Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Förste svensk jorden runt nonstop

Rekommendera Poster

Nog är det väl ganska spännande ändå. Rekordförsök på gång och Kjell Litwin är under segel med sin Vagabond 31 Selene. Målet är, som bekant, att bli första svenska att segla jorden runt nonstop. Det kanske är lite för mycket att kalla det kappsegling, men ytterligare en båt har samma mål i sikte, den välbekante Magnus Reslow i en Vega. Oklart om Reslow startat. Ytterligare en seglare deltog i jakten på rekordet, Anders Eriksson i Malala, men har tvingats bryta.  Nog följer vi seglingarna?

Här en artikel i På Kryss om Litwin

 

Här är en artikel om Magnus Reslow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt.... När jag ser på seglingens officiella hemsida finns bara en svensk nämnd bland deltagarna och det är Anders Eriksson, som tyvärr bröt för ett par veckor sedan. Är de andra med inofficiellt "utom tävlan"?

 

http://longueroute2018.com/entrants.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har återkommande kontakt med Magnus via fb och han har av medicinska skäl ej kommit till start än. Han inväntar en operation i oktober och väntas starta i maj nästa år istället. Han har av mig fått en motor han ska hämta innan vintern också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev MarkusF:

Lite konstigt.... När jag ser på seglingens officiella hemsida finns bara en svensk nämnd bland deltagarna och det är Anders Eriksson, som tyvärr bröt för ett par veckor sedan. Är de andra med inofficiellt "utom tävlan"?

 

http://longueroute2018.com/entrants.html

 

Det är bara Anders E som ingick i Longuerout 2018. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MarkusF:

 Är de andra med inofficiellt "utom tävlan"?

 

Jag tänker mig att det inte finns någon organiserad tävling kring dylika rekordförsök. Den som genomför det och kan bevisa det är väl helt enkelt först? Men för att bevisa att man hållit sig till reglerna krävs väl en hel del insatser där någon form av tävlingsledning kan vara behjälpliga.

 

Jag tänker t ex på Anders Svedlund som var först med att ro över Indiska oceanen. Som jag förstått det gjorde han inte så stort väsen av sig, och hans segling har därför ifrågasatts. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som kappseglar i GGR har sönder sina båtar på löpande band tycks det som. Dessvärre tvingas norrmannen Are Wiig avbryta då han gjort en 360 och fått svåra skador på skrovet förutom förlorad rigg. Han är nu i säkerhet i Kapstaden dit han seglat med den nödrigg han förberett och testat innan avfärd. En lärdom här kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså två olika "tävlingar"? GGR som har någon sorts retro-regel och som firar den första Golde Globe race, och Longue Route 2018 som verkar fira Bernard Moitessier, som deltog i det första racet.

Och Anders Eriksson var anmäld till LR2018, men bröt, medan Kjell Litwin inte är med i någon utan gör det "utom tävlan".

 

Har jag fattat det rätt? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev MarkusF:

Det är alltså två olika "tävlingar"? GGR som har någon sorts retro-regel och som firar den första Golde Globe race, och Longue Route 2018 som verkar fira Bernard Moitessier, som deltog i det första racet.

Och Anders Eriksson var anmäld till LR2018, men bröt, medan Kjell Litwin inte är med i någon utan gör det "utom tävlan".

 

Har jag fattat det rätt? :) 

Tror det, typ. Rörigt värre. Fast tävlingen "Förste svensk jorden runt nonstop" får väl sägas existera, trots att den inte har någon arrangör. Det gäller bara att kunna bevisa sin bedrift. Egentligen den ärligaste formen av tävling som endast tävlar mot elementen och geografin. Inga konstruktionsregler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, det viktigaste är inte hur det organiseras utan att de genomför det. Och de verkar ju ha ett viss samarbete för när man ser på positionerna på LR 2018 så finns även deltagarna från GGR 2018 med. 

Redigerad av MarkusF
Förtydligande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är fler än jag som finner detta spännande, men det händer saker i denna "tävling".

 

Kjell Litwin kämpar vidare, men tycks ha tagit beslut om  att gå i land i Tasmanien, Hobart. Orsakerna tycks vara två: vattenbrist samt kraftig beväxning som minskar möjligheterna att hålla god fart. På den länkade sidan, klicka på "Meddelanden" så kan man läsa korta kommentarer från Kjell. Spännande läsning!

 

Om Anders Eriksson kan man läsa i På Kryss. Han har startat igen med ett försök att ta sig jorden runt nonstop. Denna gång med Kanarieöarna som start och mål.

 

Även Magnus Reslow skulle ju göra ett försök, men, enligt Pseudonym längre upp i tråden, inte förrän till våren. Återstår att se.

Vad Sven Yrvind planerar är lite otydligt (för mig), men troligast inte en resa nonstop runt klotet. Även här återstår att se om han kommer iväg.

 

Man kan i alla fall konstatera att jakten på ära och berömmelse fortsätter, och att ingen har medaljen i sin ficka än.

 

mvh

Nils Nobbing

 

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som jag funderat på.
När man pratar ensamsegling så kommer det ofelbart upp åsikter om att segla ensam är olagligt eller åtminstone väldigt olämpligt då man bryter mot generalregeln om ständig utkik.
Samtidigt ordnas det årligen en lång rad tävlingar från Jester challenge till Vendée Globe som då bryter mot denna regel (lag?). Hur går detta ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev BSven:

Hur går detta ihop?

intressant fråga.Någon gång på nittiotalet minskade antalet ensamseglingar radikalt, pga dett regelbrott. Sägs det.

Regel 5 kan man inte undkomma.

Man kan dock fundera på vilka möjligheter man har att tolka regeln. Detta med hörseln tex. Säg att man har en eller flera mikrofoner utomhus. Sen förstärker man signalen kraftigt. Ett svagt ljud av tex en mistsignal lär man inte undgå. Har man då uppfyllt kravet på ständig utkik när det gäller hösel?

Sen har vi den juridiska delen. Om man brister i utkik på internationellt vatten så kan man bara lagföras i Sverige. Med tanke på svårigheterna i en sådan  förundersökning tror jag ingen svensk åklagare vill driva ett sådant fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makasar Highway körde ju utan utkik och dessutom på fyllan. Resultatet blev förvisso ingen kollision med annat fartyg men ett ordentligt oljeutsläpp i skärgården mellan Oskarshamn och Valdemarsvik efter deras grundstötning.

 

Straffet - 3000:- i böter för skepparen!

 

Då kan det knappast bli dyrare om man är nykter och seglar utan utkik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiden rullar vidare, och segelbåtarna likaså.

 

Anders Eriksson passerade Kap horn i går och verkar ha mycket goda förutsättningar att bli förste svensk runt klotet utan att stanna. Rekommenderar verkligen hans blogg på facebooksidan Sailing Malala. Mycket intressant och välskrivet.

 

Kjell Litwin har ju genomfört ett stopp för reparationer på Hobart, så hur imponerande seglingen än är så blir han inte först med att genomföra det han gav sig iväg för att genomföra. Impnerande icke desto mindre.

 

Magnus Resolw ska väl enligt tidigare post i tråden starta i sommar och kan då inte bli först, men minst. En får väl si...

 

Sven Yrvind är väl inte riktigt med i detta race, han ska väl "bara" till Nya Zeeland. Men jag gillar honom så han får vara med ändå. Han verkar föra en kamp mot klockan och plånboken, väl medveten om att han är gammal. Hoppas han kommer iväg.

 

//N.N

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-16 vid 01:43 skrev Lintott:

Makasar Highway körde ju utan utkik och dessutom på fyllan. Resultatet blev förvisso ingen kollision med annat fartyg men ett ordentligt oljeutsläpp i skärgården mellan Oskarshamn och Valdemarsvik efter deras grundstötning.

 

Straffet - 3000:- i böter för skepparen!

 

Då kan det knappast bli dyrare om man är nykter och seglar utan utkik.

Var det enda påföljden.? Fick inte rederiet punga ut m massa stålar heller..?

Blir det inte typ samma. 3000kr om någon ertappas seglandes med över 0.2 promille? Plus ev indraget körkort. Utan miljöskandal.

Hmmm verkar ju rimligt i så fall. Orsak-verkan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Var det enda påföljden.? Fick inte rederiet punga ut m massa stålar heller..?

Blir det inte typ samma. 3000kr om någon ertappas seglandes med över 0.2 promille? Plus ev indraget körkort. Utan miljöskandal.

Hmmm verkar ju rimligt i så fall. Orsak-verkan.

 

Västerviks o Valdemarsviks kommuner har skickat in ett krav på 4,7Mkr till rederiet för saneringskostnaderna. Men påföljden för brottet att köra ett stort fartyg på fyllan och utan utkik verkar ha stannat på 3000 kr i böter för befälhavaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kommuner-vill-ha-miljonersattning-efter-fartygsolycka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...