Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jbl

Vilket material på segel har jag?

Rekommendera Poster

Hej alla, är det kolfiber eller något annat materal jag har på min fock?

 

Har läst att man inte får vika seglen då men hur gör man annars? Av utrymmesskäl kan jag inte ha seglen rullade.

 

En annan fråga, jag har självslående försegelsystem. Finns det någon nackdel att använda Genuan till det? 

 

Tack :)

D1F9BEE3-2E3C-4724-ABB3-747EC1EAB37E.png

Redigerad av Jbl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte anbända genuan. Den är menad att nå bakom masten. Din självslående fock-skena sitter framför masten.

 

Din första fråga kräver en bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att bifoga men ni finns den där :) tänkte om det går att ha genuan revad, missade att tillägga att jag har rullsystem på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Jbl:

Missade att bifoga men ni finns den där :) tänkte om det går att ha genuan revad, missade att tillägga att jag har rullsystem på båten.

Det brukar inte fungera; blir fel vinkel på skotet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jbl:

Missade att bifoga men ni finns den där :) tänkte om det går att ha genuan revad, missade att tillägga att jag har rullsystem på båten.

 

Normalt sett inte. Som @Peter_K skriver kommer skothornet alldeles för högt. På vår båt blir det så att när vi skotar hem vid skenan sträcks bara akterliket ner och seglet stänger och får dålig form. Vi seglade dock så på kryss ett tag i sommar. Båten fick bättre balans än helt utan försegel men förseglet drev knappast något framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga segel tycker om att vikas. Det finns bara dåligt eller sämre beroende på material. Så klart kan man känna ihop ett äldre som ändå är på väg ut tid men ..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Det ser ut som att seglet är Pentax med kolaramidfiber.

Det behöver det inte vara - Bodings G2 går att få med svartfärgad polyester utan taft; det ser exakt ut så då. Så det är så gott som omöjligt att uttala sig om materialet utifrån bilden.
http://www.boding.se/segel/fock/g2-membrane/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står säkert på seglet vem som gjort det. Ta många bilder på seglet, utzoomade och på detaljer, och mejla och fråga tillverkaren. Om du inte kan fråga förra ägaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten når en viss storlek är det omöjligt att undvika att vika segel. Försök undvika att vika på exakt samma ställe varje gång bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sen återkoppling, det är segel från Boding men dom är från 2007. Säker andra ”produktnamn” än om man tittar på deras hemsida nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de kan svara även om de bytt namn eller vävtyper.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle då ringa till Boding. 

De har säkert ett kundregister där de kan ta fram exakta specar på ditt segel utifrån ålder, båttyp och segelnummer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, kanske inte. Vår båt har segel från Boding. När jag beställde ny fock från Boding i vintras letade de i sina register efter mått och andra data från när de seglen gjordes (2006-2007 nånstans, tror jag) men de hittade inget alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Kanske, kanske inte. Vår båt har segel från Boding. När jag beställde ny fock från Boding i vintras letade de i sina register efter mått och andra data från när de seglen gjordes (2006-2007 nånstans, tror jag) men de hittade inget alls.

 

Bodings brann nånstans runt 2006 eller däromkring så då försvann nog alla kundregister tror jag.

(hittade det nu) https://www.hamnen.se/artiklar/batprylar/solen-skiner-pay-boding-igen.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, det förklarar saken!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...