Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fabianm

Inombordare kinkig vid kallstart

Rekommendera Poster

Hej, köpte förra hösten en båt med, för mig min första inombordare (En Nanni diesel 3.100HE från ca 2005). Det är ett par saker jag skulle vilja ta itu med motorn men skulle vilja ha lite tips inför detta.

 

Först och främst upplever jag att motorn är lite väl kinkig på kallstarter, detta trots att man glödgat stiften. När motorn väl är varm är det aldrig något problem att starta den. Vad kan detta tänkas bero på? Ett dåligt glödstift? Eller vad kan man börja kolla för att få den att va lite kvickare att starta?

 

Utöver detta, tycker jag tomgången på motorn är lite väl låg då den just vid det varvtal tomgången är inställd på börjar skaka (lite väl mycket). Finns det något varvtal man normalt vill att en inombordare ska gå på, eller kan man dra upp denna något för att slippa detta?

 

Funderar på att även ge motorn en liten service nu inför hösten, utöver byta olja, bränsle samt oljefilter och impeller. Något mer jag bör byta? Ex drivrem?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för många år sedan en liten Peugeot 106 D som hade gått i Danmark på en halkövningsbana. Denna var helt hopplös att starta när det närmade sig +5˚ ute. Man fick mala och mala på startmotorn tills batteriet nästan gav upp. Jag fick förklarat för mig att bilen troligen hade gått väldigt mycket på tomgång och därför hade fått ”glaserade cylinderväggar”. Detta gör att kompressionen blir mycket sämre och motorn inte tänder bränslet på kompressionen trots ett bra glödstift. Att det skulle vara så i ditt fall är ju inte säkert men iallafall ett tips på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Det borde inte vara så svårt att kallstarta motorn på sommaren ens utan att glöda den, men...

Det beror på motortyp så det är inte omöjligt att man ska glöda denna motor alltid. Tillägg: Förkammardieslar som är vanligt för äldre motorer måste alltid glödas.

Ju sämre kompression en diesel får (med tiden) desto svårare är den att kallstarta.

 

Jag skulle börja med att kolla att glödstiften är okej och byta dessa om de inte är okej.

Skruva ur stiften och koppla på 12 V spänning och kolla att de verkligen blir varna som de ska.

 

Hjälper inte detta så får du gå vidare med felsökning; kompression, spridare, etc, etc.

 

Lite hjälp på vägen om du inte redan har dessa:

Här finns en instruktionsbok.

Här finns en verkstadsmanual.

 

Du får säkert flera bra råd snart av de som är lite mera hemma på dieslar.

 

Kämpa på!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ventilspelet. 

Vanligt att det ”glöms bort” vid sevice.

Blir i bästa fall svårstartad om det står fel. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rejält gaspådrag vid startförsök?

Det står 5 till 10 sekunders glödning i instruktionsboken, jag skulle föreslå 30 sekunder, kolla gärna med klockan, man upplever att sekunderna går fortare om man inte har något att mäta tiden med.

Och rejält med spänning till glödningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coppertail:

Kolla ventilspelet. 

Vanligt att det ”glöms bort” vid sevice.

Blir i bästa fall svårstartad om det står fel. 

Varför blir den svårstartad pga ökat ventilspel?.

Jag skulle förstå att så sker om ventilspelet bär men så sker knappast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Och rejält med spänning till glödningen!

Kan vara värt att kolla så att du har just rejält med spänning framme vid glödstiften när du glöder.

När du glöder bör det bli ett klart mätbart spänningsfall, men inte många volt.

 

Jag kan tänka mig (men har ingen aning egentligen ) att glödstiften är på 500 W eller så. Det blir cirka 50 A så det får inte vara dålig kontakt eller oxid i skarvarna på ledningen till glödstiften.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

Det borde inte vara så svårt att kallstarta motorn på sommaren ens utan att glöda den, men...

Det beror på motortyp så det är inte omöjligt att man ska glöda denna motor alltid. Tillägg: Förkammardieslar som är vanligt för äldre motorer måste alltid glödas.

Ju sämre kompression en diesel får (med tiden) desto svårare är den att kallstarta.

 

Jag skulle börja med att kolla att glödstiften är okej och byta dessa om de inte är okej.

Skruva ur stiften och koppla på 12 V spänning och kolla att de verkligen blir varna som de ska.

 

Hjälper inte detta så får du gå vidare med felsökning; kompression, spridare, etc, etc.

 

Lite hjälp på vägen om du inte redan har dessa:

Här finns en instruktionsbok.

Här finns en verkstadsmanual.

 

Du får säkert flera bra råd snart av de som är lite mera hemma på dieslar.

 

Kämpa på!

Mackey

Grymt tack! Instruktionsboken har jag men inte verkstadsmanualen den ska jag definitivt kika igenom. Yes jag har tänkt att jag också ska börja med glödstiften. Har förstått att det ska gå att mäta huruvida ett glödstift är dåligt eller ej med en multimeter. Ska också kolla att de blir varma! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Pentax:

Har du rejält gaspådrag vid startförsök?

Det står 5 till 10 sekunders glödning i instruktionsboken, jag skulle föreslå 30 sekunder, kolla gärna med klockan, man upplever att sekunderna går fortare om man inte har något att mäta tiden med.

Och rejält med spänning till glödningen!

Gällande gaspådrag har jag varierat lite för att försöka hitta något slags "gyllene läge" där den tuffar igång fortare. Upplever just nu att den starta enklast med relativt lite neutralgas. Gällande hur länge jag glödgar stiften har det också varierat. Men som du säger sekundrarna går fortare än man tänker :P Gissningsvis glödgar jag ca 5. Sambon glödgar desto längre. En kort fundering är dock, ska 30 sekunder behövas? Ska inte glödstiften bli varma relativt fort? Spänningen är definitivt ett måste att kolla. Tror inte det ska våra något fel på startbatteriet, har en voltmätare i båten till både startbatteriet och förbrukningsbatterierna (kopplat till skiljerelä), startbatteriet har legat kring 12,7-13 volt, se det ska vara fullladdat. Vad bör spänningen ligga på fram till stiften? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LonelyBird:

Varför blir den svårstartad pga ökat ventilspel?.

Jag skulle förstå att så sker om ventilspelet bär men så sker knappast...

 

Spelet kan lika gärna bli för litet som för stort. Enligt instruktionsboken som ts fick ovan ska ventilspelet kontrolleras årligen eller var 200:e timme. 

Låter överdrivet men tillverkaren kanske har något på känn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Fabianm:

En kort fundering är dock, ska 30 sekunder behövas?

Min VP2003 behöver det. Glödstift blir "trötta" med åren. Kolla hur mycket ström det tar.

Kompressionen är viktig, kolla den!

Ventilspelet tror jag har liten påverkan av starten men man ska absolut kolla det. Typ en gång per år är nog riktigt.

"Gasen" ska inte ha någon betydelse, regulatorn gör att bränslepumparna ger fullt. (om nu regulatorn fungerar som den ska).

Vissa motorer ska ha fullgas vid start (som min VP2003) för att aktivera kallstarten.

 

Jag testade att blåsa varmluft i insuget och då hoppar motorn igång så snällt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag testade att blåsa varmluft i insuget och då hoppar motorn igång så snällt.

 

Det funkar utmärkt, det finns maskiner med glödstift i insugningsröret och en ventil som sprutar in bränsle så att det bildas en "brasa" i insuget vid start, het luft och brinnande gas är efectivt för att få igång en trög maskin.

 

Men det ska knappast behövas på TS maskin, regulator eller inte jag hävdar att rejält gaspådrag gör att en trögstartad maskin startar lättare.

Man kanske skulle prova att glöda 30 sekunder innan man förkastar tipset.

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Min VP2003 behöver det. Glödstift blir "trötta" med åren. Kolla hur mycket ström det tar.

Kompressionen är viktig, kolla den!

Ventilspelet tror jag har liten påverkan av starten men man ska absolut kolla det. Typ en gång per år är nog riktigt.

"Gasen" ska inte ha någon betydelse, regulatorn gör att bränslepumparna ger fullt. (om nu regulatorn fungerar som den ska).

Vissa motorer ska ha fullgas vid start (som min VP2003) för att aktivera kallstarten.

 

Jag testade att blåsa varmluft i insuget och då hoppar motorn igång så snällt.

Ok, känns rent spontant som att stegen för att "felsöka" får bli följande; 

1. Kolla glödstiften (mäta resistensen (ohm?) i dem)

2. Kolla spänningen fram till glödstift

3. Gör komptest (vilket för mig blir helt nytt, vad bör kompressionen ligga på? Kanske står i verkstadsmanualen...)

4. Kolla ventilspelet (vilket också blir helt nytt för mig, så får nog sätta mig in lite mer  i det. Här känner jag nämligen att jag är ute på djupt vatten).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Fabianm:

Ok, känns rent spontant som att stegen för att "felsöka" får bli följande; 

1. Kolla glödstiften (mäta resistensen (ohm?) i dem)

2. Kolla spänningen fram till glödstift

3. Gör komptest (vilket för mig blir helt nytt, vad bör kompressionen ligga på? Kanske står i verkstadsmanualen...)

4. Kolla ventilspelet (vilket också blir helt nytt för mig, så får nog sätta mig in lite mer  i det. Här känner jag nämligen att jag är ute på djupt vatten).

 

Ja då har du stenkoll på motorn!

Kompressionstest kan man kanske få någon verktadskille som kommer förbi och kollar på sin fritid. Köper man utrustning så blir man en av de mest populära i hamnen!

Ventilspel är enkelt att kolla, borde finnas fina klipp på Youtube.

När man ändå har spridarna upp kan man dra runt motorn och se hur de funkar. Det ska komma en jämn och fin dimma. Är det en smal stråle och/eller efterdropp så ska spridaren renoveras.

 

Det som kan vara bra är Båtmekanikerkurser, lite på hur de är inriktade. Det kan bli mycket 2takt bensin problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Min VP2003 behöver det. Glödstift blir "trötta" med åren. Kolla hur mycket ström det tar.

Kompressionen är viktig, kolla den!

Ventilspelet tror jag har liten påverkan av starten men man ska absolut kolla det. Typ en gång per år är nog riktigt.

"Gasen" ska inte ha någon betydelse, regulatorn gör att bränslepumparna ger fullt. (om nu regulatorn fungerar som den ska).

Vissa motorer ska ha fullgas vid start (som min VP2003) för att aktivera kallstarten.

 

Jag testade att blåsa varmluft i insuget och då hoppar motorn igång så snällt.

Vad har du för VP 2003, som har glödstift? Kallstarten aktiveras genom att dra stoppreglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rollen:

Vad har du för VP 2003, som har glödstift? Kallstarten aktiveras genom att dra stoppreglaget.

Glödstiftet sitter i insuget, inte standard men jag vet en till som har det. 

För kallstart ska man ställa gasen på fullt och dra i stoppreglaget enl instr.boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Ja då har du stenkoll på motorn!

Kompressionstest kan man kanske få någon verktadskille som kommer förbi och kollar på sin fritid. Köper man utrustning så blir man en av de mest populära i hamnen!

Ventilspel är enkelt att kolla, borde finnas fina klipp på Youtube.

När man ändå har spridarna upp kan man dra runt motorn och se hur de funkar. Det ska komma en jämn och fin dimma. Är det en smal stråle och/eller efterdropp så ska spridaren renoveras.

 

Det som kan vara bra är Båtmekanikerkurser, lite på hur de är inriktade. Det kan bli mycket 2takt bensin problem.

Låter bra, tack :) tror jag har den där populära kompisen i hamnen så ska se om jag kan låna och göra komptest.

 

Tror också det kan vara nyttigt med med ngn meck kurs (och kul), har funderat på att köra läsa både maskinbefäl och fartygsbefäl men har inte tagit tag i saken ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av dom vanligaste felen är att det läker in luft i bränslesystemet, har du bytt filter nyligen? kolla så att avluftningsskruven är ordentligt åtdragen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...