Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DasElfbow

Katamaran för långfärd

Rekommendera Poster

Jag går i tankar på att skaffa en segelbåt och bege mig ut på en längre segling. Vart resan ska gå är en öppen fråga men brittiska öarna, Island, Svalbard, Azorerna, Sydamerika, Medelhavet har alla varit platser som känts lockande.

Nödvändiga kunskaper skaffar jag mig givetvis innan någon sådan resa är aktuell och således blir det väl först om 2-3 år som tidigast.

Det ska ju dock inhandlas en båt så småningom som ska lämpa sig för detta och kan ju vara bra att börja lägga undan till en sådan redan nu. Helst skulle jag vilja ha en katamaran och därmed min fråga;

 

Vad finns det för katamaraner lämpliga för öppet hav och långfärd?

 

Mina preferenser;

• Ska gå att segla själv.

• Budget 100-150 000 kr.

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signaturen "Mille" borde kunna ge dig mycket information då de flera gånger köpt en Katamaran i centralamerika, seglat den till Australien och sålt. De är ute nu med en trimaran men kontakta dom så svarar de nog gärna.

https://www.sailinglessplastic.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig en seglat katamaran men är lite nyfiken på dem. Har under årens lopp konstaterat att Sverige är ett U-land när det gäller katamaraner. Utbudet blir ordentligt mycket större om man inkluderar Storbritannien.

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

Har under årens lopp konstaterat att Sverige är ett U-land när det gäller katamaraner.

Japp, konservatismen är stark i Sverige. Själv kom jag inte överens med känslan i en katamaran.

Den stora nackdelen, i synnerhet för långsegling, är lastkapaciteten. För att klara det krävs ganska stora kattor och då blir det dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev bhemac:

Den stora nackdelen, i synnerhet för långsegling, är lastkapaciteten. För att klara det krävs ganska stora kattor och då blir det dyrt.

 

Tja, det kan man tycka. Ändå har t ex så små kattor som Heavenly Twins, 27 fot, seglats kors och tvärs över haven. Optimalt? Kanske inte, men de verkar vara trygga nog om man får tro rapporterna.

 

Det är nog precis som med enskrovare. En del hävdar att man inte kan segla med små båtar. En del vet inte detta och seglar ändå 🙂

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

 

Det är nog precis som med enskrovare. En del hävdar att man inte kan segla med små båtar. En del vet inte detta och seglar ändå 🙂

 

Vissa hävdar att man SKALL segla med små båtar.

En del påstår att trimaraner bara är trams och att kattamaraner skall seglas precis tvärt emot en enskrovsbåt i vissa situationer.

Hoppas nån Ruskig Prick dyker upp och reder ut begreppen. 🧓

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Ändå har t ex så små kattor som Heavenly Twins, 27 fot, seglats kors och tvärs över haven.

Det finns folk till allt. En del har rott över Atlanten, en del seglat i riktigt små båtar som Tinkerbelle. 

En del äventyrare har även försvunnit.

Pratar om mera "normal" långsegling så har de flesta minst ett ton mer ombord. Vatten, mat, reservdelar mm.

En Heavenly Twins 27 väger 2540kg. En Allegro 27 ska väga 3400kg och seglar antaglingen åttor runt en Heavenly Twins som inte är någon snabbseglare. Allegron är en väl beprövad långseglare som dessutom är mycket billigare än en Heavenly Twins 27.

 

En katta jag tittade mycket på var Edelcat 35. Med sina 3500kg är det en racer jämfört med en Heavenly Twins. Tyvärr också mycket dyrare.

Med tanke på priserna och utbudet av seglebåtar så gör man nog en bättre affär med en kölbåt.

 

mono-multi.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

En Heavenly Twins 27 väger 2540kg. En Allegro 27 ska väga 3400kg och seglar antaglingen åttor runt en Heavenly Twins som inte är någon snabbseglare. Allegron är en väl beprövad långseglare som dessutom är mycket billigare än en Heavenly Twins 27.

 

Med tanke på priserna och utbudet av seglebåtar så gör man nog en bättre affär med en kölbåt.

 

Helt sant, Heavenly twins verkar ha lite av karaktären av katamaranernas Havsfidra. Men Allegron (som jag gillar) kan aldrig bli ett bra köp om man egentligen vill ha en katamaran 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev nilsnobbing:

kan aldrig bli ett bra köp om man egentligen vill ha en katamaran

Då får man köpa två ;)

Jag ville ha katta, avgörande var framförallt djupgåendet (seglar mest på Vänern) men även farten. Övriga i familjen uppskattade att det inte lutade. Stora utrymmen både ute och inne. Att jag skulle vara tvungen att minska på antalet verktyg mm kunde jag tänka mig.

Åkte till Frankrike och provseglade ganska ordentligt men det kändes aldrig rätt. Ungefär som att köra vänstertrafik, det går men visst längtar man hela tiden tillbaka till högertrafik?

 

Att hitta en katta för 100-150tkr som man kan bo i tror jag är hopplöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj...  våj  fördomar å "tro" florerar som vanligt.

Käre Das Elfbow, vicket namn förrexten, köp en katta å segla du.

Tipset om Melle är okey, så jag behöver inte upprepa det.

Du har bara ett problem. Du hittar ingen katta för det priset. Om du gör det så säg till så skall jag köpa henne.

 

Sista inslaget ovanom här från bhemac ...vill inte prata skit om honom för han är bra å duktig. Men katamaraner vet han inget om. Han hade kunnat testa här i Sverige å erfarit samma sak.

Däremot har han 100% rätt i upplevelsen att det kändes "avigt", jmf med vänster/höger trafik säger en del. Katamaranen lutar inte utan slirar iväg med aktern bara så man måste ge akt så man revar i tid!

 

Enkelt uttryckt man vänder baken mot vinden å sticker därifrån med fart så att säga, enkelt förklarat, istället för att båten kränger å lovar upp.

Skotet får aldrig vara fast, skall lossas med ett ryck i alla situationer.

Sedan kryssar man även i med vind även med kryssarkatamaraner, nu menar jag inte racerbåtar alltså.

Å lasten. En fördom från racer båtar, tar man två små kajaker å lastar ned dem, typ HobbyCat, så klart att....du förstår. Men om båten vägen 3-4 ton så gör inte dina extra 1 ton så stor skillnad.Går en decimeter djupare....so what...

 

En god vän jag har har en Havskatt å den har jag seglat med en hel del, tre pers ombord å käk å vatten, ingen skillnad. Det är möjligt att den båten är till salu.

 

Personligen vill jag ha en modell där jag har ett riktigt däck att gå runt på runt hela båten. Å så får den inte se ut som ett rymdskepp  å den får inte vara för liten med tanke på långfärden, helst inte under 9 meter.

 

Hittar du en sån båt för 150 tusen så säg till som sagt så köper jag den. Om jag lever å har hälsan så kan jag följa med till Scotland el likn el bara segla Sverige runt medans du lär dig segla henne.

Lycka till,

En Ruskig prick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men katamaraner vet han inget om. Han hade kunnat testa här i Sverige å erfarit samma sak.

Jo lite. Jag har provat Catalac, Havcat, Prout och några mer. Men Edelcaten fick jag chans att prova under en längre seglats, dessutom tilltalade modellen mig. Den avsevärt snabbare än en Catalac 900. Faktum är att Catalacen blev omseglad av vanliga 30 fots kölbåtar. Lasta på ett ton så blir Catalacen plågsamt långsam. En Prout Snowgoose kan man säkert lasta men då pratar vi om en båt som är 5,5m bred och kostar en mille.

En Havcat 27 kan funka för några dagar, ska man vara ute längre får man nog leva på spetsad infusionslösning.

Edelcaten hade drygt 400 liter vattentankar (20 dagar med hjälplig hygien för en person). Vi länsade ut hälften och det gav en märkbar skillnad.

Det finns en del som säger att en katta ska vara minst 40 fot för långsegling.

Men visst en Fountaine Pajot 42 skulle man nog kunna lära sig leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Oj...  våj  fördomar å "tro" florerar som vanligt.

Käre Das Elfbow, vicket namn förrexten, köp en katta å segla du.

Tipset om Melle är okey, så jag behöver inte upprepa det.

Du har bara ett problem. Du hittar ingen katta för det priset. Om du gör det så säg till så skall jag köpa henne.

 

Sista inslaget ovanom här från bhemac ...vill inte prata skit om honom för han är bra å duktig. Men katamaraner vet han inget om. Han hade kunnat testa här i Sverige å erfarit samma sak.

Däremot har han 100% rätt i upplevelsen att det kändes "avigt", jmf med vänster/höger trafik säger en del. Katamaranen lutar inte utan slirar iväg med aktern bara så man måste ge akt så man revar i tid!

 

Enkelt uttryckt man vänder baken mot vinden å sticker därifrån med fart så att säga, enkelt förklarat, istället för att båten kränger å lovar upp.

Skotet får aldrig vara fast, skall lossas med ett ryck i alla situationer.

Sedan kryssar man även i med vind även med kryssarkatamaraner, nu menar jag inte racerbåtar alltså.

Å lasten. En fördom från racer båtar, tar man två små kajaker å lastar ned dem, typ HobbyCat, så klart att....du förstår. Men om båten vägen 3-4 ton så gör inte dina extra 1 ton så stor skillnad.Går en decimeter djupare....so what...

 

En god vän jag har har en Havskatt å den har jag seglat med en hel del, tre pers ombord å käk å vatten, ingen skillnad. Det är möjligt att den båten är till salu.

 

Personligen vill jag ha en modell där jag har ett riktigt däck att gå runt på runt hela båten. Å så får den inte se ut som ett rymdskepp  å den får inte vara för liten med tanke på långfärden, helst inte under 9 meter.

 

Hittar du en sån båt för 150 tusen så säg till som sagt så köper jag den. Om jag lever å har hälsan så kan jag följa med till Scotland el likn el bara segla Sverige runt medans du lär dig segla henne.

Lycka till,

En Ruskig prick.

 

Mycket tro och gissningar, men jag uppskattar även det. Brukar ligga någon sanning i det mesta, gäller bara att tänka lite själv också. Men sen får man också svar från erfarna sjöbusar som du själv, vilket ju är extra trevligt!

 

Har väl hittat två som funkar i budget. Sen om de är lämpliga för längfärd är väl en annan fråga:

https://www.blocket.se/vi/80554508.htm

https://www.blocket.se/vi/80189053.htm

 

Precis som du säger är ju utbudet kraftigt begränsat, vilket ju är en nackdel om en ska hitta en prisvärd och välutrustad skuta. Dessutom blir ju hamnplats möjligen ett bekymmer. 

Men jag tilltalas av katamaranens planlösning samt dess egenskaper. 

Jag tänker dock inte stirra mig blind efter just en katamaran, men hade varit trevligt att ha :) 

 

Ps. Tror ditt nick slår mitt i att vara eljest ;) Och dina erfarenheter på sjön hade jag klart mottagit med glädje, när den dagen kommer.

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev DasElfbow:

Mycket tro och gissningar

Det tror jag inte.

Varför tycker du att en katta skulle vara bättre än en kölbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev bhemac:

Det tror jag inte.

Varför tycker du att en katta skulle vara bättre än en kölbåt?

 

Det jag fastnade för först var nog planlösningen, med stort sittbrunn och dess mer kvadratiska hytter. Tycker segelbåtar annars generellt är allt för långsmala...

Sen ju mer jag läst om dem så har de blivit allt mer intressant. Mindre skumpiga, lutar mindre osv. Verkar bekvämare helt enkelt.

 

Är som jag tidigare skrev inte heller helt avig en kölbåt. Men tänkte iaf kolla lite hur utbudet av billigare och lämpliga katamaraner ser ut och vad man ska söka efter. Hittills verkar det ju dock ganska hopplöst :P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev DasElfbow:

Mindre skumpiga, lutar mindre osv.

Många jag pratat med som seglat katta på världshaven säger precis det motsatta. Kattan rör sig på ett jobbigt vis i vågorna, det är den största nackdelen.

 

Den lutar mindre och man får fantastiska utrymmen i cockpit och mellan skroven som man har glädje av när man ligger i hamn.

 

Allt detta gäller för nya stora kattor, kan  vara annorlunda för en mindre.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Mycket tro och gissningar, men jag uppskattar även det. Brukar ligga någon sanning i det mesta, gäller bara att tänka lite själv också. Men sen får man också svar från erfarna sjöbusar som du själv, vilket ju är extra trevligt!

 

 


När det gäller svar från Ruskpricken beträffande kattamaraner, är det varken "tro eller gissningar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DasElfbow:

Det jag fastnade för först var nog planlösningen, med stort sittbrunn och dess mer kvadratiska hytter.

Då tycker jag du ska kolla de i annonserna. Troligen är de mer eller hemmabyggda och med mycket plywood i tex däcksalong. Den svagaste punkten är hur skroven är fästa mot varandra. Belo är en mycket gammal konstruktion, gen. 2. De första kattorna hade asymmetriska skorv men det lämnade man snabbt. Gen. 2 är "seglande husbåtar", fasta däck, fallande stävar och ganska tunga. Moderna kattor känner man igen på sina raka stävar trampoliner mm. De är också mycket säkrare.

Stor sittbrunn, ja absolut. Stora innerutrymmen? Inte i dessa storleksklasser, pontorner som är 70-80cm breda och få ställen med ståhöjd. Lutar inte, visst. Samtidigt som man missar den automatiken som en kölbåt har när de kränger ner för en vindby och då spiller vind i seglen. Små vågor klarar kattan utmärkt. Men när det blir mera havssjö och ena pontonen hamnar på vågtopp och den andra i vågdal är det mindre kul.

Kattor är utmärkta som dagseglare med några timmars segling men dygn efter dygn?

Hamnpriser är en annan sak. Jag har en gammal prislista från Spanien. En 10x3,5m båt kostar ca 20€. En 4,5m bred katta måste ha en 15x5m plats a 40€. Ibland finns några få speciella katamaranplatser. Naturhamnar är sällsynta.

För 150 papp får man en Maxi 95, HR31, Marieholm 32 mfl. Jämför utrymmena  i tex en Maxi 95 med en Belo 30.

Kattor kan vara både bra och kul men gör en ordentlig jämförelse och du ska långsegla. Fundera på varför det går en katta på 500 blyfraktare när det handlar om långsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:


När det gäller svar från Ruskpricken beträffande kattamaraner, är det varken "tro eller gissningar".

 

Det påstod jag inte heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev DasElfbow:
5 timmar sedan skrev Thallatha:


När det gäller svar från Ruskpricken beträffande kattamaraner, är det varken "tro eller gissningar".

 

Det påstod jag inte heller :)

 

Det var ju bra att det du skrev inte betydde det som det kunde tolkas till.

När det gäller att segla kattamaran vet Ruskpricken vad han talar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-23 vid 22:53 skrev BSven:

Signaturen "Mille" borde kunna ge dig mycket information då de flera gånger köpt en Katamaran i centralamerika, seglat den till Australien och sålt. De är ute nu med en trimaran men kontakta dom så svarar de nog gärna.

https://www.sailinglessplastic.com/

Kollade på deras fb. Såg ju inte lite jävla underbart ut... 

Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Då tycker jag du ska kolla de i annonserna. Troligen är de mer eller hemmabyggda och med mycket plywood i tex däcksalong. Den svagaste punkten är hur skroven är fästa mot varandra. Belo är en mycket gammal konstruktion, gen. 2. De första kattorna hade asymmetriska skorv men det lämnade man snabbt. Gen. 2 är "seglande husbåtar", fasta däck, fallande stävar och ganska tunga. Moderna kattor känner man igen på sina raka stävar trampoliner mm. De är också mycket säkrare.

Stor sittbrunn, ja absolut. Stora innerutrymmen? Inte i dessa storleksklasser, pontorner som är 70-80cm breda och få ställen med ståhöjd. Lutar inte, visst. Samtidigt som man missar den automatiken som en kölbåt har när de kränger ner för en vindby och då spiller vind i seglen. Små vågor klarar kattan utmärkt. Men när det blir mera havssjö och ena pontonen hamnar på vågtopp och den andra i vågdal är det mindre kul.

Kattor är utmärkta som dagseglare med några timmars segling men dygn efter dygn?

Hamnpriser är en annan sak. Jag har en gammal prislista från Spanien. En 10x3,5m båt kostar ca 20€. En 4,5m bred katta måste ha en 15x5m plats a 40€. Ibland finns några få speciella katamaranplatser. Naturhamnar är sällsynta.

För 150 papp får man en Maxi 95, HR31, Marieholm 32 mfl. Jämför utrymmena  i tex en Maxi 95 med en Belo 30.

Kattor kan vara både bra och kul men gör en ordentlig jämförelse och du ska långsegla. Fundera på varför det går en katta på 500 blyfraktare när det handlar om långsegling.

 

Tack, mycket bra info. Vore intressant att få lite mer kläm på vad som avgör om en katta bör klara offshore eller ej. Gällande en kölbåt brukar en ju ofta snacka om kölvikten och viktförhållandet mellan köl och totalt deplacement. Vad jag kunnat se har kattor i bästa fall några små fenkölar, men knappast i samma klass som en kölbåts.

Finns det någon modell som någon vet funkar? Och isåfall varför funkar den? 

 

Har ju så sakteliga börjat få klart för mig att kattor inte direkt växer på träd. Således kan det mycket väl bli så att det blir en reguljär segelskuta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Thallatha:

 

Det var ju bra att det du skrev inte betydde det som det kunde tolkas till.

När det gäller att segla kattamaran vet Ruskpricken vad han talar om.

 

Höll blott med Ruskpricken om att det ofta är många som tror och gissar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev DasElfbow:

Vore intressant att få lite mer kläm på vad som avgör om en katta bör klara offshore eller ej.

Prout och Catalac är nog de vanligast som används för långfärd. Min uppfattning är att det viktigaste är storleken. När jag var som mest i katamarantagen så läste jag mycket, inte minst på utländska forum där det finns folk som faktiskt själva seglar kattor. Man ska akta sig för äldre kattor, utvecklingen har gått framåt. Det hände ju förr att kattor slog runt men det sker inte längre. Hemmabyggen är också bäst att hålla sig borta från. Dåligt ihopfästa skrov och alldeles för djupa sticksvärd.

En lite udda kille som kan vara kul att läsa om är James Wharram https://www.wharram.com/

Han har ju även ritningar om man vill bygga själv.

 

19 timmar sedan skrev Krisus_von_batte:

En redit fin långseglingskanal på youtube med en liten katamaran (Heavenly twins). Verkar fungera hur fint som helst 😀

https://www.youtube.com/channel/UCT9U1fPkHj0mJjC4LWGH26g/videos

 

Jo det finns ju även folk som seglat jorden runt i en Maxi 68.

Kollade lite på deras klipp och förstår inte riktigt varför de valde den kattan. Priset på en sådan ligger på runt 250tkr (och är troligen allmänt brittiskt-solkiga). Den är ju minst sagt trång. För samma pengar får man en Maxi 95:a i hyggligt skick och har ändå 50-100tkr över. Lite lustigt att de har jolle. Kattor brukar ju vara grundgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet med Wharam är att de har V-formade skrov. Har ingen bärighet för last. Moderna kattor har nästan liggande elliptisk form midskepps. Att man sedan inte behöver sticksvärd.....tja....

 

De två på annonserna kallar jag för Skilsmässobåtar, man har var sitt "hus" Poängen är ju salongen mellan skroven med sitthöjd. Belos skroven är annars rätt justa men plyfan är inte bra att bygga med.

 

Det finns ett jättstort "vrak" här i närheten, wharam skrov som man kan få gratis då polisen har utrett ärendet å inte hittar ägare. Inget för en drömmare att reparera. Skroven helt ok, och masten men resten kräver duktig hand å inte drömmar om Söderhavet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Har ingen bärighet för last

Det var ju så de första polynesiska kattorna var tänkta, snabba, lätta att dra upp på stranden och en bra arbetsplattform för fiske. Men inte byggda för last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj alla!

 

Jag har seglat Katamaran dom senaste 13 åren och har aldrig haft några problem!

 

Min första var en Wharram Pahi 63 och det är bland dom coolaste båtarna man kan ha! Seglade hela medelhavet och sedan till Brasilien med den. Senast jag såg henne var i Thailand med dom nya ägarna! Sjukt bra båt, billig i drift och snabbare än vad man tror!

 

Jag tror dock att budgeten som näms i början på denna tråd på 150.000 kronor för en katamaran som kan ta sig an dom stora haven är snudd på omöjligt att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha ambitioner att varesig köpa segelbåt eller katamaran, eller ens tänka tanken på långsegling tycker jag ändå katamaranerna ser väldigt trevliga ut.

 

Man jag förstår i alla fall en av anledningarna till att de är relativt sällsynt i våra farvatten.

samtidigt som jag förstår varför man ofta har ett överdimensionerat ankare och en gedigen upphängning/dävert mellan skroven för dinge eller stabil RIB.

 

Det går säkert bra att segla en katta på öppet vatten, som när manskall korsa mindre hav eller något större oceaner, ävensom de rör sig "konstigt" i sjöarna. Men inget vidare roliga i trånga kanaler eller andra passager eller i redan trånga gästhamnar.... Måhända mindre problem för trådskaparen.

 

Jag har haft nöjet x 2 att få se två olika Lagoon, (lagooner i pluralis?) en stor jäkel på en båtmässa för några år sedan och blev ombordbjuden på kvällskaffe i en annan runt 40 fot (2x40 fot). Imponerande, som en mindre våning med havsutsikt (ja kanske inte så mycket havsutsikt på båtmässan, men man får ha fantasi). Kan ju annars tycka kvällsfika i traditionella enskrovsegelbåtar är som att dricka kaffe i källaren hemma, alla seglare må ursäkta, men det är ju annars bara däcksalongssegelbåtarna (www.skrivihop.se) förutom kattorna som erbjuder god utsikt.

 

Nu ligger väl Lagoons kattor långt över trådskaparens budget och dom kanske mer lämpar sig för cruising i mer skyddade innanhav än att passera Kap Horn (från fel håll) med. Dessutom ingen hit att möta en katta eller fullt utfälld trimaran i den trångaste grävda passagen i Sotekanalen, tror att Talattha, Ruskprick och andra med samma geografiska preferenser håller med mig i det. Men inte för ty, trevlig båttyp, annorlunda, utanför ramarna.

 

Sedan, har jag läst på detta forum, kan man parallellt bygga i hop två stortrissar till en "katamaran" undrar hur det gick? men en GDS-lösning jag inte ens skulle vilja korsa sundet mellan Tjörn och Härön med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skull

56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utan att ha ambitioner att varesig köpa segelbåt eller katamaran, eller ens tänka tanken på långsegling tycker jag ändå katamaranerna ser väldigt trevliga ut.

 

Man jag förstår i alla fall en av anledningarna till att de är relativt sällsynt i våra farvatten.

samtidigt som jag förstår varför man ofta har ett överdimensionerat ankare och en gedigen upphängning/dävert mellan skroven för dinge eller stabil RIB.

 

Det går säkert bra att segla en katta på öppet vatten, som när manskall korsa mindre hav eller något större oceaner, ävensom de rör sig "konstigt" i sjöarna. Men inget vidare roliga i trånga kanaler eller andra passager eller i redan trånga gästhamnar.... Måhända mindre problem för trådskaparen.

 

Jag har haft nöjet x 2 att få se två olika Lagoon, (lagooner i pluralis?) en stor jäkel på en båtmässa för några år sedan och blev ombordbjuden på kvällskaffe i en annan runt 40 fot (2x40 fot). Imponerande, som en mindre våning med havsutsikt (ja kanske inte så mycket havsutsikt på båtmässan, men man får ha fantasi). Kan ju annars tycka kvällsfika i traditionella enskrovsegelbåtar är som att dricka kaffe i källaren hemma, alla seglare må ursäkta, men det är ju annars bara däcksalongssegelbåtarna (www.skrivihop.se) förutom kattorna som erbjuder god utsikt.

 

Nu ligger väl Lagoons kattor långt över trådskaparens budget och dom kanske mer lämpar sig för cruising i mer skyddade innanhav än att passera Kap Horn (från fel håll) med. Dessutom ingen hit att möta en katta eller fullt utfälld trimaran i den trångaste grävda passagen i Sotekanalen, tror att Talattha, Ruskprick och andra med samma geografiska preferenser håller med mig i det. Men inte för ty, trevlig båttyp, annorlunda, utanför ramarna.

 

Sedan, har jag läst på detta forum, kan man parallellt bygga i hop två stortrissar till en "katamaran" undrar hur det gick? men en GDS-lösning jag inte ens skulle vilja korsa sundet mellan Tjörn och Härön med...

Jag skulle vilja påstå att du har rätt i näst intill allt du skriver!

 

Som långdistansbåt är det en utmärkt resemaskin men att styra runt i en trång skärgård med uppvindarna bakom vartannat hörn är den kanske inte optimal!

 

I dom svåraste förhållanden skulle jag trycka på knappen för enkel skrov varje dag I veckan- men en styrka med katamaranen är att den är lite snabbare än en enkelskrovare så chansen att segla ut ur en dålig väderzon i tid är lite större!

Redigerad av sailingbaydreamer
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sailingbaydreamer:

en styrka med katamaranen är att den är lite snabbare än en enkelskrovare så chansen att segla ut ur en dålig väderzon i tid är lite större!

På rätt bog, ja. Generellt är inte kattor snabbare än kölbåtar. Vorde det så skulle de dominera alla kappseglingar. Ett annat sätt att se på det är att titta på man får för samma pengar. Räknar man fart så kommer kölbåten vinna.

För mig som helst seglar i Vänern är en katta perfekt, det finns hur många fina men grunda vikar som helst. Men, trots försök kan jag inte förlika mig med känslan. Dessutom klarar jag inte att tvingas välj en istället för som nu tre rörtänger ombord, att minska vikt är inte min grej.

Men när lottovinsten trillar in kan jag tänka mig en mindre och trailbar trimaran. Som komplement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...