Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Varför en One off?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag menar det finns så många olika båttyper så nog skulle någon av dessa passa alla så man inte behöver ytterligare en båt, bara en av.

Vissa försäkringsbolag försäkrar bara serietillverkade båtar så troligtvis är en one off svårare och dyrare att försäkra.  Båtar är redan dyra men en one off måste så klart bli ännu dyrare.

Är det bara för att tillhöra en liten exklusive skara som man vill bygga en one off eller är det för att man inte har hittat just sin typ av båt som man vill bygga ytterligare en?

 

Tanken kom upp när just en one off 57-fotare gled in i gästhamnen där jag ligger nu och lade sig precis framför min båt. Klart imponerande att se en sådan stor båt men hade det varit en Swan, Najad eller till och med HR:s nya 57:a så hade jag blivit lika impad av skeppet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar du inte heller ser poängen i att baka sitt eget bröd, brygga sin egen öl eller bygga sitt eget hus?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nej jag ser inte anledningen till att jag ska brygga eget öl eller baka eget bröd för att få detta till mitt bord då jag har en uppsjö av olika sorter i butiken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kommer du nog inte heller förstå tjusningen med en egendesignad båt. Det finns ett egenvärde i något som en skapat själv, som uppenbarligen går vissa helt förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bygga en one off båt kan nog ha olika orsaker. Utvecklingen går framåt och för att prova olika lösningar kan detta vara ett alternativ. Tänk om det bara funnits en båttyp att välja på och ingen vidareutvekling sker. På senare år har det dykt upp tex barlasttankar, svängkölar och foils. Vissa segelbåtar planar numera under gynnsamma förhållanden och formen på skroven är många samt vissa vill ha katamaraner eller trimaraner.

Sedan om man själv skulle vilja hålla på att prova sig fram med olika byggen vet jag inte. Hellre skaffa en beprövad konstruktion som passar mina behov någorlunda och göra mindre förändringar.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har byggt och ägt ett designat hus i över 25 år men aldrig känt någon extra tjusning av att detta hus bara finns i ett exemplar.

Så nej jag förstår inte snobbismen i att betala extra mycket för att få en båt som det bara finns en av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tjusningen ligger i att det bara finns en så kan vi kalla det för snobbism.

 

Om tjusningen ligger i att förverkliga en egen idé så är det något helt annat.

 

Kanske är jante för starkt rotad i er äldre generationer för att ni ska kunna förstå den tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev sajjen:

Om tjusningen ligger i att det bara finns en så kan vi kalla det för snobbism.

 

Om tjusningen ligger i att förverkliga en egen idé så är det något helt annat.

 

Kanske är jante för starkt rotad i er äldre generationer för att ni ska kunna förstå den tanken.

 

Heter du Yrvind?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöver ovanstående argument:
Ofta är ju de one-offbåtar som finns på marknaden gamla kappseglingsbåtar ritade efter någon regel till en kappsegling som sedan inretts, eller prototyp-modeller som kanske började produceras efter någon modifiering, eller så är de ändrade standardbåtar.
De brukar oftast vara lågt prissatta, vilket gör att man får mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som ofta så hamnar trådar snabbt ifrån ursprungsfrågan, lite off tropic, så ja jag är nog en sur gubbe eller tillhör en generation som inte längre njuter av inovation och bara är avundsjuk. 

 

Jag ställde en för mig seriös fråga om varför man väljer att beställa en one off och inte att gaddar om bröd, öl eller tjusningen att äga något som ingen annan kan äga. 

 

Det bästa svaret hitintills fick jag från per_62 och det roligaste från pseudonym så jag är nöjd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Utöver ovanstående argument:
Ofta är ju de one-offbåtar som finns på marknaden gamla kappseglingsbåtar ritade efter någon regel till en kappsegling som sedan inretts, eller prototyp-modeller som kanske började produceras efter någon modifiering, eller så är de ändrade standardbåtar.
De brukar oftast vara lågt prissatta, vilket gör att man får mycket båt för pengarna.

Bra svar som oftast Peter. 

När jag gogglade one off hittade jag en gammal annons om one off båten Blå Carat. Där fick man som sagt  mycket för pengarna, en 51-fotare för 495.000 men lite att göra på.

http://www.batagent.se/2235#PhotoSwipe1534488962140

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag ställde en för mig seriös fråga om varför man väljer att beställa en one off och inte att gaddar om bröd, öl eller tjusningen att äga något som ingen annan kan äga. 

 

Är det verkligen så att man ”beställer” en one-off? 

Ofta är det väl både etablerade varv och folk som vill bli etablerade båtbyggare som tar fram en ny modell. 

Förutom alla självbyggare förstås. 

 

Vad är det för försäkringsbolag som bara försäkrar seriebyggen? Viktigt att bojkotta sådana avarter till försäkringsbolag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

One off innebär ju att ingen annan har en lika. I denna tid vi nu lever i så tenderar allt att flyta ut, allt blir lika finns inget som skiljer sig från mängden. En tråkig utveckling anser jag, förr kunde man se skillnaden på en bil idag är alla lika. På båtmässan så började nån med bosse bogserbåtsför och vips hoppar alla tillverkare på trubbnos looken. Att ha en one off tycker jag är roligt stimulerande att någon bryter mönstret. Att det finns en flora i hagen är viktigt för utveckling, finns bara maskrosor kvar så ser ju hagen tråkigare ut. När en båt one off lägger till är det alltid lika kul att se hur man tänkt när den är byggd hur man löst monteringar, vilka nya ideer som använts. Det är trevligt att ha något som ingen annan har helt enkelt.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 minuter sedan skrev coppertail:

 

 

Vad är det för försäkringsbolag som bara försäkrar seriebyggen? Viktigt att bojkotta sådana avarter till försäkringsbolag.

 

12 minuter sedan skrev coppertail:

När jag hade kontakt med Svenska Sjö för att kolla om de hade bättre villkor än mitt nuvarande bolag, frågade de vilken båt jag har. Då jag har en udda sort som heter Olympic Sea 42 så sa hon att vi försäkrar bara serietillverkade båtar. Jag förklarade att denna tillverkades i serie ett par år och är nästan en identisk kopia på Jeanneau Sun Legen 41. 

Det gick att försäkra men jag valde ändå att stanna kvar hos Panetenius.

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Silverfox59:

Som ofta så hamnar trådar snabbt ifrån ursprungsfrågan, lite off tropic, så ja jag är nog en sur gubbe eller tillhör en generation som inte längre njuter av inovation och bara är avundsjuk. 

 

Jag ställde en för mig seriös fråga om varför man väljer att beställa en one off och inte att gaddar om bröd, öl eller tjusningen att äga något som ingen annan kan äga.

 

Jag beklagar om du blev förolämpad av mina svar, det var inte min intention. Att 70- och 80-talister är mer individualister än tidigare generationer kan väl inte vara någon nyhet.

 

För övrigt har du fortfarande helt missat min poäng. Det finns en helt annan motivation till att bygga en one off än att skryta. Det handlar om att förverkliga en egen ide, helt oavsett vad andra tycker om den. Liknelsen med Yrvind är kanske inte alls helt off.

 

Att baka eget bröd eller brygga egen öl är ju helt hål i huvudet om en bara vill få något på bordet. På samma vis är det idiotiskt att bygga en egen båt om syftet bara är att den ska flyta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första cykel (i vuxen ålder) hösten 2004. Det var en ren butikscykel, färdig att rulla på. Ganska snart upptäckte jag saker jag tyckte borde vara annorlunda för att funka bättre för mig, så jag började byta ut delar och hade till våren 2005 bytt ut ganska mycket på den redan. Men jag visste redan då att det var lika bra att börja om från grunden, så kort därefter köpte jag en lös ram och en del komponenter och byggde ihop en "unik" cykel. Inget anmärkningsvärt så, men den hade en del saker som inte finns på nån standardmodell, som t ex ett extremt stort spann i utväxling från högsta till lägsta växel. Året efter byggde jag mina första hjul från lösa ekrar, fälgar och nav. Och så har det fortsatt. Sex olika cyklar har jag satt ihop under åren, och dessutom har flera av dem gradvis uppgraderats eller gjorts om för andra roller (en räser blev en pendlarcykel med rakt styre och enkeldrev fram t ex). Eftersom jag köpt billiga ramar, i stället för märkesramar, har det kostnadsmässigt gått på ett ut jämfört med färdiga köpecyklar, men jag har då fått dem precis som jag vill ha dem i stället. Så det finns ett värde i det, för mig.

Jag föreställer mig att samma sak gäller för de som köper unika båtar. I synnerhet när de beställer dem, byggda från grunden, eftersom de då kan påverka mycket. Sannolikt handlar det mest om stora båtar, och inte några 25-fotare. I de mindre storlekarna får man nog hålla till godo med serietillverkade båtar, om än med viss möjlighet till personlig anpassning av några detaljer.

Hade jag varit oförskämt rik hade jag utan att tveka anlitat en båtbyggarfirma för att tillverka en segelbåt efter min smak. Den hade inte varit så annorlunda mot en typisk standardbåt, men för att ta ett exempel så hade jag låtit göra en sittbrunn helt optimerad för ensamsegling, med allt på armlängds avstånd utan att behöva resa sig. Det innebär en väldigt liten sittbrunn, och det lär inte serietillverkas några såna båtar alls, så det går inte att utgå från en existerande för att få till det, i alla fall inte i en vettig storleksklass.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ungefär samma tankemässiga förhållande till båtar som Raol har till sina cyklar.

Jag har byggt två båtar från scratch, men det var två båtar som byggdes efter ritning och egentligen inga "one off", mer än att det ju alltid blir lite som blir avvikade från konstruktörens tanke.

Sen har jag tittat på en massa standardbåtar. När man tittar på en dylikså ser man hela tiden saker som man vet att man måste ändra på.

När jag sålde mitt andra självbygge, var frugan mycket pådrivande att vi sulle köpa en havsfidra. Hittade en som var 20 år och som haft två ägare som till synes inte hade rört en skruv på den på 20 år. Frugan trodde - en standardbåt är helt klar från varvet och finns inget att göra på.

Jag ägnade tio vintrar åt att bygga om den.

Det har varit lika på alla de standardbåtarna jag haft sen dess.

En standardbåt passar nästan ingen. Sen finns det folk som är nöjda med det och sen fnns det sådana som jag som måste fixa till saker som inte fungerar som man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...