Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DasElfbow

Parad 860

Rekommendera Poster

Kikat online på en Parad 860 som verkar säljas till ett riktigt galet höstpris. Har inte varit och tittat på den men storleken, utrustningen och dubbelmontaget är mycket lockande. Så tänkte luska lite i vad jag skulle ge min in på OM jag skulle köpa den.

Båten ligger inte i vatten och har inte gjort på några år (men ”allt fungerade när den ställdes undan”...).  Förstår givetvis att ingen kan uttala sig om den specifika båten och att allt beror på hur den skötts. Men vill veta lite om vad det innebär att ha träbåt (hur ofta skrapa och måla...) och hur kan den ha påverkats av att inte komma i vatten på några år etc.

I min ägo skulle båten gå i insjö och har antagligen gjort det hos nuvarande ägare också.

Hur är motorerna att serva och kvalité (2 st VP Md32 diesel med vp250 drev)?

Någon som kanske t.o.m. har en Parad 860 och kan berätta om båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parad byggdes med plast utanpå plywood, och tror jag med hög kvalitet. Kanske fanns det också rena träbåtar i början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev trewq:

Parad byggdes med plast utanpå plywood, och tror jag med hög kvalitet. Kanske fanns det också rena träbåtar i början?

 

Men du ser så okunnig jag är om båttypen 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev trewq:

Parad byggdes med plast utanpå plywood, och tror jag med hög kvalitet. Kanske fanns det också rena träbåtar i början?

Innebär det att den isåfall sköts som en plastbåt? 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att du kan få tag på reservdelar till motor och drev. Kan vara knepigt på vissa. Inte kul att ha ett mindre fel som inte går att fixa så man blir tvingad köpa nya drivlinor. 

Har för mig att Paraden också byggdes som rena träbåtar under en period. Har också för mig att skrovet är ganska platt och därmed en ganska stötig båt i lite krabb sjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappa till Paraden var Rune Kock, samme man som konstruerade SUM loggen, de första båtarna var tillverkade av plywood, sedan plastad plywood, inte helt otroligt att de första har plastat i efterhand.

En båt som var före sin tid då den kom, ståhöjd i hela båten, även på toan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tänkte jag köpa en sådan för flera år sedan. Var verkligen bra i sjögång och med dubbla motorer enormt fin hanterbar. Kommer inte ihåg vilka maskiner där var annat än Mercruiser maskin. Stor takluckan och gillade även att den hade liten vindyta pga den var låg , men ändå hade stående höjd för mig (184cm lång).

 

Stort bakdäck tyckte jag även om och hade ett kapell på hela bakdäcket. Där var även original värmesystem (eberspächer bensin luftblåsare på 9kw) som höll hela båten + bakdäcket med kapell varmt (lät nog som ett flygplan men man frös inte).

Den jag var och titta på var "plastad"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...