Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaidin

Skottland 2019

Rekommendera Poster

Nästa år har jag tänkt att prova långseglarbenen lite genom att segla till Skottland. Jag skall ju ändå flytta båten från Falsterbo till Västervik så jag är ju ändå ute och åker... 😎

Tanken är att åka via Skagen, Norska sydkusten (Mandal?) och sedan till Inverness, vidare genom kanalen och ut på västra sidan för att sedan runda norra Skottland och segla hem igen, eventuellt en sväng in i Hardangerfjorden eller Lysefjorden om tiden räcker till, det hänger väl på vädret.

 

Är det någon som gjort en liknande resa och har lite tips och idéer om vad man skall tänka på och vad man inte skall missa?

Utrustningen har jag nog hyfsat koll på. Skall packa om livbåten, byta VHF, nödraketer och Epirb. I båten finns AIS men inte radar.

Har gått utbildningen för Utsjö men skall nog läsa på lite om tidvatten för att repetera kunskaperna.

 

Tanken är att jag åker i mitten på Juni och kommer att försöka vara borta i tio veckor.

 

Hur är den förhärskande vinden på Nordsjön? Är det den ständiga sydvästen och är det kanske i så fall bättre att åka åt andra hållet? D v s Norge till Shettland, eller kanske rentav gå via Kielkanalen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - om du nu ändå skall kasta loss, så är ju inte den tänkbara resmålet fel. Du skall ju nästan ändå segla förbi.

Man kan ju gå Limfjorden också - in vid Hals och ut vid Thyborgön innan man drar upp mot Norge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett trevligt alternativ jag inte tänkt på. Är det muddrad farled där eller får man känna sig fram i sanden?

 

Seglade Själland runt i sommar och gick på sanddyner flera gånger, på ljusblått vatten, men det hör ju Danmark till. Danmark är för övrigt ett väldigt fint land att segla i, gott om hamnar och trevliga städer. Vi hittade möjligheter för svajankring i stort sätt alla nätter, bara tre nätter i gästhamn på två veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte Skagen - Skottland ifjol höst. Då tänkte vi landa i Norge som din plan men väderprognosen sa att det var bättre att åka i ett u istället för ett n. Då åkte vi i mitten på augusti och det tyckte jag var för sent så här i efterhand. Då det var väldigt blåsogt. Ta höjd i planeringen att bli fast någonstans eller att ni blir ute några dagar längre. Rolig upplevelse dock. Men dom finaste dagarna vi hade där var de värsta här. Det är ganska krabba vågor. Om ni inte vill segla hela vägen in till Inverness så finns Petershead på hitsidan av udden. Ingen skottsk pärla men bra flytbrygga så man slipper passa tidvattnet, trevlig personal och fina duschar osv för en billig peng. Samt så låg det flera verkstäder nära ifall något gått sönder. Samt en drös barer osv som förväntat. Blir rejält avundsjuk på er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Thallatha:

Man kan ju gå Limfjorden också - in vid Hals och ut vid Thyborgön innan man drar upp mot Norge

Japp. Har pratat med flera som gått över, bästa rutten ska vara Thyborön - Flamborough Head och sedan upp längs den engelska kusten. 

Limfjorden är problemfri men mycket motorgång.

Hem via Norge.

Pilotchart för Augusti:

 

Nordsjön Aug.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Flamborough blir nog inte aktuellt om det inte visar sig att vinden blir för nordlig. Tanken är att ta mig snarast till Inverness.

 

Limfjorden låter absolut som ett bra alternativ, både med tanke på kursen åt nordväst samt att det verkar vara en trevlig tur rakt genom Jylland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gaidin:

Flamborough blir nog inte aktuellt om det inte visar sig att vinden blir för nordlig. Tanken är att ta mig snarast till Inverness.

De som gått flera gånger säger att de siktar på Flamborough och sen viker norr när vinden passar. Vilket den verkar göra när man närmar sig England.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

De som gått flera gånger säger att de siktar på Flamborough och sen viker norr när vinden passar. Vilket den verkar göra när man närmar sig England.

 

Är det alltså nordliga vindar på östra sidan av Nordsjön och sedan mer s/v på östra sidan?
 

Skulle vara intressant att se historiska vindobservationer, har letat efter det men inte hittat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilot Chartsen bygger på ganska mycket statistik och även om vårt väder ändras med åren så stämmer förhärskande vindriktiningar ganska väl, det är vad som sägs i alla fall.

SV på Engelska sidan och NV på norska sidan.

De som seglat från Norge till Skottland får oftast hård vind i näbben som kan vara ganska jobbig.

En rak linje på sjökortet är sällan den bästa segelrutten!

Jag TROR det sägs att segla norr längs Engelska kusten går ganska bra.

Här är Pilot Charts för Juli:

 

Nordsjön Juli.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rak linje är såklart inte helt optimal när det ser ut så.

Med tanke på de väderlåsningar som varit de sista två åren så kanske man kan välja väg lite spontant. Det är ju inte hugget i sten vilken väg jag tar utan det är relativt öppet. Nu är det dock lite gäster som skall följa med på olika delsträckor men det får jag ju hantera med att ta till rejäla marginaler.

 

Tack för Pilot charts! Var får du tag i dem? Är de gröna pilarna ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Practical Boat Owner och antagligen fler engelska seglartidningar har ofta (för ofta) artiklar om att segla runt England, segla delar av det osv.

Jag rekommenderar verkligen appen Readly om man har en iPad eller Android-platta. För 99:- / mån får man oändliga mängder tidningar, och däribland många engelska båttidningar, samt svenska, tyska osv.

Väljer man en tidning i appen så kommer man åt tidigare nummer i en del fall flera år bakåt i tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Tack för Pilot charts! Var får du tag i dem? Är de gröna pilarna ström?

De finns i min dator ;) Men jag har laddat ned dem från nätet.

Den här heter " North Atlantic Ocean Pilot Charts" eller NAPC#106

Jag tror det finns Pilot Charts i Reeds (som du väl har?)

 

De gröna visar den genomsnittliga strömmen, ja. Men de stora strömmarna på Nordsjön är ju tidvattenströmmarna.

 

2 timmar sedan skrev Gaidin:

Det är ju inte hugget i sten vilken väg jag tar utan det är relativt öppet.

Se till att få bra väderinfo. NASA har en burk som heter Weatherman som tar emot från tyska vädertjänsten DWD. Finns även en burk som kopplas till datorn.

https://www.svb24.com/en/moerer-weather-infobox-wib3s-wib4s.html

Just denna tar både NAVTEX och DWD. Finns fler varianter.

Jag vet de som har och är väldigt nöjda, man får ganska pålitliga prognoser och kan bestämma väg därefter. Men som alltid, inget kul är gratis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-20 vid 14:45 skrev Gaidin:

Det var ju ett trevligt alternativ jag inte tänkt på. Är det muddrad farled där eller får man känna sig fram i sanden?

 

Seglade Själland runt i sommar och gick på sanddyner flera gånger, på ljusblått vatten, men det hör ju Danmark till. Danmark är för övrigt ett väldigt fint land att segla i, gott om hamnar och trevliga städer. Vi hittade möjligheter för svajankring i stort sätt alla nätter, bara tre nätter i gästhamn på två veckor.


Djupgåendet är nog inget störreproblem. Det finns en muddrad ränna väster Lygstörs hamn, sen är det ju bästa att hålla sig inom utprickningen - på utsidan kan det va grundt.

Bifogar en länk till min, tekniskt sett, katastofala Limfjorden seglats 2007. Hade minst ett tekniskt problem varje dag. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/limfjorden-2007_5237.html

Jag skulle gärna segla Limfjorden igen - det kan i varje fall inte bli värre än förra gången. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

De finns i min dator ;) Men jag har laddat ned dem från nätet.

Den här heter " North Atlantic Ocean Pilot Charts" eller NAPC#106

Jag tror det finns Pilot Charts i Reeds (som du väl har?)

 

De gröna visar den genomsnittliga strömmen, ja. Men de stora strömmarna på Nordsjön är ju tidvattenströmmarna.

 

Se till att få bra väderinfo. NASA har en burk som heter Weatherman som tar emot från tyska vädertjänsten DWD. Finns även en burk som kopplas till datorn.

https://www.svb24.com/en/moerer-weather-infobox-wib3s-wib4s.html

Just denna tar både NAVTEX och DWD. Finns fler varianter.

Jag vet de som har och är väldigt nöjda, man får ganska pålitliga prognoser och kan bestämma väg därefter. Men som alltid, inget kul är gratis!

 

Jag har faktiskt en NAVTEX i båten men jag har tänkt att ta bort den, kanske skall vänta lite med det. Jag har även kortvågsradio och modem till den som jag ännu inte satt mig in i eller skaffat abonnemang för GRIB/E-post, vilket jag inte heller hade tänkt att börja med innan denna resan, det får bli till nästa då jag skall ge mig ut på heltid men jag har ju vintern på mig. Det har liksom funnits en del annat att ta tag i (Båten inköpt i år) och båten ligger 30 mil hemifrån. Jag har däremot tagit hem ca 30Kg papper att läsa igenom så det kanske löser sig en mörk vinterkväll framför brasan hemma i stugan :)

 

Reeds inköps i vinter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:


Jag skulle gärna segla Limfjorden igen - det kan i varje fall inte bli värre än förra gången. 😎

 

Häng på! Vi åker i mitten på Juni :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

 

Häng på! Vi åker i mitten på Juni :)

Fan va fett.

Vill minnas du planerat dethär, kommande långresa, länge. Du upgraderade väl förra båten till långfärdsseglare.

Ska bli intressant att följa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Thallatha:

Djupgåendet är nog inget störreproblem. Det finns en muddrad ränna väster Lygstörs hamn, sen är det ju bästa att hålla sig inom utprickningen - på utsidan kan det va grundt.

Det är ju muddrade rännor på ett par ställen och utanför är det typ 0,9m. Men det är en klart trevlig färd, lite annorlunda.

 

3 timmar sedan skrev Gaidin:

Jag har faktiskt en NAVTEX i båten men jag har tänkt att ta bort den, kanske skall vänta lite med det. Jag har även kortvågsradio och modem till den som jag ännu inte satt mig in i eller skaffat abonnemang för GRIB/E-post,

Låt absolut NAVTEXEn sitta kvar, du får mycket bra väderrapporter och alla varningar automatiskt som man sen kan läsa när man har tid.

Har man en bra mottagare så kan man köra tex SeaTTY i datorn och ta emot div väderinfo inkl väderfax. Inget annat behövs. Det man behöver är tid att sätta sig med det här. Köp programmet och en kabel mellan radio och datorns mikrofoningång. När man väl kommit ut på havet brukar man ha bättre med tid.

Pactormodem mm kräver lite mer tid men funkar.

Kolla bara att det inte finns en massa grejor som stör radiomottagningen. Man behöver ju alltid kunna lyssna på engelska väderraopprterna (kräver lite träning, de pratar på ganska bra och använder ett lite eget språk).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:
6 timmar sedan skrev Thallatha:

Djupgåendet är nog inget störreproblem. Det finns en muddrad ränna väster Lygstörs hamn, sen är det ju bästa att hålla sig inom utprickningen - på utsidan kan det va grundt.

Det är ju muddrade rännor på ett par ställen och utanför är det typ 0,9m. Men det är en klart trevlig färd, lite annorlunda.


Det var en Hollänsk kappseglingsbåt på semesterseglig, som försökte kryssa på utsidan farleden på väg in mot Aahus - väster om. Danska motsvrigheten till Sjöräddningen brydde sig inte. Jag klarade inte att dra loss den själv, men det kom ytterligare en svensk midre koster. 

Han drog snett föröver och jag försökte dra aktern rakt ut - för att skydda spadrodret. Det gick till slut.

Det är nog inte fel att hålla sig inom utprickningen. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gaidin:
7 timmar sedan skrev Thallatha:


Jag skulle gärna segla Limfjorden igen - det kan i varje fall inte bli värre än förra gången. 😎

 

Häng på! Vi åker i mitten på Juni :)

 

Tack förerbjudandet

 

Tyvärr - jag har nog dessvärre seglat färdigt när det gäller längre turer. Får va glad om jag kan segla lite i närområdet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Fan va fett.

Vill minnas du planerat dethär, kommande långresa, länge. Du upgraderade väl förra båten till långfärdsseglare.

Ska bli intressant att följa

 

Det var det som var tanken men i mellandagarna i vintras så var det ganska dåligt att göra på jobbet så jag satt och blocketsurfade lite. Helt plötsligt dyker det en båt som redan var utrustad för långsegling som såg trevlig ut. Efter lite funderingar så slog jag till. Jag har ännu inte sålt min gamla båt så just nu har jag två Najader, det är lite lyxigt kanske...

 

Tanken har hela tiden varit att segla till Skottland 2019 för att få pröva långseglarbenen lite och sedan 2021 sticka iväg enkel tur och segla på heltid. Tidplanen håller sig som det ser ut och det är lite småfix på den nya båten (Najad 390) som skall göras innan den långa turen men till Skottland hade jag tänkt att klara mig utan watermaker, kortvågsradio och annat så jag har prioriterat annat. Energi (Övervakning, solpaneler, vindgenerator), prova båten i diverse väder, vilket har gått bra. Seglade bl a Falsterbo Abbekås t o r i kuling i midsomras. Hon seglade som en dröm!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Låt absolut NAVTEXEn sitta kvar, du får mycket bra väderrapporter och alla varningar automatiskt som man sen kan läsa när man har tid.

Har man en bra mottagare så kan man köra tex SeaTTY i datorn och ta emot div väderinfo inkl väderfax. Inget annat behövs. Det man behöver är tid att sätta sig med det här. Köp programmet och en kabel mellan radio och datorns mikrofoningång. När man väl kommit ut på havet brukar man ha bättre med tid.

Pactormodem mm kräver lite mer tid men funkar.

Kolla bara att det inte finns en massa grejor som stör radiomottagningen. Man behöver ju alltid kunna lyssna på engelska väderraopprterna (kräver lite träning, de pratar på ganska bra och använder ett lite eget språk).

 

Navtexen har ju egen skrivare, det gäller väl bara att komma underfund med hur man konfigurerar vilket område man rör sig på, vi får se vad vinterläsningen resulterar i.

Väderinfo via SeaTTY, är det på VHF? Det sitter en gammal klassisk VHF med telefonlur i båten men den skall bytas till en ny Garmin Blackbox som redan finns inköpt. Troligen i helgen, om det blir tid över.

 

Pactormodem finns så det är bara mina egna kunskaper och abonnemang som saknas men även här kanske det blir förkovring över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

Väderinfo via SeaTTY, är det på VHF?

Nej, kort eller långvåg. DWD sänder tex på 4583kHz men också långvåg tex 147,3kHz.

Väderfaxen ungefär samma. Jag har varit med länge så jag uppskattar väderfaxen, man kan se hur frontsystemen rör sig och hur man tror de kommer röra sig framöver. Ute på havet är vädret mera stabilt än över land så prognoserna är ganska tillförlitliga. Hur de ser ut finns HÄR.

Till skillnad mot GRIB-filer är faxen bearbetade av meteorologer.

NAVTEXen behöver du bara ställa in vilken typ av utsändning du vill lyssna på resp vilket område. Jag får lätt in en engelska, tyska, norska mm. Men inte svenska....

 

Ta hem NAVTEXEN och kör den hemma i vinter. Samma med kortvågsradio. Ganska kul hur mycket info det finns även utan internet!

Här finns en massa att läsa - om man har tid. Frank Singleton är en auktoritet på marint väder.

http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Home

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Det var intressanta länkar, även om jag inte kan tyska :)

 

Jag tar nog inte hem prylarna, det blir för krångligt att bygga antenner hemma i skogen, det får bli teoretisk läsning och praktik till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en liten "kurs" där vi samlades några gånger och lyssna mm. Himla trevligt även om bara några få kommer att använda använda kunskaperna i framtiden. Vi samlades hos en som bodde på landet, långt från stadens störningar. Antenn var en 7-10m kabel som vi spände upp med flaggstångens "sejnfall".

Vi hade väldigt trevligt och drack mycket kaffe.

Ett tips till alla som är lite intresserade. Man kan göra samma med tex tidvatten, utländska nautiska publikationer, meteorologi mm.

Vintern brukar ju ändå vara ganska tråkig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...