Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Prettopetter

Knakande ljud från power trim Yamaha F50

Rekommendera Poster

Hej, nu har ni en gröngöling på tråden. Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

 

Har en yamaha f50 -98 där tilten knakar då den rör sig upp och ned. Läget då det knakar är rätt högt upp, nästan i toppläget. Annars rör sig tilten jämnt och obehindrat men missljudet stör mig. Vill att allt ska vara perfekt 😉

 

Någon som känner igen detta problem?!

 

Jag har fyllt på och luftat enligt instruktion, kan det fortfarande vara kvar luft? Jag har dock inte använt Yamahas egen hydralolja men kan det verkligen spela någon roll?

 

Vore enormt tacksam om någon kunde hjälpa en orolig själ. 

 

Ha det!

Redigerad av Prettopetter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tryckt in fett i alla smörjnipplar?

Så att det kommer ut nytt fett där det ska komma ut?

Tycker det låter som om "gångjärnen" inte har tillräckligt med smörjning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knakande vid tiltning kan ibland vara reglagekablar eller styrning som tar i någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. När började det?

2. Är det verkligen hydrualen som "knakar".

3. Jag misstänker att något kommer emellan när motorn är upphissad till max och då "knakar"

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det, men ska kolla extra noga en gång till. 

 

Det kom när jag testade tilten efter att den stått i garaget över vintern. När jag släpper på skruven så att jag kan höja och sänka motorn för hand så knarrar det även då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du tryckt in fett i alla smörjnipplar?

Så att det kommer ut nytt fett där det ska komma ut?

Tycker det låter som om "gångjärnen" inte har tillräckligt med smörjning. 

Jag har smörjt i vår men ska köra en extra runda med fettsprutan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Knakande vid tiltning kan ibland vara reglagekablar eller styrning som tar i någonstans.

 

2 timmar sedan skrev Mange249:

Knakande vid tiltning kan ibland vara reglagekablar eller styrning som tar i någonstans.

Jag har kollat men jag ser verkligen ingenting som skulle kunna vara i kläm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-19 vid 19:29 skrev Mange249:

Knakande vid tiltning kan ibland vara reglagekablar eller styrning som tar i någonstans.

Tycker det också låter som en trolig orsak. Testa att spraya något friktionshämmande över kablarna och tilta och lyssna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och försökte spreja fett där jag kunde komma åt men ljudet är fortfarande kvar. Jag lägger ut en film imorgon så får ni höra ljudet samt om ni kan se något galet. 

 

Tack för er hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade problem med brak o knak på min Suzuki 140. Fick tipset att lägga fett på ändarna av powertrimkolvarna och då blev det tyst. Men på din har du kanske gemensam kolv för tilt o powertrim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎20 vid 21:29 skrev Prettopetter:

Jag lägger ut en film imorgon så får ni höra ljudet

Det vore bra ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det vore bra ...

 

 

Där har ni ljudet, kan tilläggas att när man sänker och höjer motorn för hand så känner man ett motstånd när det knakar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter definitivt som om kolven kärvar i cylindern. Utan att vara en expert på området:
1. Hur ser hydrauloljan ut?

2. Skulle nog demontera cylindern om oljebyte inte hjälper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Prettopetter:

Den ser lite simmig ut

Kan vara vatten i oljan och därmed rostangrepp på insidan av cylindern. Som då ger det knarrande ljudet när kolven trycks förbi rostangreppen.
Jag skulle absolut kolla hur cylindern ser ut på insidan.

Du skriver dessutom:
kan tilläggas att när man sänker och höjer motorn för hand så känner man ett motstånd när det knakar. 

Vilket bygger på min teori om rostangrepp på insidan av powerliftens cylinder.

Man undrar ju hur det har kommit in vatten där. Du får nog detaljgranska powerliftens alla delar, speciellt de som kan befinna sig under vatten.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, får väl lämna in den för inspektion då. Känns inte som jag vågar skruva isär för egen hand. Tack för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Du har ett plus när du vet dina begränsningar. Har du ingen polare som är bra på att mecka? (meka)
Annars, välj en välrenommerad verkstad.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har mina misstankar om när det kan ha kommit in vatten men det är en annan historia. Om det är som du säger, har du någon uppfattning om det är en dyr historia att skruva upp och rengöra? Djup ångest här nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på teorin med rost i cylindern till den grad att det kärvar. Rost i ett hydraulsystem brukar snarare orsaka läckage iom att rosten kan slita på packboxar runt kolvar mm och sätta igen ventiler. Man kan också få trögare funktion.

 

Jag tycker snarare det låter som att nånting annat kärvar. Testa att lossa ventilen för nödsänkning och lyft motorn upp och ner för hand och leta därifrån. Det kan absolut vara trimmet som är boven(med exvis en sne kolv), men det blir snabbt väldigt kostsamt att lämna in motorn. Oljan kan du byta själv och om du nu har ett mindre intrång kanske byta olja då och då istället...

 

MEN var väldigt försiktig när du lossar ventilen. Har du inte stöttat upp motorn ordentligt ramlar den ner och krossar dina händer när trycket försvinner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan leva med själva oljudet men vill inte att anledningen till oljudet ska leda till att något förstörs och på så sätt leder till en dyr kostnad. Tacksam för erat engagemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande att det är något som ska smörjas.

På filmen syns ganska tydligt att trimcylindern vrider sig uppåt (naturligtvis gör den det!) när du trimmar upp. Kan det vara i dess fäste som det saknas fett?

Sen tycker jag inte det ser ut som om det är nytt fett som har trängt ut ur de olika delarna utan snarare att man försökt lägga på fett utanpå på vissa ställen. Har du verkligen tryckt in rikligt med fett i ALLA nipplar med en fettspruta? Kolla i manualen där jag har för mig att det står hur många nipplar motorn har. 

(Sålde min F50 i somras och skickade med manualen så jag kan inte kolla åt dig.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som styrningen fastnat,lossa länken vid motorn och testkör upp o ned,eller så är smörjnipplarna täta inget fett går in ,skruva ut o testa, byt om du inte får dom att funka.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J11Jag har gått igenom de smörjpunkterna på motorn som är i boken, och har nu tryckt i rikligt med fett men ljudet är fortfarande kvar.

 

Screenshot_20180822-204244_Chrome.thumb.jpg.cdd0c4a93694bb60c70ea871cc72b226.jpg 

Det är väl bara de nipplarna som sitter närmast aktern som skulle kunna påverka ljudet?

 

Screenshot_20180822-204244_Chrome.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev karluno:

låter som styrningen fastnat,lossa länken vid motorn och testkör upp o ned.

Även fast styrningen går lätt och fint?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Prettopetter:

Även fast styrningen går lätt och fint?

ja i sidled när du kör går den ju lätt,men när du tiltar motorn vrider ju hela styrkabeln sig ,inte mycket men kan vara det oljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Prettopetter:

J11Jag har gått igenom de smörjpunkterna på motorn som är i boken, och har nu tryckt i rikligt med fett men ljudet är fortfarande kvar.

 

Det är väl bara de nipplarna som sitter närmast aktern som skulle kunna påverka ljudet?

Ja, det bör bara vara de två som syns på mittenbilden till vänster som påverkar tycker jag. Och med rikligt med fett menar du att det nu kommer ut nytt friskt fett runt lederna?

Har du tittat på trimcylinderns infästningar i riggen och smörjt där, även om det inte står med i smörj-schemat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är nytt fett som sipprar ut. Har och varit med fett på alla de delar som rör sig när tilten går upp och ned. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev karluno:

låter som styrningen fastnat,lossa länken vid motorn och testkör upp o ned,eller så är smörjnipplarna täta inget fett går in ,skruva ut o testa, byt om du inte får dom att funka.

Lite osäker på vilken länk du menar jag ska lossa. Vänster eller höger sida på motorn bakifrån sett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...