Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
DasElfbow

När tar ni upp båten?

Rekommendera Poster

Första sommaren med båt för mig och jag vill njuta av friheten på sjön så länge det går. Dock kommer jag av olika skäl inte kunna vara på sjön nästan någonting under september. Tänkte därför plocka upp båten i slutet på oktober så hinner jag köra några vändor till innan vinterjäveln kommer. Båten ligger väl förankrad i en lugn och välordnad hamn i Siljan (insjö). Kan det leda till några problem att plocka upp båten ”sent”?

 

När brukar ni plocka upp era båtar? Och varför tar ni upp den då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla båt brukar jag ta upp innan isen lägger sig.
Det har hänt att jag missat och det går väl, men är kanske mindre bra.

 

https://thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html

Min motorseglare brukar jag ta upp i slutet av Maj och fram till Midsommar och sjösätta några dar senare.

 

Fast hade jag haft båten i en insjö, som väl garanterat fryser till varje vinter, hade jag nog plockat upp båten innan isen lägger sig.

Den stora risken är inte att båten fryser fast, utan när isen går.

Det gäller dessutom att välja rätt plats för vinterliggandet.

Fick en gång ett roder avskuret pluss en del andra skador, när ett isflak flöt förbi och pressade på båten.

thumbnail_20180228_142244_resized_1.jpg.e0a52097ab44e72ca53e9e8c22d4340e.jpg

 

Fast i vinter har min motorseglare legat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tar upp på hösten är ju bara upp till dig hur mycke du vill frysa om fingrarna när du jobbar med konservering samt täckning av båt. 

Men med lite tur så får vi några fina oktober helger. 

Jag skulle aldrig lämna min båt i plurret under vargavintern bara ett sätt att förkorta livslängden samt ökat slitage. 

November stormarna kommer garanterat därför tar jag upp före det. 

Lycka till

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Nim26:

När du tar upp på hösten är ju bara upp till dig hur mycke du vill frysa om fingrarna när du jobbar med konservering samt täckning av båt. 

Men med lite tur så får vi några fina oktober helger. 

Jag skulle aldrig lämna min båt i plurret under vargavintern bara ett sätt att förkorta livslängden samt ökat slitage. 

November stormarna kommer garanterat därför tar jag upp före det. 

Lycka till

Ligger ni i så länge på bästkusten? Idag åker jag till Sörmland och tar upp min båt, få se hur vädret blir, finns chans till några soldagar så sjösätter vi väl ett par veckor till. Men andra helgen i september så är det vintervila som gäller.🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder från en solig vindstilla oktoberhelg kommer på posten, Dörra stängd och värmaren som mullrar i bakgrunden☺️

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare så har det blivit mitten på oktober men funderar i år på att ta upp den tidigare i år. Troligen mitten på september. Vill dock ha den i plurret i september eftersom det alltid brukar bli någon eller några helger med lite "eftervärme"

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5:e oktober, för då kommer kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett när så är det alltid skitväder när man ska ta upp. Låt båten ligga i så länge som möjligt, den ligger alltid bättre i sjön än på land. Kolla bara vad försäkringen säger, en del bolag vill att den ska upp senast i oktober.

 

storm 4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vecka in i oktober ungefär.

 

Största risken är väl att det blir kallt att utföra det som ska göras när båten är uppe.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året blev det i mitten på november. 

Sista resan från hemmabryggan till varvet var det så mycket rimfrost på fördäck att jag fick åla mig på mage över fördäcket. 

Inget jag har någon större längtan efter att upprepa.

 

038FA526-C748-4B1B-96A7-109DD9C997EC.thumb.jpeg.65eabd018636b8f45611e86d0da93d19.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag skulle aldrig lämna min båt i plurret under vargavintern bara ett sätt att förkorta livslängden samt ökat slitage. "

På vilket sätt minskar livslängden och hur ökar slitaget om den ligger kvar i vattnet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"På vilket sätt minskar livslängden och hur ökar slitaget om den ligger kvar i vattnet?"

10 timmar sedan skrev Thallatha:

Fick en gång ett roder avskuret pluss en del andra skador, när ett isflak flöt förbi och pressade på båten.

Typ så ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

"På vilket sätt minskar livslängden och hur ökar slitaget om den ligger kvar i vattnet?"

10 timmar sedan skrev Thallatha:

Fick en gång ett roder avskuret pluss en del andra skador, när ett isflak flöt förbi och pressade på båten.

Typ så ...


Jo om man ligger på ett sånt ställe så lösflytande isflak kan flyta fritt och man som jag hade unvändigt roder på aktern, så är det en risk. Jag var inte medveten om den risken när jag vinterförvarade där.

Efter det har jag valt andra vinterplatser och säkert haft  mina båtar i sjön i ca 25 år.

Det är inte helt utan risk att ta upp båtar på land heller.

Det finns många fördelar att ha båten i sjön hela året - speciellt om man har båten där jag har den. Ligger jag på min ordinarie plats, blir det sällan nån is och jag kan utnyttja båten stora delar av året.

Kostnaden för landförvaring är inte obetydlig.

Du slipper ifrån en massa jobb

Skall man jobba ombord - som jag gör nästan jämt på vintrarna, slipper du klättra på stegar - speciellt viktigt för mig, som har problem med ben och fötter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

13 timmar sedan skrev Nim26:

När du tar upp på hösten är ju bara upp till dig hur mycke du vill frysa om fingrarna när du jobbar med konservering samt täckning av båt. 

Håller med Nim26 här: Ifjol tog vi upp båten mitt i Oktober. Det var väl sent, det blev kallt och eländigt att göra vinterservicen. I år blir det nog tidigare, av den anledningen, kanske slutet på September.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte vad TS har för typ av båt och framförallt inte vilket material den är byggd i.

Jag som har en båt i mahogny måste se till att den är på land och har hunnit torka ordentligt innan frosten kommer. Om inte så fryser mahognyn sönder och måste bytas och det vore ju synd då den har klarat sina första 81 år bra. Mahogny är egentligen ett odugligt båtvirke, men vackert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rascal:

Jag som har en båt i mahogny måste se till att den är på land

Min mahognybåtsägande kompis måste ta upp i augusti eftersom båten kallförvaras.

Smällar man får ta säger han. Men visst är det vackert med mahogny.

 

Stål och plast klarar kyla och is utan problem. Det är bara utanpåliggande roder som kan vara lite känsligt. Vinterservice gör man i sjön, det enda man behöver göra när man kommit upp är att hälla i lite glykol. Tömmer man båten på grejer så är det enklast i sjön, man kan ligga långsides vid en brygga nära bilen. På land får man klättra på stegar. Livsfarligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Min mahognybåtsägande kompis måste ta upp i augusti eftersom båten kallförvaras.

Smällar man får ta säger han. Men visst är det vackert med mahogny.

 

Konstigt. En Vindö 30 i familjens ägo har aldrig kommit upp före oktober månad. Alltid kallförvarad.  

Detta sedan 1994. Finns inga frysskador på den båten.

Gott om troende och myter där ute. 

Men visst. Har man aldrig oljat så kanske? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

38 minuter sedan skrev coppertail:

Konstigt. En Vindö 30 i familjens ägo har aldrig kommit upp före oktober månad.

 

Träskrov?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev coppertail:

 

Konstigt. En Vindö 30 i familjens ägo har aldrig kommit upp före oktober månad. Alltid kallförvarad.  

Detta sedan 1994. Finns inga frysskador på den båten.

Gott om troende och myter där ute. 

Men visst. Har man aldrig oljat så kanske? 

Du kan ju fundera på varför dom flesta mahognybåtar med några år på nacken har bytta sambord och ibland hela bottnar. Det beror nog inte på myter eller att ägarna är speciellt troende.

Min båt är väl inoljad men faktum kvarstår att mahogny är ett träd som hör hemma i betydligt varmare trakter än Sverige. Här borde vi hålla oss till fura och ek som är vana att stå ute i svenskt vinterklimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Det framgår inte vad TS har för typ av båt och framförallt inte vilket material den är byggd i.

 

Selco 18 Cabin, tidigt 70-tal, med VP AQ110/100. Således plast 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rascal:

Du kan ju fundera på varför dom flesta mahognybåtar med några år på nacken har bytta sambord och ibland hela bottnar. Det beror nog inte på myter eller att ägarna är speciellt troende.

Min båt är väl inoljad men faktum kvarstår att mahogny är ett träd som hör hemma i betydligt varmare trakter än Sverige. Här borde vi hålla oss till fura och ek som är vana att stå ute i svenskt vinterklimat.

 

Varför skulle jag fundera på det? 

Det har fungerat sedan åtminstone 1994 och kommer fortsätta att göra det framöver också. 

De få skador som finns i skrovet är torkskador ovan vattenlinjen. Den skulle knappast må bättre av att få torka två månader till. Speciellt inte ett år som detta med över 30 grader varmt och knastertorrt. 

 

Men ta du upp din båt i augusti om det känns bra för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även plastbåtar kan ha små små skador där fukt trängt in och sedan fryser och blir större skador, så det är nog bra att ta upp o få torka ur inimellan före första frosten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får två dagar att välja på i månadsskiftet sep/okt. En vardag och en helgdag. Kvällen innan blir det säsongens sista tur från hamnen till varvet och sedan säsongens sista övernattning vid varvets brygga.

Redigerad av Bjorns_snipa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träjullen får ligga i hela vintern. Tar upp i maj ett par veckor. Amigon tar jag nog upp i oktober/november någon gång. Det beror lite på väder. Blir den inte använd är det lika bra att ta upp den.

Men det känns ju bra om den ligger i vattnet längre än den ligger på land i alla fall, så en säsong minst från april tom oktober räknar jag med.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎18 vid 08:37 skrev Nim26:

Bilder från en solig vindstilla oktoberhelg kommer på posten, Dörra stängd och värmaren som mullrar i bakgrunden☺️

Blir nog en helg i September istället,

Vi skall resa bort i början av Oktober och då vill jag ta upp före det,

förmodligen 1A helgen i Oktober,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Träjullen får ligga i hela vintern. Tar upp i maj ett par veckor. Amigon tar jag nog upp i oktober/november någon gång. Det beror lite på väder. Blir den inte använd är det lika bra att ta upp den.

Men det känns ju bra om den ligger i vattnet längre än den ligger på land i alla fall, så en säsong minst från april tom oktober räknar jag med.

Träjulle ligga i hela vintern! är det bra? håller den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå ta upp båten innan vintern?

 

😀

atle.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Träjulle ligga i hela vintern! är det bra? håller den?

Tänk fiskebåtar!

Jag kollade på en motorseglare i ek, tänkte att det är väl enkelt att hitta någon pensionär som mot ersättning kan skarpa och lacka. Men det fanns det inte så det blev ingen affär.

Kollade med gubbarna på varvet. De sa att antingen tar man upp så att skrovet hinner torka ut innan det blir minusgrader ute. Eller så låter man den ligga i hela vintern, det fungerar med ek, fur och lärk men inte med mahogny. 

Mahogny ska upp och hinna torka ut innan kylan, helst förvaras frostfritt. Precis som Rascal skrev, mahogny är vackert men ett dåligt båtbyggarmaterial.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...