operatör är en straffbar handling som kan polisanmälas och lagföras. En eller flera operatörer kan också starta civilrättsliga skadeståndsprocesser om repeatern orsakar störningar och leder till inkomstbortfall hos operatörerna."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det gäller att surfa verkar det ju bättre att bygga en Lintottlåda och koppla upp telefonen med wifi än att satsa på en olaglig repeter som kanske stör andra.

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Lintottlåda

Rätt namn!

En enkel och bra lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-02 vid 02:38 skrev Mackey:

Intressant ämne även om vi hör till de som helst är offline på båten. ...

 

Mackey

Jag är gärna offline en kortare tid, typ en helg eller så, men om jag ligger ute fem veckor i sträck vill jag gärna veta liiite om vad som händer i världen.

Hmmm. Sen så har vi ju väderapparna jag kollar ganska ofta, så jag är nog inte offline under kortare perioder heller egentligen (om jag ska va ärlig, och det ska jag ju!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

vill jag gärna veta liiite om vad som händer i världen.

Vi har en gammal grej där de till och md läser upp nyheterna!

Sailor R109.png

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad händer med Sveriges Radios FM-sändningar framöver? Tänk vad enkelt det är att bara sätta på FM-radion och ut strömmar tal och musik när man rattar mellan frekvenserna. Och snart får vi väl skaffa DAB-radio som man förhoppningsvis kan lyssna på ute i skärgården.

I Norge har radiolyssnandet gått ner radikalt (-300 000 lyssnare) efter övergång till enbart DAB.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Vi har en gammal grej där de till och md läser upp nyheterna!

Sailor R109.png

Lite svårt att få in väderapparna i den där 😉.

Sen läser de ju upp väderprognosen men det är ju inte "on-demand" om man inte kontaktar dem och frågar. Sen har jag riktigt dålig mottagning på min VHF. Ska ta tag i det i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Men vad händer med Sveriges Radios FM-sändningar framöver?

DAB stoppades väl 2015 tsv? Eller har nötterna vaknat igen? DAB har ingen framtid, vill man få bättre kvalitet så kör man ju via internet.

Man la ner MW och LW. MW kunde man höra P3 nere i Danmark och med LW eller MW kunde man höra nyheter nere i sydtyskland med bilens radio. Kom man lite längre ut på sjön så fungerade det utan avancerade och dyra mottagare. Kostnaderna för att hålla igång sändarna var småpengar.

Sen la man ner kortvågssändningarna. Jag har alltid lyssnat på nyheter mm över hela världen på en lite smidig Sony världsradio. BBC och många andra hör man alltid men norska nyheter är inte så kul.

Nästan alla radiomottagare har MW, det säkert en eller flera i varje hushåll. 

Tänk nu om TV/FM masten blåser ner eller någon terrorist spränger den? Hur får man ut meddelanden till allmänheten och hur lång tid tar det att få igång sändarna? Några mobila reservmaster tror jag inte finns kvar.

Ska man skicka ut information med PostNord?

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Sen läser de ju upp väderprognosen men det är ju inte "on-demand"

Då har man en gammal Sangean med något så unikt som inbyggd kassettbandspelare med timer. Den kan kan inte ta emot VHF men kustväderrapporterna sänds även på gränsvåg och de kan man ta emot, även ut på Nordsjön.

 

Sangean 818.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, DAB skulle införas i Sverige men stoppades lyckligtvis 2015. Det finns dock några DAB-kanaler att lyssna på samt en hel del mindre radiokanaler har gått över till att sända på internet. Det är skönt med brusfri mottagning men FM-sändningar är enklare att lyssna på och vi verkar kunna göra det ett tag till. Men om en större FM-mast blåser omkull blir det väl sändningsuppehåll inom täckningsområdet ett tag tills ny mast sätts upp. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med analog radio är att det oftast går att urskilja vad som sägs även när det är extremt svagt och brusigt. Digitala sändningar blir bara hack, skrik och surr mycket tidigare än så, vid motsvarande signalstyrka.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt med litet dåligt senaste dagarna.

Men Lintott kanske vill publicera en "inköpslista" så att vi andra kan haka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har följt med litet dåligt senaste dagarna.

Men Lintott kanske vill publicera en "inköpslista" så att vi andra kan haka på?

 

‎2018‎-‎08‎-‎27 vid 22:34 skrev Lintott:

Jag har byggt samman en vattentät burk med nedanstående innehåll som skruvats fast på spridaren:

 

Ett USB-modem med inbyggd WIFI som är självstartande när jag slår till strömmen.

https://www.ebay.com/itm/Unlocked-Huawei-E8372h-608-HiLink-4G-LTE-FDD-TD-WiFi-Dongle-Modem-Two-4G-Antenna-/282549989766?hash=item41c94ab186

 

GSM-antenner som monterats utanpå burken

https://www.ebay.com/itm/LTE-4G-3G-Antenna-GSM-CDMA-WCDMA-TD-SCDMA-ATU-Aerial-17cm-9dBi-Full-band-Antenna-/331957379379?oid=332314319433

Anslutna med ett par antennkablar och ett par genomföringskontakter

https://www.ebay.com/itm/SMA-TS9-Cable-Female-Bulkhead-Connector-Switch-Male-Right-Angle-Connector-/272867025579?hash=item3f882462ab

https://www.ebay.com/itm/SMA-Male-To-SMA-Female-Jack-RF-Adapter-Connector-Plug-90-Degree-Right-Angle-LC-/162351415685?hash=item25cce60185

 

Strömförsörjs via en 12V-USB-omvandlare (vattentät)

https://www.ebay.com/itm/Better-Waterproof-DC-DC-Converter-12V-Step-Down-to-5V-Power-Supply-Module-3A-15W-/380794929775?hash=item58a925826f

 

En 12V-kabel är dragen inne i masten till en elkontakt vid spridaren och en "stickkontakt" (bådadera vattentäta) som strömförsörjer omvandlaren. Hela arrangemanget drar ca 0,1A. Modem/router startar när strömmen slås på och stannar när strömmen bryts. Modem/router kan administreras via WLAN-et och en app i mobilen. Jag har testat räckvidden på WLAN från drygt 50m och hade kontakt med mobilen. Överallt längs ostkusten där jag testat i sommar så har jag haft täckning, även om jag legat inne i en vrå bland höga berg där mobilen haft dålig/obefintlig täckning (samma operatör på bådadera).

Jag är mer nöjd med detta arrangemang än med Net1. Bra täckning, bra bandbredd och stabil uppkoppling.

...

Fanns i ett äldre inlägg.

Beställde som sagt Huawei-grejen till ett pris av ca 300:-. Till det kommer moms på ca 75:- och Postnords avgift på 75:-. Totalt ca 450:- för bara den och jag hoppas det räcker långt för mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Fanns i ett äldre inlägg.

Beställde som sagt Huawei-grejen till ett pris av ca 300:-. Till det kommer moms på ca 75:- och Postnords avgift på 75:-. Totalt ca 450:- för bara den och jag hoppas det räcker långt för mig.

Hade Huawei-grejen anslutning för yttre antenn?

 

Jag har nu en TP-link, fickrouter, som mestadels funkar rätt bra, långsam ibland, ingen yttre antenn, och troligtvis bara 2G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-grejen har anslutningar för två antenner och den som länkades i Lintotts inlägg hade två medföljande. Jag hoppas jag klarar mig med dessa då jag sällan har väldigt dålig kontakt där jag är med båten.

Vill man inte använda de medföljande så kan man skaffa andra (och sätta utanför lådan - som Lintott gjorde).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev bhemac:

Nästan alla radiomottagare har MW, det säkert en eller flera i varje hushåll.

 

Om det inte råkar finnas i någon av mina telefoner, utan att jag har märkt det, så har jag inte ens en FM radio hemma. Det är jag långt ifrån ensam om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sajjen:

 

Om det inte råkar finnas i någon av mina telefoner, utan att jag har märkt det, så har jag inte ens en FM radio hemma. Det är jag långt ifrån ensam om.

Det kanske inte är så smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kriget kommer så sticker jag till båten. Där har jag både FM och VHF. Finns många som kommer sitta djupare i skiten än mig, den dagen. Så länge kriget inte kommer på vintern 😕

Redigerad av sajjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-27 vid 22:34 skrev Lintott:

Jag har byggt samman en vattentät burk med nedanstående innehåll som skruvats fast på spridaren:

 

Ett USB-modem med inbyggd WIFI som är självstartande när jag slår till strömmen.

https://www.ebay.com/itm/Unlocked-Huawei-E8372h-608-HiLink-4G-LTE-FDD-TD-WiFi-Dongle-Modem-Two-4G-Antenna-/282549989766?hash=item41c94ab186

 

GSM-antenner som monterats utanpå burken

https://www.ebay.com/itm/LTE-4G-3G-Antenna-GSM-CDMA-WCDMA-TD-SCDMA-ATU-Aerial-17cm-9dBi-Full-band-Antenna-/331957379379?oid=332314319433

Anslutna med ett par antennkablar och ett par genomföringskontakter

https://www.ebay.com/itm/SMA-TS9-Cable-Female-Bulkhead-Connector-Switch-Male-Right-Angle-Connector-/272867025579?hash=item3f882462ab

https://www.ebay.com/itm/SMA-Male-To-SMA-Female-Jack-RF-Adapter-Connector-Plug-90-Degree-Right-Angle-LC-/162351415685?hash=item25cce60185

 

Strömförsörjs via en 12V-USB-omvandlare (vattentät)

https://www.ebay.com/itm/Better-Waterproof-DC-DC-Converter-12V-Step-Down-to-5V-Power-Supply-Module-3A-15W-/380794929775?hash=item58a925826f

 

En 12V-kabel är dragen inne i masten till en elkontakt vid spridaren och en "stickkontakt" (bådadera vattentäta) som strömförsörjer omvandlaren. Hela arrangemanget drar ca 0,1A. 

...

Du skriver att allt drar 0,1A. Räcker det därmed med en liten USB-laddare på 1A?

Kjelle har en för 40:- . Tycker det verkar lite för att driva både mottagare och sändare. 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/linocell-usb-billaddare-1-a-p94917

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För driftsäkerhet (även vattentät) så använd föreslagen 12V-USB-omvandlare. Alternativet från Kjell är avsett att användas i ett cigarettuttag och klarar inte av en fuktig miljö samt den behöver även en USB-kabel. Så den är inte optimal till kontinuerlig strömförsörjning.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev per_62:

För driftsäkerhet (även vattentät) så använd föreslagen 12V-USB-omvandlare. Alternativet från Kjell är avsett att användas i ett cigarettuttag och klarar inte av en fuktig miljö samt den behöver även en USB-kabel. Så den är inte optimal till kontinuerlig strömförsörjning.

Vad gäller fuktig miljö så klarar stället jag ska installera den på det ganska bra.

Vad menar du med att den behöver en USB-kabel?

Går det inte att ansluta dongeln direkt i pluggen?

Och kontinuerlig strömförsörjning, drar hela installationen 0,1A så borde en 1A-plugg hålla, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, med 12v USB-laddare behöver man ingen USB-kabel med dessa laddare.

Det kanske fungerar, prova! Men en vattentät 12V-USB-omvandlare är bättre byggd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Räcker det därmed med en liten USB-laddare på 1A?

Absolut men kolla att det är en med DC/DC omvandlare, det finns vissa enkla med zererdiod som eldar upp en del energi i onödan.

Jag köper nedanstående från eBay, fungerar mycket bra.

Omvandlare och modemet sätts i en vattentät burk.

 

DC:DC USB5V.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Absolut men kolla att det är en med DC/DC omvandlare, det finns vissa enkla med zererdiod som eldar upp en del energi i onödan.

...

Hur kollar man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev per_62:

Sant, med 12v USB-laddare behöver man ingen USB-kabel med dessa laddare.

Det kanske fungerar, prova! Men en vattentät 12V-USB-omvandlare är bättre byggd.

 

 

Ja, det är klart att det är en bättre lösning med en vattentät omvandlare men kontakterna måste ju vattenskyddas ändå och i det stora utrymmet ovanför styrplatsen sitter både radio och min Battmeter 3 och de klarar den ev fukt som finns där bra med oskyddade kontakter.

Tänkte sno lite ström från matningen till radion och tejpa ihop dongeln med laddaren så den inte glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från skärgården och jösses vilket intresse det verkar vara för "Lintottburken".

 

(Använder den flitigt men lägger sällan tid på att surfa på Maringuiden till sjöss...)

 

Lite ytterligare erfarenheter och kommentarer till min lösning:

 

Skälet att jag valde externa antenner var främst för att kunna montera dem upprättstående vilket jag inbillar mig ger bäst mottagning (så är det ju normalt på framför allt sändande enheter). De antenner jag valde ville jag ha rimligt stora för att samexistera med riggen och seglen. Jag kollade i specen och de ger 9dB vilket jag tror är lite mer än de små pinnar som medföljde modemet. Antennkablarna är dessutom rätt korta (15-20 cm) vilket innebär att kabelförlusterna bör mer än kompenseras av antennernas förstärkning och en garanterat upprättstående montering. På GSM-frekvenserna så är nog antennhöjden viktigare än antennförstärkningen.

 

Att jag valde en DC-DC-omvandlare är för att undvika spänningsförlusterna i kabeln upp till Lintottburken. Burken sitter på drygt 10 m höjd och med elmatning ner i kölsvinet och bort till elcentralen så blir det nog 15 m elkabel. Den vattentäta DC-DC-omvandlaren var rätt billig och kändes trygg att använda. Elförbrukningen är mätt med en decimals noggrannhet på elcentralens instrument (digitalt) när strömmatningen slås av/till så jag garanterar inte att det är exakt 100 mA. Förbrukningen vid sändning är rätt ointressant för mig. Normalläget är ju mottagning så det är där långtidsförbrukningen görs.

 

Vid ett tillfälle låg vi så att inte ens SMS skickades direkt från mobilen nere i båten utan jag fick gå upp på däck och hålla upp mobilen för att de skulle gå iväg. Då fungerade det ändå utmärkt att surfa via Lintottburken. Jag hade förvisso kunnat skicka SMS via dongeln o burken men då hade nog mottagarna blivit förvirrade av det okända mobilnumret (det finns SMS-funktion i Huaweis app som arbetar mot dongeln).

 

WIFI-signalstyrkan är rätt låg när jag är nere i båten (men helt tillräcklig för att mobilsurfa). Det blir bättre när jag sitter i sittbrunn. Burken är monterad ovanpå den rätt breda spridaren som nog dämpar rätt mycket. Jag funderar på att flytta den till nästa säsong så att den hänger under spridare istället. Om GSM-antennerna pekar uppåt eller nedåt spelar ju ingen roll....

Häromdan stod jag med fri sikt ca 100 m från båten och hade WIFI-kontakt så jag kunde mobilsurfa, så den dåliga signalstyrkan nere i båten beror garanterat på spridaren som skuggar.

 

Det blev rätt många små försändelser från Kina när jag beställt komponenterna. Tack o lov så hann jag få leveranserna innan PostNord började ta betalt för varje försändelse  :-)   Annars hade nog PostNord kostat mer i hanteringsavgifter än vad komponenterna kostade.

 

Under sensommaren/hösten så är det ju lite si-och-så med radiobaserade väderprognoser. En period så ströks morgonutgåvan av sjörapporten till förmån för att kommentera de partiledarintervjuer som föregick SMHI-inslaget (och som sedan kommenterades igen i den följande nyhetssändningen... sick!). Efter sista augusti så sänds inga kustväderprognoser över VHFen (det går troligen att be Stockholm Radio att läsa upp dem men det är ju enklare att kolla på nätet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

Jag kollade i specen och de ger 9dB

Tyvärr tror jag inte på det, snarare 3-4dBi. Men kombinationen av extern antenn och hög placering ger nog tillräckligt.

Den teoretiska räckvidden för GSM är 36 km. För 4G är det ca 20 km. Anledningen till begränsning är att det blir för små tidsluckor i det digitala systemet. Det finns de som påstår att den praktiska räckvidden är större men jag har inte sett några bevis för det.

En mobilmast 20m hög till en båt med 10m antennhöjd ger en räckvidd på ca 30km.

Antennen nedan uppges ge 7dBi, även det är nog lite överdrivet. Den är 32cm hög.

 

4g antenn 32cm7dBi.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppföljning i väntan på Postnord. 

Kan ju vara en indikering av hur lång tid det tar för ett paket till Sverige från Kina/Hongkong/Taiwan. 

 

Beställning och betalning 1/9 (301:53)

Skeppad 3/9

Brev i lådan från PN med belopp att betala (86:49 = 75:00 + 11:49 i moms) 27/9, betalt samma dag.  

Noterbart är att brevet från PN var daterat 20/9 och alltså tog en vecka att få ut till mottagaren!

Gillar egentligen inte att vara sarkastisk men va f_n gör de om det tar dem en vecka att få ut ett brev som skrivs ut av dem själva, förmodligen på samma ställe som brebäraren utgår från?

Jaja, det är långt till nästa säsong för mig. 

Återkommer med leveransdag när så sker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...