Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
trewq

Tjörn-Oslo till lands, sevärt?

Rekommendera Poster

Tänkte ägna ett par dagar nästa vecka åt sträckan Tjörn - Oslo med bil, förslag på vad jag inte bör missa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på vilka intressen du har allmänt? Jag brukar ha med mig en drönare för att kunna fotografera (den åker även med i lastbilen på jobbet). Annars finns det ju en hel del att se på men som sagt så underlättar det att veta vad du är intresserad av först. Här ett objekt jag var sugen på att fotografera nattetid så då tog jag och parkerade en bit ifrån och tog tillfället.

CFEBB317-D946-476E-975D-597069B0ED5D.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresserad av det mesta utom att titta på sport, så kom gärna med vad ni själva tycker är bäst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev pseudonym:

Här ett objekt jag var sugen på att fotografera nattetid

Häftig bild!

Grästorp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Häftig bild!

Grästorp?

 

Precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en annan bild på en kamrats båt tagen vid vårrustningen.

 

En drönare kan man ha mycket kul med och har man dåligt med intressen så skapar man nya.

A592B70E-2E75-4694-8BCD-FE94388B1BC3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två rätt olika förslag...

 

Hällristningarna runt omkring i Tanums kommun och stenålsersmuseet nära Tanumshede. 

 

Toaletterna på Sportshopen i Grebbestad. Passa på att handla samtidigt, finns ofta några prisvärda skor eller kläder för båt, skidor eller friluftsliv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

"Toaletterna på Sportshopen"

Nu blev jag nyfiken, kan du utveckla hur dom kan vara så spännande, snälla.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Två rätt olika förslag...

 

Hällristningarna runt omkring i Tanums kommun och stenålsersmuseet nära Tanumshede. 

 

Toaletterna på Sportshopen i Grebbestad. Passa på att handla samtidigt, finns ofta några prisvärda skor eller kläder för båt, skidor eller friluftsliv.

 

Mackey

Ristningarna är helt ok. Det mesta av innehållet har redan i detta forum citerats i olika trådar. Inga nya budskap.

Som akvarist måsta jag säga att akvarierna i pissrännan och på tolatterna på Sportsoppen är förfärliga. Regnbågsfiskar och elgitarrer, antika amoror och dålig belysning. Det var väl något stim med bleka skalarer och naggade kardinaltetror också....

Tacobuffén i restaurangen är bättre, men inte bra. Ät tills du spyr.

 

Om den aktuella vägsträckan säger jag annars som brittiske författaren, Adam Douglas; "I stort sett menlös".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill se fisk utan pissränna, Havets hus i Lysekil, eller Smögens fiskauktion, andra djur och odjur finns på Nordens ark. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev trewq:

Tänkte ägna ett par dagar nästa vecka åt sträckan Tjörn - Oslo med bil, förslag på vad jag inte bör missa?

Bohuslän skall upplevas från havet! Kör man E6 och intilliggande och parallella vägar kommer kustsamhällena i okronlogisk ordning, eller kronologisk oordning, Geografisk oordning kanske är ett bättre begrepp. Dessutom är vissa sträckor olustigt olycksdrabbade.

 

Lättare att nämna platser man skall undvika, än sevärda, efter landsvägarna då.

"Orusts eget Ullared", Göksäter, är ett sådant Mammons tempel bestående av billiga kläder och tingeltangel. Om man vill slösa bort sina pengar är det bättre att stanna till i det direkt ocharmiga köpcentret i Torp, utanför Uddevalla.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk från Tjörn och ta vägfärjan över till Lysekil, en sväng in i byn och kolla havets hus kanske kyrkan med tornet i rak nordlig riktning. Kör gamla vägen mot Kungshamn, Smögen åk efter vattnet hela vägen upp till Strömstad. Pipers Glass i Hamburgsund, Läckbergs Fjällbacka där Ingrid Bergman är född och där även delar av Ronja rövardotter är inspelad sedan Tanum och Grebbestad. Nordby shoppingcenter med Sveriges största godisbutik. Norska gränsen med Svinesund m.m. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Elegancej:

Fjällbacka där Ingrid Bergman är född


Näää...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

"Orusts eget Ullared", Göksäter, är ett sådant Mammons tempel bestående av billiga kläder och tingeltangel. 

 

När jag jobbade på den delen på Orust brukade jag alltid stanna till vid Göksäter innan jag förtsatte hemmåt på kvällen. Kaffe och en fralla eller annat tilltugg för en spottstyver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

"Orusts eget Ullared", Göksäter, är ett sådant Mammons tempel bestående av billiga kläder och tingeltangel.


Finns väl nåt liknande vid Rotviksbro. "Rotan". Inte varit på nåt av ställena (inte ens GeKås i Ullared), så jag vet inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Elegancej:

Åk från Tjörn och ta vägfärjan över till Lysekil, en sväng in i byn och kolla havets hus kanske kyrkan med tornet i rak nordlig riktning. Kör gamla vägen mot Kungshamn, Smögen åk efter vattnet hela vägen upp till Strömstad. Pipers Glass i Hamburgsund, Läckbergs Fjällbacka där Ingrid Bergman är född och där även delar av Ronja rövardotter är inspelad sedan Tanum och Grebbestad. Nordby shoppingcenter med Sveriges största godisbutik. Norska gränsen med Svinesund m.m. 

 

12 minuter sedan skrev raol:


Näää...

 

Ingrid Bergman, född 29 augusti 1915 i Hedvig Eleonora församling i Stockholm, död 29 augusti 1982 i London.

Däremot hade skådespelerskan tillsamman med maken ett sommarställe på en av öarna utanför Fjällbacka, Lökholmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Elegancej:

Åk från Tjörn och ta vägfärjan över till Lysekil, en sväng in i byn och kolla havets hus kanske kyrkan med tornet i rak nordlig riktning. Kör gamla vägen mot Kungshamn, Smögen åk efter vattnet hela vägen upp till Strömstad. Pipers Glass i Hamburgsund, Läckbergs Fjällbacka där Ingrid Bergman är född och där även delar av Ronja rövardotter är inspelad sedan Tanum och Grebbestad. Nordby shoppingcenter med Sveriges största godisbutik. Norska gränsen med Svinesund m.m. 


Ingrid Bergman föddes i Hevig Eleonora församling i Stockholm, men hon hade sommarstuga på en egen ö, Dannholmen, utanför Fjällbacka. 

Mitt i Fjällbacka ligger det 74 meter höga Vetteberget. Genom berget går Kungsklyftan, tidigare kallad Ramneklovan (Korpklyftan). Klyftan fick sitt namn efter att Oscar II år 1886 besökte Fjällbacka.

Liknande klyftor finns på Många ställen i Bohuslän.

Hunnebostran tex och Gärlesborg

Fortsätter man lite norrut och kör förbi Bottna kyrka fin en del olika historiska sevärdheter. Tex Rambergs kyrka.
https://thallatha.blogspot.com/2010/09/rambergs-kyrka.html

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bohuslän skall upplevas från havet! Kör man E6 och intilliggande och parallella vägar kommer kustsamhällena i okronlogisk ordning, eller kronologisk oordning, Geografisk oordning kanske är ett bättre begrepp.

 

Har man såna ensidiga snäva intresse som jag och du, så kan du ha rätt i ditt påstående.

Men har man lite mera vidgade vyer så finns det mycket intresant att titta på över hela världen. Min mamma hade en bok (som jag måste ha ärvt) som hette "Svenska omvägar" och som behandlade en hel del intresanta saker i Sveriges avlånga land.

Kör man E6;an från Tjörn till Oslo kommer man ju snabbt fram. Skulle du ta de parallellvägar som finns och titta på allt intresant på vägen, så lär du inte komma till Oslo i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dannholmen är ju rätt ö.

Men jag tjänade tusen kronor en gång, på att köra ut (och tillbaka) två äldre amerikanska damer från Fjällbacka hamn, de åkte runt på egen hand i Sverige och ville se Ingrid Bermans sommarhus, då jag låg vid handlingsbeyggan kom de och frågade snällt, om jag kunde köra dem för femhundra kronor, tyckte det lät ok, förstod då inte att det var femhundra kronor styck de menade. Detta var två år sedan, kanske de trodde att min hyttbåt var en tur- eller taxibåt. Besättningen hade gått till Coop för att handla. Så det passade bra med en tur dit ut, men sade redan från början att det inte skulle bli någon landstigning, då ön är privat. 

Huset byggdes under en krigsvinter med tjockt istäcke, då gick det bra att få ut materialet.

Jag tror att teaterproducenten, Lars Schnitt fortfarande äger fastigheten.

Och amerikanskorna, dom skulle vidare till Strömstad där dom skulle ta stockholmståget, och så skulle de vidare till Nusnäs i Dalarna. Man kan ju inte ha varit i Sverige utan att köpa med sig dalahästar hem. Jo det går ett X2 sommartid direkt Strömstad till Stockholm över Uddevalla och Herrljunga.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju inte att redigera inläggen på ett vettigt sätt idag, bara laggar ut.

 

Men iallafall, Ingrid Bermans gröna hus på Dannholmen kan man inte se idrån E6.

Modelljärnvägamuset i Munkedal är tyvärr borta, men inte museiejärnvägen, Munkedal-Munkedals hamn, spv 600mm.

 

Det finns stenhuggerimuseum i Hunnebo och ett på Malmön, men inga stenhuggare, dom dog unga i asbestos, stendammslunga.

 

Bovall hade längen en väldigt speciell järnaffär, jo den finns kvar med inredning och allt, men är stängd "pga sjukdom"... Har varit så de tre senaste åren.

 

Hönö ligger inte i din rutt, men där finns det ett alldeles utmärkt fiskerimuseum, dit det går att ta sig med bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev JEC78:

 

Jag antar att du menar Fredrikstens fästning?

Om man gillar en jäkla massa sten, fuktiga och mörka fängelsehålor är ju Karlstens fästning på Marstrand sevärd, men det är svårt att parkera där, på ön intill.

Fredrikstens fästning i Halden brukar vara mer sevärd med en massa tillfälliga utställningar och när jag var där en om hur man hade det i Norge under andra världskriget, men det kan ju hända att den utställningen bytts ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev JEC78:
2018-08-18 vid 06:35 skrev Thallatha:

Älgfallet - på gränsen mellan Sverige och Norge.

http://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-6-haftigaste-vattenfall/

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elgåfossen

Karlstens  fästning - Halden

 

Jag antar att du menar Fredrikstens fästning?

 

Ja naturligtvis - ibland blir det kortslutning i hjärnkontoret.

Marstrand är det ju bättre att besöka med båt.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en ny sorts "arkeologiska fynd" som jag personligen kan finna intressanta.
Tänker här på våra kvarlämnor från de senaste hundra åren, alltså den blott hundraåriga epoken med accelererande industri, handel.
Om någon annan i forumet än jag har den "böjelsen" så finns utmärkta tillfällen att studera nutida rost/skrot på Tanum Sommarland.

Själv har jag hittat dit vattenvägen* två gånger, hur man hittar dit landvägen kanske min kartbild nedan kan svara på? (Gamla E6:an är röd i skiss 1 och löper helt nära så nån större omväg blir det knappast.)

Mitt tips bland andra får bli... Tanum Sommarland!
Alltså bara som ett sorts industri/ekonomi-minne.
(Den som har barn med på resan bör nog undvika platsen, alternativt nogsamt förklara att det som ser ut som lekredskap numera är farliga?)


*) Har glömt årtalen men första gången fanns inte "brygga x" enligt min kartbild nedan.
Vid det senare tillfället fanns den och verkade då nybyggd.
Tror jag vid bägge gångerna kom dit i september och förtöjde som ensam båt, men vid bägge tillfällena så lade jag  märke till två saker.
    Dels "förfallet" på området, rost/skräp antydde redan första gången att området övergetts i hast?
   Dels det klara vattnet invid kobben (kosterfjordens friska vatten inbillar jag mig) och särskilt en bottenväxande art som jag som göteborgare inte alls kände igen. (Såg litet ut som "död mans hand" men fingrarna var blekröda och slappt böljande rör med diameter runt 1-2 centimeter. Vet månne nån på forumet artnamnet?)

Tja, kanske kan man likt kvällsblaskan GT rubricera detta tips som en av de "spöklika platser längs gamla E6"?
 

xxx1.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det nästan kännas övermäktigt, men jag kommer väl hit fler gånger så fortsätt mata på. Man får se det långsiktigt som i asiatiska kulturer, det jag inte hinner får barn och barnbarn göra.

Lämningar av tidigare verksamheter är intressanta för att förstå utvecklingen och imponeras/inspireras av äldre generationers mödor. Lite tankeväckande på det ämnet är http://www.lowtechmagazine.com

http://www.lowtechmagazine.com/site-map.html

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målarklova i Havstensund. Klåvan i Fjällbacka är "löjlig" i jämförelse.PICT2406.thumb.JPG.b2d137f271e1ec884547282b42257dc5.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som varande lastbilsförare har jag sedan länge nördat in mig på gamla vägar från förr. Ju äldre desto mer spännande är de. Kullerstensbelagda med stenstoder som vägräcken på sidorna, eller stenlagda brovalv över små åar och vatten. Hur man var tvungen att på omvägar ta sig fram genom landskapet på grund av att man inte kunde bygga så storslaget eller inte behövde större arkitektur för trafikflödets skull. Rikstvåan (numera E6) har ju sin sträckning från Malmö och upp genom Halland och vidare till Oslo, och på vissa avsnitt kan man fortfarande se var vägen har gått.

Då jag kör tankbil så är gamla mackar ännu mera nördigt i mina ögon. Hur man placerade dessa i redan befintlig bebyggelse och byggde boning på andra våningen tex.

BEA424DC-CCE4-4A62-A415-2877A0D99331.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-21 vid 17:51 skrev pseudonym:

 Rikstvåan (numera E6) har ju sin sträckning från Malmö och upp genom Halland och vidare till Oslo, och på vissa avsnitt kan man fortfarande se var vägen har gått.

 

Den nämns i detta avsnitt av trevliga K-märkt.

https://www.oppetarkiv.se/video/1251423/k-markt-k-markt-riksvagar-och-stadshotell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...