Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
DasElfbow

När tar ni upp båten?

Rekommendera Poster

18 timmar sedan skrev b_syrsa:

Måste ta upp senast 15/10 då stänger vår hamn.

 

Måste nog kolla med hamnkapten när vår hamn stänger... 😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Tänk fiskebåtar!

Jag kollade på en motorseglare i ek, tänkte att det är väl enkelt att hitta någon pensionär som mot ersättning kan skarpa och lacka. Men det fanns det inte så det blev ingen affär.

Kollade med gubbarna på varvet. De sa att antingen tar man upp så att skrovet hinner torka ut innan det blir minusgrader ute. Eller så låter man den ligga i hela vintern, det fungerar med ek, fur och lärk men inte med mahogny. 

Mahogny ska upp och hinna torka ut innan kylan, helst förvaras frostfritt. Precis som Rascal skrev, mahogny är vackert men ett dåligt båtbyggarmaterial.

Min upptagning styrs av båtklubben och den dag mobilkranen är inhyrd, vanligtvis första lördagen i oktober. Det är väl gränsfall till sent i Stockholmstrakten vissa höstar men båten har klarat sig tack vare att Gideon Forslund byggde sina tävlingsbåtar i tunt material för att dom skulle vara lätta, och därmed hinner mahognyn torka innan det fryser till. Dessutom har den väl blivit skrapad och slipad en del under sitt drygt 80åriga liv vilket väl ytterligare har tunnat ut den. Hittills har det gått bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svar,

Ja håller med 100% om Mahognyn hade ju det på förra båten Nim 26 vackert men svårt, och när det gått för långt och börjat bli vattensjukt så är det kört, gjorde iordning blev superfint, efter vintern hade allt nästan rest sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-21 vid 13:22 skrev Nim26:

Träjulle ligga i hela vintern! är det bra? håller den?

Däcket och ruffen är plastad så det underlättar. Skrovet tar ingen skada bortsett från isen, men vi har inte mycket is här på västkusten. Lite tunn längst in i hamnen där jag ligger, men den hugger jag bort runt skrovet.

Jag har börjat ha i den över vintern för att den började ta mer skada av att stå på land. Torrsprickorna blev längre och längre för varje år, även om de gick igen efter en vecka i sjön. Men nu behöver de inte spricka upp alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vintras såg jag ett reportage från Helsingborg med hamnen i bakgrunden. Många båtar låg kvar i en isfri hamn. Är det alltid så i Skåne? Man kan välja att vara lat alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså din båt behöver komma upp ur det våta, plasten behöver torka ur,

risk för frostsprängningar osv, har en vän vars båt sjönk då kylvattenintaget sprack, det går att läsa om sådana exempel på sjöräddningen hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Alltså din båt behöver komma upp ur det våta, plasten behöver torka ur,

risk för frostsprängningar osv, har en vän vars båt sjönk då kylvattenintaget sprack, det går att läsa om sådana exempel på sjöräddningen hemsida.

Nej, plasten behöver inte torka ut. Det finns hur mycket plast, inte bara båtar, som aldrig får chans att torka ut. Snarare tvärtom, instängd fukt som fryser sönder på land.

 

Jag har pratat med vinterliggare, försäkringsbolag mm. De som fått skador är framförallt de som "övergett" båtarna dvs inga förberedelser och ingen tillsyn.

Båtar som sjunkit har oftast gjort det när snö tyngt ned båten och utlopp från tex pumpar som normalt ligger över vatten hamnar i eller under vattenytan.

Pantaenius, som tillåter vinterliggning, säger att de har fler skador på upptagna båtar.

 

Det sägs att båtar behöver kärlek. Det är fel, de behöver tillsyn.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Baxlaget:

I vintras såg jag ett reportage från Helsingborg med hamnen i bakgrunden. Många båtar låg kvar i en isfri hamn. Är det alltid så i Skåne? Man kan välja att vara lat alltså?


Jag vet inte direkt om det är av lättja som man låter båten ligga kvar i sjön.

Man slipper visserligen en del jobb. Har man en större båt så blir ju jobbet att ta på land också större. Min lilla båt brukar jag alltid ta upp. Ett år hann jag dock inte ta upp - jag skulle bara........ - å så la sig isen längst in i hamnen. Ett annat år la sig isen på natten mellan att jag kört båten till pontonbryggan mitt emot kranen - men inte värre än vi klarade att förhala båten.

jag har ju min båt längst ut  väster påvästkusten och har en plats till min stora båt som ligger långt ut i hamnen. Det är sällan som det ligger is där.

Skulle tro att det är nästan lika dant runt skånes kuster. Där är ju dessutom vattnet ganska salt.

Sen måste man ju nästan göra "daglig tillsyn" om man har en båt i vattnet över vintern. Ibland består min "dagliga tillsyn ligth" att jag kör ner i hamnen och ser då båten frammifrån. När jag har vänt på den plan som finns akter om båten, så ser jag båten akterifrån. Ligger fören och vattenlinjen som det brukar annser jag att det är ok:

 

Båtsäsongen blir ju längre, även om den går lite saktare på våren pga beväxtning på propellern.

Är ofta och jobbar i min båt vintertid och varmkör motorn med en viss regelbundenhet om jag inte tar mig en sväng på sjön. Som denna nyårsaftons förmidag då jag tog mig en sväng till Smögenhamnen. En av mina smögenkompisar försökte påkalla min uppmärksamhet, men misslyckades, men skickade nedanstående bild som bevis på att han sett mig.

 

bild.JPG.2e359a5abfead891f0b1046fc0455549.JPG

Det finns många fördelar med att ha lite större båtar i sjön över vintern. Att ta upp båten på land är inte helt riskfritt. Vissa kostnader och en del arbete slipper man ifrån. Skall man va och jobba i båten, så slipper man klättra på stegar.

 

Bytte försäkringsbolag till Pantaenius, när jag upptäckte att mitt tidigare försäkringbolag hade infört orimliga regler för vinterliggare. Tidigare hade det ett 10%-igt påslag på självrisken. Nu har de en massa trams, som jag varken kan eller vill uppfylla.

Pantaenius är visserligen en del dyrare, men fördelarna överväger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra just varför så få bolag vill försäkra på vintern!!!! och att självrisken är så mycket högre!!!

Kan det bero på att det är så stor risk att något går sönder tro!!!

Alla plast båtar behöver definitivt komma upp och få torka ur i god tid före frosten, hur kan man tro något annat! 

Jag köper träbåtsförklaringen men inte plastbåtarna, men visst med en dåres envishet så,,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Undra just varför så få bolag vill försäkra på vintern!!!! och att självrisken är så mycket högre!!!

Kan det bero på att det är så stor risk att något går sönder tro!!!

Alla plast båtar behöver definitivt komma upp och få torka ur i god tid före frosten, hur kan man tro något annat! 

Jag köper träbåtsförklaringen men inte plastbåtarna, men visst med en dåres envishet så,,,,,


Hur lång tid behöver en platsbåt stå på land utomhus på hösten för att torka ut efter upptagningen!?

Jag förmodar att du talar om vatten!?

Hur mycket vatten innehåller ett plastskrov som legat i sjön några månader!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt undra just varför inga försäkringsbolag vill vara med på vinter i havet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Thallatha:

Hur lång tid behöver en platsbåt stå på land utomhus på hösten för att torka ut efter upptagningen!?

Med tanke på att temperaturen är låg och luftfuktigheten är så hög under hösten så sker ingen uttorkning av skrovet. Inomhus, ja. Träbåtar ska tas upp tidigt (augusti) för att hinna torka innan luftfuktigheten hunnit bli hög. Då är också trä ett ganska snabbt och lättorkat material.

13 minuter sedan skrev Nim26:

Som sagt undra just varför inga försäkringsbolag vill vara med på vinter i havet

Eftersom de av tradition inte tillåtit vinterliggning så har de ingen statistik på ev skador. De bolag som tillåter vinterliggning anser att det inte finns någon extra risk.

Antalet båtar som ligger kvar i sjön har ökat markant på senare år och ingen återgår till att ta upp.

De båtar som skadas under vintern är "ofrivilliga vinterliggare", folk som "glömt" ta upp eller skiter i det. Båtar som inte förberetts för vinterliggning eller inte får någon tillsyn. De vill naturligtvis inte bolagen inte försäkra.

 

Prata med försäkringsbolagen och hör  vad de säger!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Undra just varför så få bolag vill försäkra på vintern!!!! och att självrisken är så mycket högre!!!

Kan det bero på att det är så stor risk att något går sönder tro!!!

Alla plast båtar behöver definitivt komma upp och få torka ur i god tid före frosten, hur kan man tro något annat! 

Jag köper träbåtsförklaringen men inte plastbåtarna, men visst med en dåres envishet så,,,,,

 

Med tanke på den tid det tar för en plastbåt att ”torka ur” kan man isåfall inte ha den utomhus, än mindre sjösätta den. 

 

Ett friskt plastlaminat tar knappast upp någon fukt alls. De frysskador på plastbåtar jag sett har varit i redan befintliga delamineringar i skador som inte reparerats eller reparerats felaktigt. 

Och så förstås inplastat, vattensjukt trä och flytskum. Men sånt torkar ju inte ut av sig själv hur länge båten än står på land. 

 

Båtar som sjunker på vintern brukar bero på sönderfrysta genomföringar. Ofta där man inte fyllt upp med frostskydd utan förlitar sig på elvärme. Vid ett strömavbrott fryser sedan ex,vis en genomföring sönder och när elen återkommer så tinas den upp och havet har tillträde. Råkade sumpa en liten bogserbåt på det viset en vinterhelg för många år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Som sagt undra just varför inga försäkringsbolag vill vara med på vinter i havet


Det finns väl försäkringsbolag som försäkrar båtar som ligger i sjön vintertid.

Jag har haft mina båtar i sjön året runt i många år - ca 25 år

Tidigare hade jag båtarna försäkrade i "Svenska sjö". För vinterliggare hade det ett påslag på självrisken på 10% (om jag inte minns fel)

Fick se  för några år sen att de ändrat villkoren och infört en massa trams, som jag varken kan eller vill uppfylla till fullo.

1937232374_Svenskasjvintervillkor.JPG.d41f9b2dcc0803afed7a9ceb05da08cb.JPG

 

Det finns bolag som har andra regler, med larm mm.

Därför bytte jag försäkring till Pantaenius.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft en tanke på att kolla med försäkringen. Har inte så dyra båtar, så händer det något och de inte vill ersätta så är det smällar jag får ta. Hellre det än att de ska styra hur jag ska hantera mina båtar.

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Ett friskt plastlaminat tar knappast upp någon fukt alls.

Och även om det gör det så är det effektivaste sättet att torka ut med värme/avfuktare ombord. Då kan man även torka trä och textiler ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Thallatha:


Hur lång tid behöver en platsbåt stå på land utomhus på hösten för att torka ut efter upptagningen!?

Jag förmodar att du talar om vatten!?

Hur mycket vatten innehåller ett plastskrov som legat i sjön några månader!?

 

Det finns ju en egen tråd om test av vatteninträngning i plast och enligt den betydligt mindre än folktron......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Olten:

Hur mycket vatten innehåller ett plastskrov som legat i sjön några månader!?

I nyare båtar behandlar man oftast skrovet med epoxi för att skydda mot just vatteninträngning. Läs mer här:

https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/epoxibehandling-vaccinera-mot-boldpest-och-oka-farten.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

I nyare båtar behandlar man oftast skrovet med epoxi för att skydda mot just vatteninträngning. Läs mer här:

https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/epoxibehandling-vaccinera-mot-boldpest-och-oka-farten.html

 


Det gör man med gamla båtar också - och de är kanske i större behov då jag tror att både plastenoch produktionsmetoderna blivit bättre.

Debatten om böldpest är betydligt överdriven. De båtar som drabbas så handlar det ofta om slarv vid tillverkningen, som tex på min gamla storfidra.

417613881_Gecatenbortslipad.jpg.d511cc2b22ec0e38cf28c924d057ef39.jpg

 

På min nuvarande båt slipade jag ner bottenfärgen till ren gelcot pga bottenfärgen var så fruktansvärt dålig, släpp och kanter och tjocka lager mm - som det brukar va på gamla båtar sm man köper.

 

thumbnail_post-106994-0-37332400-1462591343.jpg.d43339f58080175ad2ef7630b8e633be.jpg

 

Jag har slipat ner bottenfärgen på 4 gamla båtar genom åren. Naturligtvis lägger jag på en epoxygrundfärg, när jag gjort jobbet att slipa bort bottenfrägen. Det tog 30 timmar att slipa bort färgen påbåten ovan.

thumbnail_DSC_0807.jpg.eb210b7236f5aa1eb9b526936277a5d5.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

I nyare båtar behandlar man oftast skrovet med epoxi för att skydda mot just vatteninträngning. Läs mer här:

https://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/epoxibehandling-vaccinera-mot-boldpest-och-oka-farten.html

 

 

Tror du bör citera korrekt för det där har inte jag skrivit och för att koppla till ämnet så vet jag det,  mitt skrov är epoxibehandlat (årsmodell 1979)

Redigerad av Olten
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

I nyare båtar behandlar man oftast skrovet med epoxi för att skydda mot just vatteninträngning.

Ja, utifrån så där kommer nog inge vatten in. Det vatten som kan komma in i skrovet gör det från insidan. Så för att torka ut ett skrov krävs värme eller avfuktare inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista natten för säsongen 😭

 

Kan dock se tillbaka på en magisk sommar.... 🙂

 

Blir en lång vinter....🙄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja, utifrån så där kommer nog inge vatten in. Det vatten som kan komma in i skrovet gör det från insidan. Så för att torka ut ett skrov krävs värme eller avfuktare inne i båten.

 

Många båtar saknar dessutom gelcoat på insidan och vattenånga har mångdubbelt högre genomträngningsförmåga än flytande vatten. Med fysikens lagar kommer laminatet aldrig vara torrare än den omgivande atmosfären några längre tider. 

Detta har ju också fördelen som bhemac påpekar att de också ”torkar” från insidan. Det är dock en väldigt långsam process. För laminatets del gör någon månad med avfuktare knappast till eller från. Möjligen får man ut en del vatten som står i sprickor och på så vis fördröja en laminering som ändå kommer ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då torkar de ju nästan lika bra på land som i vattnet, då. 

 

Eller är det kanske bättre att ha båten i vattnet, så inte den där vattenångan kommer till? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Men då torkar de ju nästan lika bra på land som i vattnet, då. 

 

Eller är det kanske bättre att ha båten i vattnet, så inte den där vattenångan kommer till? 

 

 


Jag tror i frågan om man tar upp en plastbåt eller inte, inte har med om den suger åt sig en begränsad mängd vatten eller inte.

Det handlar mer om hur man lever sitt liv och andra sådana omständigheter. 

Mitt emot min stora båt, låg det en öppen plastsnipa. Den tillhörde en "badgäste-familj" som hade fritidshus på orten. Nån dag efter midsommar kom båten på plats. Sen var de ute med båten nästan varje dag, som det var skapligt väder. Efter styvt 4 veckor så försvann båten. Deras semester var slut och de hade åkt hem och följdaktligen tagit upp båten och åkt hem.

Vet man bestämt att man inte kommer att använda båten och man har svårt att göra en någorlunda daglig tillsyn, så kan man lika gärna ta upp båten.

Lever man ett liv som jag gör. Har ett inte allt för långt gångavstånd till båten. Ofta är och grejar i båten, har en liten men fin skärgård i närområdet, ofta isfritt, ibland använder båten till transport för ideelt relaterade "arbetsresor", mm, så är det för mig en stor fördel att ha båten i sjön hela året och sen ta upp några dar på våren för "sköldring". 


Om man inte lever under dom omständigheterna som jag, så är det väldigt lätt att hitta på problem som gör att det är helt förkastligt att inte ta upp båten på en bestämd dag.

Lever man under de omständigheterna som jag gör, så finns det många fördelar med att alltid ha båten i sjön. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev AndW:

Men då torkar de ju nästan lika bra på land som i vattnet, då. 

Eller lika dåligt.

Man kan torka ut en båt snabbt och effektivt med en elektrisk avfuktare. Om båten ligger i sjön eller på land saknar betydelse.

Den största skillnaden är att det oftast inte blir lika kallt i en båt som ligger i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar upp i mitten av oktober. September och April-Maj är de finaste tiderna i skärgården tycker jag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...