Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Frippe68

Monteringshöjd utombordare

Rekommendera Poster

Jag har en HR 480 SC med Evinrude E-Tec 75.

 

Den maxar 35 gps-knop vid 5150 rpm med bara mig i. Detta är med standard aluminiumpropeller som jag tyvärr glömde kolla stigningen på. Enligt Evinrude så ska fullgasvarvet ligga på 5000-5500 rpm.

 

Tror ni att man kan få den att varva lite till genom att höja motorn, och därmed krama ur lite mer fart? Finns det nackdelar eller offrar jag något om jag skulle göra detta?

 

Tack på förhand för svar!

IMG_3084.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som om motorn sitter på rätt höjd. För att få ut mer fart har du, om jag har rätt, alternativet att byta propp. Stålpropp ger i allmänhet bättre fart men är lite styggare mot växelhus om man får oväntad landkänning. Med en stålpropp kan du kanske gå upp en aning i stigning men bäst är att konsultera en riktig propellerverkstad som du kan fråga och få byta proppen om en annan stigning skulle funka bättre.

Du kan också testa att byta till en propp med lite lägre stigning men varvtalet ligger ju inom det rekommenderade intervallet så jag tror inte du tjänar så mycket på det. Att byta till al-propp med högre stigning kommer bara ge lägre varv och förmodligen inte högre fart.

Slutsats: Stålpropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Finns bara ett sätt att åka riktigt fort med utombordare: Byt till en bra stålpropeller och hissa motorn så mycket det går. Själv kör jag med propelleraxeln ca 10 mm ovanför botten på båten men då krävs lågt vattenintag.

Det du kan tappa är grepp i svängar och när du ska upp i plan men håll koll på vattentryck och motortemp när du börjar experimentera.

 

Mvh Hans

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Ok, får börja spana efter stålpropeller inför nästa säsong.

 

Hur ska man tänka med stigning osv i mitt läge med avseende på varvtal osv? Ska man titta efter större stigning än den jag har nu? Vilka fabrikat är vettiga?

 

HA525: Hoppsan, axeln 10 mm ovanför :) Då låter det som att jag utan vidare kan höja till högsta pinnhålet utan att det blir för mycket. Det borde göra att plattan kommer ca 50-60 mm över botten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Frippe68:

Då låter det som att jag utan vidare kan höja till högsta pinnhålet utan att det blir för mycket

Ja, till att börja med kan du testa det. Det kostar ju inget förutom lite arbete och du får erfarenhet på köpet.

Beträffande stålpropeller tror jag inte du ska högre stigning än en aluminiumpropeller eftersom den senare är mjukare och böjer sig vid belastning. Då blir den effektiva stigningen lägre. En stålpropeller böjer sig inte och behåller därmed angiven stigning.
Optimalt är ju om du får prova lite olika stigningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille som deltagit i många "offshore-race", numera pensionär, lärde mig att för att få ut max "effektivitet" från propellern så ska "kavitationsplattan", vid max varvtal "tangera" toppen på "aktervågen".

Eftersom där har man det mest "komprimerade vattnet".

Har fått detta verifierat från kunder som monterat "PROBOX" på sin båt.
/KentW 

Redigerad av Kent_W
Radbrytningsfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kent_W:

så ska "kavitationsplattan", vid max varvtal "tangera" toppen på "aktervågen".

Det är nog ytterst få fritidsbåtar som matchar det kravet ... :)
 

Lite off-topic Kent_W: Finns det någon optimal höjd på aktervågen? En del båtar har en ganska hög sådan och jag tycker det ser ineffektivt ut eftersom kraften riktas uppåt istället för horisontellt. Skyffla vatten uppåt driver inte båten framåt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kravet"...

Det har visat sig vara ett riktigt bra sätt att hitta "Max" gränsen.

- Att montera den "högre" gör att propellern lättare "kaviterar".
- Att montera den "lägre" gör bara att mer av motorns "Bromsande yta" finns i vattnet.

Självklart måste man utgå från sin egen båt och hur man använder den, kör man alltid med mycket last så ligger båten lägre i vattnet...osv.

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Frippe68:

Tack för svar!

 

Ok, får börja spana efter stålpropeller inför nästa säsong.

 

Hur ska man tänka med stigning osv i mitt läge med avseende på varvtal osv? Ska man titta efter större stigning än den jag har nu? Vilka fabrikat är vettiga?

 

HA525: Hoppsan, axeln 10 mm ovanför :) Då låter det som att jag utan vidare kan höja till högsta pinnhålet utan att det blir för mycket. Det borde göra att plattan kommer ca 50-60 mm över botten.

 

Känns som jag upprepar mig...

Vänd dig till en riktig propellerfirma som ger dig råd om vilken propp du ska prova. Firman ska även kunna ge dig en annan propp om den som de först föreslog inte riktigt fyller dina behov. Om du sedan vill vara en riktig velpelle och vill prova ytterligare en propp, eller byta tillbaka till den du först fick, brukar det gå bra det också. 

De kan också ge dig tips om monteringshöjd, stigning, cup, rake och allt vad det heter om du berättar vad som händer med de olika propparna. 

Bor du i Stockholmstrakten finns en bra firma på Långholmen som heter Pr...trim. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kent_W:

Det har visat sig vara ett riktigt bra sätt att hitta "Max" gränsen.

- Att montera den "högre" gör att propellern lättare "kaviterar".
- Att montera den "lägre" gör bara att mer av motorns "Bromsande yta" finns i vattnet

Helt riktigt. En normal fritidsbåt har dock inte möjlighet att förändra höjden på motorn relativt botten. Jag skulle inte ha något emot att kunna hissa min motor några cm eller fler även om propellern ibland kan kavitera i skarpa svängar med uppvinklad motor även i nuläget. Det skulle vara en fördel att inte behöva vinkla upp motorn så mycket utan att istället låta kraften verka mer horisontellt.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...