Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
arrebarre

Motorn startar ej. Hör klickljud.

Rekommendera Poster

45 minuter sedan skrev arrebarre:

Yes, får köpa mig ett par på Clas Ohlson:

https://www.clasohlson.com/se/Krokodilklämma/Pr361026000

Tack för tipset.

 

Ringer marinservice, de ville byta startmotorn när jag förklarade problemet.

 

Att byta en startmotor är normal inte särskilt svårt, även om man är ovan att meka med motorer.

Som vanlig krävs att man är noga och för säkerhets skull tar många bilder under arbetet.

Vid alla arbeten skall batteriet vara helt bortkopplat och kablar fästade så att de inte kan komma i kontakt med batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev arrebarre:

Ringer marinservice, de ville byta startmotorn när jag förklarade problemet.

 

Ja det lär lösa problemet oavsett om det beror på:

- Dålig kontakt

- Dålig startmotor

- Dålig solenoid.

Lär inte kosta mer än 3-4tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla

Nu har en hobbymekaniker bytt startmotor. 

Men saken är den att motorn han hade med sig saknade en del, så han bytte enbart själva delen som jag bifogat.

 

Han fick fila i 2 hål och byta delar hit och dit för att få ihop det, då allt inte passade helt perfekt till en början. Han se att de tillverkades i olika länder och ibland är det så. 

MEn det känns inte bra, däremot startade båten. 

 

- Finns det en risk att hela motorn går sönder om startmotorn inte är helt 100% ?

- För annars kan jag gå ut och köra med den nu då? 

- Jag antar att den är korrekt ikopplad då den bara tänds när jag skruvar på nyckeln+

 

received_2071284462905355.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att säga bara på den beskrivningen. Din fråga borde du snarare ställa till "mekanikern" du anlitade.

 

Om drev o.s.v. inte riktigt passar kan det visserligen fungera ett tag men sliter onödigt på saker i motorn som startkrans. Det att han fick plocka ihop olika delar verkar ju lite konstigt, i synnerhet eftersom de ändå inte var mer inkompatibla än att han kunde få ihop det. Är du säker på att han begrep vad han gjorde och att det inte var hans kunskapsnivå som kanske gjorde att han började bygga om ? 

Det spelar ingen roll i vilket land en reservdel till en motor är tillverkad, den skall passa. Om den är till rätt motor. Snarast hade han nog inte med en del till din motor, utan till en liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-11 vid 20:15 skrev IngemarE:

Omöjligt att säga bara på den beskrivningen. Din fråga borde du snarare ställa till "mekanikern" du anlitade.

 

Om drev o.s.v. inte riktigt passar kan det visserligen fungera ett tag men sliter onödigt på saker i motorn som startkrans. Det att han fick plocka ihop olika delar verkar ju lite konstigt, i synnerhet eftersom de ändå inte var mer inkompatibla än att han kunde få ihop det. Är du säker på att han begrep vad han gjorde och att det inte var hans kunskapsnivå som kanske gjorde att han började bygga om ? 

Det spelar ingen roll i vilket land en reservdel till en motor är tillverkad, den skall passa. Om den är till rätt motor. Snarast hade han nog inte med en del till din motor, utan till en liknande.

Tack för svar, ja det känndes inte rätt. Men han känns inte jättepålitlig. Det är en båtmekaniker som jobbar åt en riktig firma, men han känns bara lite skev.

 

Jag ber han plocka ut den så ringer jag en annan firma som fixar in en riktig startmotor.

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte någon kompis som är tekniskt kunnig? Du verkar ha obegränsat med pengar som du öser över personer som du inte litar på.
Någonstans har du en kompis kompis osv som har mer kompetens än de människor du anlitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev arrebarre:

Tack för svar, ja det känndes inte rätt. Men han känns inte jättepålitlig. Det är en båtmekaniker som jobbar åt en riktig firma, men han känns bara lite skev.

 

Jag ber han plocka ut den så ringer jag en annan firma som fixar in en riktig startmotor.

 

Nja, rusa nu inte åstad och be honom plocka bort det han gjort bara för att du fått indikationer om att det kanske inte var det bästa på ett forum av folk (som jag), som du dessutom inte har en aning om vilka det är eller vad vi kan.

 

Fundera nu över läget och - inte minst - försök förstå vad som har gjorts så du lär dig lite på kuppen. Då kan du lättare veta vad du vill ha omgjort eller kanske t.o.m. kan skaffa en passande startmotor och byta själv.

För hur vet du annars om nästa firma gör ett bättre jobb ?  Och hur skall du tala om för den förra VARFÖR han skall riva bort alltihop ? 

"En som jag inte vet vem det är på ett båtforum sa att det kunde vara en risk med det du gjort"...

 

Nej, försök förstå själv först innan du tar nästa steg. Det är din båt, och nästa gång något händer kanske du varken har forum eller någon annan att fråga.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som en kompetent mekaniker som löste det hela och allt funkar. 

Motorer finns nog i flera varianter oftast även om de heter samma.

 

Alternativet hade varit att han åkte hem med förklaringen att du får vänta ytterligare några på en annan start motor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska ha en båt borde det vara i ditt eget intresse att lära sig hur saker i båtar fungerar. Samma sak om du har ett hus, en bil eller en cykel,  Viss grundläggande kunskap måste man alltid ha för att kunna hantera sina ägodelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Har du inte någon kompis som är tekniskt kunnig? Du verkar ha obegränsat med pengar som du öser över personer som du inte litar på.
Någonstans har du en kompis kompis osv som har mer kompetens än de människor du anlitar.

Tyvärr har jag inte det, varken en tekniskt kunnig kompis eller oändligt med pengar. Däremot är jag inte kunnig inom området och då ser jag hellre att andra kunniga löser det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Baxlaget:

Om du nu ska ha en båt borde det vara i ditt eget intresse att lära sig hur saker i båtar fungerar. Samma sak om du har ett hus, en bil eller en cykel,  Viss grundläggande kunskap måste man alltid ha för att kunna hantera sina ägodelar.

Jag försöker lära mig men jag har verkligen svårt att förstå mig på dessa enligt mig mer invecklade delar. 

Ska efterforska lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev arrebarre:

Jag försöker lära mig men jag har verkligen svårt att förstå mig på dessa enligt mig mer invecklade delar. 

Skämtar du med oss här på forumet? Vad jobbar du med?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

Skämtar du med oss här på forumet? Vad jobbar du med?

Nej det gör jag inte. Jag jobbar med övervakningskameror, GPS Trackers och ehandel verksamhet. Så kontorsjobb I stort sett. 😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev arrebarre:

Jag jobbar med övervakningskameror, GPS Trackers och ehandel verksamhet. Så kontorsjobb I stort sett

Så du jobbar med teknik alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det möjligen dags att försöka få tag i lite majskorn?

 

Vår ekonomichef är inget vidare på teknik och vår IT kille är usel mekaniker.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Är det möjligen dags att försöka få tag i lite majskorn?

 

Vår ekonomichef är inget vidare på teknik och vår IT kille är usel mekaniker.

Ingen ursäkt. De har inte någon båt ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Är det möjligen dags att försöka få tag i lite majskorn?

Trots allt håller du med mig Mackey, man måste kunna sina prylar ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det enda riktiga är att byta till en "riktig" startmotor. Finns HÄR om jag förstår rätt.

Nu vet jag inte ser ut på denna motorn men det brukar vara ganska enkelt att byta startmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev arrebarre:

Den startar, men den låter väldigt annorlunda nu jämfört med innan när den startar. Den är även lite trögstartad. 

Se gärna video. Är det normalt? 

Ursäkta min otroliga inkompetens kring detta. 

https://www.dropbox.com/s/r5xvegxp65xbhln/VID_25120415_135745_553.mp4?dl=0

Det där lät väl bra? Jag hörde inget konstigt. Om det gick tyngre än tidigare kanske batteriet är lite dåligt laddat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrebarre skrev: Se gärna video. Är det normalt?

För att äntligen återgå till trådens ämne; det verkar helt normalt i din videosnutt! Tror alltså som Lawea att du oroar dig i onödan!


Ditt foto från inlägget 6:e september visar bara själva el-motorn i din hand.
[Normalt brukar bara solenoider säljas som separat reservdel till startmotor-paket. Men på eftermarknaden kan tydligen numera även själva el-motorn köpas separat. (Bra kan jag tycka, för varför byta ut saker som fungerar ifall de kan funka många år till.)]
   Eftersom detta med utbyte av enbart elmotorn är relativt nytt så kan det nog finnas vissa smärre anpassningsproblem för passning. (Exempelvis kan det nog behövas filas litet för att anpassa hålstorlekar eller liknande, knappast något att oroa sig för om det inte görs alldeles fel hållfastighets-mässigt. Kan jag tycka.)
Tror din mek har fixat detta på bästa sätt. Alltså bytt enbart själva elmotorn för att spara dina pengar då detta numera tycks möjligt.


Bilden f.ö. snodd ur denna klassiska och super-pedagogiska filmsnutt angående startmotorers funktion.
(Kolla gärna många gånger, fokusera på olika detaljer, finns alltså många saker att kontemplera innan man begriper startmotorfunktionen som helhet. ENJOY!)

startmotor.motorn.png

Redigerad av Thomas-1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-14 vid 16:47 skrev Thomas-1:

Arrebarre skrev: Se gärna video. Är det normalt?

För att äntligen återgå till trådens ämne; det verkar helt normalt i din videosnutt! Tror alltså som Lawea att du oroar dig i onödan!


Ditt foto från inlägget 6:e september visar bara själva el-motorn i din hand.
[Normalt brukar bara solenoider säljas som separat reservdel till startmotor-paket. Men på eftermarknaden kan tydligen numera även själva el-motorn köpas separat. (Bra kan jag tycka, för varför byta ut saker som fungerar ifall de kan funka många år till.)]
   Eftersom detta med utbyte av enbart elmotorn är relativt nytt så kan det nog finnas vissa smärre anpassningsproblem för passning. (Exempelvis kan det nog behövas filas litet för att anpassa hålstorlekar eller liknande, knappast något att oroa sig för om det inte görs alldeles fel hållfastighets-mässigt. Kan jag tycka.)
Tror din mek har fixat detta på bästa sätt. Alltså bytt enbart själva elmotorn för att spara dina pengar då detta numera tycks möjligt.


Bilden f.ö. snodd ur denna klassiska och super-pedagogiska filmsnutt angående startmotorers funktion.
(Kolla gärna många gånger, fokusera på olika detaljer, finns alltså många saker att kontemplera innan man begriper startmotorfunktionen som helhet. ENJOY!)

startmotor.motorn.png

Wow tack för ditt otroligt utförliga och bra svar. Ska läsa på. Är betydligt enklare med bilder med. :) Tack för info. Ska försöka byta själv med en kompis. Uppdaterar er här i tråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde precis denna efter mejlkontakt med butiken:

https://www.startmotor.se/item/700 050/Startmotor 12V 1.6kW%2C eftermarknad premium/Inombordare/Marin/Mercruiser/Startmotorer/Volvo Penta/

 

Byter ut hela enheten mot den, så jag kan sova gott om natten. Uppdaterar er i tråden. 

Tack till @bhemac som tipsade om startmotorn. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...