Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Jag funderar på att koppla upp båten mot Internet via en 4G router. Någon som har erfarenhet av hur bra det fungerar i naturhamnar längs västkusten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Telenors mobila bredband och här på ostkusten har den fungerat bättre än telefonens uppkoppling när jag har jämfört. Tar med den i båten och bilen och stoppar den i fickan emellanåt eftersom jag har mycket mer GB i det abonnemanget. Skärgården är ju grundare på västkusten så det borde väl fungera, men kolla täckningskartor. Det kan väl också variera mellan operatörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu i några år kört 3G fickrouter utefter Bohuskusten... tja det fungerar väl så där...

Det är radioskugga litet varstans, och det är inte bara internetuppkopplingen. även mobiltäckningen vilket inte är så konstigt, utan även radio och TV som det är svårt med.

Jag har Hallons mobila bredbandsabonnemang, och 3 i mobilen, för det mesta har jag någon form av kontakt.

 

Man jag hakar på denna tråd, då jag tror att jag skall köpa mig en ny 4G router....

 

Att skärgården här är grundare kanske underlättar, men ser man på mobillevertörernas täckningskartor förefaller det mer som om man prioriterar E6 och större orter än båtfararna strax utanför kusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3G är det ju täckning till ytterskärgården på västkusten. Visst kan det väl bli radioskugga nära bakom nån kulle, men på sjön är det nog nära full täckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

3G är det ju täckning till ytterskärgården på västkusten. Visst kan det väl bli radioskugga nära bakom nån kulle, men på sjön är det nog nära full täckning.

Menar du att det är bättre täckning med 3G än med 4G?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en router och sticka. Det blev märkbart bättre när stickan fick en yttre antenn, ca 50cm lång och med en kort antennkabel till stickan. Routern satt nere i båten och stickan anslöts med en USB kabel. Antenn och sticka satt ca 2,5m över vattenytan.

Nu har jag Net1 som är överlägset mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Huawei 4G-router som är några år gammal i sommarstugan i Blekingen skärgård..

Den har fått en billig yttre antenn från Kjell & co då täckningen är rätt dålig.

Om den själv får välja så låser den på 4G och med Bredbandskollen får jag 4 -6 Mb ned.

Om jag tvingar den till 3G så får jag 15 - 20 Mb.

Jag har också en liten 4G fickrouter från Kjell & co som kostade knappt 400:- tror jag, den har inte möjligheten till extern antenn men fungerar förvånansvärt bra. I samma stuga ger den i princip samma prestanda om den får stå i ett fönster.

Om man håller lite koll på operatörerna så kan man ibland få mobildata-SIM på köpet eller billigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Gundj:

 

Om man håller lite koll på operatörerna så kan man ibland få mobildata-SIM på köpet

Med Tele2 fick jag ett extra datakort utan kostnad. Perfekt till paddan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Med Tele2 fick jag ett extra datakort utan kostnad. Perfekt till paddan.

Jag har sådant abonnemang också, 100Gb o upp till 9 kort. Men det finns inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill utöka denna tråds frågeställning lite ytterligare och hoppas TS inte har något emot det.

Jag skulle vilja utöka den till att bli en allmän tråd om vilken 4g-router som är bäst och inte bara inriktad på västkusten.

Hoppas det är OK?

 

Själv skulle jag vilja ha en router som går på ström, förmodligen via USB (5V), som jag kan montera fast och gömt och stänga av med en knapp, och som kanske har uttag för extern antenn som jag kan dra upp till lämplig höjd för att förbättra räckvidden något. Har ju ingen segelbåt så någon nämnvärd höjd blir det ju inte.

Att jag vill ha den fast monterad är för att det ändå är en massa grejer som ligger överallt.

Att jag vill ha den avstängningsbar är för att den inte ska dra ström och erbjuda uppkoppling till personer i närheten när jag inte använder den.

 

Erfarenheter av detta någon?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Vill utöka denna tråds frågeställning lite ytterligare och hoppas TS inte har något emot det.

Jag skulle vilja utöka den till att bli en allmän tråd om vilken 4g-router som är bäst och inte bara inriktad på västkusten.

Hoppas det är OK?

 

Själv skulle jag vilja ha en router som går på ström, förmodligen via USB (5V), som jag kan montera fast och gömt och stänga av med en knapp, och som kanske har uttag för extern antenn som jag kan dra upp till lämplig höjd för att förbättra räckvidden något. Har ju ingen segelbåt så någon nämnvärd höjd blir det ju inte.

Att jag vill ha den fast monterad är för att det ändå är en massa grejer som ligger överallt.

Att jag vill ha den avstängningsbar är för att den inte ska dra ström och erbjuda uppkoppling till personer i närheten när jag inte använder den.

 

Erfarenheter av detta någon?

Jag hakar också på.

Har samma funderingar, behöver en router med antennanslutning, och 12 eller 5 voltsdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta frågor!

Men det är väl även kombinationen med en 4G-router samt lämplig yttre antenn som är intressant. Med en högt placerad antenn blir väl mottagningen bättre. Så att få upp den i masttoppen på en segelbåt ca 10-15m över vattennivån är väl att föredra. Och kanske 2-3m på en motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en två generationer tidigare än denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och-natverk/HUAWEIB525/huawei-b525-23a-4g-router som är utmärkt.

Den går på 12V, kan behöva DC-DC-adapter för att inte knäcka den om ens generator laddar med hög spänning.

Den är jag mycket nöjd med.

 

På jobbet har jag ett ZTE mobilmodem/router som är utmärkt. Går på USB-laddare men startar inte själv när den varit strömlös. Går ett par timmar på sitt batteri.

 

Som nödrouter har jag en sådan här https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilt-bredband/kontant/tre-mobilt-bredband/tp-link-m7300-4g-router-med-3-startpaket-ac600-p97599 brukar säljas lite billigare ibland. Helt OK men kan inte ha extern antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Ska förtydliga mig på en punkt.

När jag skrev "stänga av med en knapp" menade jag att jag ville kunna stänga av strömmen till routern med en "extern" strömbrytare och att routern då stängs av. Och naturligtvis ska den gå igång när den får ström igen.

Detta diskvalificerar förmodligen de som säljs som anpassade för fickan och som har batteri?

Kanske kan jag avvara denna funktion och låta batteriet dra ur sig när jag stänger av strömmen till den och lämnar båten men då är det viktigt att den startar igen när jag kopplar på strömmen.

 

Helst ska den ju vara strömsnål också och det är det bara de som går på batteri som jag hittat. 

 

Eller så får det bli ytterligare en sak som man drar fram när man ankrat upp - i värsta fall 🙄.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Net1 plus extern 4g antenn. Har varit fungerat toppen denna sommar. (Sthlm skärgård)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en TP-link TL-MR3040. Inbyggt batteri som håller i fyra timmar. Gick att hissa upp i masten när det var dålig täckning. Spänningsmatning via USB. Körde ihop med ett Huaweimodem som hade uttag för extern antenn. Testad först med en 5m USB kabel och ett metspö för bättre täckning men skaffade en extern 3G antenn (med 10cm kabel för att slippa förlusterna i antennkabeln).

Gav mycket bättre resultat trots lägre antennhöjd.

Har även kört en TL-MR3220 för jag behövde fler LAN-portar, fungerade också utmärkt.

En normal USB-kabel är max 5m men det finns "förstärkarkablar" som är betydligt längre.

Köpte en fin blå vattentät burk typ avsedde för cigarettpaket. I den sitter stickan medan routern sitter lätt åtkomlig inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Tack för svar.

Ska förtydliga mig på en punkt.

När jag skrev "stänga av med en knapp" menade jag att jag ville kunna stänga av strömmen till routern med en "extern" strömbrytare och att routern då stängs av. Och naturligtvis ska den gå igång när den får ström igen.

Detta diskvalificerar förmodligen de som säljs som anpassade för fickan och som har batteri?

Kanske kan jag avvara denna funktion och låta batteriet dra ur sig när jag stänger av strömmen till den och lämnar båten men då är det viktigt att den startar igen när jag kopplar på strömmen.

 

Helst ska den ju vara strömsnål också och det är det bara de som går på batteri som jag hittat. 

 

Eller så får det bli ytterligare en sak som man drar fram när man ankrat upp - i värsta fall 🙄.

 

 

 

Jag skulle nog tro att alla routrar med SIM-kortplats som säljs på t ex netonnet och Kjell går att styra via extern knapp för strömmen.

Mottagningen med dessa som är lite större är oftast bra nog utan att hissa i masttoppen.

 

Kolla Blocket, där hittade jag min router för några hundringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

Mottagningen med dessa som är lite större är oftast bra nog utan att hissa i masttoppen.

 

Nej, snarare tvärtom. För att radiosignalen inte ska blockeras av öar mm så måste man få upp antennen. Bara ett par meter gör underverk. Mobilmasterna är inte som VHF masterna, ett par hundra meter höga. Ligger man i utkanten av det teoretiska täckningsområdet, (och det gör man ofta i skärgården) har man ofta behov av bättre antenn. I sommarstugor tex kan man vara tvungen att ha en riktantenn. 

Själva radiomodemet är detsamma om det är en lös sticka eller byggt in i routern men i routern sitter en massa annat som försämrar signalen.

Har man ett USB modem så kan man enkelt prova att få upp modemet med en USB kabel. Ofta gör det stor skillnad på signalstyrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara mina empiriska studier att gå efter, har provat alla tänkbara varianter och endast dubbla relativt dyra riktantenner gav markant bättre hastigheter.

Stora" routern, fickrouter, " och USB-sticka gav prestanda i en fallande ordning, med extern passiv rundstrålande (runtomupptagande) antenn på taket ökade prestanda något men inte förens rejäla antenner kom upp blev det stor skillnad.

Jag tror att skillnaden till stora routerns fördel är att den inte är begränsad p g a strömförsörjning, det gör ju inget om den drar en del jämfört med en batteridriven router och därför kan den förstärka eller på annat sätt hantera signalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Routern ska bara ha ström till WiFi delen. 

Det finns USB modem med betydligt mera klös i men det ger inte mycket extra.

Radiohorisont är alltid radiohorisont.

Prata gärna med någon firma som säjer/installerar mobilt bredband. Deras erfarenhet är värd en del.

 

Fundera även på Net1, utanför tättbrbyggt område är det helt överlägset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska routern bara ha ström till wifi?

Jag inbillar mig att jag skickar en del data från min router till masten också? eller går det på något magiskt sätt förbi allt?

Jag erkänner villigt att detta inte är min specialitet, utan som jag skrev innan baserat på det jag själv provat.

Nu får vi fiber i stugan så problemet är löst.

I båten så förvånar det mig hur bra det fungerar med min gamla iPad rätt långt ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

Varför ska routern bara ha ström till wifi?

Den skickar vidare 5V till modemet som alltid får det den ska ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, nu är jag envis, det finns ju inget särskilt modem, allt är ju i lådan, så modemet kan ju få i praktiken obegränsat med ström, jämfört med en USB-sticka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gundj:

Men, nu är jag envis, det finns ju inget särskilt modem, allt är ju i lådan, så modemet kan ju få i praktiken obegränsat med ström, jämfört med en USB-sticka.

I båda fallen sitter det en DC/DC omvandlare i routern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ger dig aldrig va 😀, en modem-USB-sticka drar ju sällan mer än 500mA eftersom gamla USB-standarden var sådan.

Men i ett eget paket med wifi och 4G så kan ju varje enhet få dra så mycket det vill, i alla fall upp till de 2A som nätaggregatet ger.

 

Men nu känns det som att vi har tappat tråden, jag nöjer mig med att veta att min stora burk går bättre än den lilla på samma plats med samma antenn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns högeffekt USB-modem för de som vill/tror att mer effekt ger bättre räckvidd. Finns även som 3/4G router men det är udda produkter.

Nu är väl inte sändningen problemet utan mottagningen och för att förbättra den gäller bara bättre antenn och/eller högre placering.

 

USB-moden + router verkar billigare, dessutom kan man uppdatera modemet för nya standarder. Jag bytte USB modem viket gjorde skillnad. Det påstås vara en viss skillnad på olika grjer, när jag köpte så var det Huawei moden och TP-Link router.

Om man ligger i hamn med Wifi så kan man koppla en WiFi burk till WAN porten på routern och använda gratis Wifi. Med en Ubiquiti kunde jag köra på mitt eget hemmanät i hamnen!

--

En grej som jag gjort är att använda typ 4 av 6 m metspö, en plastburk i toppen med USB-modemet. Gick att skjuta ihop till ca en meters längd. Har haft den utlånad till en som använde det vid camping. Att få upp antennen några meter gör skillnad. Jämför med folk som hemma har USB-modemet hängande i gardinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-25 vid 18:19 skrev bhemac:

- - -

Nu har jag Net1 som är överlägset mycket bättre.

Efter att Net1 bytte teknik för några år sedan så är min erfarenhet att det blev betydligt sämre täckning. Jag sade upp mitt abonnemang i vintras och har inte saknat det i sommar.

Har du till exempel provat i Malbergshamn på Djurö. Med 17 m antennhöjd så var det stendött för mig. Enligt täckningskartan så finns ingen täckning...

Samma mitt inne i Söderköping - heldött. Trolig radioskugga från höga berget norr om stan men jag tycket det är dåligt.

 

Numera har jag en USB-sticka med inbyggd router uppe på spridaren och har hitintills inte varit utan täckning (ej testat på Djurö eller Söderköping men vanlig mobiltelefon med 3G fungerade där så troligen gör även min nya bredbandsinstallation det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Har du till exempel provat i Malbergshamn på Djurö.

Nej tyvärr. Tror du har sagt detta tidigare. Sen sa någon annan att det fungerade bra. Får väl släpa mig dit.

Jag tog över en Net1 router och tycker det fungerat jättebra. Har även kört den i bilen, också bra.

Får väl jämföra med USB-dongle, har ett extra kort från Tele2 men osäker på hur bra deras täckning är. Tidigare körde jag Telia, bra men inte i Malbergshamn. Tethering med mobilen i masttoppen funkade!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt samman en vattentät burk med nedanstående innehåll som skruvats fast på spridaren:

 

Ett USB-modem med inbyggd WIFI som är självstartande när jag slår till strömmen.

https://www.ebay.com/itm/Unlocked-Huawei-E8372h-608-HiLink-4G-LTE-FDD-TD-WiFi-Dongle-Modem-Two-4G-Antenna-/282549989766?hash=item41c94ab186

 

GSM-antenner som monterats utanpå burken

https://www.ebay.com/itm/LTE-4G-3G-Antenna-GSM-CDMA-WCDMA-TD-SCDMA-ATU-Aerial-17cm-9dBi-Full-band-Antenna-/331957379379?oid=332314319433

Anslutna med ett par antennkablar och ett par genomföringskontakter

https://www.ebay.com/itm/SMA-TS9-Cable-Female-Bulkhead-Connector-Switch-Male-Right-Angle-Connector-/272867025579?hash=item3f882462ab

https://www.ebay.com/itm/SMA-Male-To-SMA-Female-Jack-RF-Adapter-Connector-Plug-90-Degree-Right-Angle-LC-/162351415685?hash=item25cce60185

 

Strömförsörjs via en 12V-USB-omvandlare (vattentät)

https://www.ebay.com/itm/Better-Waterproof-DC-DC-Converter-12V-Step-Down-to-5V-Power-Supply-Module-3A-15W-/380794929775?hash=item58a925826f

 

En 12V-kabel är dragen inne i masten till en elkontakt vid spridaren och en "stickkontakt" (bådadera vattentäta) som strömförsörjer omvandlaren. Hela arrangemanget drar ca 0,1A. Modem/router startar när strömmen slås på och stannar när strömmen bryts. Modem/router kan administreras via WLAN-et och en app i mobilen. Jag har testat räckvidden på WLAN från drygt 50m och hade kontakt med mobilen. Överallt längs ostkusten där jag testat i sommar så har jag haft täckning, även om jag legat inne i en vrå bland höga berg där mobilen haft dålig/obefintlig täckning (samma operatör på bådadera).

Jag är mer nöjd med detta arrangemang än med Net1. Bra täckning, bra bandbredd och stabil uppkoppling.

 

Avslutar med en anekdot om Net1 kundtjänst: Mailade och sa upp abonnemanget. Svar - är du missnöjd med något? Nytt mail o redovisade deras brister i täckning, stabilitet och kundtjänst. Svar - det var ju tråkigt att höra. Vill du säga upp abonnemanget? Nytt mail och förklarade att det var det jag börjat med att göra...

Uppmanades att skicka tillbaka Net1-modemet (annars skulle jag debiteras för modemet, adresslapp bifogades) och så skulle jag meddelas när det kommit fram. Fotograferade för säkerhets skull överlämnandet av paketet till Postnord.

Fick aldrig något besked om att de mottagit modemet så ett par veckor senare kontaktade jag dem med en förfrågan (bifogade fotot med överlämnandet till Postnord). Fick svar att jovisst, det har kommit fram....

 

Aldrig mer Net1 för min del.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...