Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henals

Ingen soppa till stiften

Rekommendera Poster

Motorn en 35hk har stått 3-4 år. Har rengjort allt från dunk till förgasare. Två gånger till och med. Blåst luft i munstycket i förgasaren och känner hur luft strömmar ut i förgasaren och kanaler. Hur jag än chokar gasar pumpar blåsan hård så är stiften snustorra och motorn vill inte starta. Hör hur bensinen porlar i förgasaren. Hur är detta möjligt??? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtakt eller fyrtakt?

Vad händer om du tar en sprejflaska och sprutar bensin (oljeblandad om det är tvåtakt!) direkt in i förgasarens insug? Är det alltså bara en förgasare, trots så stor motor? Tvåcylindrig? Trecylindrig?

Om det kommer bensin in i förgasarens skål, men inget kommer ut, så kan det antingen vara för att det inte blir nåt sug (luftläcka nånstans i motorblocket eller i nån kontaktyta) eller för att förgasarmunstycket inte fungerar som det ska. Sitter flottören på rätt sätt och på rätt höjd (och flyter den i bensin, eller är den läck)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för bristfällig info. En 89:a Force/chrysler tvåtakt. Tvåcylindrig. 

 

Har varken testat sprayflaska eller startgas. Flottören är väldigt smetig av gammal olja, har inte rengjort eller inspekterat där. Nej den flyter icke i bensin nu när du säger det kom jag på. Känslan är att det är väldigt torrt där förutom gamla oljan. Ska kolla så den sitter på rätt sätt också. Tack! tycker personligen inte att det borde va nått med munstycket då jag inte rört det och den är rent. 

 

Redigerad av Henals

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har uppenbarligen rengjort allt utom det man måste rengöra, själva förgasaren.

Troligen (säker) har flottörnålen fastnat i stängt läge, då får du inte in en droppe till flottörhuset.

Isär med allt, var försiktig med flottören, dess flythöjd är viktig.

Gör rent med ren bensin och mjuk pensel, inga metallföremål i förgasaren.

Spraya igenom allt, Bräkleen eller annan bromsrengörare brukar vara bra.

Sedan ihop med det, kolla flottören så den kan öppna o stänga nålventilen. ny flottörhuspackning eller försiktigt med Permatex.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skrev nog fel tidigare. Flottören i förgasarkoppen funkar fint och flyter i soppa. Men på sidan av förgasaren till gasen sitter en pinne som går till en cylinder som går in i en behållare. När man rör gasen åker den ut och in. Den är torr (ingen bensin) och det är väldigt oljig och skitigt där. 

 

gällande munstycket i förgasaren kan jag inte se att den inte funkar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Henals:

Hej, jag skrev nog fel tidigare. Flottören i förgasarkoppen funkar fint och flyter i soppa. Men på sidan av förgasaren till gasen sitter en pinne som går till en cylinder som går in i en behållare. När man rör gasen åker den ut och in. Den är torr (ingen bensin) och det är väldigt oljig och skitigt där. 

 

gällande munstycket i förgasaren kan jag inte se att den inte funkar 

Om det inte kommer soppa den vägen när trottelnålen åker upp så har du stopp i munstycken.

Skruva ur, plocka isär om delbara, gör rent.

Det kan sitta små munstycken som sitter nere i gängade hål, som du bara ser änden på. Dom har spår för mejsel. Skruva ur dom åxå å allt annat du kan få loss.

Det kan va bra att dra ner alla "skruvar" i botten å räkna hur många varv dom är uppskruvade från botten innan du lossar, så sätter du tillbaka allt likadant igen, då har du nog en bra grovinställning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiskt fel på tvåtaktare som stått oanvänd länge. Bensinen har dunstat ur förgasaren och kvar lämnar rester och tvåtaktsolja som täpper till munstycken när man försöker få liv i motorn igen.

Det finns egentligen ingen genväg, bara att ta loss förgasaren och rengöra den under så kliniskt rena förhållanden som möjligt. Plocka ner förgasaren i sina beståndsdelar och blås rent. Har du tillgång till en ultraljudstvätt är det bästa lösningen, annars finns det förgasarrengöringssprej eller som redan nämndes bromsrengöringssprej. 

Och kom ihåg; hygien är en hederssak när man meckar med förgasare. Minst köksbordsrent skall det vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med startgas idag och motorn tände fint och gick runt. Tillslut vart det iaf lite blött av soppa i förgasaren men fick inget sug och stiften va torra. En polare som är van med crossmotorcyklar förstod inte riktigt förgasarkonstruktionen på min motor men vi kunde konstatera att nålen/röret som sitter i förgasaren sitter fast och rör sig inte upp och ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan komma på som är felet är att nålen till flottören verkar fastna lätt. Men munstycket i förgasaren har ett litet rör i sig där soppan går upp och ut i motorn. Det munstycket sitter fast och nålen/röret i munstycket sitter också fast. Men det kanske det ska göra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på tredje bilden med röda ringen syns att nålen inte trillar ner. De andra bilderna är på munstycket som sitter fast. 

20180822_115010-1512x2016.jpg

20180822_114929-1512x2016.jpg

20180822_115140-1512x2016.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort sprinten som håller flottören så kan du få ut flottörnålen och rengöra nål och munstyckets tätningsyta. ALLA munstycken i förgasaren måste vara helt rena för att motorn ska få rätt bränslemängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rengjorde med fotogen. Vet inte om det va rätt medel men känslan är att jag bör ha en vis glidyta på nålen vilket fotogen ger. När jag först provade rengöra med alkohol blev det för mycket friktion och "torrt" så med fotogen löper nålen fint. Provstarta imorn. Tack för hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nålen kommer ju att duscha i oljeblandad bensin, så du behöver inte oroa dig för att den ska vara "torr"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Henals:

Jag rengjorde med fotogen. Vet inte om det va rätt medel men känslan är att jag bör ha en vis glidyta på nålen vilket fotogen ger. När jag först provade rengöra med alkohol blev det för mycket friktion och "torrt" så med fotogen löper nålen fint. Provstarta imorn. Tack för hjälp! 

Försök förstå hur en förgasare fungerar.

Om nålen går trögt eller inte beroende på val av rengöringsmedel har ingen betydelse. Allt kommer ju att bada i bensin som dessutom innehåller utbordarolja för extra smörjning.

Raol skriver fortare än jag gör tydligen

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det förståss. Det jag inte fattar Ang denna förgasare är att nålen i munstycket sitter fast men så kan det ju va och den ska funka ändå. Trottelnålen har aldrig suttit fast men rört sig trögt. Jag har haft den med till två olika motorreparatörer som inte kan se nått fel med förgasaren men jag sätter mitt hopp till att det ändå va att trottelnålen rört sig trögt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips: köp en flaska bromsrengöring (ska innehålla xylen eller liknande ämnen), plocka isär förgasaren så mycket du kan (om du är osäker på hur allt ska sitta ihop så riggar du en filmkamera och filmar hela förloppet!) och spruta rikligt på alla delar och i alla hål. Har du tillgång till tryckluft så använd det för att blåsa rent överallt du kommer åt. Ha en stark lampa redo för att lysa så du hittar alla små hål som finns. De kan sitta på de konstigaste ställen.

När allt det är klart monterar du ihop igen och testar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottörventiler slits med tiden, och kan ha grader som gör att den kärvar.  Om den hår trögt, byt. Kostar inte många kronor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett steg närmare på vägen. Förgasaren flödar över nu men genom evakueringshålen på sidan,  stiften fortfarande torra så nu kan det ju bara va munstycket kvar att felsöka. Det är ju ett rör , gängat som slutar mitt i förgasaren. I det röret går ett tunt rör som sitter fast högst upp i förgasaren,  det är inte gängat utan är fastsatt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flödar den över så är det fortfarande flottörventilen som spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppen fylls utan att soppa går ut i förgasaren in i motorn,  istället rinner bensin ut i evakueringskanalerna och torra tändstift... tändstiften borde varit dyngsura 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Flödar den över så är det fortfarande flottörventilen som spökar.

 

Det verkar som detta måste upprepas!

 

 

Redigerad av Pentax
Hade otur när jag skrev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det jag gör är att pumpa in soppa innan start,  så flottörnålen ska stängas innan soppan i koppen ska sugas ut i munstycket och in i motorn? då är ju problemet omvänt nu för tidigare fick jag marginellt med soppa i koppen och inte ens då sög munstycket ut nån soppa i motorn.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...