Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Fortsätter på den här tråden för att hålla informationen samlad. Hoppas TS inte misstycker.

 

Jag håller på att sätta ihop en Lintottlåda. Tanken är att de två antennerna från routern skall komma ut ur lådan genom två kabelförskruvningar (4-8 mm).

Strömförsörjningen går via en DC-DC omvandlare (hopsatt med routern på bilden) som skyddas mot felkoppling med en schottkydiod på inkommande minus. DC-DC omvandlaren har förvisso redan ett inbyggt skydd mot detta men med mina nybörjarkunskaper känns det "bättre" med en schottkydiod. Fråga mig inte varför.

 

Som fäste tänkte jag ta en rak aluminiumplåt och skruva den i masttoppen så plåten sticker ut på ena sidan. Under utsticket skall lådan fästas, upp och ner, så antennerna pekar rakt ner.


Jag har inte hittat någon lämplig kontakt för 12V-matningen in i lådan. Jag vill ha en genomföringskontakt genom lådväggen men har inte hittat någon vettig vattentät/vattenskyddad sak. Har tittat på en däckskontakt men tycker den känns lite stor. Någon som vet någon, nättare, lämplig kontakt till detta eller är en däckskontakt att föredra?

 

IMG_20191221_215933317_7064.jpg

Screenshot_20191221-215226_7913.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt Huawei-projekt ligger mere pg tidsbrist samt att jag har Net1 router.

Som kabel har jag vlt en 10 m "USB-extension" för att få möjlighet att kunna ansluta till en router med möjlighet till kabelansluten ethernet under däck.

Alltså behöver jag 4-poliga kontakter. DESSA fungerar bra, finns med flera olika pol tal.

Antennerna kopplar jag med ADAPTERKABLAR med SMA-konter som sätts i lådväggen. Det finns gott om antenner med SMA kntakter.

Ska försöka ta några bilder. allt är provkört och funkar.

Tänkte sätta burken på ena spridaren, jag har tillräckligt med skräp i masttoppen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Nån av dessa gör jobbet bättre

Är det matningen till lådan du menar? Att de funkar som kabelgenomföring är jag med på men hur menar de med:

 

"Vattentät installation utan att montera av kontakten."

 

Antagligen förstår jag helt enkelt inte hur de fungerar... 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev McLasse:

Fortsätter på den här tråden för att hålla informationen samlad. Hoppas TS inte misstycker.

 

Jag håller på att sätta ihop en Lintottlåda. Tanken är att de två antennerna från routern skall komma ut ur lådan genom två kabelförskruvningar (4-8 mm).

Strömförsörjningen går via en DC-DC omvandlare (hopsatt med routern på bilden) som skyddas mot felkoppling med en schottkydiod på inkommande minus. DC-DC omvandlaren har förvisso redan ett inbyggt skydd mot detta men med mina nybörjarkunskaper känns det "bättre" med en schottkydiod. Fråga mig inte varför.

 

Som fäste tänkte jag ta en rak aluminiumplåt och skruva den i masttoppen så plåten sticker ut på ena sidan. Under utsticket skall lådan fästas, upp och ner, så antennerna pekar rakt ner.


Jag har inte hittat någon lämplig kontakt för 12V-matningen in i lådan. Jag vill ha en genomföringskontakt genom lådväggen men har inte hittat någon vettig vattentät/vattenskyddad sak. Har tittat på en däckskontakt men tycker den känns lite stor. Någon som vet någon, nättare, lämplig kontakt till detta eller är en däckskontakt att föredra?

 

IMG_20191221_215933317_7064.jpg

 

Jag borrade bara ett hål (ska jag vara korrekt så var det två små hål som precis passade parkabeln...) genom lådans gavel, knut på kabeln på ömse sidor o rejält med tätningsmedel.

Jag var på Elfa/Distrelec och letade upp ett par kontakter med industrikvalitet o IP54 (Hirschmann/Belden). En honkontakt som skruvades fast på sidan av masten och en hankontakt som hänger i sladden utanför lådan. Det gör det enkelt att koppla loss när spridaren tas loss på hösten.

https://catalog.belden.com/techdata/EN/STAKAP 3 N_techdata.pdf

https://catalog.belden.com/techdata/EN/STAK 3 N grey_techdata.pdf

Kontakterna har gummitätning i alla anslutningar o jag köpte till ett låsbleck så de spänns samman.

 

Lådan skruvades fast under spridaren så den sitter skyddad från segel o seglen är skyddade från lådan. Min sitter inte högst uppe i masttoppen (ca 10 m över vattnet), den når över bergen ändå.

En antenn på varje gavel, pekande nedåt (även här skyddade mot seglens påverkan). Antennanslutningar hittade jag på Ebay (guldpläterad rak kontakt med mutterfastskruvning o en kort kabelstump med kontakt som passade antennutgångarna på modemet). Sen fick jag komplettera med ett par 90-graders adaptrar för att få antennerna att peka nedåt.Yttre anslutningen är gängad för att antennen ska sitta ordentligt fast (klämkontakterna på modemet tål nog inte mycket påverkan med de klarar sig inne i burken). Jag har för säkerhets skull monterat ett rostfritt bleck i kanten på lådan där jag drar ett buntband genom blecket o runt antennen för att antennen inte ska gängas loss eller vinkla snett.

Antennerna är för mobilnätet och inte för WLAN (så du väljer rätt antenner). Med montering av lådan under fästet så når WLANet i alla fall ner i båten o en bra bit runtom båten. (första året satt lådan ovanpå spridaren o det gav sämre WLAN-signal inne i båten.)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Alltså behöver jag 4-poliga kontakter. DESSA fungerar bra, finns med flera olika pol tal.

Du menar att låta en sladdstump med kontakt sticka ut ur lådan, mao att inte ha kontakten sittandes fast i lådan? Det kanske även blir lättare att få bra inne i lådan (det är inte supermycket plats i den). 

 

6 minuter sedan skrev bhemac:

Antennerna kopplar jag med ADAPTERKABLAR med SMA-konter som sätts i lådväggen.

Jag tänkte ha antennerna sittandes direkt på routern och borra hål i lådväggen med samma avstånd som kontakterna sitter på routern, om du är med på hur jag menar.

 

Är det bättre att ha större avstånd mellan antennerna än vad routern "erbjuder", att av den anledningen använda förlängningskablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

- - -

Är det bättre att ha större avstånd mellan antennerna än vad routern "erbjuder", att av den anledningen använda förlängningskablar?

Mitt skäl till att använda förlängningskablar (har samma modell som bhemac länkat till) är att kunna placera de yttre antennerna där jag vill ha dem (skyddade från seglens påverkan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev McLasse:

Du menar att låta en sladdstump med kontakt sticka ut ur lådan, mao att inte ha kontakten sittandes fast i lådan? Det kanske även blir lättare att få bra inne i lådan (det är inte supermycket plats i den). 

Nix. Den typen av "Aviation" kontakter finns även som chassi.

En annan riktigt braa kontakt är Bulgin Buccaneer, finns i många varianter.

--

Yttre och lite längre antenner är betydligt effektivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Yttre och lite längre antenner är betydligt effektivare.

Mmm, jo, men jag tänkte testa att se hur långt det räcker med de leksakantennerna som följde med. Eller är de så dåliga att det är meningslöst att ens se vad de går för? De kommer att sticka ut ur lådan i nästan hela, sin korta, längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lintott:

En honkontakt som skruvades fast på sidan av masten och en hankontakt som hänger i sladden utanför lådan.

Jag har hela tiden tänkt att ha en kontakt på lådan, men... hmmm. De kontakterna såg bra ut. Men det gjorde även de bhemac länkade till. Får sova på saken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Är det matningen till lådan du menar? Att de funkar som kabelgenomföring är jag med på men hur menar de med:

 

"Vattentät installation utan att montera av kontakten."

 

Antagligen förstår jag helt enkelt inte hur de fungerar... 🤔


Jag menade mer att du kunde ha en sån jag länkar till som kabelgenomföring in i lådan, och sen ha en annan kontakt, som då kan väljas mycket friare, på kabeln utanför (kanske lååångt utanför) lådan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev McLasse:

Får sova på saken...

Tycker det brukar bli så obekvämt.....

---

Kosta på ordentliga kontakter, det brukar löna sig.

Det finns nästan inget som skapar så mycket problem på en båt som dåliga kontakter.

Sen bör det gå ganska fort att lossa när man sitter i en båtsmansstol i masttoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev bhemac:

Kosta på ordentliga kontakter, det brukar löna sig.

Jag tror jag satsar på de du länkade till (de blåsvarta). De ÄR ju för att montera som genomföring i lådsidan, det missade jag. De verkar bra och tål en hel del ampere också. Tråkigt att vänta en månad men vintern är lång så det är väl bara att ha sånt där tålamod man tycker ungarna skall ha.

 

De här kontakterna skulle man kunna använda vid mastfoten också (genomgående mast) för att koppla ihop "båten med masten". Då kan man även dra upp en flerledarkabel i stället för, som i dag, ett gäng tvåledarkablar. Minus kan ju delas mellan prylarna i masttoppen. Fast det här hör hemma i en egen tråd.

 

11 timmar sedan skrev Lintott:

Jag borrade bara ett hål (ska jag vara korrekt så var det två små hål som precis passade parkabeln...) genom lådans gavel, knut på kabeln på ömse sidor o rejält med tätningsmedel.

Det är en smidig lösning som även håller tätt. Snyggt med en kontakt som sitter fast på masten också. Men jag tror ändå att jag sätter kontakten på lådan. Det måste vara nåt med gamla hundar och sitta antar jag...

 

10 timmar sedan skrev raol:


Jag menade mer att du kunde ha en sån jag länkar till som kabelgenomföring in i lådan, och sen ha en annan kontakt, som då kan väljas mycket friare, på kabeln utanför (kanske lååångt utanför) lådan.

De genomföringarna du länkade till skall jag definitivt använda fast på ett annat ställe. Jag trodde jag kunde mitt Biltema men dessa har jag missat.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Tycker det brukar bli så obekvämt....

Att sova på saken brukar även innebära att man slänger iväg en massa pengar dagen efter. Då är det bättre att slänga iväg dem direkt så sover man bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har hela tiden tänkt att ha en kontakt på lådan, men... hmmm. De kontakterna såg bra ut. Men det gjorde även de bhemac länkade till. Får sova på saken...

Här är en video om dv kontakter:

(hans videos om "jobbiga kunder" är roliga oxå)

 

Kanske frågats tidigare, lång tråd detta, men fråga: varför inte anv en mobiltelefon som hotspot?

Redigerad av Perrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

Kanske frågats tidigare, lång tråd detta, men fråga: varför inte anv en mobiltelefon som hotspot?

En 3G/Wifi-router kostar typ 300 kr, har mycket bättre 3G antenn och kraftigare WiFi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har hela tiden tänkt att ha en kontakt på lådan, men... hmmm. De kontakterna såg bra ut. Men det gjorde även de bhemac länkade till. Får sova på saken...

Jag valde dessa kontakter för att jag slipper ha en sladd med kontakt hängande o dingla på maströret när masten ska hanteras i mastskjulet. Å inga kabelanslutningar som sticker in i maströret o riskerar att fastna i fallen. På maströret så sticker kabeln ut genom ett hål o sedan sitter anslutningarna skyddade inne i kontakten som skruvats på utsidan maströret.

 

De Bulgin Buccaner 400-serien som bhemac länkade till är jättefina kontakter (guldpläterade) som även jag använder, men på andra ställen i båten. Det finns många varianter av dessa kontakter men ingen som jag tyckte skyddade kabelanslutningar på maströret lika bra som Hirschmannkontakterna.

 

Jag har hittat mina Buccaneerkontakter hos Conrad.de .  Där finns ett rätt bra urval av varianter. Hämta gärna hem Bulgins produktblad för att leta bland alla kombinationer (i änden på en kabel, som genomföring på olika sätt mm och alla varianter går att bestycka med insatser för olika antal ledare) Håll bara koll på att det blir rätt med gängorna på kontaktdelarna (invändig o utvändig gänga) och att det stämmer med han- o hon-kontakter i insatserna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt  Bulgin Buccaneer på min Simrad TP20. Sladdkontakten hade blivit klämd, enkelt att bara beställa en ny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-21 vid 22:55 skrev McLasse:

Fortsätter på den här tråden för att hålla informationen samlad. Hoppas TS inte misstycker.

TS tycker att det är en utmärkt id'e.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni behöver inte dra ut antennerna ur lådan. De kan sitta inuti. Plasten försämrar mindre än en extra kontakt och kabel gör. Längre och därmed mer riktningskänsliga antenner känns inte alls attraktivt på en båt. Lite masthöjd är bra dock, så länge inte antennen är riktningskänslig och båten gungar. Möjligen skulle man kunna hävda att internet bara är intressant när båten är förtöjd i lugnt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Ni behöver inte dra ut antennerna ur lådan.

Behöver och behöver, de fick inte plats i lådan utan att ligga parallellt med donglen vilket dämpar lite. Kabel och kontakt dämpar ytterst lite och de yttre, längre antennerna ger flerar dB förstärkning, dessutom får de jobba i "fri luft". Någon riktverkan blir det inte heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Ni behöver inte dra ut antennerna ur lådan. De kan sitta inuti.

Jag ville hålla lådan så liten som möjligt för att slippa en klump ala skokartong i masttoppen (något lätt överdrivet...). För att få plats i köpt låda kommer de sticka ut genom lådväggen. Annars vore det smidigt att ha allt skyddat i lådan. Antennerna kommer att sitta parallellt och peka ner mot däcket. Finns det någon vits att rikta dem åt olika håll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-02 vid 21:26 skrev AndW:

Ni behöver inte dra ut antennerna ur lådan. De kan sitta inuti. Plasten försämrar mindre än en extra kontakt och kabel gör. Längre och därmed mer riktningskänsliga antenner känns inte alls attraktivt på en båt. Lite masthöjd är bra dock, så länge inte antennen är riktningskänslig och båten gungar. Möjligen skulle man kunna hävda att internet bara är intressant när båten är förtöjd i lugnt vatten.

 

21 timmar sedan skrev McLasse:

Jag ville hålla lådan så liten som möjligt för att slippa en klump ala skokartong i masttoppen (något lätt överdrivet...). För att få plats i köpt låda kommer de sticka ut genom lådväggen. Annars vore det smidigt att ha allt skyddat i lådan. Antennerna kommer att sitta parallellt och peka ner mot däcket. Finns det någon vits att rikta dem åt olika håll?

Min "modemlåda" rymmer nog inte ens ett par babyskor....

Kontakterna o skarvkablarna jag hittade har guldpläterade kontakter (men det var inte guldpris på grejorna på ebay) så de förlusterna är små.

Längre antenner ger bättre insignal. (Eller förstärkning eller dB eller vad ett proffs skulle benämna det...)

Lådan hänger under spridaren o en bit ut från masten så att den inte skärmar av signalerna. Att låta antennerna peka åt annat håll än rätt ner (eller rätt upp) tillför nog inget. Räckvidden från basstationerna beror nog mer på GSM-teknikens räckviddsbegränsning (tidsluckan för signalerna ger en maxräckvidd) än styrkan på signalen till modemet.

 

Lådan är provad i praktiskt bruk under ett par säsonger o har fungerat klanderfritt.Vid ett antal tillfällen när mobilen inte haft internetkontakt så har "Lådan" gett bra anslutning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande och smart ide med att hissa upp det där Huawei modemet i masten! 

 

Vad är anledningen till att man vill ha själva lådan med modemet i masten? Räcker det inte med att dra upp antennerna i masten med lågförlust coax kablar? dom finns i 15m längd för 400kr. På så sätt skulle man kunna sätta antennerna högst upp i masten, och slippa vattentäta, mindre strömförlust och även kunna ta ut sim-kortet om man vill? Eller blir det för mycket förlust i coax-kablarna tror ni?

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...