Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
oyster

Problem med kran för sjövatten

Rekommendera Poster

Jag har just installerat en ny pump för sjövatten i köket. Det är Johnsons minsta pump. Problemet är att kranen bara spottar och sprutar när man vrider på den, blir nästintill explosion. Vrider man på fullt så går det ok men ganska svårt att diska med fullt flöde. Funderar om kranens diameter är för liten i förhållande till slangen (13mm)? Betydligt smalare än min andra kran, se den högra i bild.

BDFEED2D-5624-40A2-8AA6-5F1682508A81.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som det är luft i systemet. Låt det spola en stund och rör på slangarna.

Eller så suger pumpen tjuvluft någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, har jag kopplat det här fel så att den kan suga luft från den andra pumpen som är styrd från eltoaletten? Måste pumpen ha ett eget intag kanske?

 

Som jag har kopplat nu (se bild) så har jag en y-koppling på intaget där en del går till en pump som är helt styrd från eltoaletten och den andra är den nya pumpen jag kopplat in. Det slår mig nu att det kanske är helt fel då den nya pumpen också kommer suga från inloppet på pump nr2?

 

 

 

 

IMG_6060.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En backventil alt. en helt ny anslutning kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, båda pumparna sitter på y-kopplingen så ska jag flytta nån så kan jag inte ha en y-koppling där. Man skulle möjligtvis kunna ha en t-koppling lite tidigare i slingan till en av pumparna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EN backventil före varje pump skulle nog jag montera.

Visst är det enkelt med ett intag för varje förbrukare men vill ha få hål genom skrovet.

 

Jag tror alltså att pumpen suger så mycket vatten att den suger även från Toa.

Säker är jag inte men genomskinliga slangar är bra.

Sätt på kranen och titta om du ser något flöde på vattnet från toan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet var intagsfiltret på pump nr2, det läckte lite och det fanns således luft i slangen till den. Byte det filtret och nu fungerar allt bra. En backventil kan nog vara bra i vilket fall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev oyster:

En backventil kan nog vara bra i vilket fall....

Nja, backventiler finns ju redan två i pumpen, en extra backventil ger inget extra, bara mer grejer som kan krångla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...