Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
newwave

Service MD5

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag skulle behöva lite råd. Jag är ny medlem här men även ny ägare av en segelbåt med Volvo Penta MD5:a

 

Jag skulle vilja lära mig lite om hur jag ska gå tillväga för att ta hand om motorn och om något skulle hända till havs. Förstår principen med motorn men har ingen direkt skruvarerfarenhet.

 

Vad är er rekomendation? Kan man anlita något service företag för en "genomgång" eller ser dom detta som sin yrkeshemlighet?

 

Jag skulle vilja lära mig att byta impeller,lufta systemet, vinterkonservera motorn och kanske andra bra knep om något skulle akut problem skulle inträffa.

 

Har läst MD5 för dummies men det är inte alltid så lätt att förstå om man inte skruvat tidigare. Dumt att göra fel första gången tänkte jag.

 

Tips tas tacksamt emot. Jag finns i Sthlmsområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog inte bli mer lättförståeligt än "MD5 for dummies" är jag rädd, inte ens med någon på plats som pekar och visar... bara läsa igen, och pröva dig fram. Inte skitsvårt, om jag få säga det själv (har en själv...)
http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf

Vad är det du tycker är svårgreppat..?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra motor att börja skruva i. Enkel konstruktion och blir man osäker är det oftast bara att sätta tillbaks allt på samma sätt som man tog loss det. Har samma motor i en båt jag köpte i höstas men jag har inte behövt greja med den än, men har erfarenhet av Sabb och MD2:or som är ungefär lika "enkla". 

Svårigheten med MD5:an i segelbåten verkar annars vara att den sitter så trångt att det är svårt att komma åt och att se vad det är man håller på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ska ta bilder på mina funderingar så får vi se om det kommer lösa sig :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit ut lite dokument så jag ska ut till båten och se om ja kan förstå alla moment.

 

Par frågor redan nu:

 

- Det verkar vara ganska knepigt att lufta systemet efter bränslefilterbyte, ska det krävas så många moment och avluftnings områden för att lufta systemet? Har gått efter "MD5 for dummies"

 

- Räcker det med att köra igenom totalt 8 liter glykolvattenblandning för att rost och frostskydda motorn? Motorn är sjövattenkyld.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan motor tidigare. Min erfarenhet av att lufta är att det enda dom funkade ( och enda som behövdes) är att lufta på högtyckspumpen. Står i md5 för dummies 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev newwave:

- Räcker det med att köra igenom totalt 8 liter glykolvattenblandning för att rost och frostskydda motorn? Motorn är sjövattenkyld.

Har funkat för mig i alla fall.
Men jag brukar börja med att köra igenom ett par hinkar färskvatten först, sedan i med glykolblandningen. Samla gärna upp "slasket" som kommer ut genom avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skölja med färskvatten behövs inte om båten togs upp ur Mälaren.

Du måste ta ur termostaten innan du kör igenom glykolen så att den även passerar motorn och inte går direkt ut i avgaserna.

Se till att kontrollmäta den glykolblandning som kommer ut med avgaserna så att fryspunkten ligger tillräckligt lågt (-20 till -25) Om inte spetsa med mer glykol och kör blandningen ett varv till+ mät igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt mig in i flesta av service / konserveringsmomenten och har i alla fall en plan.

 

I höst blir det oljebyte och till vår efter sjösättning så byter jag impeller och bränslefilter. Planen är att gå en marinteknik kurs under vintern.

 

Har dock ett orosmoment vid konservering och det är demontering av termostaten eftersom motorn är sjövattenkyld.

 

Det verkar vara en risk att inte få tätt mellan rören etc och om man gör detta moment varje år så slits det väll mer och mer tänkte jag och så småning om så kommer problem met tätheten.

 

Är det bättre att rigga en anordning så att motorn hinner bli varm? Eller är demontering av termostat ett bättre alternativ?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör inget att det inte blir tätt i vinter; bara du får i glykolen är det OK. F ö skulle jag byta impellern före sjösättning så slipper du riskera att det lossnar en impellervinge efter vinterns förvaring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det måste vara tätt till våren! vill ju undvika skräckexemplen jag läst om med dubbla packningar, tejp och massa annan tätmassa. För mig låter det som att man ska röra termostaten så lite som möjligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ju ha in glykolen i motorn, så har ni något tipps på att få dit den utan att montera bort termostaten så tas det tacksamt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häng en hink under avgasutsläppet ute på skrovet. släpp slangen som går till motorn från sjövatten intaget, koppla på en bit slang som når till hinken och fyll hinken med vanligt vatten. Ha en annan hink (ca 10L) med glykol blandning klar ute på båten.

 

Starta motorn och kör igenom med rent vatten ett par hinkar sedan låter du det cirkulera tills motorn är varm. När motorn är varm puttar du undan hinken under avgasutsläppet så att det pumpar undan tills hinken är tom, låt den sedan hänga under igen. Flytta slangen till hinken med glykolblandingen. kör igenom tills det är slut i glykolhinken och stanna motorn.

 

Med två personer behöver man inte stanna motorn när man flyttar hink / slang.

 

Är du noga med att det ska vara exakt rätt glykolblandning kan du låta glykolblandingen cirkulera en stund och mäta / justera till rätt blandningsförhållande. (fyll på i hinken med ren glykol)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ LuminaL hur lång tid tar det innan termostaten öppnar med din metod?

Och hur kontrollerar du att den är öppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev newwave:

Klart det måste vara tätt till våren! vill ju undvika skräckexemplen jag läst om med dubbla packningar, tejp och massa annan tätmassa. För mig låter det som att man ska röra termostaten så lite som möjligt :)

Termostaten ligger så högt upp att detta inte är ett problem i praktiken om det skulle råka droppa några droppar på vintern då motorn står ställa menar jag. Motorn kommer vara skyddad ändå.
Nu tror jag det blir tätt mha en ordentlig rengöring av packningsrester innan det monteras igen med ny packning, så det var mest en hänvisning till att det kommer att ordna sig.
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

@ LuminaL hur lång tid tar det innan termostaten öppnar med din metod?

Och hur kontrollerar du att den är öppen?

Om motorn är uppe i normal temp (strax under 60C på min temp indikator) så bör termostaten ha varit öppen lite så det cirkulerar. i mitt fall så har jag sötvattenkylning så jag behöver inte vänta på termostaten eller att motorn blir varm.

 

Eftersom man recirkulerar kylvattnet vi hinken så kommer tempen att öka även under låglast / tex tomgång. Hur lång tid det tar vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev LuminaL:

Hur lång tid det tar vet jag inte.

Förstår det.

 

Ni övriga, säkerställ att verkligen glykolvattnet kommer in i motorblocket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltmer slutat med packningar och övergått till Biltemas packningssilikon, lätt att ta bort, billigt och finns alltid till hands i rätt dimension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev trewq:

Jag har alltmer slutat med packningar och övergått till Biltemas packningssilikon, lätt att ta bort, billigt och finns alltid till hands i rätt dimension.

Ursäkta trådkap, OT osv - men tål den diesel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgaser+vatten får blåsa ut i en pyts. Till förra båten gjorde jag en "tratt" med skrovet som mall. Från pysen drar jag en slang till den trevägsventil jag har på sjövattenintaget. Snabbt och enkelt. Kollar frysskyddet med en refraktometer. Glykolblandningen spara jag i en dunk. Det brukar bli lite skit i botten när det fått stå över vintern. Detta häller jag bort och ersätter med ny blandning.

Det finns en lågprisvariant av glykolprovare, tänkte köpa en och jämföra med refraktometern.

 

Jo innan jag börjar så brukar jag suga ut bef vatten i motorn med våtdammsugaren inkl vattensamlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ursäkta trådkap, OT osv - men tål den diesel..?

Har jag inte funderat över men det har fungerat till vattenpump, ventilkåpa och diverse luckor på vevhuset. Har inte använt till grenrör eller som topplockspackning förstås.

Inte så OT med tanke på termostathus.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som att jag ska ta bort termostaten i alla fall för att säkerställa att vatten går in i motorn.

 

Då två frågor, hur sitter rören fast i termostatkåpan. är det bara att dra rören rakt ut och så sitter dom med nån form av oring?

 

Vad är artikelnummer till dessa? Jag har hittat en "Packningssats vattenrör" på Crom Marine (tyvärr går det inte att länka till produkten så jag bifogar en bild) kan det vara rätt tro?

Packningssats vattenrör.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de ska dras rakt ut. Du behöver inte byta de packningarna om det inte är nåt fel på dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack. Då kvarstår frågan om det är rätt packningssats enligt bild? Ser ut att kunna vara oringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompletterande fråga till helgen  då det ska motor servas och konserveras.

 

Ett orosmoment jag har är avtappningskranen för vattnet för kylvattnet.

 

Är det inte meningen att man ska vrida på avtappningskranen? Den ser väll ut enligt bild kan jag tycka

 

Har lästa i "MD5 for dummies" att man använder fast nyckel men då gängar man väll ut hela pluggen från blocket med risk för att det blir otätt/gängpaj eller andra skador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör i glykol och tappar inte ur den ur motorn. Gör du så behöver du inte röra urtappningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du plockar ur termostaten så kan du passa på att "koka den" i en gryta så ser du att den öppnar o stänger vid en rimlig temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...