Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
oyster

Vikt på ankare?

Rekommendera Poster

31 minuter sedan skrev oyster:

om vinkeln är för liten så kommer springet att vilja dra båten inåt land och belasta ankaret.

Bra. Inte många som förstår att en spring alltid ökar belastningen på ankaret.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Bra. Inte många som förstår att en spring alltid ökar belastningen på ankaret.

 

Poppar popkorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Faderullan:

En erfaren sjöbjörn sade en gång; "Inget ankare har någonsin draggat för att det var för tungt"

Kontentan är alltså att om man står och väljer mellan ett som man orkar bära ut från butiken eller ett som är för tungt för det så går man efter en shoppingvagn så man får med sig det tyngre 😀


Det är ju bra om man lyckas få opp'et efteråt också! Alla har inte elektriska ankarspel.

Jag siktar på att uppgradera ankaret till nästa säsong. Eller rättare sagt degradera det nuvarande till reservutrustning och ha 10 kg fuldelta (eller äkta vara), 6-8 m 6 mm kortlänkad kätting och 50 m 12 eller 14 mm multiplaitlina. För en åttametersbåt på två ton med måttligt vindfång bör det vara tillräckligt för de flesta situationer.

Just nu är det 7.5 kg fulbruce med 2 m 6 mm kortlänkad kätting och 50 m 8 mm treslagen lina. Jag har inte tillbringat nån natt på svaj, men jag har legat på svaj under fikapauser flera gånger, i upp till ett par timmar. Draggat en gång, ca 10-15 m på en timme, i svag vind.

Jag vill ha möjlighet att ligga på svaj med större trygghet kommande säsonger. Låg t ex i fantastiska naturhamnen Utkäften på Klåverön i juni, och där hade det varit superfint att ligga på svaj, som två andra båtar gjorde. I alla fall den stilla natten. Som ensamseglare vill jag ha det som ett möjligt alternativ om jag inte hittar nån bra plats att landförtöja.

Ska nog även komplettera med en fällbar dragg med breda flyn, som alternativ om det verkar vara hårt berg och inget bra alternativ. Där kanar väl ett grävankare bara... Draggen kan även funka som vikt att fira ner längs ankarlinan om det skulle krävas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Bra. Inte många som förstår att en spring alltid ökar belastningen på ankaret.

Inte alls alltid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Just nu är det 7.5 kg fulbruce med 2 m 6 mm kortlänkad kätting och 50 m 8 mm treslagen lina.

7,5 kg Bruce borde räcka mer än väl om du skaffar lite grövre kätting, men sedan beror det ju på botten hur bra det funkar.

 

10 kg Delta räcker nog till en båt på fem ton så då kommer du oftast att ligga säkert.

 

Det viktigaste är att köra fast ankaret ordentligt.

Lång lina, gärna mer än fem gånger djupet. Kan kortas när ankaret sitter.

Kör fast försiktigt under några minuter så att ankaret inte krattar upp en massa tång och sjögräs.

Sedan när ankaret börjat gräva ner sig kan man gasa på mera.

Sitter det nu så sitter det sedan också.

 

Ett ankarsegel hjälper till att hålla båten rakt mot vinden = mindre kraft från vinden.

Beskrivning för tillverkning billigt ankarsegel

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

7,5 kg Bruce borde räcka mer än väl om du skaffar lite grövre kätting, men sedan beror det ju på botten hur bra det funkar.

 

10 kg Delta räcker nog till en båt på fem ton så då kommer du oftast att ligga säkert.

 

Det viktigaste är att köra fast ankaret ordentligt.

Lång lina, gärna mer än fem gånger djupet. Kan kortas när ankaret sitter.

Kör fast försiktigt under några minuter så att ankaret inte krattar upp en massa tång och sjögräs.

Sedan när ankaret börjat gräva ner sig kan man gasa på mera.

Sitter det nu så sitter det sedan också.

 

Ett ankarsegel hjälper till att hålla båten rakt mot vinden = mindre kraft från vinden.

Beskrivning för tillverkning billigt ankarsegel

 

Mackey


Jodå, men ett större ankare kan ju inte vara fel. Har hellre extra marginal som aldrig behövs, eftersom jag inte vet. :)

Vad gäller ankarsegel har jag läst att det hellre ska skotas åt ena sidan så att det ger en sidhållande kraft och då bättre hindrar båten från att pendla. När båten når ut till ändläget tappar ankarseglet lyftkraft och båten vill tillbaks, men åt andra hållet får seglet mer lyftkraft och tvingar tillbaks båten utåt. Och hittar jämvikt. Jag har inte testat nåt, så det återstår att se. Sist jag låg på svaj pendlade båten nog 10 grader åt varje håll. Då blåste det kanske 6-7 m/s. Fören mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart är det nog förbjudet att ligga för ankar:

 

" Båtägare kan ge bättre havsmiljö genom att undvika bottenankring..." säger Jenny Egardt vid Göteborgs universitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste också om en variant där man sätter en tålig hink strax under vattenytan, fäst i ankarlinan. Hinken ska då agera drivankare och kraftigt bromsa rörelser i sidled. Jag vet inte om det funkar så bra eftersom den bromsande kraften blir låg om farten är låg. Och är farten hög så är ju båten redan på väg i sidled och då... ja... Men kanske dämpar det en aning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:


Jodå, men ett större ankare kan ju inte vara fel. Har hellre extra marginal som aldrig behövs, eftersom jag inte vet. :)

Jo då - när ankaret skall upp igen, för till skillnad mot hr Ohms uppfattning är vi många som inte har ankarspel, utan hissar manuellt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo då - när ankaret skall upp igen, för till skillnad mot hr Ohms uppfattning är vi många som inte har ankarspel, utan hissar manuellt. 


Jojo, jag har ju inte heller nåt ankarspel (eller, det sitter ett på båten, elektriskt, men det funkar inte). Men om jag har gott om tid funkar det fint att lägga ankarlinan runt en vinsch och veva upp, har jag upptäckt. Nu är ju inte 10 kg plus 4-6 m mer kätting mer än 4-5 kg mer än det nuvarande, som inte är så värst tungt att få upp. Värst är det att få loss ankaret, men när det väl släppt är det inga problem. Och för att få loss det kan jag som sagt använda vinschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo då - när ankaret skall upp igen, för till skillnad mot hr Ohms uppfattning är vi många som inte har ankarspel, utan hissar manuellt. 

 

Jag har en bekant, jo jag har faktiskt det, och denna bekantingen har löst det på sitt sätt. Änden på ankartampen är fastgjord i skutan, ankaret monterat på ett rejält kastblock som löper på ankartampen och vips så är det bara hälften så jobbigt. Att han får dra dubbelt antal meter av ankartampen bekommer honom inte. Han har så många gamla historier att berätta medan han suger på snuggan och drar ankartamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Jag har en bekant, jo jag har faktiskt det, och denna bekantingen har löst det på sitt sätt. Änden på ankartampen är fastgjord i skutan, ankaret monterat på ett rejält kastblock som löper på ankartampen och vips så är det bara hälften så jobbigt. Att han får dra dubbelt antal meter av ankartampen bekommer honom inte. Han har så många gamla historier att berätta medan han suger på snuggan och drar ankartamp.


Hoppas inget kommer in i "öglan" som den dubbla linan bildar. Jobbigt mycket lina att hantera också...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag redan haft 7.5. Kg fulbruce hade jag nog snarare provat att fästa en tyngd i andra änden av kättingen. Och med tillräckligt lång tamp duger  nog alla ankare...

 

 

10 kg delta och 8 m kätting är TUNGT när det ska lyftas en bit ut från relingen. Har själv 10 kg deltakopia + 2 m kätting till en maxi 77. Känns grymt överdimensionerat. Det kan man ju tycka är skönt dock, men som sagt hade jag nog experimenterat med lite tyngd och längre tamp om jag redan hade bruce. I sommar när jag dykte ner och flyttade eller kollade på ankare har andras bruceankare alltid suttit perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag lyfter det inte en bit ut från relingen. Jag står i sittbrunnen och drar med linan på en rulle som är ca 20-25 cm ut från aktern. Sista biten upp från rullen till fästet på akterräcket är inga problem. Bara 2-3 kg tyngre än nuvarande då, och det är ju lätt. Kan nog göra det med en hand om det kniper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo då - när ankaret skall upp igen, för till skillnad mot hr Ohms uppfattning är vi många som inte har ankarspel, utan hissar manuellt. 

Herr Ohms uppfattning är att man förr eller senare ändå måste ta till handkraft, då ankarlinan eller kärtingen kinkat sig aller trasslat sig, eller att det sitter så bra fast i bottnen att spelets motor på 1000W svarvar sönder linhjulen eller låter dessa fransa upp kardelerna i ankarlinan.

Till nästa säsong blir det ett annat nyutvecklat ankarspel, från samma tillverkare som de senate åren två havererade.

 

Vad jag också menade i mitt popcorninlägg vara att man inte skall undervärdera vädrets makter, inte utmana ödet och lägga sig i naturhamn under hård vind, allra helst inte med vinden i aktern eller i sidan. Sedan kan man ju , vilket havsgudarna, Poseidon och Triton förlåter, råka ut för oväntade vindkantringar och vindökningar.

 

Sedan tror jag vi har olika uppfattningar om vad ett spring är för någonting.

I min värld är ett spring en kortare lina man använder när man ligger längsides en brygga, oftsat går springet från midskeppsknap i vinkel förut och gärna också akterut till moring eller pollare på bryggan.

 

I min värld är en lång lina från egna båten i vinkel mot land till en punkt på andra sidan viken eller i vinkel för eller akterut ett avhåll. Om dena lina är vinkelrät, eller någorlunda vinkelrät, exempelvis från babords akterpolare in till bryggan på styrbordssidan (för att hålla in aktern mot bryggan vid längsidesförtöjning)  kallar jag detta för tvärsförtöjning.

 

En handot är exempelvis de båda ändarna som i vinkel bildar den förliga förtöjningen, från fördäckspollare till land.

 

Men även inom det nautiska nonsenet finns det väl dialektala skillnader.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker i möjligaste mån ligga på läns när jag ankrar, då jag sätter huvudankaret i aktern.

Planerar jag att göra mer än ett kort stopp slänger jag även i ytterligare två mindre ankare för att stabilisera, ett i aktern och ett i fören.

Huvudankaret är en 7kgs dragg och extraankarna är två 3kgs blyplättar. 

Denna lösning ger mig oftast en mycket stabil ankring med liten pendling. Givetvis kan ju vinden vända, men i och med att det sitter ankare runt om så brukar det inte hända så värst mycket. Alltid något ankare som tagit riktigt rejält.

Har en mindre båt på 18 fot och ca 1 ton. Med kapellen uppe har hon dock ett relativt stort vindfång.

 

Redigerad av DasElfbow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som ännu påpekat att ankaret, kättingen och för all del även linan är lättare under vatten. Det finns väl någon matematisk formel som man kan använda, där vattnets salthalt är en av variablerna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, med ca 15 procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ingen som ännu påpekat att ankaret, kättingen och för all del även linan är lättare under vatten. Det finns väl någon matematisk formel som man kan använda, där vattnets salthalt är en av variablerna.

 

 

 

Nä... Förstår inte riktigt vad alla menar med att det ska vara så tungt att få upp. Slänga i det, för all del. Men upp är ju inga problem om det inte är typ 30 kgs ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ska ankra gör jag allt i ordning i god tid. Jag hänger ankaret så det precis är nere i vattnet, men låst. När det är dags att fälla det släpper jag bara på låsningen, utan att behöva sträcka mig utanför sittbrunnen, så glider det stilla ner i vattnet bakom båten. Här slängs inget! :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ingen som ännu påpekat att ankaret, kättingen och för all del även linan är lättare under vatten. Det finns väl någon matematisk formel som man kan använda, där vattnets salthalt är en av variablerna.

Stål väger ca 8 000 kg/m3.

Vatten väger ca 1 000 kg/m3.

Stål nedsänkt i vatten väger ca 7 000 kg/m3.

Temperatur och salthalt påverkar några procent.

Vikten av ankare mm gjort i stål i vatten är ungefär 85% av vikten i luft.

 

En 10 kg ankare väger bara 8,5 kg när man lyfter upp det genon vattnet.

 

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-20 vid 21:21 skrev AndW:

Hade jag redan haft 7.5. Kg fulbruce hade jag nog snarare provat att fästa en tyngd i andra änden av kättingen. Och med tillräckligt lång tamp duger  nog alla ankare...

 

 

 

Att ha två kompletta ankarutrustningar ombord är väl absolut minimum - eller!?

Köper sen Raol in dragg med breda flyn, så harhan ju tre - absolut inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

Nä... Förstår inte riktigt vad alla menar med att det ska vara så tungt att få upp. Slänga i det, för all del. Men upp är ju inga problem om det inte är typ 30 kgs ankare.


Hur gammal är du och vilka ryggproblem har du!?

Min äldsta svärson kunde inte tänka sig att ankra med nåt annat ankare än sitt 16 kg äkta bruceankare med 5m kätting och en grov multiplatelina. Under en period av båtlöshet införlivade han det i samlingen av ankarutrustningar i min båt. För han - som var ung och vacker - var hanteringen inga som helst problem. För en gammal gubbe som mig, med kass rygg, var det ett vågspel att lätta ankar. Åker man på ett ryggskott när ankaret är uppe vid religen - då skall du ha tack.

Har du försökt att lägga till i en hamn, när du har så ont i ryggen, att du inte kan gå upprätt, utan måste krypa på däcket!?

Så länge det inte var absolut nödvändigt att avända det 20+ kg tunga ankaret 16kg+ kätting, så körde jag med mitt Fortress lättviktsankare på 3,5 kg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:


Hur gammal är du och vilka ryggproblem har du!?

Min äldsta svärson kunde inte tänka sig att ankra med nåt annat ankare än sitt 16 kg äkta bruceankare med 5m kätting och en grov multiplatelina. Under en period av båtlöshet införlivade han det i samlingen av ankarutrustningar i min båt. För han - som var ung och vacker - var hanteringen inga som helst problem. För en gammal gubbe som mig, med kass rygg, var det ett vågspel att lätta ankar. Åker man på ett ryggskott när ankaret är uppe vid religen - då skall du ha tack.

Har du försökt att lägga till i en hamn, när du har så ont i ryggen, att du inte kan gå upprätt, utan måste krypa på däcket!?

Så länge det inte var absolut nödvändigt att avända det 20+ kg tunga ankaret 16kg+ kätting, så körde jag med mitt Fortress lättviktsankare på 3,5 kg.

 

29 och inga. En vet ju hur en ska lyfta...

 

Nu använder ju inte heller jag ett så tungt ankare. Vore fullständigt overkill för min båt. Förespråkar inte heller att folk ska använda så rejäla ankare i onödan. Var mer ett försök att belysa att i vatten är saker inte så tunga o sånt.

Dock hoppas man ju på att ankaret ska ha fäst. Och har det fäst ordentligt så är ju den belastningen långt mycket större än 30kg. 

Har t.ex. vid tillfällen lyckats få med mig både det ena och andra när ankaret dragits upp. Värst var la en hel trädstam som fastnat i draggen. Men upp kom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DasElfbow:

 

29 och inga. En vet ju hur en ska lyfta...

 

 

 

Min svärson var ungefär i den åldern - han hade inga som helst problem.

Är man 70 år, är lång och har haft ett mycket tung jobb så har ryggen fått kännas vid. Det spelar ingen roll att man vet hur man skall lyfta.

Vi hade ju en del kurser.

Vid ett tillfälle var det en sjukgymnast som höll ett föredrag runt det ämnet. Nån av gubbarna tyckte att hon skulle komma ut på ett arbetställe och visa i verkligheten. Hon kom ut en dag. Precis när hon kom vi ett väldigt besvärligt handgrävningsjobb.

Vi bohuslänningar kan ju va lite kärva i tonen när nån påstår nåt som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Hon fick ju naturligtvis en lite tyket tilltal;"Visa nu hur man skall göra" Hon fick erkänna att det gick inte med de metoder hon förspråkade.

Är man 29 år och vet hur man skall lyfta så är det inga problem. Det hade inte jag heller när jag var 29 år.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-20 vid 21:00 skrev raol:

Jag läste också om en variant där man sätter en tålig hink strax under vattenytan, fäst i ankarlinan. Hinken ska då agera drivankare och kraftigt bromsa rörelser i sidled. Jag vet inte om det funkar så bra eftersom den bromsande kraften blir låg om farten är låg. Och är farten hög så är ju båten redan på väg i sidled och då... ja... Men kanske dämpar det en aning.

 

Det lät intresant. Kanske nåt man skulle prova - bara för skoj skull. 

Hur lång ut på ankarlinan, skall man fästa linan till pytsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-20 vid 21:52 skrev Georg_Ohm:

 

 

Sedan tror jag vi har olika uppfattningar om vad ett spring är för någonting.

I min värld är ett spring en kortare lina man använder när man ligger längsides en brygga, oftsat går springet från midskeppsknap i vinkel förut och gärna också akterut till moring eller pollare på bryggan.

 

 


Då lever vi kanske inte i samma värld.

För mig är ju ett förspring, en lina som går från knapen i fören och akterut och sitter fast ungefär midskepps på kajen eller byggan. En förände går från samma knap och föröver.

Ett akterspring går från en knap i aktern och sitter fast i kajen/bryggan ungefär midskepps och en akterände går på motsvarande sätt akterut.

Vad den änden som sitter på en midskeppsknap och för respektive akterut heter - de vette katten.  Men jag skulle inte vilja kalla det för spring.

Jag har aldrig behövt fundera på det. Midskeppsknap skall ju i vissa sammanhang va väldigt bra och har funderat på att montera dylika, men aldrig kommit till skott. 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående språng och ändor har Marinen följande uppfattning (saxat ur Örlogsboken 2003):

 

1849180714_Namnls.jpg.b2c1b04828bfc7afa009343ef813a7f8.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

 

Min svärson var ungefär i den åldern - han hade inga som helst problem.

Är man 70 år, är lång och har haft ett mycket tung jobb så har ryggen fått kännas vid. Det spelar ingen roll att man vet hur man skall lyfta.

Vi hade ju en del kurser.

Vid ett tillfälle var det en sjukgymnast som höll ett föredrag runt det ämnet. Nån av gubbarna tyckte att hon skulle komma ut på ett arbetställe och visa i verkligheten. Hon kom ut en dag. Precis när hon kom vi ett väldigt besvärligt handgrävningsjobb.

Vi bohuslänningar kan ju va lite kärva i tonen när nån påstår nåt som inte riktigt stämmer med verkligheten.

Hon fick ju naturligtvis en lite tyket tilltal;"Visa nu hur man skall göra" Hon fick erkänna att det gick inte med de metoder hon förspråkade.

Är man 29 år och vet hur man skall lyfta så är det inga problem. Det hade inte jag heller när jag var 29 år.

 

Så sant. Inte alltid man kan lyfta "rätt".  Just ankare har dock inte för mig varit några svårigheter att få upp med rätt kroppsposition.

 

Haha :D Det är bra att ge svar på tal. Och vet mycket väl hur Bohuslänningar kan vara, är ju själv därifrån ;) (Direktöversätt min nick till svenska så kanske det ger en hint ... om man gillar fotboll 😎). Förvisso bosatt i Dalarna sedan 24 år, men förr eller senare flyttar jag nog tillbaka till Öckerö eller någonstans därom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev DasElfbow:

(Direktöversätt min nick till svenska så kanske det ger en hint ... om man gillar fotboll 😎). 

 

Nej - det var inget som klickade i min hjärna - att ditt nick syftade på fottboll.

Själv är jag totalt ointreserad. Har varit på vår lokala fottbollsplan 2 gånger frivilligt under match och jag är 70 år. Fast om man ser det rent statistiskt är jag 4 ggr så intreserad än min morfar.

Min morfar var en aktiv medlem av MHF. En söndagsförmiddagkom en MHF-kompis från Uddevalla och hälsade på. Efter en stund säger kompisen;"Nej nu får vi gå" Min morfar fattade ingen ting. Kompisen var inte speciellt kyklig - inte min morfar inte heller - så till kyrkan kunde det inte va.

Det var Oddevoll som spelade mot Kungshamns IF. Min morfar hade aldrig varit på en fottbollsmatch, men han  följde med. Ganska snart försvann kompisen - det var ju många från Uddevalla på matchen. Spelarna gick av planen och morfar gick hem. Efter närmare två timmarkom kompisen och undrade var morfar tagit vägen - han hade ju gått hem i halvlek.

Jag visste ju att det fanns ett fottbollslag från Öland som hette "Färjestad". Sen flyttade en av mina döttrar till Karlstad och hävdade bestämt att "Färjestad" var från Karlstad.

Det är ingen ordning i   Idrottsvärlden.

Ordning måste man doch ha på sina ankarutrustingar. Klara att fälla om det skulle häda nått och man behöver "stupankra".

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...