Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stephan_D

Konstigt storskotsarrangemang

Rekommendera Poster

Ny båt, nya saker att lära, men vad är detta?

 

Den grå tampen på bilderna kan justera ena änden

av storskotet ungefär 5 cm, går att justera från båda

sidor, men varför då?

 

 

 

Storskot mindre 2.jpg

Storskot mindre 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nedväxlat fintrim. Släpp ut det övre blocket en meter eller så. Byt ut den grå/vita linan till en längre om den är kortad.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ett fintrim till storskotet. Vad är det för båttyp?

Men det ser lite bakvänt ut med storskotets block med skotråtta i framkant på piedestalen, det vore väl smidigare att det är monterat närmast rorkulten så att rorsman lättare kan manövrera storskotet eller är det gasterna som ska sköta storen? Samt storskotet bör vara monterat på skotskenan så att skotpunkten kan justeras i tvärled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev per_62:

Som sagt, ett fintrim till storskotet. Vad är det för båttyp?

Men det ser lite bakvänt ut med storskotets block med skotråtta i framkant på piedestalen, det vore väl smidigare att det är monterat närmast rorkulten så att rorsman lättare kan manövrera storskotet eller är det gasterna som ska sköta storen? Samt storskotet bör vara monterat på skotskenan så att skotpunkten kan justeras i tvärled.

 

Storskotsråttan är ju svängbar, men visst sätter man ju fintrimmet på skotskenan annars gör ju skotvagnen ingen nytta.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Jeanneau Sun Fast 32i.

 

Det är andra detaljer som är feldragna av tidigare ägare, exempelvis single-line reef som är felaktigt urdraget i bommen, så detta kan också vara fel.

 

Men det är alltså någon form av fintrim?

 

Så fint brukar inte jag trimma att inte storskotet funkar...kanske dax att lära om.

 

Vet inte riktigt hur man ska få plats med fintrimmet på skotvagnen.

 

Ska kolla instruktionsboken när jag kommer till båten, återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ju lite skumt ut när man inte använder skotvagnen alls. Då kan man lika gärna ta bort hela skenan. Det kanske var avsikten med detta men det kom aldrig till skott?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in denna länk  (även bild 15 och 16) så framgår det hur det är tänkt att kopplas ihop med möjlighet till fintrim av storskotet.

394419673_SunFast32i_DSC02369.thumb.jpg.96876adec07fdcd6d9805003de20b8b2.jpg

Samt det är gasten som tydligen i första hand ska hantera storskotet på denna båt enligt foto från tillverkaren1201077300_SunFast32i_062013053a88b7a6dbc1ba16a85f47ef.jpg.a5e1980c7427c65e5c283a394f788bf9.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick med ett motsvarande skotarrangemang, dock inte monterat eftersom jag tycker att det bara blir krångligt. Tanken tror jag har varit att få mer kraft utan att ha så mycket snöre i en större utväxling, genom att dra i storskotet tills det blir för tungt och sedan dra i den grå tampen, men då måste den ha varit utsläppt från början så det finns något att ta hem på.

Jag har i stället bara ett block, alltså utväxling 1:2 och en winsch och bara 3,5 m snöre i sittbrunnen när det är max inskotat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stephan, det verkar saknas ett block i skotvagnen som den röda linan skall gå runt i. Hur ser det ut i bommen? Logiskt bör det vara två dubbelblock där. Ett främre där både grovtrim och fintrim går igenom och ett bakre som för ner båda trimmen till ett block i skotvagnen. I så fall skulle grovtrimmet bli 2:1 och fintrimmet 8:1(?).

 

Du får bjuda mig på en båttur, så skall vi nog reda ut detta 😉

 

Har man delat upp storskotet så bara en del av skotet går på skena får man betydligt mindre effekt i sidled än om hela skotet skulle vara fastsatt i skenan. Är dessutom skenan kort som i detta fall är skenan försumbar och det är kanske därför de inte använder den?

Tillverkaren vill nog härma J-båtarna i detta fall, men missat att J-båtarna alltid har en lång skotskena...

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag konsulterat instruktionsboken, och visst är den gråa(en gång vita) tampen till för fintrim av storskotet, det som förbryllade mig var att den var så kort med en justermån på några centimeter, enligt boken ska den vara 6 meter, det är skillnad det.

 

Bild nummer 2 var missvisande då storskotet inte var fäst vid skotvagnen, men det var en riggad försäljningsbild.

 

På svenska benämns den felaktigt "Talja till Storseglets skothorn", på Holländska heter den "Fijne taakel vor Grootzeil taakel" vilket låter mer rätt på något vis.

 

Frågan om det inte räcker med bara storskot kvarstår dock, går det inte lika bra att fintrimma med storskotet?

 

Jag kan tänka mig att avveckla hela piedestalen och sätta ett flerskuret block direkt på skotvagnen i stället, som lätt kan kopplas bort och flyttas ur sittbrunnen när man ligger i hamn.  

 

 

 

 

20180825_154517.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång är bommen och hur många kvadrat är storen på? Ett fintrim är lättjobbat med rätt utväxling och jag skulle föredra det alla dagar i veckan. Med stort segel och lång bom blir det tungt att hantera med endast det röda huvudskotet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...