Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ARC

Bo i båt Helsingborg-Malmö

Rekommendera Poster

Hej!

Vilka marinor är öppna / lämpliga för boende i båt i Helsingborg-Malmöregionen? I Göteborg ligger väl de flesta i GKSS-hamnen i Långedrag, men har dålig koll på hur det hur ser ut söderut, och en Google-sökning hjälpte föga...

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad är lämpligt som boende? Vad har du för krav och önskemål?

 

Möjligt att det inte går att söka på Google om boende i marinor eftersom det nog inte är tillåtet. Att visstas på båten en kortare period är nog inga problem med hamnkaptenen men att bo permanent är inte tillåtet vad jag vet i de du tänker på här. 

Men så klart kan man bo på båt även om man inte får det. Jag har gjort det i Lundåkrahamnen där de har öppet för toa och dusch hela vintern för de som bor i hamnen med sin husbil.

Dockan marina i Malmö har också öppet hela vintern och ett 50-tal båtar i vattnet. Där finns förutom toa och dusch även tvättmaskiner och tumlare. Inget vatten då det kryper under frysrisk annars finns det. Elen är också påslagen året runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att du läser igenom stadgarna för dom ställena du är intresserad av att bo på, jag har redan kollat in Dockans website och där står det klart och tydligt att dom inte accepterar boende på båt (har inte läst deras stadgar men är ganska säker att dom har skrivit in ett förbud mot båtboende dock), synd om jag ska vara ärlig för det skulle vara en perfekt location att bo på och även nära till allting men sånt är livet tyvärr.

 

Det verkar som mycket få ställen är okej med boende på båt vilket är lite konstigt för om man bor där och kommer och går ofta så betyder det mer säkerhet och mindre risk för att tjuvar kommer på besök också då det är mer risk att dom ska bli caught in the act när dom bryter sig in i en båt.

 

Undrar om vi inte kan göra en lista här på Maringuiden av ställen som accepterar båt boende, det skulle vara ideal om jag ska vara ärlig.

 

Lycka till och let us know hur det gick med allting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår hamn är det heller inte tillåtet att bo i båten under vintern enligt reglerna. Men dt går bra om man pratar med ledningen för hamnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är det inte tilllåtet med anledning av att man inte vill ha fel personer liggande i hamnen.

Är man skötsam så går det nog bra på flera ställen.

 

Men det finns ju problem som måste lösas förstås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...