Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
arrebarre

Motorn startar ej. Hör klickljud.

Rekommendera Poster

Hej Alla. 

Har inte kört båten på några veckor och den startar inte nu. 

Det enda jag hör. Är ett klickljud från motorn, och ingen rotation. Första gången roterade den lite på iaf. Nu hör jag bara klickljud. Är det batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så lite kunskaper om hur din båt fungerar kanske det är bättre att du stannar iland?

  • Gilla 3
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev pseudonym:

Med så lite kunskaper om hur din båt fungerar kanske det är bättre att du stannar iland?

Haha ja men det är väll ingen kul. :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kolla batteriet är som sagt en bra början. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klickljudet kommer från solenoiden, dvs ett kraftigt relä som har till uppgift att ge ström till startmotorn. Om den bara klickar så får den inte tillräckligt med ström från batteriet.
I denna situation är det många som bara köper ett nytt batteri och så fungerar allt igen!

En stund.


Det troligaste felet är att generatorn inte laddar. Koppla på ett extrabatteri med startkablar.
Startar mororn nu? I så fall kopplar du bort det extra batteriet och mäter sedan spänningen på båtens batteri.
Osv. Experterna här kommer leda dig vidare ...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev arrebarre:

Hej Alla. 

Har inte kört båten på några veckor och den startar inte nu. 

Det enda jag hör. Är ett klickljud från motorn, och ingen rotation. Första gången roterade den lite på iaf. Nu hör jag bara klickljud. Är det batteriet?

 

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev DasElfbow:

Ja

Eller Njae, kanske, eller något annat.

 

Böra med att kola batteriet, det kan vara det som är dåligt laddat.

 

Ett batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik (vått batteri, men ändå ett riktmärke):

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

 

Du borde kunna starta om du har 12 volt eller mer tycker jag, i alla fall om alla kablar och anslutningar är bra i bra skick.

 

Om batteriet är okej så kolla anslutningarna och kablarna mellan batteriet och motorn och startstartmotorn. Se till att allt är helt och rent från oxid. Skrapa/borsta bort ev. oxid och stryk på lite vaselin eller batteripolsfett på skarvarna innan du monterar tillbaks allt. Kolla också att skarvar mellan kabel och kabelskor är fria från oxid. Gör om anslutningarna med oxidfria kablar om det behövs.

 

Om du har för låg spänning för att kunna starta så försök med annat batteri och/eller startkablar.

Funkar det att starta så gäller det att lista u varför batteriet i båten är dåligt, men det är väl en annan kurs tror jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja säga att det är batteriet som är gammalt och dåligt. byt och det är fixat, tror nog nästan alla båtar idag har laddmätare eller? 😃 om inte så är det bara ner med mätaren och mäta på generatorn. Laddar den som det skall så är det inga problem, då är det batteriet som var dåligt=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du går i fällan och köper ett nytt batteri, läs mitt svar ovan.

 

(av någon anledning verkar det mycket "bättre" att köpa ett nytt batteri än att lära sig att felsöka ett elsystem även om batteriet inte är källan till problemet. Ja, det kan vara svårt men det ursäktar inte enkla quick-fix. Ibland måste man kavla upp ärmarna och ta tag i problemet på allvar. Eller anlita proffs. Det finns ingen genväg).

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danzo:

Skulle vilja säga att det är batteriet som är gammalt och dåligt.

Kan vara så, men det kan också vara något annat och det är ju dumt att köpa ett nytt batteri om det är kablarna till motorn och/eller startmotorn som är dåliga eller bara för att batteriet är urladdat av misstag.

 

Med ett nytt batteri kan det gå att starta även med dålig kontakt eller dålig laddning, men kanske går det inte att starta med ett bra batteri som bara har ett par år på nacken (men som kan fungera i fem år till).

 

Behöver man ett nytt batteri till bilen är det bara att gå ner på macken någon av de första kalla dagarna på hösten och testa några batterier i batteriinsamlingen så hittar man nästan alltid ett fräscht batteri som håller i fem år.

 

Kolla vad som är fel och åtgärda dessa fel är min rekommendation och det kan mycket väl vara så enkelt att batteriet är kasst.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att börja med att ladda batteriet och se om det hjälper

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en voltmätare. Kolla batteri. Är det över under 12 v ladda.

Är det över 12 v sätt mätaren mot + på batteriet och mot + på Startmotorn. Vrid om nyckeln, läs av antal V.

Om du har låg volt nu. Så är det dålig koppling någonstans mellan batteri och Startmotorn.

 

Obs du måste försöka starta när du läser av!!  Annars får du troligtvis samma mätning som på batteriet.

 

Hade själv samma fel i höstas då köpte jag nytt batteri helt i onödan. Visade sig vara huvudströmbrytaren som va boven.

 

Nu har jag ny strömbrytare där jag kan välja batteri och 2 batterier i båten.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lawner:

Om du har låg volt nu. Så är det dålig koppling någonstans mellan batteri och Startmotorn.

Om du har hög volt menar du väl.

Då är det högt spänningsfall i pluskablarna från batteriets pluspol till startmotorns plussida.

 

Frågan är hur många volt som kan anses högt vid denna mätning.

Min bedömning är att två volt spänningsfall är okej (men onödigt mycket), men det måste någon annan verifiera.

 

Ett alternativ är ju att mäta mellan minus på batteriet och plus på startmotorn.

Då ska det vara hög volt.

 

Det kan ju också vara dålig kontakt på minussidan vilket kan kollas på motsvarande vis (fast tvärt om...).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mackey:

Om du har hög volt menar du väl.

Då är det högt spänningsfall i pluskablarna från batteriets pluspol till startmotorns plussida.

 

Frågan är hur många volt som kan anses högt vid denna mätning.

Min bedömning är att två volt spänningsfall är okej (men onödigt mycket), men det måste någon annan verifiera.

 

Ett alternativ är ju att mäta mellan minus på batteriet och plus på startmotorn.

Då ska det vara hög volt.

 

Det kan ju också vara dålig kontakt på minussidan vilket kan kollas på motsvarande vis (fast tvärt om...).

 

Mackey

Självklart mäta från - på batteri till + på Startmotorn. Slarvigt skrivit av mig.

 

Jag tycker det är ett smidigt sätt att lokalisera vart ev glapp sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla. Ska testa med ett nytt batteri, då detta visar cirka 12,7v som max när underhållsladdaren är kopplad. Går ändå ej att starta.. Det var lite trögt att starta sist jag lyckades starta båten med. Återkommer med svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte en äldre Yamaha utombordare, vilka var kända för att ha problem med solenoiden, men det kanske är samma problem med din motor? Då brukar det bara höras ett litet klick men solenoiden orkar inte hoppa upp och gripa tag om kugghjulet och starta motorn. På äldre Yamaha utombordare hände det att axeln blev lite angripen av rost eller annat och inte löpte så lätt och motorn blev svårstartad. En kompis hade alltid med sig en liten hammare ut i båten och efter ett lätt och välriktat slag hoppade motorn igång snällt igen. Den långsiktiga lösningen för hans del blev att smörja axeln ordentligt varje höst. 

Nu tror jag i första hand, som övriga här, att det är batteriet och att en undersökning om vad som orsakar problemet börjar med att se om motorn startar med ett hjälpstartsbatteri inkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade ett liknande problem förra året och det var oxid/ärgning på pluskabeln vid batteriet som var problemet. Trots fullladdat batteri så hade jag bara ca 9-10 V vid startmotorn när jag försökte starta.

 

Klippte bort ca 5 cm och fick hjälp att pressa på en ny kabelsko, sedan fungerade allt igen.

 

Mvh

 

Andreas

Redigerad av Andreasp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Kablarna ser dock rätt bra ut, så det måste nästan vara batteriet. 

Då är det mellan dessa 2 batterier:

https://www.captains.se/battillbehor/el-belysning/marinbatterier/startbatteri-tudor-marin-74-ah.html

och

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteri_Tillbehor/TUDOR_LEISURE_AGM_75Ah_650Wh?id=15412

 

I manualen står det att jag ska ha

- minst 650cca

- minst 135 minuters reservkapacitet

 

Funkar båda batterierna tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget gammalt batteri stående som du kan ladda upp?

Det bästa vore, som föreslagits ovan, att koppla ytterligare ett batteri så ökar du kapaciteten på ditt nuvarande och kan koppla bort extrabatteriet när motorn startar. Då kan du se om du får ordentlig laddning till batteriet, precis som sign Baxlaget skrivit ovan. När allt kommer omkring så behöver du veta vad som gör att motorn inte startar.

Förakta inte förslaget att hitta ett fräscht batteri i lådan för batteriåtervinning på macken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Du har inget gammalt batteri stående som du kan ladda upp?

Det bästa vore, som föreslagits ovan, att koppla ytterligare ett batteri så ökar du kapaciteten på ditt nuvarande och kan koppla bort extrabatteriet när motorn startar. Då kan du se om du får ordentlig laddning till batteriet, precis som sign Baxlaget skrivit ovan. När allt kommer omkring så behöver du veta vad som gör att motorn inte startar.

Förakta inte förslaget att hitta ett fräscht batteri i lådan för batteriåtervinning på macken.

Tyvärr har jag inget som jag kan ladda upp. 😕

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev arrebarre:

Tyvärr har jag inget som jag kan ladda upp. 😕

 

 

Har du en laddare? I så fall koppla på den och prova att starta efter en stunds laddning.

 

Har du ingen laddare så köp en. Den behöver du ju ändå så du kan ladda batteriet fullt inför vintern. 

 

En voltmätare är också bra att ha så du kan mäta volt. Och strömfall över kablarna. Inte omöjligt att den går igång på ett nytt batteri även om det är dålig kontakt i kablarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lawner:

Har du en laddare? I så fall koppla på den och prova att starta efter en stunds laddning.

 

Har du ingen laddare så köp en. Den behöver du ju ändå så du kan ladda batteriet fullt inför vintern. 

 

En voltmätare är också bra att ha så du kan mäta volt. Och strömfall över kablarna. Inte omöjligt att den går igång på ett nytt batteri även om det är dålig kontakt i kablarna. 

Jag har laddare och voltmätare i båten. Det gick ej att starta även med underhållsladdaren, men den ger väll inte tillräckligt med ström för att starta? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev arrebarre:

Tyvärr har jag inget som jag kan ladda upp. 😕

 

 

 

19 minuter sedan skrev ChristerN:

...

Förakta inte förslaget att hitta ett fräscht batteri i lådan för batteriåtervinning på macken.

Och ingen mack i närheten?

 

Visst, det är ju dina pengar. Köp ett nytt batteri. Men du måste ändå komma fram till varför inte motorn startar. Dålig laddning pga dåliga kontakter/kablar/dålig generator/dåligt batteri, något som ligger och tjuvdrar ström osv osv. 

Att det inte gick att starta med en laddare inkopplad kan tyda på att det inte är batteriet det är fel på.

Jag lämnar den här tråden nu och önskar dig lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Och ingen mack i närheten?

 

Visst, det är ju dina pengar. Köp ett nytt batteri. Men du måste ändå komma fram till varför inte motorn startar. Dålig laddning pga dåliga kontakter/kablar/dålig generator/dåligt batteri, något som ligger och tjuvdrar ström osv osv. 

Att det inte gick att starta med en laddare inkopplad kan tyda på att det inte är batteriet det är fel på.

Jag lämnar den här tråden nu och önskar dig lycka till.

 

Jodå, bor i Stockholm så det finns nog en del mackar utanför. Nu förstår jag inte? Du menar att jag ska hitta ett batteri i mackens batteriåtervinning? Visste inte ens att de hade sådana.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara batteriet som är dåligt men det kan lika gärna vara solenoiden eller dålig kontakt.

Mät mellan plus på startmotorn och batteriminus samtidigt som du kör startmotorn.

Normalt sjunker spänningen till neråt 9V. Gör den inte det så är det troligen solenoiden. Sjunker spänningen, troligen batteriet.

Sjunker spänningen ännu mer, batteri eller dålig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det kan mycket väl vara batteriet som är dåligt men det kan lika gärna vara solenoiden eller dålig kontakt.

Mät mellan plus på startmotorn och batteriminus samtidigt som du kör startmotorn.

Normalt sjunker spänningen till neråt 9V. Gör den inte det så är det troligen solenoiden. Sjunker spänningen, troligen batteriet.

Sjunker spänningen ännu mer, batteri eller dålig kontakt.

Jag ska göra detta, men om batteriet är dött. Vilken av de 2 jag länkade rekommenderar du? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev arrebarre:

Vilken av de 2 jag länkade rekommenderar du? 

Svårt val. AGM är alltid trevligare men jag är tveksam till om det är värt dubbla pengen. Kall vinter och svårstartad motor då är AGM motiverat.

Själv har jag AGM men det berodde på att jag fick ett batteri över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-23 vid 20:02 skrev arrebarre:

Tack alla. Ska testa med ett nytt batteri, då detta visar cirka 12,7v som max när underhållsladdaren är kopplad. Går ändå ej att starta.. Det var lite trögt att starta sist jag lyckades starta båten med. Återkommer med svar. 

 

Du kan inte starta direkt efter att laddaren ("underhållsladdare" ?) kopplats på. Den måste ladda batteriet en bra stund, t ex över natten. Laddaren kan inte lämna mer än ett par ampere, medan starten kanske drar 50-100A. Precis likadant som på en bil (har du inte laddat batteriet i bilen någon gång ?), om du nu inte har en avancerad laddare med inbyggt batteri, s.k. starthjälp.

 

Att du hade 12,7V strax efter (?) att laddaren kopplats på kan tyda på att batteriet är någorlunda friskt och slukade så mycket laddström att laddaren inte orkade få upp spänningen högre. Just då. Men var totalt urladdat - av någon anledning som du får luska ut senare.

 

Som sagt - sätt batteriet du har på laddning i 12-24 tim först innan du gör något annat. Mät sedan spänningen över det, dels innan du kopplar bort laddaren och sedan (minst) 5-10h senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

 

Du kan inte starta direkt efter att laddaren ("underhållsladdare" ?) kopplats på. Den måste ladda batteriet en bra stund, t ex över natten. Laddaren kan inte lämna mer än ett par ampere, medan starten kanske drar 50-100A. Precis likadant som på en bil (har du inte laddat batteriet i bilen någon gång ?), om du nu inte har en avancerad laddare med inbyggt batteri, s.k. starthjälp.

 

Att du hade 12,7V strax efter (?) att laddaren kopplats på kan tyda på att batteriet är någorlunda friskt och slukade så mycket laddström att laddaren inte orkade få upp spänningen högre. Just då. Men var totalt urladdat - av någon anledning som du får luska ut senare.

 

Som sagt - sätt batteriet du har på laddning i 12-24 tim först innan du gör något annat. Mät sedan spänningen över det, dels innan du kopplar bort laddaren och sedan (minst) 5-10h senare.

Tack för svar. Jag har laddat över natten utan någon lycka. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om jag köper det billigare startbatteriet. Kommer jag ändå kunna använda den för att lyssna på lite musik 2-3h när jag slänger ankare innan jag brummar iväg hemåt efter en dag på sjön? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...