Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Thallatha

Öppet Varv - Ellös

Rekommendera Poster

Dessvärre missade jag att det är "Öppet Varv" på Ellös denna helgen och har lovat bort mig på annat.

https://www.hallberg-rassy.com/sv/news/oppet-varv/

Enligt den väderappen som jag brukar konsultera skall det regna i dag och i morgon.

På Söndag skulle det dock bli strålande solsken.

https://www.klart.se/se/västra-götalands-län/väder-ellös/timmar/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra väder för oss som ska dit. Färre besökare. 

Klä dig efter väder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappt värt att besöka längre nu när Marstrand "tagit över". Synd att detta hände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tagit över vadå?

Är nu på Öppet varv och klart nöjd med båtarna, vädret och gott om besökare. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusten1:

Knappt värt att besöka längre nu när Marstrand "tagit över". Synd att detta hände.


Tagit över!?

Marstrand är ju en motorbåtsmässa.

För oss seglare blir det ju mer renodlat med det som är intresant.

Hade tyvärr ingen möjlighet att åka i år, annars har just den delen som varit på HR´s område, varit den intresantaste delen. (Från början var ju mässan på 4 olika varv).

Lagom stort på utrusningssidan och en massa båtar i dess rätta element.

Bild från 2016

 

951951846_ppetVarv2016.JPG.4b41b7b6187bad7c95e611aa6dd77805.JPG

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Thallatha:


Tagit över!?

Marstrand är ju en motorbåtsmässa.

För oss seglare blir det ju mer renodlat med det som är intresant.
 

 

Motorbåtar - havsmiljöns fiende #1.

Visste inte att det bara är motorbåtar på Marstrandsmässan, och det hade inte Göteborgs-Posten heller gjort, för de beskriver den som en konkurrerande båtmässa till Öppna Varv! Marknadsföringsmiss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev breckan:
17 timmar sedan skrev Thallatha:


Tagit över!?

Marstrand är ju en motorbåtsmässa.

För oss seglare blir det ju mer renodlat med det som är intresant.
 

 

Motorbåtar - havsmiljöns fiende #1.

Visste inte att det bara är motorbåtar på Marstrandsmässan, och det hade inte Göteborgs-Posten heller gjort, för de beskriver den som en konkurrerande båtmässa till Öppna Varv! Marknadsföringsmiss?


Det var så den presenterades när SWEBOAT hoppade av Öppet varv:

När man kollar utsällarlistan, så finns det en hel de segebåtstillverkare mm med. Fast det är väldigt många motorbåtar upptaget i listan.

 

https://marstrandboatshow.se/

Avståndet till Marstrand gör ju också att en sån mässa mindre intresantför min del. 

Dessutom så är ju  tiden - i augusti - inte helt rätt. Det är ju så mycket annat av sommaraktiviteter som slår ut en båtmässa.

Fast om motorbåtar är havsmiljöns fiende nr 1 - de vette katten.

Havsmiljöns fiende nr 1 är nog människan  - och det finns nog miljömarodörer både bland seglare och motorbåtsägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har Göteborgsposten och jag fel men min känsla är att det var markant färre utställare, både av segelbåtar och tillbehör i år än före uppdelningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev gusten1:

Kanske har Göteborgsposten och jag fel men min känsla är att det var markant färre utställare, både av segelbåtar och tillbehör i år än före uppdelningen.


Det är väl med båtmässor som det är med köpcentrum.

Det finns ju ett antal potentiella kunder/besökare. Ju fler köpcentrum som byggs eller båtmässor som arrangeras så borde det rimligtvis bli färre besökare på varje ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,var på Marstrand idag,kändes spontant som det var mer segelbåtar än motorbåtar,som någon skrev synd att Marstrand tagit över ,håller fullt med här.

Det var mycket trevligare förr.

men några av utställarna som jag kikade på var

Arcona

Xyachts

benetau

faurby

Najad

Jeanneau

Hanse

Diva

Nordship

Lagoon

de jag minns sådär direkt,egentligen bara HAllberg Rassy,Linjett o Scanner som saknas.

men det jag inte begriper är vad som hänt kollar man på dessa båtar gäller nästan samtliga så har man sparat in på kvaliten på träarbetena,mycket sterila laminerade skivor i båtarna o nästan inget böjlimmat bara vass hörn o kantiga lister,men priserna stiger kraftigt,man undrar varför dessa förenklade byggrätt inte kommer oss konsumenter till gagn

Hittade egentligen ingenting som föll riktigt i smaken inte ens  Najaden håller direkt hög klass trots 5,5miljoner för en runt 40fot, där man satt öglan för storskotet mitt i bordet som hålls upp av en fjäder,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Comfort4:

Tja,var på Marstrand idag,kändes spontant som det var mer segelbåtar än motorbåtar,som någon skrev synd att Marstrand tagit över ,håller fullt med här.

Det var mycket trevligare förr.

men några av utställarna som jag kikade på var

Arcona

Xyachts

benetau

faurby

Najad

Jeanneau

Hanse

Diva

Nordship

Lagoon

de jag minns sådär direkt,egentligen bara HAllberg Rassy,Linjett o Scanner som saknas.

men det jag inte begriper är vad som hänt kollar man på dessa båtar gäller nästan samtliga så har man sparat in på kvaliten på träarbetena,mycket sterila laminerade skivor i båtarna o nästan inget böjlimmat bara vass hörn o kantiga lister,men priserna stiger kraftigt,man undrar varför dessa förenklade byggrätt inte kommer oss konsumenter till gagn

Hittade egentligen ingenting som föll riktigt i smaken inte ens  Najaden håller direkt hög klass trots 5,5miljoner för en runt 40fot, där man satt öglan för storskotet mitt i bordet som hålls upp av en fjäder,

 

 

Hade inte ens Arcona böjlimmade lister? De är väl kända för gediget byggda båtar, typ lite mahognygruvor... Förstår att de franska och tyska massproducenterna har enkel inredning, men kvalitetsbåtar har man större krav på.

Ögla för storskotet mitt i bordet? HaHaHa! Vad tänkte de på? Inte att båten skall seglas iaf...

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...