Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ziggemannen

Val av trailervinsch

Rekommendera Poster

Har idag en Bålstatrailer med en AL-KO 901A som funkat ypperligt sedan 2000, men som nu börjat vika sig i bottenplattan så att trumman går mot metallen när jag skall veva upp båten. Hur det blivit så vette tusan, men tror det beror till viss del att balken vinchen är monterad på inte är mer än 50 mm.

 

Hur som, jag behöver byta vinsch. Båten väger ungefär 1600 kilo när den skall upp, och när man kikar runt blir jag allt mer skeptiskt till möjligheterna.

 

Jag vill ha en bromsad manuell vinsch, och jag har kikat på AL-KO 1201, men den är dyr. Goliath 20AFD är billig, men magkänslan säger mig att den är för klen.

 

Vinchen används en del, då jag trailar båten en del vid fisketurer i Norge/Simris.

 

Någon här som har en rekommendation på en rejäl manuell vinsch som inte kostar skjortan? Elvinsch går bort då jag tidigare alltid haft strul med dessa, inklusive Warn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig veta att du väljer kvalité före lågt pris och jag tänker så också.

Dock räcker inte alltid pengarna så jag har köpt en "billig" vinch vilken jag är nöjd med. 

Delger mina erfarenheter så får du försöka ta ett klokt beslut.

 

Några ggr varje år vinchar jag upp och ner en husvagn för ett berg. Skapligt brant och husvagnen väger 1950 kg.

Har köpt den största Biltemavinchen och enl. specen skall det inte funka. 

Har använt den 4 år och har inte märkt någon försämring eller slitage alls.

Inga problem att dra 2 ton rullande last heller.

 

Alko är bra grejer, men jag chansade på lågpris denna gång och är nöjd.

 

Lycka till i valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vill vara på den säkra sidan här, och Biltemas är ju inte en säkerhetsvinsch som jag förstår det. Dock är ju priset för en AL-KO rent bisarrt. 8000 spänn för lite metall och en vevjävel, och då ingår inte ens wire!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Julas största sedan flera år. Båten väger strax över 2 ton.

image.png.9f6e57b9ec02b4ec3a55285b22b7a01c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ziggemannen:

Nja, jag vill vara på den säkra sidan här, och Biltemas är ju inte en säkerhetsvinsch som jag förstår det. Dock är ju priset för en AL-KO rent bisarrt. 8000 spänn för lite metall och en vevjävel, och då ingår inte ens wire!

Jag är inte så insatt i vinchar och vet inte vad du menar med säkerhetsvinch.

 

Jag tror definitivt inte min BTmodell är en sådan.

Släpper du veven när du sjösätter båten

så skenar den och veven slår galant av armar, fingrar och käkben om du kommer för nära. När man tar upp händer inte detta.

 

Jag håller med dig, Alko håller generellt hög kvalité och håller även med dig om priset... Det är mycket pengar.

 

Julamodellen och BTmodellen är snarlik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...