Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ConnyGson

Lurad på däckstömningen

Rekommendera Poster

34 minuter sedan skrev raol:

en jösses så ålderdomligt och tillkrånglat språket är i den (jo jag vet att finlandssvenskan har kvar många äldre former, men detta var extremt!). Man kunde tro att det skrevs 1858 snarare än de senaste åren...

Ja, för 17. Lagvrängarsvenska i Finland, det är långt ifrån dagens bruksspråk. Också som finlandssvensk, med viss erfarenhet av detta mandarinspråk,  får man läsa långsamt och med eftertanke för att betydelsen skall sjunka in. :rolleyes:

 

Mandarinspråk=svårtattförstå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev raol:

Hittar inget om plombering i den.

Men jösses så ålderdomligt och tillkrånglat språket är i den (jo jag vet att finlandssvenskan har kvar många äldre former, men detta var extremt!). Man kunde tro att det skrevs 1858 snarare än de senaste åren...

 

 

Har iofs inte lusläst den där, men blanketter och regelverk är oftast översatta från finskan och då brukar svenskan tidvis bli minst sagt skum även om den är språkligt korrekt - vilket den inte alltid är heller. Det beror alltså ofta på översättarna. Tror dock inte att översättarna till vardags pratar den svenska man kan läsa i dylika blanketer och formulär. Så det finns säkert ett visst mått av språklig byråkrati-tradition inblandad också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt har jag den här säsongen testat enklaste formen av torrtoalett. Min båt har ju ingen toalett men tömma sig behöver man ju ändå.

 

Toaletten är alltså en stor och kraftig hink med tillhörande ring och lock. Som "strö" används normalt pellets av tall. Köper man den form av pellets som saluförs till kattlådan torde man få det billigare än det som går till toaletter för människor. Ska vara samma typ av strö oberoende.

Men jag blandar med gammal torv vilken legat som isolering på ett mellantak i vårt gamla hus. Det är en torv vi strör i komposten och som verkar ha sanslöst bra komposteringsegenskaper.

I båten har jag hittills inte haft problem med odör från "hinken".

 

Jag har i alla fall här i trakten lätt att tömma innehållet på ekologiskt lämpliga ställen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-15 vid 15:57 skrev ConnyGson:

Jag kan ju ha missförstått?

News_toalettlagen2015_iso-anslutning.jpg

 

 

ISO standard på den modellen men själv har jag aldrig sett en suganläggning där enbart ISO modellen fungerar 

Den gamla vanliga skrovgenomföringen är fullt godkänd och har för min del fungerat fint överallt

Likaså för mina fd kunder 

Jag sålde nog en ISO på tio vanliga 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Intressant att Segling och Båtsport i Finland rf anser att skrovgenomföringen till septitanken "bör i stängt läge vid behov kunna plomberas" när de tre meningar senare konstaterar att gällande lagstiftning tillåter överbordtömning...

Det är skillnad på ”bör” och ”skall” i juridiken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var på Öland i somras, så läste jag på en informationstavla att en persons genomsnittliga dagsproduktion av urin, räckte till att föda 1 kg alger. Med tanke på hur det såg ut i vattnet, med algblomning etc. så motiverar det mig mer än väl att aldrig tömma tanken i havet.

 

Tycker dock att de flesta kommuner på västkusten kunde ta ett större ansvar för att sugtömningsstationerna fungerar. Provade fem olika stationer under tre veckor på försommaren, ingen av dem fungerade. Har rätt stor tank som tur är, men det här tycker jag är ett stort problem, eftersom det är många som får en ursäkt till för att tömma till havs om inte stationerna fungerar. 

 

Att suget skulle vara så kraftigt att tanken imploderar tror jag inte heller är nån större risk, det brukar snarare vara tvärtom. Det går att öppna ventilen mot toan också, så lär väl luften räcka till.

 

Har också förundrats över att det nästan aldrig är kö till tömningsstationerna, med tanke på det stora antal båtar som rör sig längs kusterna.

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Leonardo:

Har också förundrats över att det nästan aldrig är kö till tömningsstationerna, med tanke på det stora antal båtar som rör sig längs kusterna.


Majoriteten kör väl rally i högsta fart från gästhamn till gästhamn, så kanske utnyttjas toaletter på land i stor utsträckning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är skillnad på ”bör” och ”skall” i juridiken. 

 

Helt riktigt, men hur ska septitanken kunna tömmas enligt lagens godkännande om den är plomberad? Ska den förordade plomberingen brytas när båten passerar 12M-gränsen, och hur  / när plomberas den på tillbakafärden? Känns som ett långskott långt utanför målet, dessutom av den organisation som torde företräda båtägarna.

 

Hakka päälle Suomen poika ettei meitä paska voitta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Volvo_Penta:

 

Helt riktigt, men hur ska septitanken kunna tömmas enligt lagens godkännande om den är plomberad? Ska den förordade plomberingen brytas när båten passerar 12M-gränsen, och hur  / när plomberas den på tillbakafärden? Känns som ett långskott långt utanför målet, dessutom av den organisation som torde företräda båtägarna.

 

Hakka päälle Suomen poika ettei meitä paska voitta!

De flesta båtägare passerar nog aldrig 12-M-gränsen, så det känns som ett litet problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

De flesta båtägare passerar nog aldrig 12-M-gränsen, så det känns som ett litet problem. 

Sen är det ju så, att man kanske inte i full panik måste tömma toaletten överbord genast man passerat 12M-gränsen. Det finns trots allt en möjlighet att låta bli att tömma toaletten trots att det skulle vara helt lagligt att tömma den. Vid närmare eftertanke skulle det kanske till och med vara rekommendabelt att inte tömma toatanken i havet då man är på internationellt vatten. Det är ju i praktiken samma vatten som vi har vid kusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i Danmark som kravet på plombering finns. Det gäller båtar som är byggda efter 17 jan 2017. Där ska det finnas en möjlighet för myndigheten att plombera skrovgenomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev tompelompe:

Det är i Danmark som kravet på plombering finns. Det gäller båtar som är byggda efter 17 jan 2017. Där ska det finnas en möjlighet för myndigheten att plombera skrovgenomföringen.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Jamforelser-med-andra-lander/

 

"På danskt vatten undantas alla båtar byggda före 1 januari 1980 från konstruktionskraven (tank som kan tömmas till land om toalett finns i båten). Båtar byggda från 1 januari 1980 till 1 januari 2000 undantas också om de är kortare än 10,5 meter eller smalare än 2,8 meter. Dessa båtar får endast släppa ut toalettavfallet utanför 2 nautiska mil från närmaste kust.

Övriga båtar och båtar byggda efter 1 januari 2000 omfattas av konstruktionskravet. Dessa båtar får endast släppa ut toalettavfallet utanför 12 nautiska mil från närmaste kust.

Konstruktionskravet och utsläppsförbudet gäller fritidsbåtar som seglar i Östersjöområdet och danskt territorialvatten."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...