Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Lacka

Rekommendera Poster

Hej. 

Behöver lite råd när jag planerar vinterns jobb. 

Allt trä i min båt lär vara lackat med golvlack. Säkert bra och hälsosammare för de som byggt båten men inte riktigt lika hållbart och slitstarkt som fernissa. 

1. Kan jag lacka/fernissa ovanpå golvlacken och bara rugga upp och rengöra ytan först?

2. Jag har lite lister runt bla diskbänken som blivit slitna ffa i anslutningen mot skivan och listerna är i teak eller mahogny och skivan är av typ perstorp-platta. Kan jag slipa listerna och tvätta perstorp-plattans anslutning, vi pratar om någon millimeter här, och sedan fernissa med en liten kant in på bänkskivan? Det kryper nämligen in lite fukt under listerna. Listerna är limmade runt skivan och lär inte gå att ta bort utan att någon del går sönder. 

Jag har lagt på flera lager golvlack på ett bord men golvlacken bygger inte så mycket som fernissa så det är ganska ömtåligt. 

Som alltid tacksam för råd. 

Redigerad av ChristerN
Klargörande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Ja.

Om den gamla lackytan är hel, så går det bra att slipa med fint slippapper (t.ex.320), och lacka ett par varv. Jag rekommenderar uretanlack till inredningen.

Är det sprickor och lacken flagar, så måste det slipas ner till träet, innan lackar det på nytt. Använd aldrig bets på en träyta som inte är HELT fri från lack, det blir fläckigt.

 

2. Jag tycker att det borde gå. Min far gjorde det då han gjorde om köksinredningen i vårt hus på 70-talet. Det var snyggt länge.

Jag föreslår att du tejpar ett par millimeter ("ett par"=2-3) in på plattan som är riktigt ren. Dra bort tejpen då du lackat färdigt, så blir lackkanten litet mjukare. Tejpa på nytt nästa varv du lackar.

 

För mig är lack och fernissa samma sak. Om man nu inte menar kokt linolja, som är definitionen på fernissa, och det tror jag inte att man vill lacka båten med, trots allt. Det krävs ofta minst sju varv lack eller fernissa, för att fylla i ådringen i fint slipad mahogny, så det blir en del pyssel innan ytorna är riktigt fina.

 

Ojdå. Borde ha svarat på det där för ett halvår sen .

Redigerad av Kronvik
Sent svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, om än sent. 

Lackade listerna efter ordentlig slipning till trärent. La på åtta lager, det sista halvmatt. Blev bra. 

Anslutningen till laminatskivan blev dock inte helt klockren. Fernissan släppte på ytan trots ordentlig rengöring så det blev fin-tejpning kant i kant och så får man hoppas det funkar. 

 

Övriga detaljer, de som jag ska testa att bara rugga upp ytan på, får jag ta ett annat år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...