Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybrid

Ensamsegling. Kan man hantera en Maxi 95:a?

Rekommendera Poster

Hej! Helt ny på forumet! Men viss båtvana finns.

Vi vill skaffa båt igen. Varit utan i 3 år.  Det ska bli en segelbåt. Haft flera strax under 30 fot innan. Nu är priserna sjukt låga. Men frågan är när det börjar bli jobbigt att segla ensam? Frun är gärna med fina dagar i lätt vind men jag gillar och är uppvuxen med att "segla hårt". Budgeten är begränsad men en Maxi 95 klarar vi att lösa enligt en snabb titt på kontot. Finns även en Dominat 95 på blocket i nuläget. En 84 är ju rejält billig den med men akterruff är praktiskt. Prioriterar innerutrymmen framför seglingsegenskaper. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar en 32:fotare själv utan problem. Det enda jag avstår från är att hoppa iland på öar, jag svajankrar istället. Vid sällsynta tillfällen ror jag iland.

Storleksklassen runt Maxi 95 är bra och akterruff är praktiskt till bra-att-ha-grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att ta det lugnt och lära sig hur båten beter sig i olika situationer, jag segla en 42 fotare ensam i 5 år.

Låg sällan på svaj förutom för lunch paus.

Är ingen vän av gästhamnar så oftast låg jag i naturhamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar en Comfort 32 ensam ibland, även med spinacker. Oftast är hustrun med. Hon har inga problem med att segla i kuling upp till 16, 17 m/s, storm har vi inte prövat ännu.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Wildeside:

segla en 42 fotare ensam

En bekant har en fenkölad 42 fotare. Han kom in till land men jag med min långkölade 27 fotare inte kom ända fram.

Ofta är längre/större båtar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

En bekant har en fenkölad 42 fotare. Han kom in till land men jag med min långkölade 27 fotare inte kom ända fram.

Ofta är längre/större båtar bättre.

Det va en kustkryssare R7 jag seglade med, dom är långkölade , min va ombyggd med roderfena istället för roder ut med kölen.

1-1,5 meter av fören låg ovanför vatten ytan ofta kom man så långt in så man hade fören över berget i naturhamnen. Ganska praktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Wildeside:

Det va en kustkryssare R7 jag seglade med, dom är långkölade , min va ombyggd med roderfena istället för roder ut med kölen.

1-1,5 meter av fören låg ovanför vatten ytan ofta kom man så långt in så man hade fören över berget i naturhamnen. Ganska praktiskt!


Med ett rejält peke åstadkommer man väl ungefär samma praktiskhet på en "vanlig" båt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:


Med ett rejält peke åstadkommer man väl ungefär samma praktiskhet på en "vanlig" båt? :)

Kan se lite udda ut med en peke på 1,5 meter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, många båtar har väl redan ett överhäng framtill på en halvmeter eller så, och du skrev ju 1-1.5 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror naturligtvis inom vilka seglingsområden du seglar.

Jag som seglar i bohuslän, brukar nästan aldrig ha nåt problem att komma iland. Nu seglar ju jag förståss ogärna mitt i högsäsong och det gör ju naturligtvis tillgången på platser i betydligt bättre.

 

Har själv haft en förkärlek för att förse mina kostrar med peke, för att kunna flytta fram förstaget. De har varit på ca 1 meter.

Nu behöver väl en Maxi 95 eller liknade båt inte ha nåt peke pga segingsegenskapena, fast ett landgångspeke på nån halvmeter är väl inte fel och då i kombination som genackerpeke.

Jag seglar  regel mina båtar själv och jag har alltid anpassat dem så att jag når det jag behöver nå under segatsen från rorsmansplatsen. Autopilot är ju nästan nödvändigt om man seglar långa törnar varje dag. 

 

Sånt som trim, fall och revlinor till sittbrunnen, så man inte behöver springa upp på däck mer än absolut nödvändigt, är något som jag prioriterar.

Det är väl inte många som inte har förseglen på rulle idag - också bra när man ensamseglar.

Hantera själva båten brukar inte va nåt problem.
 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just för tilläggning i naturhamn som ensamseglare kan jag rekommendera en "änterhake" med tunn och följsam lina. När man gått in till land med fören (och ankare i från aktern), går man fram och kastar kroken så den ska haka fast i en skreva, bakom en sten, nåt träd eller annat passande. När man fått grepp är det bara att göra fast linan och i lugn och ro justera längd på ankarlina, stänga av motor, ta fram förtöjningslinor och annat. Justera in båten tills den är på hoppavstånd, kliv i land med förtöjningslina och, ja, sen är det ju självklart. Väldigt smidigt och enkelt, med undantag för när det är en helt slät klippa framför...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Det beror naturligtvis inom vilka seglingsområden du seglar.

Sant. I långrunda Vänern är långt överhäng en fördel. Att balansera ut på ett långt peke är ingen höjdare i synnerhet om det är lite bråttom.

Änterdraggen är ett underbart hjälpmedel.

Men sen kanske det inte alltid är nödvändigt att gå iland. De flesta personskadorna sker när man hoppar iland. Ett elektriskt ankarspel i fören är ett gudabenådat hjälpmedel, i synnerhet när man seglar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 

Men sen kanske det inte alltid är nödvändigt att gå iland. De flesta personskadorna sker när man hoppar iland.


Jag brukar säga att ombord på mina båtar är det förbjudet att "Hoppa iland".

Man är ju inte som "Maj på Malö" " Hoppar i land, smidig och grann,"

Varken jag eller de som oftast är med mig ute med båten är varken smidiga eller granna (det finns nåt enstaka undantag)

Kommer jag till nån naturhamndär jag inte vet om jag kommer in till land, går jag ofta in och provar. Sen backar jag ut och gör en ny ansats, fäller ankaret och går in mot land. Går så nära att fören tar i berget. Trycker fast båten med motorn. Belägger ankaret tillfället.

Kliver iland (inte hoppar) via en fast moterad landgångstege. Förtöjer.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Ett elektriskt ankarspel i fören är ett gudabenådat hjälpmedel, i synnerhet när man seglar själv.

 

Jag har ankarspelet i aktern. Svajankra ofta och väldigt ofta från aktern. Har en spetsgattad båt, men det går i regel bra med vilken båt som helst. 

Är det lite sämre väder, drar jag ankarlinan till fören och belägger med en hanfot. Förr när jag hade lina gjorde jag hanfoten av ankarlinan och en vanlig förtöjningsände medeles dubbel skotstek på förtöjningslinan. Nu när jag har kätting har jag tillverkat en hanfot med kättingkrok, som jag använder både i fören och aktern.

Vill helst inte ha mer grejer i fören än nödvändigt. Det är trångt och  besvärligt nog ändå.

Tog bort det handpumpade ankarspelet som fanns i fören och monterade en pekeliknande plattform plus en fast monterad stävstege för attförenkla när man går i land/ombord från fören.

 

thumbnail_20180412_134747_resized.jpg.cfe26d2313e49df7979f38e2faff839e.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Thallatha:

Jag har ankarspelet i aktern.

Vadå akter? Den båten har ju för i båda ändar! Men praktiskt vid ankring.

 

Svajankring har vissa fördelar.

  • Det är enkelt. Rulla in seglet, tryck på knappen så ligger man där och man kan lugnt koka kaffe eller sköta tarmen.
  • Det är nästan alltid lä i sittbrunnen när man ankrar.
  • Myggor flyger inte långt från land. En bit ut är det myggfritt.
  • Oftast behöver man inte starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft båtar på 5-6 ton. Min fru älskar havet o hamnar, men hon hatar lägga till, så jag har anpassat mig och lägger alltid till i hamnen själv medans hon tar hand om hunden. Allt går, det e bara att träna i hemmahamnen så kommer du märka att det e enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:
2 timmar sedan skrev Thallatha:

Jag har ankarspelet i aktern.

Vadå akter? Den båten har ju för i båda ändar! Men praktiskt vid ankring.

 

Den är ju betydligt rundare i aktern, å så har akterruffen så den är högre i  aktern och ovanpå sticker det  upp ett par m2 av akterskottet till däckssalongen. Det blir ju en viss yta som projekteras mot vinden.

Man kan lätt dra ut en liten snibb av genuan och skota, så att det blir ett ankarsegel

I de allra flesta fall är det ok att ankra från aktern. Dessutom sitter man skapligt i lä bakom akterruffen.

Är det lite sämre väder är det bätre att ankra för ifrån - dåvakar hon bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor på västkusten och har öppet hav utanför dörren så det kan fläkta lite ibland, som idag, cirka 17 m/s. vilket är trevligt. Fördelen är att vi har hur många små öar och vikar som helst. Räknar inte med att lägga mig i naturhamn själv förutom ett favoritställe, en naturlig lagun men där är jag hemma sedan 80-talet. Går att komma in till land med en Omega 42...

 

Jag tolkar det som att en båt i klassen 32 till 38 fot inte är något större problem. Dessutom gillar jag att gå utomskärs. Bifogar en bild på en av de sista resorna som vår båt fick stå ut med.

 

Givetvis har vi följande krav:

- Dieselvärmare

- Autopilot

- Rulle

 

Marieholmlagom.jpg

Redigerad av Hybrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta segelbåtar kan man  ensamsegla och en Maxi95 borde fungera fint. Med lite övning kan man hantera sin båt i de flesta situationer.

Det viktigaste är att man ser till att vara kvar ombord genom att ha sele och säkerhetslina (jackstay) att koppla fast sig vid när man behöver vara på däck vid sjögång. 

Att kunna rulla in förseglet och ha lazy jack för storseglet förenklar segelhanteringen.

En autopilot är en bra kompis.

Enklare att ankra för svaj samt ha med en gummibåt men om man går in i en hamn där redan andra båtar ligger så kan man ofta få lite hjälp med tilläggningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att det är lockande med M95ans innerutrymmen, men tänk dig verkligen för innan du skaffar en masthead-båt... Seglat o kappseglat mycket Maxi 77, och man tröttnar extremt fort på en 150% genua som dessa underriggade båtar verkligen behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast man måste väl inte ha en 150 % genua, det går säket bra med en något mindre bara man kan trimma ihop förseglet och storseglet. 

 

Det är klart att en fock är enklare att hantera under segling, men en genua är inte alls omöjlig att ha att göra med ensam om man inte kappseglar. Det händer ju att det tar några sekunder extra att stagvända, men är det semester så gör inte det så mycket (även om det kan vara irriterande).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk som tävlar, ens ibland, brukar ha väldigt svårt att förstå att andra inte tävlar, ens ibland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med att segla en mastheadbåt ensam är att man ofta får riktigt bra driv på bara genuan och slipper dra upp storen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varken sagt att man måste ha en 150% genua eller att den är omöjlig att hantera. Säger att det är otympligt att hantera. O båten väger 5t+ och har 18kvm storsegel... Blir inte mycket till driv utan den stora genuan. Kan ju vara kul att segla o slippa gå för motor bara för man trimmat ned sin båt så den helt saknar driv i lätt- och medelvind.

 

Cruising tycker jag ska vara bekvämt - att baxa runt 30kvm genua med långt underlik är inte bekvämt oavsett hur lugnt du tar det i slagen... Det är även bekvämt att komma fram i rimlig tid - nåt du troligen inte gör om du trimmar ner båten med en liten fock.

 

Lite svårt o se det kontroversiella i det... 

 

Trådtiteln är "Ensamsegling - kan man hantera en Maxi 95". Ja, klart det går. Folk seglar IMOCA 60 jorden runt solo. Tycker bara TS ska vara medveten om att det är bra mkt otympligare med en gammal MH-båt med 150% genua än en partialriggad fockbåt med större storsegel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bran82:

Har varken sagt att man måste ha en 150% genua eller att den är omöjlig att hantera. Säger att det är otympligt att hantera. O båten väger 5t+ och har 18kvm storsegel... Blir inte mycket till driv utan den stora genuan. Kan ju vara kul att segla o slippa gå för motor bara för man trimmat ned sin båt så den helt saknar driv i lätt- och medelvind.

 

Cruising tycker jag ska vara bekvämt - att baxa runt 30kvm genua med långt underlik är inte bekvämt oavsett hur lugnt du tar det i slagen... Det är även bekvämt att komma fram i rimlig tid - nåt du troligen inte gör om du trimmar ner båten med en liten fock.

 

Lite svårt o se det kontroversiella i det... 

 

Trådtiteln är "Ensamsegling - kan man hantera en Maxi 95". Ja, klart det går. Folk seglar IMOCA 60 jorden runt solo. Tycker bara TS ska vara medveten om att det är bra mkt otympligare med en gammal MH-båt med 150% genua än en partialriggad fockbåt med större storsegel.

Jag har drygt 50 m2 genoa.

Inga problem. Använder inga jinchvevar när jag seglar själv bara aktre vinchar. Går uppsnabbt å lagom i vind efter slag, tajtar till... klart!. Resten sköter vinden.

Är det täta slag typ i trånga 30m breda gattar.. kör jag oftast på bara stor eller rejält inrullat.

I lättvind är det ju inga krafter så då behövar man ju inte "trimma ner"..

 

Så ja... no problem att segla maxibåten själv.. är jag helt säker på... tror jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina egna båtar har alltid varit masthead. Nuvarande är i samma klass som Maxi95, masthead men kutterriggad så man kan rulla in genuan och kryssa med focken. Vilket sällan händer.

För cruising är masthead bekvämt, många gånger seglar man bara med genuan som enkelt rullas ut/in. Kommer man till ett sund där det blir kryss så rullar man in genuan och startar motorn. 

Riggen är enkel och okomplicerad, en anledning till att de flesta långfärdsbåtar har masthead.

Är man seglingsnörd och där själva seglandet är det absolut viktigaste så ska man välja partialrigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410 - gissar att din genua inte går hela vägen till sittbrunne och att du inte har ett inre förstag som skall passeras

i varje slag..?

 

@bhemac Angående långsegling och masthead...

Fördelen med masthead är ju att man har en telefonstolpe stagad i alla väderstreck - den går då inte av så lätt. 

Nackdelen är att mastheadriggen är otroligt oflexibel; svår att trimma om när det blåser olika hårt under dagen som det kan göra en dag i skärgården där man vill ändra om och anpassa riggen så man får bekväm segling även under ändrade vindförhållanden. 

 

Varför kappsegling kommer upp varje gång man pratar segeltrim fattar jag inte. Att segla med otrimmade segel är som att köra med punka på bilen; ändå är det ingen som säger ”jag behöver ingen luft i däcken, jag ska ju inte tävla”. 

Otrimmade segel, och svårtrimmad rigg, ger obekväm segling i hård vind, och ingen segling i lätt vind. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft en 28 fot Cumulus i 10 år nu.

Seglar oftast själv. Bara på Vänern. Nära 80 nätter denna säsong.

 

En önskan jag egentligen har, är en rymligare båt. Gärna en Maxi 95.

Den är dessutom bredare och bättre utformad på däck. Så den är fin att knalla omkring på.

 

Har satt på mantågsnät. Har många gånger räddat prylar från att hamna i sjön.

Vindroder är ett önskemål.

Autopilot, gärna överdimensionerad.

Flera stora solceller.

 

Kanske stadigare ruffdörrar, vore bra, de gånger du får in sjö bakifrån.

Lär ju bli kaffeved av befintliga. En extra stadig lucka att skalka med?

 

Fungerande revning av seglen.

 

Motorn sitter mitt i båten. Verkligen servicevänligt.

 

Stora stuvutrymmen.

 

Kanske monters innfällbara klättersteg i masten

 

Man behöver ju inte vara snabbast över sjön, så den riggen duger bra.

 

Vill man tävla med alla och envar, som man siktar på sjön, så köper man en annan båt.

 

Tar folk sig över haven med en Vega, så bör detta gå fint.

 

Och den fråga du hade... klarar du av skutan själv... det skulle jag göra. Bara att planera hur du på ett säkert sätt hanterar båten.

 

Men som sagt, jag har inge störte erfarenhet av att länsa över haven i höga vågor och hård vind. Bara en och annan storm på Dalbosjön.

 

Lycka till.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

@Caribic410 - gissar att din genua inte går hela vägen till sittbrunne och att du inte har ett inre förstag som skall passeras

i varje slag..?

 

@bhemac Angående långsegling och masthead...

Fördelen med masthead är ju att man har en telefonstolpe stagad i alla väderstreck - den går då inte av så lätt. 

Nackdelen är att mastheadriggen är otroligt oflexibel; svår att trimma om när det blåser olika hårt under dagen som det kan göra en dag i skärgården där man vill ändra om och anpassa riggen så man får bekväm segling även under ändrade vindförhållanden. 

 

Varför kappsegling kommer upp varje gång man pratar segeltrim fattar jag inte. Att segla med otrimmade segel är som att köra med punka på bilen; ändå är det ingen som säger ”jag behöver ingen luft i däcken, jag ska ju inte tävla”. 

Otrimmade segel, och svårtrimmad rigg, ger obekväm segling i hård vind, och ingen segling i lätt vind. 

Jag har, pga slitet försegel, klippt bort en halvmeter för nån sässong sedan. Nu når den bara.. kanske 2 meter förbi masten.. bak till nedgången in i båten.. så precis bak till sittbrunnen når den. Förut nådde den lite längre.. gjorde likadant när jag seglade då.

Inre förstag? Har bara det som genoan e upprullad på. Brukar man ha fler?

Är det alltid två st på maxin?

Vad gör det för skillnad i slaget... förutom att det krävs mer vind från sidan för att få över seglet och lite fler meter att dra snören.

Jag har nåt som nån sa heter babystag som sitter från halva masten å nån meter förom i däck..

Jag kan ju ifs inte segling, trimning mm. lika bra som du Peter men tar mig dit jag vill.. å blåser det minst 3m/s så gör jag det med segel. Lika enkelt på egen hand som med hjälp.

Tilläggning i gästhamn är no problem, om det är djupt nog, för jag backar alltid in då.

Lite mer spring blir det om jag bestämt mig att ligga med nos mot berg... men det går.. då väljer jag nog oftast svaj.

Men såklartdet är mindre ansträngande om man har själslående fock.. eller om man kör bara motor.

Nu har ju jag aldrig seglat i en maxi så jag vet verkligen inte... min erfarenhet, att segla själv är. Vega, Scampi och nuvarande 12m båt. Samtliga med masthead.

Så väldigt låga odds på att det inte skulle gå aldeles utmärkt att hantera maxin på egen hand.

Ps. Vid mina byten uppåt i storlek har jag aldrig upplevt att det blivit svårare, snarare tvärtom. Om... man däremot kraschar in i nån med 10ton båt jämfört med 1.5ton.. blir väl följderna därefter. Riskerna ser jag inte som större med större båt DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

@Caribic410 - gissar att din genua inte går hela vägen till sittbrunne och att du inte har ett inre förstag som skall passeras

i varje slag..?

 

@bhemac Angående långsegling och masthead...

Fördelen med masthead är ju att man har en telefonstolpe stagad i alla väderstreck - den går då inte av så lätt. 

Nackdelen är att mastheadriggen är otroligt oflexibel; svår att trimma om när det blåser olika hårt under dagen som det kan göra en dag i skärgården där man vill ändra om och anpassa riggen så man får bekväm segling även under ändrade vindförhållanden. 

 

Varför kappsegling kommer upp varje gång man pratar segeltrim fattar jag inte. Att segla med otrimmade segel är som att köra med punka på bilen; ändå är det ingen som säger ”jag behöver ingen luft i däcken, jag ska ju inte tävla”. 

Otrimmade segel, och svårtrimmad rigg, ger obekväm segling i hård vind, och ingen segling i lätt vind. 

Vid vilken vindstyrka börjar det bli "hård vind"

Förmodligen har jag inte varit i dom förhållandena. Hade 17-20m/s första sommaren med denhär båten. Hade seglen tokfel skotade men obehagligt... näe faktiskt inte... jobbigt ja!! Vi styrde en timme var från arkö.. tills vi efter 9h kom i lä söder om gotska sandön.

Efter det har vi haft fantastiska behagliga seglingar fram och åter över östersjön. Fast bara i behagliga vindar upp till kanske 13-14 som mest.

TS. Sa seglingsegenskaper är prio 2 efter boendekomfort.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra alternativ i till Maxi 95 borde vara en Sunwind 29. Smidigare och modernare rigg, lugn och sansad men seglar bättre, rymlig och bekväm ruff, samma formspråk, ungefär samma pris. 

Saknar akterruff, men ska du segla ensam kanske det inte är hela världen?

https://www.sailguide.com/batfakta/sunwind-29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...