Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wildeside

flödesmätare diesel

Rekommendera Poster

Är det någon som kan rekommendera en flödesmätare till en dieselmotor?

Vad finns det för olika alternativ, hittar inte så många alternativ när jag googlat runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte hel enkelt, kanske därför att du inte hittar så mycket.

Du måste ha två flödesmätare en för in i insprutningspumpen, och en för returen sedan måste någon eller något räkna ut mellanskillnaden, vilket är vad maskinen förbrukar.

 

Jag har lite svårt att se den praktiska nyttan av något sådant, då det i praktiken är nivån i tanken, och förbrukningen per timma som är intressant, och att man har tillräckligt med bränsle kvar så att inte pumpen suger luft i tanken i slutet på turen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det inte är enkelt. nyttan av det kan vara att man vet hur mycket diesel båten drar vid olika varvtal, man får möjlighet att överväga förbrukning kontra fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motortillverkarna brukar tillhandahålla diagram där man kan utläsa förbrukningen vid olika varvtal.

Förhoppningsvis vet man den ungefärliga farten vid olika varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu va inte frågan att gissa ,tro eller hoppas. Det jag var ute efter var ett fungerande system för att mäta aktuell förbrukning i real tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Wildeside:

Nu va inte frågan att gissa ,tro eller hoppas. Det jag var ute efter var ett fungerande system för att mäta aktuell förbrukning i real tid.

 

Då har du förmodligen för liten brännoljetank om du måste veta exakt förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan här kanske!

 

Inte gratis, men går kanske att motivera med att man kan spara bränsle. På fem år  eller så kan man nog sparat in kostnaden.

 

Det är nog många som skulle kunna spara en del om de fick fram förbrukningen i l/M. Det är lätt att luras att tro att högre fart alltid ger högre förbrukning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en idé att köpa 2st flödesmätare liknande de som @Mackey länkade till som kostar nån hundralapp på eBay, koppla dom till en RaspberryPii och göra programmeringen där. Finns liknande 5-6" skärmar att presentera i.

Problemet är bara att jag inte hunnit sätta mig in i hur pajerna programmeras (Kan annan typ av programmering)....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta för billigt och dåligt? Hade något liknande i min flipper 700 bensin.  Fungerade utmärkt men var inte kopplad till gps men med lite räknande fick man en bra idé om förbrukningen vid olika hastigheter. 

 

https://m.ebay.com/itm/3-8-Flow-Control-LCD-Display-Oil-Fuel-Gasoline-Diesel-Milk-Water-Gear-Sensor/221972052943?hash=item33ae90bbcf%3Ag%3A3rIAAOSwIQdZJP9W&_nkw=Fuel+flow+meter&_from=R40&rt=nc&_trksid=m4084.l1313

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Olleman82:

Är detta för billigt och dåligt?

Jag tror den är bra, men på en diesel har du ju returbränslet som ska dras bort så man behöver två mätare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

 

Då har du förmodligen för liten brännoljetank om du måste veta exakt förbrukning.

Kanske det, har 300 liters tank nu men kanske ska köpa en 3 kubikare och dra efter på en pråm?

Tror inte du fattar vitsen med att veta vad båten förbrukar i realtid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Motortillverkarna brukar tillhandahålla diagram där man kan utläsa förbrukningen vid olika varvtal.

Enbart varvtal kan aldrig säga något om bränsleförbrukningen, man måste veta belastningen också. På större dieslar mäter man hur mycket bränslepummparna ställs för att veta belastningen.

 

1 timme sedan skrev neubert:

Problemet är bara att jag inte hunnit sätta mig in i hur pajerna programmeras (Kan annan typ av programmering)....

Det borde vara enkelt, det är ju bara att räkna antal pulser gånger hur många pulser de her per liter. Sen den ena givaren minus den andra. Det blir inte många rader kod så fixar du oavsett språk.

Sen kan man ju leka med att kompensera för olinjäritet, temperatur osv i all evighet.

Faktum är att man skulle kunna lösa detta analogt med kretsar som omvandlar frekvens till spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Är detta för billigt och dåligt?

Kul grej, kan ju vara värt att leka med. För en diesel får man väl ha två och räkna lite?

Stenkoll på vattenförbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En sådan här kanske!

 

Inte gratis, men går kanske att motivera med att man kan spara bränsle. På fem år  eller så kan man nog sparat in kostnaden.

 

Det är nog många som skulle kunna spara en del om de fick fram förbrukningen i l/M. Det är lätt att luras att tro att högre fart alltid ger högre förbrukning.

 

Mackey

Har tittat på den men jag har försökt maila och ringa dom men det är ingen som svarar så jag är lite tveksam till att betala in dom pengarna till ett företag som inte går att nå och som dessutom har ett mobilsvar på engelska, en adress i sverige, ingen f-skatt och ingen registrerad omsättning sen 2014 vad jag kan se. men har iof inte fördjupat mig det. Allt kan vara i sin ordning men jag chansar inte innan jag vet någon som handlat med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev neubert:

Har haft en idé att köpa 2st flödesmätare liknande de som @Mackey länkade till som kostar nån hundralapp på eBay, koppla dom till en RaspberryPii och göra programmeringen där. Finns liknande 5-6" skärmar att presentera i.

Problemet är bara att jag inte hunnit sätta mig in i hur pajerna programmeras (Kan annan typ av programmering)....

Ja tanken har funnits men jag har inte den tiden/energin att börja experiment själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata precis med emco elektronik http://www.emco.nu/  verkade vettig att diskutera med.

Deras system har ungefär en felmarginal på 10% det känns som det är en överkomlig felmarginal 

med tanke på hur komplext det är att mäta flödet på en dieselmotor.

Priset är överkomligt 3000kr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en flödesmätare från Emco sen ca 9-10 år tillbaka. Motorn är en aqad40 och jag har Fsens1 sensorer. Displayen visar liter/timme från 2liter till ca 36-38 lit/tim, minsta ändring av farten påverkar förbrukningen per timme.

Sensorn för returledningen har jag monterat närmast tanken och den slangen är nog 4 meter lång, så det fungerar bra. Jag har ingen flödesutjämnare där, bara slangen.

Sensorn till matarledningen har jag monterat mellan vattenavskiljaren och cavfiltret i motorrummet med tanke på att vattenavskiljaren ska fungera som en flödesutjämnare på sugledningen och bränslet passerar då cavfiltret innan det går igenom sensorn och det har aldrig varit något problem där.

Om man kopplar ur retursensorn så kan man se att flödet kan vara ca 60 liter/timmen i matarledningen.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev henriknil:

Jag har en flödesmätare från Emco sen ca 9-10 år tillbaka. Motorn är en aqad40 och jag har Fsens1 sensorer. Displayen visar liter/timme från 2liter till ca 36-38 lit/tim, minsta ändring av farten påverkar förbrukningen per timme.

Sensorn för returledningen har jag monterat närmast tanken och den slangen är nog 4 meter lång, så det fungerar bra. Jag har ingen flödesutjämnare där, bara slangen.

Sensorn till matarledningen har jag monterat mellan vattenavskiljaren och cavfiltret i motorrummet med tanke på att vattenavskiljaren ska fungera som en flödesutjämnare på sugledningen och bränslet passerar då cavfiltret innan det går igenom sensorn och det har aldrig varit något problem där.

Om man kopplar ur retursensorn så kan man se att flödet kan vara ca 60 liter/timmen i matarledningen.

Henrik

Är du nöjd med mätaren och visar den hyfsat rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

 

Stenkoll på vattenförbrukningen?

 Precis ett sånt projekt jag håller på med men räknar pulserna med en Wemos mini d1 istället som sedan skickar allt till en Rpi3 :)

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Prata precis med emco elektronik http://www.emco.nu/  verkade vettig att diskutera med.

Deras system har ungefär en felmarginal på 10% det känns som det är en överkomlig felmarginal 

med tanke på hur komplext det är att mäta flödet på en dieselmotor.

Priset är överkomligt 3000kr 

Verkar som en vettig ganska färdig lösning till ett vettigt pris, men...

Jag skulle försöka ta reda på ungefärligt flöde i de två bränsleledningarna och leta upp två lämpliga ovalhjulsmätare (gear flow meter).

 

Fördelen med ovalhjulsmätare är att flödet tvingar fram en viss rotation i givaren nästan oavsett hur lågt flödet är, funkar ungefär som två kugghjul där mellanrummen mellan kuggarna blir den volym bränsle som passerar. Finns troligen för ett par hundralappar på ebay.

 

En turbinhjulsmätare - som Emco har - riskerar att mäta mera fel dessto lägre flödet är. Nu är deras flödesgivare rätt dyr så den är troligen ganska bra och Emco vill säkert inte leverera givare som gör att deras "färddator" fungerar dåligt.

 

Tillägg: Mätnoggrannheten är inte så kritisk eftersom det gäller att jämföra två rätt lika förbrukningar. Går båten billigast i 20 eller 22 knop eller med fören lite mera nedtrimmad eller lite mera upptrimmad.

 

Jag blir lite sugen på att köpa en till segelbåten, men eftersom vi maximalt förbrukar 100 liter diesel på en säsong tar det väl sisådär 20 år att ev. spara in kostnaden för mätaren. Bättre att låta bli att gå för motor några timmar om året...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mackey:

Verkar som en vettig ganska färdig lösning till ett vettigt pris, men...

Jag skulle försöka ta reda på ungefärligt flöde i de två bränsleledningarna och leta upp två lämpliga ovalhjulsmätare (gear flow meter).

 

Fördelen med ovalhjulsmätare är att flödet tvingar fram en viss rotation i givaren nästan oavsett hur lågt flödet är, funkar ungefär som två kugghjul där mellanrummen mellan kuggarna blir den volym bränsle som passerar. Finns troligen för ett par hundralappar på ebay.

 

En turbinhjulsmätare - som Emco har - riskerar att mäta mera fel dessto lägre flödet är. Nu är deras flödesgivare rätt dyr så den är troligen ganska bra och Emco vill säkert inte leverera givare som gör att deras "färddator" fungerar dåligt.

 

Tillägg: Mätnoggrannheten är inte så kritisk eftersom det gäller att jämföra två rätt lika förbrukningar. Går båten billigast i 20 eller 22 knop eller med fören lite mera nedtrimmad eller lite mera upptrimmad.

 

Jag blir lite sugen på att köpa en till segelbåten, men eftersom vi maximalt förbrukar 100 liter diesel på en säsong tar det väl sisådär 20 år att ev. spara in kostnaden för mätaren. Bättre att låta bli att gå för motor några timmar om året...

 

Mackey

Visar den allt för galet får man leta efter givare med bättre precision.

Anledningen att jag vill ha flödesmätare är att vi ska gå kanalerna ner till medelhavet ToR blir ca 2500-3000 distans så besparingen kan bli ganska stor. Jag har en winga 30 så om jag kör 5 eller 8 knop gör nog en del på totala förbrukningen. 

 

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mackey:

Jag blir lite sugen på att köpa en till segelbåten,

Visst skulle det vara kul men de billiga givarna behöver mer flöde än vad en segelbåt kommer upp i.

 

1 timme sedan skrev Olleman82:

 Precis ett sånt projekt jag håller på med men räknar pulserna med en Wemos mini d1 istället som sedan skickar allt till en Rpi3

Jag har en billig givare liggande som jag testat lite (i duschen...). Ganska hygglig precision. Tanken är att sätta den på motorns sjövatten så att man direkt får en indikering på bortfall. Impellerpumpens flöde är linjärt mot varvtalet så man kan enkelt jämföra flödet med motorns varvtal. Elektroniskt enkelt med analog teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Navman 3200 Diesel. De säljs inte längre. Mitt intryck är att den håller god precision efter kalibrering. 

 

Framförallt upplever jag att flödesmätare är bra för lära sig hur förbrukningen förändras med hastigheten. På min båt är det t ex en oväntat stor skillnad mellan typ 5-6 och 7 knop. Även vind, vågor och last påverkar mer än man kanske vill tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Henriks flödesmätare

Den lilla flödessensorn har hög upplösning, det känns korrekt.

Det blir skillnad på förbrukningen vid olika last eller motvind osv, vid      20 knop är förbrukningen mellan 1,65 till 1,90 beroende på hur mycket båten är lastad och vindarna. Upp till 7 knop går det billigt men vid 8 knop har det ökat rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Anledningen att jag vill ha flödesmätare är att vi ska gå kanalerna ner till medelhavet

Det var smart tänkt. Kopplad till GPS så mäter man FÖG vilket är mycket intressant när man går kanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Det är lätt att luras att tro att högre fart alltid ger högre förbrukning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan starkt rekommendera en flödesmätare från safeportmarine. Har en sån till min aqad41 o den fungerar mycket bra. Kan mäta liter per distans, liter per timme o hur mycket bränsle som finns kvar i tanken. Har haft denna i 3 år o visar mycket exakt. /Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odelco är generalagent för Maretron.

 

Det verkar vara ett riktigt bra system med NMEA 2000 på både beräkningsenheten (FFM100) och givarna och temperaturkompensering för bränslets volym.

 

Dessvärre kostar systemet en hel del, jag får det till över 15 000:- kronor med två flödesgivare. Rätta mig om jag har fel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...