Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
marklin

Sealer eller slipning/blästring och ny färg?

Rekommendera Poster

Jag kan eventuellt komma att köpa en båt som är målad med en förbjuden bottenfärg. Jag har aldrig ägt en båt förut och har följaktligen inte särskilt bra koll på vad mina alternativ innebär om jag skulle slå till, här behöver jag er hjälp.

 

Såvitt jag kan förstå har jag två alternativ - antingen måla på en sealer och tuta och köra med den gamla färgen under. Men hur funkar det, är det svårt/tidsödande/dyrt/kräver särskild utrustning och plats? Behöver jag ändå slipa bort den förbjudna färgen så småningom? Det andra alternativet borde rimligen vara att slipa/blästra bort färgen den är målad med nu, men det känner jag att jag nog inte vill ge mig på själv. Hur ser det ut med priser på detta (på ett ungefär, båten är endast 21 fot, ort är Stockholm) och finns det olika alternativ vilken färg man kan lägga på? Är det läge att lägga på epoxi istället för färg?

 

Jag blottar förmodligen min okunskap några gånger här ovan, så hjälp mig gärna reda ut vilka alternativ jag har här så jag vet vad jag har att göra om jag bestämmer mig för att slå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en gammal båt som man köp är ofta bottenfärgen fruktansvär dålig.

För mig finns bara ett alternativ - slipa bort färgen med en exenterslip kopplad till dammsugare och köra med 40-papper. När gelcoaten är ren kan man kanske köra över med ett finare papper för att få helt rent. 

Den senaste båten jag gjorde det på är en motorseglare på 28 fot. 15 arbetspass på två timmar. Jag är en ganska trött man och jag orkarbara jobba i två timmar. med en ordentlig vilopaus emellan klarar jag att göra två såna arbetspass om dan.

Nu har ju min båt en djup köl, vilket ju av sig själv ger bättre arbetställningar. Är det en motorbåt, så måste du ju få upp den så att du kommer åt.

 

Sen finns ju alternativet att låta blästra båten. Med den kostnaden det skulle innebära för mig, som pensionär, var det inget alternativ. Har aldrig haft en så hög timpeng som det jag sparade på att slipa ner botten själv.

thumbnail_post-106994-0-37332400-1462591343.jpg.00bbde042475facb1366011d0c50273e.jpg

Sen skulle jag lägga på en epoxygrundfärg. Beroende på var du har båten. Insjö, Östersjön eller västkusten, sä är det ju lite olika vad man skall välja.

För  mig som ligger på i mellersta Bohuslän, och dessutom har båten i sjön hea året finns inget alternativ än att köra med bottenfärg. I de andra farattnen kan man nog göra ettannat val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Tyvärr, får man väl säga, är båten inte särskilt gammal alls. Den har endast 7 år på nacken, och har varit i sjön 5 av de åren. Så bottenfärgen bör vara i bra skick, vilket gör att det isf skulle känns riktigt surt att ställa sig och slipa så fort man köpt den. Det är en liten segelbåt och kommer om jag köper den att ligga i antingen Mälaren eller Östersjön.

 

I egenskap av att inte vara pensionär själv har jag begränsat med tid att lägga på att göra det jobb som krävs själv, men en prisvärd kombination av att leja bort en del av arbetet och göra en begränsad insats själv skulle jag kunna tänka mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ligga i Mälaren och inom Stockholms kommun är det bra att veta att staden har förbjudid bottenfärg med biocider. Målet är att alla båtar ska vara rena från giftfärg år 2020.

Blästra, skrapa eller slipa bort all tidigare bottenfärg och lägg 4-5 lager epoxy istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så sealer är egentligen inget alternativ, annat än extremt kortsiktigt? Bottenfärgen ska vara borta år 2020 oavsett om den är ”inlåst” eller ej? Är det någon som har lite koll på vilken ungefärlig kostnad om man ska låta en firma i Stockholmsområdet blästra 21 fot segelbåt med fällköl? Är det relativt lätt att lägga på epoxi själv isf, eller är,det läge att låta firman göra det när de ändå är igång? Jag har varken erfarenhet, maskiner eller arbetsutrustning själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blästring vår 32-fotare för fyra/fem år sedan. Vi fick årisuppgifter på allt mellan 5 000:- och 15 000:- kronor.

 

Vi valde Blästerkungen för 5 000:- kronor och de gjorde ett toppenbra jobb. Någon sa att de slutat blästra båtar, men jag vet inte säkert.

 

Spärrskikt kan vara tillåtet, men det finns klubbar som inte tillåter det. Kolla med Stockholms stad hur det är.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, har skickat en förfrågan till dem. Men alright, låt säga att man lejer bort blästringen. Vad göra sen? Är det epoxi som gäller och hur gör man det? Gör man det lätt själv? Behövs någon typ av efterbehandling? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten trailerbåt på 21 fot skrapar man rent på en person under en dag med renslipning efteråt. Att sedan lägga på epoxy tar ytterligare en dag. Den färg jag använde till min båt på 19 fot är en epoxygrund med kopparpulver iblandat som blir bundet av epoxyn och läcker ej ut som en mjuk eller polerande bottenfärg gör. Sen om det inte är helt lagligt att göra så heller struntar jag helt i då båten endast ligger i under kortare tid och annars på trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Den färg jag använde till min båt på 19 fot är en epoxygrund med kopparpulver iblandat som blir bundet av epoxyn och läcker ej ut som en mjuk eller polerande bottenfärg gör. 

Vad är det för färg?. Var får man kopparpulvret?. Fungerar det?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev LonelyBird:

Vad är det för färg?. Var får man kopparpulvret?. Fungerar det?.

 

Coppercoat är originalet, min hemmablandning är just hemmablandning men det fungerar. Varje vår tar man en scotchbrite svamp och skrubbar rent med så man får en ren kopparyta igen som håller botten ren från havstulpanerna. 

 

http://coppercoat.com/

 

http://de-ijssel-coatings.se/vara/[field_varukategori-raw]/metallisk-kopparpulver

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkar till en beskrivning av hur vi gjorde.

Konstigt att Thallathas båt dyker upp???

 

Så här såg det ut när vi lät blästra vår båt.

 

Vi täckte in båten själva i billig presenning och blästrarna kom med sina grejor.

1433420636_20141121_115215(frminskad).jpg.7e9a7b583673df3409d1c6469875111a.jpg

 

Blästringen gjordes i en tunnel under båten med en fläkt i fören som sög ut allt damm.

1460122935_20141121_115438(frminskad).jpg.e41d1e27251cfdc2e4c7f7561f96796d.jpg

 

Efter fläkten var en stor filterpåse monterad som samlade upp alla färgrester.

1836781691_20141121_115221(frminskad).jpg.c24b556f9750c0addf97a9f601c3f4da.jpg

 

Lite oroliga var vi att grannbåtarna skulle bli röda, men det gick inte att hitta något enda rött på någon av båtarna. Jag försökte verkligen genom att torka med vit trasa.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Länkar till en beskrivning av hur vi gjorde.

Konstigt att Thallathas båt dyker upp???

 

Mackey

 

 

Usch jag - alltid dyker den tramspellen upp på något sätt.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för alla bra svar! Nu har vi kommit lite längre i den här historien och det är dags för att bestämma sig för att köpa eller inte.

 

Nu har en annan fråga uppstått och som jag behöver er hjälp med. Det finns en spricka i gelcoaten enligt bifogad bild. Enligt säljaren som haft båten i fyra år har den alltid sett ut som på bilden och varit ungefär lika stor. Hur orolig behöver jag vara över den här sprickan, den ser rätt ytlig ut? Hur mycket kostar det att åtgärda det på ett ungefär, är det en marginell kostnad och hur akut är det? 

 

Tacksam för snabbt svar! 

63916286-F424-4701-B825-918961830A0E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är svårbedömt eftersom jag inte förstår vad jag ser, men...

Lite oroande tycker jag det är att det som ser ut som en gul dekal har gått av. Det kan tyda på att det finns en rörelse i sprickan och då finns risk att det inte bara är en gelcoatskada.

 

Man måste nog göra viss förstörande provning för att säkert veta om det bara är en gelcoatskada eller om det även finns skador i laminatet.

 

Finns det flera tyckare?

 

Mackey

 

Ps

Lägg gärna upp en bild så att man ser en större del av båten runt skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, sorry, här kommer en bild på hela båten och en markering av det aktuella området. Vill minnas att det gula inte är dekal, det är målat så.

 

Båten är alltså från 2013 och förefaller vara sparsamt använd. Borde man behöva oroa sig när den är så ny? Sprickan har som sagt sett ungefär likadan ut i fyra år, enligt säljaren.

C01B103B-D1D6-457A-BBAF-028B73E06E95.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev marklin:

Ah, sorry, här kommer en bild på hela båten och en markering av det aktuella området. Vill minnas att det gula inte är dekal, det är målat så.

 

Båten är alltså från 2013 och förefaller vara sparsamt använd. Borde man behöva oroa sig när den är så ny? Sprickan har som sagt sett ungefär likadan ut i fyra år, enligt säljaren.

C01B103B-D1D6-457A-BBAF-028B73E06E95.jpeg

 

Ser ut som att vanten går ner och ansluter till röstjärnet precis ovanför skadan. Hur är röstjärnen förankrade i skrovet, kan det vara en möjlig orsak till problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller din botten, med en eventuell epoxibehandling och sen bottenfärg med Coppercoat som inte är en vanlig bottengift färg. Då kan jag tipsa om den dansk som heter Mads. Han har en egen blogvideo kanal som heter Sail life. https://www.youtube.com/user/madsdahlke/featured

I avsnitt 283-284 så gör han en epoxibehandling för att sen lägga på Coppercoat bottenfärg.

Han är mycket tydlig och pedagogisk samt visar exakt vad man behöver och hur det går till, om man förstår engelska med lite dansk brytning.

När det gäller sprickan i skrovet vid röstjärns infästningen så skulle jag kolla extra noga. 

 

P.S Coppercoat i Mälaren ??? Undrar om det är tillåtet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...