Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ringo1990

Dubbla VP D4 260 -07 går varma

Rekommendera Poster

Skepp ohoj,

 

Finns det några kloka själar med tankar, idéer om varför jag har dubbla VP D4 260 maskiner som vid varvtal runt 3000 och högre sakta men säkert börjar ticka uppåt i temperatur för att vid ca 95-96 grader och vid avslag av gas ticka ner till normala 85 grader igen? Finns det något en icke mekanisk användare likt mig själv kan felsöka, kontrollera etc? Båten är ny för mig med ca 750h på mätarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du till om säljaren haft samma problem? Fins servicehistorik, så du kan se om impellrar mm är bytt nyligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mange249 Säljaren (en handlare) har enligt uppgift gjort en enklare service i samband med försäljningen. Gått igenom/bytt olja, div filter etc. Även kontroll av impellrar skall vara gjort dock medförde detta ej något byte av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ringo1990:

@Mange249 Säljaren (en handlare) har enligt uppgift gjort en enklare service i samband med försäljningen. Gått igenom/bytt olja, div filter etc. Även kontroll av impellrar skall vara gjort dock medförde detta ej något byte av dessa.

Har du köpt den av handlare gäller konsumentköplagen åk till säljaren med båten låt säljaren / handlaren lösa problemet omg. Felsöker du och skruvar själv kan handlaren säga att du ändrat förstört något, och då vill inte säljaren ta på sig något, är detta i västra Sverige eller östkust området, är det en förmedling eller köpt direkt av handlare.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev kossor:

Har du köpt den av handlare gäller konsumentköplagen åk till säljaren med båten låt säljaren / handlaren lösa problemet omg.

Jag antar att det är så det kommer att sluta. Ville bara försöka få lite mer på fötterna innan jag tar den dusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ringo1990:

Jag antar att det är så det kommer att sluta. Ville bara försöka få lite mer på fötterna innan jag tar den dusten.

Varmgång på två motorer kan man tänka beror på för lite kylintag vatten saknas. Vore otroligt om båda motorerna hade ett mekaniskt fel samtidigt. Frågan är får de tillräckligt med kylvatten? Men för din egen skull ta genast kontakt med handlaren låt denne ta ut en penta mek som löser dina problem. Och anmäl dina problem omg. Har du haft båten länge ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Varmgång på två motorer kan man tänka beror på för lite kylintag vatten saknas. Vore otroligt om båda motorerna hade ett mekaniskt fel samtidigt. Frågan är får de tillräckligt med kylvatten? Men för din egen skull ta genast kontakt med handlaren låt denne ta ut en penta mek som löser dina problem. Och anmäl dina problem omg. Har du haft båten länge ?

2 månader drygt i min ägo. Problematiken belös jag dock för handlaren efter ca 1,5 mån då vi använde båten under 2 semesterveckor. Då kom "vi" fram till att "95 grader inte är nån fara". Det kan bero på att det är "varmt i vattnet" etc. Dock vid sista hemfärden då jag provocerade motorerna lite extra gick det så långt att de larmade efter ett fåtal minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service på värmeväxlarna är det gjort, skall ju göras vart 7:e år?

Beväxning på inloppet till kylningen.

Redigerad av Carlf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du något larm eller noterar du på instrumenten?

 

Detta är ett extremt långskott men kolla så du inte har instrumentbelysningen på. Nu vet jag inte om det gäller D4 med dess tillhörande instrument men i vissa fall (på KAD ialla fall) så kan det orsaka ett spänningsfall vilket kan kan få nålen att visa fel. Jag trodde jag hade fel på kylningen när min mätare visade exakt som du beskriver.

 

Som sagt - ett långskott och förmodligen inte i ditt fall. Men det är ju lätt att kontrollera så tänkte bara tipsa.

 

EDIT: Såg nu att du precis skrev att du även fått larm så då kan du nog glömma detta

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Carlf:

Service på värmeväxlarna är det gjort, skall ju göras vart 7:e år?

Högst osäker på om och/eller när detta är gjort. Har själv lyckats läsa mig till att det skall göras kanske t.o.m. vart 5:e år. Kan absolut vara del av problematiken. Tack för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev hbengtsson:

Får du något larm eller noterar du på instrumenten?

 

Detta är ett extremt långskott men kolla så du inte har instrumentbelysningen på. Nu vet jag inte om det gäller D4 med dess tillhörande instrument men i vissa fall (på KAD ialla fall) så kan det orsaka ett spänningsfall vilket kan kan få nålen att visa fel. Jag trodde jag hade fel på kylningen när min mätare visade exakt som du beskriver.

 

Som sagt - ett långskott och förmodligen inte i ditt fall. Men det är ju lätt att kontrollera så tänkte bara tipsa.

 

EDIT: Såg nu att du precis skrev att du även fått larm så då kan du nog glömma detta

Om det är nån skillnad vet jag inte men jag har även möjlighet att läsa av temperaturen digitalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ringo1990:

2 månader drygt i min ägo. Problematiken belös jag dock för handlaren efter ca 1,5 mån då vi använde båten under 2 semesterveckor. Då kom "vi" fram till att "95 grader inte är nån fara". Det kan bero på att det är "varmt i vattnet" etc. Dock vid sista hemfärden då jag provocerade motorerna lite extra gick det så långt att de larmade efter ett fåtal minuter.

Svar ja angående varmt vatten det blir någon grad högre när det som i år är 26 grader, sett det även på min temp. Har båten legat på västkust eller östkust? Eller i söt vatten? Hur många timmar på maskinerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas maskiner är konstruerade för att klara full last vid upp till 30°C varmt vatten (eller om det är 35). Tänk på att dessa även säljs i båtar som körs på betydligt varmare breddgrader. Så att det är "varmt i vattnet" är ingen förklaring du skall nöja dig med. Det är inget annat än struntprat.

 

Termostaten tror jag skall börja öppna vid drygt 80°C och är fullt öppen vid drygt 90°C. Om temperaturen inte stannar där - vilket den inte gör - är det ett tecken på att kylningen inte räcker till. Och det beror på något.

 

Att du har exakt (?) samma fenomen på båda motorerna samtidigt kan vara en ledtråd. Har du skilda intag på dem eller delar de kylvattenintag ?

 

Men jag hade omgående gått tillbaks till handlaren och bett dem lösa problemet. Felsökning är inte ditt problem, det är deras.

Blir faktiskt ganska förvånad över hur många som köper båt av t.o.m. handlare och sedan inte ställer krav på denne när det man köpt för flera hundratusen visar sig inte fungera.

 

Sedan finns det hjälpmedel som är ganska enkla för ett varv, men tyvärr få som använder - en flödesmätare att sätta på olika ställen i kylsystemet samt en IR-termometer. Har själv ringat in många fel på båtar med kylproblem med dessa enkla saker. Med flödesmätaren ser man vilket vattenflöde man har, med IR-termometern kan man kolla var temperaturen på vattnet sticker (eller inte). Om man dessutom har en enkel tryckgivare i röradaptern på sin flödesmätarklump kan man också se om det t ex är väldigt lågt vattentryck efter en (igensatt) del.

Men istället för att göra enkel felsökning och använda sunt förnuft verkar alltfler handlare och verkstäder lägga lika mycket energi på att gissa och komma med ogenomtänkta teorier - som de gärna berättar för kunden, som de förutsätter är ännu dummare än de själva.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

Svar ja angående varmt vatten det blir någon grad högre när det som i år är 26 grader, sett det även på min temp. Har båten legat på västkust eller östkust? Eller i söt vatten? Hur många timmar på maskinerna?

Stockholms skärgård och 750h på mätarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ringo1990:

Stockholms skärgård och 750h på mätarna.

Ok helt ärligt lämna båten till handlaren följ Ingemars råd ovan, du har köpt en produkt som ska fungera resten är handlarens problem. Min motor brukar ligga på 88 grader i år har den legat på runt 90. Men de temperaturer du har ska du inte ha, och du ska absolut ej få larm något är fel och du har lika på båda maskinerna, Försök ordna detta nu annars har du lika problem nästa år, säsongen går ju mot sitt slut nu och det kan ta tid innan de finner felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Lämna in den för systemrens av kylvattenkretsen så kommer detta bli bra. Penta verkstäder har en standardprocess för detta. Passa på att byta till gul glykol när systemet ändå rensas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var problemet löst. 6 tim jobb hos VP-verkstad krävdes för rengöring av det slutna kylsystemet. Tror det krävdes dubbla spolningar på resp motor. Tack för engagemang!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...