Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Toder

Blir tokig! vad kan detta vara för båt? letat som en tok.

Rekommendera Poster

Ska åka och kika på denna båt imorgonkväll, försöker klura ut vad det är för någon båt, vet att den är runt 8m, sitter en penta b20 i den.

troligen tillverkad i någon form a plywood, min svaga gissning är sent 60 tal tidigt 70tal men har ingen aning. påminner lite om en storebro i utseende, men samtidigt inte. 

vadardttaforbat.jpg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl nån form av hemmabygge.

 

Hur mycket får du betalt för att ta hand om den.?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det där var väl ungefär samma svar som du får i vissa grupper i facebook...brukar lämna dom :D 

ibland får någon i alla fall något svar som blir som  ovan fast med svar på båttyp....för du ska väl rädda den och inte köpa....i alla fall inte många kronor ;) 

lycka till o hoppas du hittar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Zaphir:

det där var väl ungefär samma svar som du får i vissa grupper i facebook...brukar lämna dom :D

ibland får någon i alla fall något svar som blir som  ovan fast med svar på båttyp....för du ska väl rädda den och inte köpa....i alla fall inte många kronor ;)

lycka till o hoppas du hittar


Jag har en 25 fots segelbåt i ganska skapligt skick - fast utan motor. De skulle med relativt lite arbetsinsats var ett utmärkt och sjösäkert objekt att segla jorden runt med.

Jag ger bort den bara nån ville ta emot den.

zzr_IMG_0687.jpg.708183ae1e189f503fa3c077653e616f.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

det där var väl ungefär samma svar som du får i vissa grupper i facebook...brukar lämna dom :D

ibland får någon i alla fall något svar som blir som  ovan fast med svar på båttyp....för du ska väl rädda den och inte köpa....i alla fall inte många kronor ;)

lycka till o hoppas du hittar

ska kolla på den idag, är det inte alltför mycket jobb så byter jag den mot en bil jag har stående med skuren turbo. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur kunnig du är kring plywood-båtar, men de skall vara rätt enkla att laga om något är dåligt. Samtidigt - ha i bakhuvudet att den inte sväller igen som en träbåt. Om det läcker är något fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Vet inte hur kunnig du är kring plywood-båtar, men de skall vara rätt enkla att laga om något är dåligt. Samtidigt - ha i bakhuvudet att den inte sväller igen som en träbåt. Om det läcker är något fel. 

Tog med hamnfogden från hemmahamnen som "besiktningsman" han har en hel del erfarenhet kring div träbåtar, han hade inga större synpunkter annat än att han tyckte den va stum och fin i plywooden, synade igenom alla skrymslen, en dåligt monterad länspump som va skruvad rakt igenom botten hade blivit ett litet hål som behöver fixas, annars såg den riktigt trevlig ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Utö cabin är det troligen? Min far har haft en likadan med den lite mer fyrkantiga ruffen än på många andra Utö cabin...en supermysig båt faktiskt 😁

Redigerad av Krisus_von_batte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Krisus_von_batte:

En Utö cabin är det troligen? Min far har haft en likadan med den lite mer fyrkantiga ruffen än på många andra Utö cabin...en supermysig båt faktiskt 😁

Det stämmer nog nu när jag kikar på bilder på dom. var och kikade på den nu ikväll, riktigt välbyggd båt enligt han jag tog med för att kika på den, enda nackdelen med just denna som jag eventuellt hämtar till helgen är att den behöver lite kärlek invändigt för att bli mysig, saknar överdrag till dynor osv, men storleken kändes helt rätt, har en 13fot 60tals sportbåt sedan innan, men såg framför mig varma sommardagar med barnen som sitter och ritar inne i ruffen och frugan som sitter och solar bak i aktern och själv sittandes bakom ratten med en glad min och med entusiasm testar ekolodet, för övrigt satt det elektroniska trimplan på den vilket ska bli spännande att ha, smidigt att kunna justera lutning när man har ojämnt lastad båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Toder:

ska kolla på den idag, är det inte alltför mycket jobb så byter jag den mot en bil jag har stående med skuren turbo. 

är det en saab?

skynda dig innan säljaren ändrar sig i så fall :D 

o har du haft en bra gubbe o tittat på den så kör på tycker jag...bara du får en båt att åka i  kommer ut på vattnet :) 

ett tips bara...lägg inte alldeles för mycket pengar på utrustning o grejer förrän du har kört den o vet att det e värt att lägga ner jobb o pengar..

ha d bra :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-22 vid 05:27 skrev Thallatha:


Jag har en 25 fots segelbåt i ganska skapligt skick - fast utan motor. De skulle med relativt lite arbetsinsats var ett utmärkt och sjösäkert objekt att segla jorden runt med.

Jag ger bort den bara nån ville ta emot den.

zzr_IMG_0687.jpg.708183ae1e189f503fa3c077653e616f.jpg

Då måste man ju använda seglet:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar vara en entusiast som vill ha lite att bita, Lycka till och som nån sa här ös inte in för mycket pengar förrän du ser om det är värt det fullt ut, bara nya dynor kostar massor och skall du få med frugan,,,,,,

Elektriska trimplan! är ju bra men ser ut som det fanns annat att prioritera,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Krisus_von_batte:

En Utö cabin är det troligen? Min far har haft en likadan med den lite mer fyrkantiga ruffen än på många andra Utö cabin...en supermysig båt faktiskt 😁

Utö Cabin verkar vara något man köpte ritning till och byggde själv, så den kan ju finnas i olika varianter på ruff såklart.
Kolla här, https://sundet8.wixsite.com/cyklon/uto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-23 vid 07:18 skrev Nim26:

Du verkar vara en entusiast som vill ha lite att bita, Lycka till och som nån sa här ös inte in för mycket pengar förrän du ser om det är värt det fullt ut, bara nya dynor kostar massor och skall du få med frugan,,,,,,

Elektriska trimplan! är ju bra men ser ut som det fanns annat att prioritera,

har följande på båten nu efter närmare titt, penta b18, troligen en aq105 om jag förstått det rätt, med ett 100 drev gissningsvis, ekolod lowrance sitter monterat och funkar, elektriska trimplan från lenco, köpte utan gnista, fått igång motorn nu, men måste svetsa en bit av röret för utgången på kylvattnet nedanför limpan,  väldigt torr och fin i trät, sitter en soldriven ventilationsfläkt också till kabinen, det gillade jag, däremot har någon för länge sen inte orkar byta plywooden utan istället satt någon typ av plast liknande matta i fören från kabinens framruta till längst fram på båten, så där tänkte jag riva upp och byta ut till nya skivor, inne i kabinen är det lite arbete också med dynor/ vadderingen som är i taket, den behöver rengöras, utöver detta så verkar det mesta vara helt okej, låg en massa oöppnade delar till div grejer i båten också, så som ny impeller, handtag gör golvluckorna mm. sen får vi ser hur jag gör framöver om jag tar och skrapar bort färgen på skrovet och kör med någon gelcoat alt försöker återställa plyfan till fint fernissat skick. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till och kom gärna tillbaka med före efter bilder, det är alltid kul

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T F A kryssare ! ? Teknik för Alla-tidningens hemma bygge av plywood ?:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Toder, det låter som ett intressant projekt! Håll oss med bilder, så vi för följa med ditt projekt.

Enkel teknik gör det lätt att se till att grejerna är i skick. Våran förra båt (fram till 2016) hade en sjövattenkyld Volvo B20, och den gick mycket fint. 

Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kronvik:

Ja, Toder, det låter som ett intressant projekt! Håll oss med bilder, så vi för följa med ditt projekt.

Enkel teknik gör det lätt att se till att grejerna är i skick. Våran förra båt (fram till 2016) hade en sjövattenkyld Volvo B20, och den gick mycket fint. 

Lycka till!

För övrigt va det en B18 och inte B20 som sitter i den efter lite noggrannare titt, Den går som en klocka. verkar för övrigt ha varit ganska välskött på dom viktiga bitarna, här är en bild på taket inne i kabinen.

40301283_988030978071883_2769499640943345664_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-27 vid 17:28 skrev Kronvik:

Ja, Toder, det låter som ett intressant projekt! Håll oss med bilder, så vi för följa med ditt projekt.

Enkel teknik gör det lätt att se till att grejerna är i skick. Våran förra båt (fram till 2016) hade en sjövattenkyld Volvo B20, och den gick mycket fint. 

Lycka till!

har slängt upp en "projekt tråd" här, har dock missat att fota lite av det senaste jag gjort då kameran på min iphone bestämde sig för att inte fungera längre. men det kommer fler bilder inom kort. kommer pilla på den så mycket jag kan under vintern, jobbar på att hitta bra inomhusförvaring också där möjlighet för att fortsätta renoveringen finns, va iväg och mätte portar för några dagar sedan. men för tillfället står båten hemma och jag gör vad jag kan och vad temperaturen ute tillåter. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...